Inhoud blog
  • "Girl, Interrupted"
  • Ontwikkeling van persoonlijkheidsstructuren bij mensen met een verstandelijke beperking
  • Borderline bij personen met een verstandelijke beperking
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    "Borderline & Verstandelijke Beperking"
    borderline, wat en hoe ermee omgaan?
    20-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Girl, Interrupted"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 27 april 1967 werd de schrijfster van dit boek opgenomen in Belmont (Massachusetts), een bekende psychiatrische kliniek die o.a. Ray Charles en Sylvia Plath tot zijn patiënten mocht rekenen. Als 18-jarige studente kwam zij er terecht na een poging tot zelfmoord, met een aanvankelijk depressief beeld voor enige weken, die uiteindelijk verlengd werden tot twee jaar opname. De auteur geeft vooral korte schetsen over de dagelijkse gang van zaken op de adolescentenafdeling en notities over haar medepatiënten. De lezer komt nauwelijks iets te weten over haar voorgeschiedenis; de twee beslissende jaren of de daaropvolgende decennia. Kort na haar ziekenhuisontslag is zij gehuwd en beschrijft dan alleen nog enige korte toevallige ontmoetingen met ex-medepatiënten. De uiteindelijke diagnose werd gesteld op een borderline persoonlijkheid zoals blijkt uit het in dit boek opgenomen deel van haar patiëntendossier. Het boek leest vlot weg; het werd verfilmd met Winona Ryder en Angelina Jolie.
    Op het omslag een kleurenfoto van de rechterhelft van het gezicht van een jonge vrouw (Ryder) met het oog wijd opengesperd.

    20-04-2009 om 20:36 geschreven door Bart C.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontwikkeling van persoonlijkheidsstructuren bij mensen met een verstandelijke beperking


    Sinds de jaren ’90 zijn bepaalde wetenschappers wat meer aandacht aan dit aspect gaan

    bieden. Verschillende onderzoekers benaderen het probleem vanuit zeer verschillende

    invalshoeken. Psychodynamisch georiënteerde onderzoekers zoals Gaedt (1995) en

    Levitas & Gilson (1987), zijn van mening dat een verstandelijk beperkt kind door zijn

    biologische tekorten en interactionele problemen nauwelijks een kans krijgen een

    normale persoonlijkheid te ontwikkelen. Vanuit sociologische invalshoek zijn auteurs als

    Zigler en Burack (1989) van mening dat levenservaringen van verstandelijk

    beperkte mensen maken dat zij in hun persoonlijkheid onafhankelijk, lage

    succesverwachtingen en hulpeloosheid inbouwen.

    Weer andere onderzoekers trachten de persoonlijkheidsproblemen van de persoon met een verstandelijke beperking te bekijken door het raamwerk van de persoonlijkheidsstoornissen zoals

    beschreven in de DSM. Deze onderzoekers komen tot de conclusie dat

    persoonlijkheidsstoornissen bij verstandelijk gehandicapten relatief vaak voorkomen. Zo

    vonden Reid en Ballinger (1987) bij 56% van de mensen met een licht tot matige verstandelijke beperking

    persoonlijkheidsstoornissen. Eaton en Menolascino (1982) vonden

    persoonlijkheidsstoornissen bij 27% van hun populatie en recentelijk Goldberg en

    medewerkers (1995) vonden persoonlijkheidsstoornissen bij 57% van de gevallen.

    Een overzicht van de vier fasen van persoonlijkheidsstructurering:

    Eerste fase: psychofysiologische homeostase 0 – 6 maanden

    Tweede fase: hechting 6 – 18 maanden

    Derde fase: zelfdifferentiatie 18 – 36 maanden

    Vierde fase: ego-structurering vanaf 36 maanden

    Volgens de huidige theorieën verloopt de ontwikkeling bij mensen met een

    verstandelijke beperking via dezelfde fasen als de ontwikkeling bij personen met een niet-verstandelijke beperking, alleen de duur van deze fasen en het uiteindelijk gehaalde niveau van ontwikkeling liggen bij mensen met een verstandelijke beperking anders.

    Er wordt verondersteld dat dit zowel geldt voor cognitieve als voor de andere aspecten van de

    psychosociale ontwikkeling, dus ook voor de persoonlijkheidsontwikkeling. Een reeks

    van biologische, sociale en psychologische factoren kunnen bij mensen met een

    verstandelijke beperking dit proces van persoonlijkheidsontwikkeling op verschillende

    manieren belemmeren en beïnvloeden. Hierdoor kunnen allerlei storingen ontstaan in dit

    proces alsook nieuwe kwaliteiten van gedrag.

    Volgens van Osch (1996) zijn de meest voorkomende factoren die de

    persoonlijkheidsontwikkeling beïnvloeden bij mensen met een verstandelijke beperking

    de volgende:

    __ Graad van de cognitieve beperking

    __ Genetische afwijkingen

    __ Verstoring van de rijping van het sociaal zenuwstelsel

    __ Organische afwijkingen en dysfuncties van het centraal zenuwstelsel

    __ Graad van de emotionele ontwikkeling

    __ Sociale interacties

    __ Temperament

    __ Socio-culturele omstandigheden

    __ Stress

    (Bron: http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/hh/show.cgi?fid=1014

    20-04-2009 om 20:26 geschreven door Bart C.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)

    Archief per week
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Rondvraag / Poll
    Hoe ga je best om met personen met Borderline?
    Luister naar hun problemen en probeer je in te leven in hun wereld
    Doseer je aandacht, weeg af volgens de situatie..
    Geef hen een vertrouwenspersoon, iemand waarmee ze een band kunnen opbouwen
    Bekijk resultaat


    Rondvraag / Poll
    Personen met Borderline hebben een grote angst om..
    Verlaten te worden, er niet meer bij te horen..
    alleen in een ruimte te zijn..
    zich tussen de grote menigte te begeven..
    Bekijk resultaat


    Rondvraag / Poll
    Als ze zich niet goed voelen, communiceren ze dit vaak op een negatieve manier, dewelke?
    Ze maken allerlei zaken stuk..
    Ze automutileren..
    Ze slapen de hele dag en zijn futloos..
    Bekijk resultaat


    Rondvraag / Poll
    Wat betekent de term: "dissociatie"?
    De nood om tussen veel mensen te zijn..
    Aandacht opeisen van 1 persoon..
    Even "heen" zijn, niet meer in de realiteit zijnde (vluchtmechanisme)..
    Bekijk resultaat


    Rondvraag / Poll
    Deze personen worstelen vaak met..
    Lichamelijke klachten..
    Slapeloze nachten..
    Hun eigenwaarde en emoties..
    Bekijk resultaat


    Over mijzelf
    Ik ben Bart C.
    Ik ben een man en woon in (België) en mijn beroep is opvoeder.
    Ik ben geboren op 17/05/1983 en ben nu dus 41 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: film, voetbal, uitgaan, muziek,...

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Rondvraag / Poll
    Waarom bezoek je deze site?
    ik ben begeleider en werk in deze sector
    Uit interesse
    Als student zoek ik naar informatie
    Anders
    Bekijk resultaat


    Categorieën
  • Blogs medecursisten VSPW (0)

  • Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Gailly Brigit
  • Tom Bekaert
  • Marijke Dehoon
  • Mieke Decuyper
  • Heidi Boey


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs