Welkom op mijn blog!

Foto
Inhoud blog
  • Mijn mening
  • De visie op het onderwijs van mijn stageschool
  • Voorbereiding op besluit
  • Welkom!
    Het boekje van Bo

    Heb je vragen? Wil je jouw mening kwijt? Dat kan! Je moet alleen maar op de knop hieronder drukken en jouw berichtje typen...

    Het vertelhoekje

    Druk op onderstaande knop om te reageren in het vertelhoekje

    Bo's Blog
    Ervaringsgericht onderwijs
    Welkom!
    04-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding op besluit

    Tijdens mijn stage heb ik geobserveerd en een gesprek gehad met mijn mentor.
    Hieronder zul je de informatie, die ik heb verwerkt terugvinden. Ik heb dit in stappen geplaatst, zodat het overzichtelijker is.


    1. De observatie:

    Tijdens de lesjes (bv. W.O., wiskunde, taal, enz.) luisteren de kleuters naar de KO en beantwoorden zij de vragen die de KO stelt. Het initiatief ligt dus vooral bij de KO.
    De KO kiest het thema en de verschillende activiteiten doorheen de dag.

    Tijdens het hoekenwerk kiezen de kleuters hoe ze spelen. Ze mogen telkens van hoek veranderen, zonder hun symbooltje te verhangen. De kleuters hebben dus een vrij hoekenwerk. Ze kunnen in het hoekenwerk heel zelfstandig werken en keuzes maken.

    De dagindeling is, in mijn stageschool, zoals wij het aangeleerd hebben:

    Uur

     Activiteiten
    (doorheen de dag)

    8u30 onthaal
    9u00 lesje
    (WO/WIS/NED/MV/LO)
    9u20 hoekenwerk
    10u10 lesje
    (WO/WIS/NED/MV/LO)
    10u30 koek en drank/
    speeltijd
    11u20 lesje
    (WO/WIS/NED/MV/LO)
    12u10 middagpauze
    13u45 hoekenwerk
    14u35 speeltijd
    14u55 koek en drank/
    lesje
    (MV/NED)
    15u45 naar huis
























    In de namiddag is de dagindeling een beetje anders dan we aangeleerd hebben. Dit komt doordat de middag eindigt om 13.45u. De speeltijd is dan weer om 14.35u -14.55u en de dag eindigt om 15.45u. In die tijd kunnen de leerkrachten onmogelijk twee lesjes en nog eens hoekenwerk geven. Dit is voor hen niet haalbaar.


    De rol van de KO is vooral sturend. De KO helpt de kleuters en zoekt samen met hen naar oplossingen. Zoals ik daarnet al vermelde: de KO kiest het thema. De kleuters zijn niet vrij in het kiezen van thema's en activiteiten. Hierdoor is de rol van de KO vooral sturend.


    2. Het gesprek:

    Mijn mentor vindt dat het belangrijk is een goede basis aan de kleuters te geven. De kleuters moeten volgens haar plezier beleven in de klas en op school en graag naar school komen. Ze vindt ook dat er niet altijd lesjes moeten zijn. 'De kleuters moigen ook eens alleen maar spelen', aldus mijn mentor.
    Mijn mentor vindt het ook zeer belangrijk dat je als KO veel inspeelt op de kleuters en hun interesses na leeft. Je mag de kleuters vrij laten, maar niet te. Je moet ze nog altijd in de hand hebben.

    04-01-2011 om 00:00 geschreven door Bo Schouteere  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    09-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De visie op het onderwijs van mijn stageschool

    Mijn besluit (gekoppeld aan het schema, als bijlage)

    Mijn stageschool stelt het kind centraal. Op de website van mijn stageschool staat dat ze werken met ervaringsgericht onderwijs. Dit is voor een deel waar, maar ze werken nog niet helemaal met ervaringsgericht onderwijs.

    Het initiatief ligt, in mijn stageschool, niet bij de kleuters, maar bij de KO. De KO kiest nog altijd de thema's en welke activiteiten ze zullen doen. De kleuters hebben dan wel weer vrijheid, maar er zijn nog grenzen en afsrpaken die ze moeten naleven.
    Er wordt ook gekeken naar een uitdagende omgeving. De KO probeert haar hoeken zo uitdagend mogelijk te maken. De activiteiten zijn ook aangepast aan het tempo en niveau van de kleuters.

    Zoals ik daarnet al vermelde, werkt mijn stageschool niet helemaal met ervaringsgericht onderwijs. De KO neemt nog altiijd het initiatief.

    Die visie op het onderwijs van mijn school is, dat de kleuters vrij moeten zijn, maar toch afspraken moeten naleven. Er moeten ook grenzen gesteld worden aan de kleuters, zodat ze niet té vrij zijn. Mijn stageschool vindt ook dat het welbevinden en de betrokkenheid van de kleuters belangrijk is. De kleuters moeten zich op een school goed voelen. De kleuter staat hier centraal.

    Bijlagen:
    Visie_op_onderwijs_schema_EGO.pdf (276.5 KB)   

    09-01-2011 om 00:00 geschreven door Bo Schouteere  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)



    Over mijzelf
    Ik ben Bo
    Ik ben een vrouw en woon in Brugge (België) en mijn beroep is Studente bachelor in het kleuteronderwijs.
    Ik ben geboren op 07/06/1991 en ben nu dus 33 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: creatief bezig zijn.
    Ik werk graag met kleuters! :)
    Zoeken in blog


    Archief per week
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011

    Blog als favoriet !

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs