Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Contacteer ons
Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen.
Bert&Michaels Detailing
Wij doen je lak heropleven...
08-07-2009
Detailing Land Rover - Freelander
De wagen, een Land Rover - Freelander, is twee jaar oud. De auto werd nooit tot in de puntjes verzorgd, enkel de nodige wasbeurten. Daarnaast staat de wagen ook altijd geparkeerd in industrie/havengebied, waardoor het lakoppervlak aanvoelde als schuurpapier. Naast het ruwe oppervlak had de wagen ook veel waskringen en veel krassen rond de deurgrepen. Het werd tijd om de wagen eens een luxebehandeling te geven...
Het eerste wat moest gedaan worden was de auto grondig wassen. Dit deden we met een speciale washandschoen met lange haren, zodat we nog meer krassen op het onbeschermde oppervlak te voorkomen. Na het wassen volgde het afdrogen. Nu de wagen ontdaan was van het zichtbare vuil, konden we de situatie van de lak beter inschatten. Alle vlekjes, krasjes, hologrammen,... kwamen tevoorschijn.
Nu het zichtbare vuil verdwenen was, werd het tijd om het ruwe oppervlak te behandelen. Door de lak te behandelen met een speciale clay kan je alle 'onzichtbare' vervuiling wegnemen. Teervlekjes, insectenresten, boomsappen, roet, industriële neerslag,... bleven moeiteloos vastkleven aan onze clay. Na het clayen voelde het oppervlak al heel wat gladder aan dan in het begin. Het clayen zorgt er ook voor dat alle resten van vorige waxlagen verdwenen van de lak.
Het oppervlak stond nu klaar om de krassen te verwijderen.
Voor we de krassen konden verwijderen, moest de wagen eerst afgeplakt worden. Het product dat we gebruiken om te ontkrassen komt best niet in contact met raamrubbers en ongespoten plastic delen.
Een carrosserietape kwam van pas om alle delen mooi af te plakken.
Eenmaal alles afgeplakt was, konden we verder gaan.
Het ontkrassen doen we door te polijsten. Het polijsten is eigenlijk een ultradunne laag (enkele microns) wegnemen van de blanke lak. Dit doen we met behulp van een compound, een licht schurend product, en een dual action machine. Het spreekt vanzelf, hoe dieper de kras zit, hoe meer moet weggenomen worden, dus hoe meer behandelingen nodig zijn. Het kan voorkomen dat de kras zo diep zit dat er te veel lak moet weggenomen worden. Er moet altijd een minimum aantal microns lak blijven zitten om de gekleurde lak te beschermen. Dus diepe krassen verwijderen we niet, maar we kunnen die wel wegstoppen met bepaalde producten, zodat die minder opvallen.
Na het polijsten gaan we de lak voeden. Net als de huid kan een lak uitdrogen. De lak verliest zijn blank en ziet er dof uit. Met een polish kunnen we de lak doen heropleven. Vooral bij donkere auto's is het verschil fenomenaal. Eenmaal de lak gevoed is, moeten we die lak ook nog beschermen met een waxlaag. Er kan ook gekozen worden voor een combinatie van verschillende waxlagen. Bij de Freelander opteerden we voor de meest sterke bescherming, nl een synthetische wax.
Detailing is zoals het woord al een beetje zegt, het tot in detail treden tijdens het reinigen van de wagen.
De meeste eigenaars van een wagen denken dat het stopt bij het wassen van de wagen en heel af en toe eens 'simoniseren'. Wij weten beter en gaan een heel stuk verder. We wassen de lak, de wielkasten, de velgen, de banden, motorruimte,... Alles wat gereinigd kan worden, wordt dan ook tot in het detail gereinigd.
Alles begint dus bij het wassen van de wagen. Na wassen volgt het drogen van de wagen, zodat er geen strepen en vlekken op de lak achterblijven. Waar de meeste stoppen beginnen wij pas. Na het wassen blijft er nog erg veel 'onzichtbare vervuiling' over op de lak. Onder die vervuiling verstaan we: sappen van bomen, resten van vogelpoep, restjes van insecten, teervlekjes, restjes van vorige beschermingslagen, ... Het onzichtbare vuil verwijderen we met een speciaal daarvoor ontwikkelde klei. Na het kleien staat de lak weer puur en proper, maar ook de bescherming van de lak is weggehaald.
Nu staat de lak klaar om te behandelen. In dit stadium kunnen we lichte krassen, zoals waskringen, krasjes van nagels,... verwijderen uit de lak. Alles, of bijna alles, wat in de blanke lak of vernislaag zit, kunnen we herstellen. Eenmaal de gekleurde lak weg is, zit er niets anders op dan bij te kleuren, te spuiten,...
Na het verwijderen van de storende krassen en waskringen gaan we onze lak voeden. Ook verf op de wagen kan 'uitdrogen', waardoor de blank verdwijnt of het kleur niet meer zo intens is als toen hij je betoverde in de showroom. Dit doen we met een polish.
Eenmaal de storende defecten uit de lak verdwenen zijn en het kleur weer op punt staat, is het belangrijk dit resultaat te bewaren. Dit doen we door een waxlaag. Dit kan een synthetische zijn (sterk), een natuurlijke carnauba (minder sterk) of beide. Deze waxen zorgen ook voor die extra glans en er kan zelfs een 'wet look' gecreëerd worden op donkere kleuren.
Detailing is zoveel meer dan het in de volksmond gebruikte woordje 'simoniseren'. Simoniseren is een 'alles in één' product. Wij doen elke stap afzonderlijk, waardoor de producten veel dieper kunnen inwerken en een beter eindresultaat afleveren.
Het is duidelijk dat al deze stappen redelijk wat tijd in beslag nemen. Al naargelang de staat van de lak kan dit één tot twee dagen duren vooraleer het gewenste resultaat bereikt is.