Categorieën
  • Doop: voor wie wel en wie niet nodig (4)
  • eeuwigheid of aion? (3)
  • ex-getuigen van Jehovah (3)
  • Paulus anders (1)
  • Inhoud blog
  • De eindtijd in nog NIET begonnen
  • De eindtijd in nog NIET begonnen
  • aan ex-getuigen en andere bijbelvorsers
  • doop 4
  • doop 3
  • Doop 2
  • Doop 1
  • twee verschillende evangeliën door Paulus?
  • eeuwigheid of aion?
  • eeuwigheid of aion?
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • Einde van de periode onder de Torah? (Marc P.)
        op Doop 2
  • Evangelie van besnijdenis? (Marc P.)
        op twee verschillende evangeliën door Paulus?
  • Context? (Marc P.)
        op twee verschillende evangeliën door Paulus?
  • De Bijbel herontdekken

    Via de concordante vertaling bespreken van Bijbelteksten en onderwerpen.
    Wij zijn Christenen die door middel van de concordante vertaling de Bijbel herontdekken. zie Deze link
    Zo zijn we onlangs gestart met De Bijbelstudie uit de Romeinenbrief aan de hand van de Concordante vertaling.
    De studie omvat per hoofdstuk, een vers voor vers verhandeling met daarna bespreking door de aanwezigen.
    Iedereen is welkom indien er repect getoond wordt voor de concordante vertaling van Gods woord en voor de andere deelnemers.
    U kan ons bereiken door via e-mail hiernaast contact op te nemen.
    02-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.twee verschillende evangeliën door Paulus?

     Paulus heeft een totaal nieuwe leer in tegenstelling van alle voorgaande leerstellingen.
    Zie de tabel hieronder voor enkele voorbeelden.
     

    Evangelie van de besnijdenis

      Evangelie van de onbesnedenen

    ISRAEL

      LICHAAM VAN CHRISTUS

     Petrus geroepen in Israël (Mt. 4:18) Paulus geroepen buiten het land (Ha.9:3)
      Verkondigd onder Israëlieten (1 Petr.1:1,Jak.1:1) Verkondigd onder de natiën (Ef.3:8)
      Redding vanwege Israël (Ha.10:30-32) Redding: ondanks Israël (Ro.11:15)
      Heiligen: bruid van het Lam (Joh.3:29) Heiligen: lichaam van Christus (Ef.5:30)
      Aardse heerlijkheid (1 Cor.15:40; Joh.3:12) Hemelse heerlijkheid (1 Cor.15:40)
      Verschil Israël-volkeren (Mt.19:28, Op.21:12) Verschil valt weg (1 Cor.12:13; Gal.3:28)
      Gekend: vanaf de nederwerping (Op.17:8) Gekozen: voor de nederwerping (Ef.1:4)
      Eerst roeping dan uitkiezen (Mt.22:14) Eerst uitkiezen, dan roeping (Rom.8:30)
      Zal de Thora houden (Micha 4:2) Niet onder (de) Thora (Rom.6:14,15)
      Waterdoop noodzakelijk (Ha.2:38) Waterdoop niet nodig (1 Cor.12:13)
      Wedergeboorte nodig (Joh.3:3,7) Nieuwe schepping in Christus (2 Cor.5:17)
      Kwijtschelden van schuld (vergeving, Luc.11:44) Geen schuld (gerechtvaardigd, Rom.5:1)
      De goddelozen veroordeeld (2 Petr.2:5,6) Goddelozen gerechtvaardigd (Rom.4:5)
      Moeten werken, anders dood geloof (Jak.2:20) Geen werken, alleen geloof (Rom.4:5)
      Moet overwinnaar zijn, anders 2e dood (Op.2:11) Gered van 2e dood, genade alleen (Ef.2:8,9)
      Eerst anderen vergeven, dan geeft God het (Mt.6:15) God schenkt genade, daarna wij (Ef.4:32)
      Verwachten genade (1 Petr.1:13)  Staan in genade (Rom.5:2)
      Nog niet geopenbaard wat zij zullen zijn (1 Joh.3:2) Gods heerlijkheid weerspiegeld (2Cor.3:18)
      Zijn openbaring is hun verandering (1 Joh.3:2) Zijn openbaring is die van hen (Kol.3:4)
      Aansporing zorgen op Hem te werpen (1 Petr.5:7) Aansporing om niet te zorgen (Fil.4:6)
      Aansporing om in Hem te blijven (1 Joh.2:28) Met Hem gestorven, Hij kan zichzelf niet
    verloochenen (2 Tim.2:11-13)
      Men kan Paulus niet goed begrijpen (2 Petr.3:16) Beide evangeliën te begrijpen(2Cor.12:11)
      Moeten waken (Luc.12:37; Hebr.9:28) Waken of slapen (1 Thess.5:9,10)
      Kan beschaamd staan in Zijn komst (1 Joh.2:28) Veranderd bij Zijn komst(1Tes.4:17;1C.15)
      Gaan door de dag van toorn (Op.7:1-17) Niet gesteld tot toorn (1 Tes.1:10;5:9-11)
      Christus op aarde ontmoeten (Zach.14:4;Ha.1:11,12) Ontmoeten Christus in de lucht (1Tes.4:17)
      Geredden blijven, anderen weg (Mt.24:38-41) Anderen blijven,  geredden weg (1Tes.4:17)
      Koninklijk priesterschap over de natiën (Jes.61:6) Lotsdeel onder de hemelingen (Ef.2:6,7)
      Zal aarde vullen met kennis van Gods eer (Hb.2:14) Aan hemelsen Gods wijsheid tonen(Ef.3:10)
      Twaalf stammen van Israël richten (Mt.19:28) Boodschappers richten (1 Cor.6:3)
      Toegang tot voorhoven Tempel (Op.7:15)  Toegang tot de Vader zelf (Ef.2:18)


    Hoe komt het dat Paulus blijkbaar alles verandert en wat zijn de gevolgen voor Israël en ons?


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (2)

    Wij zijn Christenen die door middel van de concordante vertaling de Bijbel herontdekken. zie Deze link
    Zo zijn we onlangs gestart met De Bijbelstudie uit de Romeinenbrief aan de hand van de Concordante vertaling.
    De studie omvat per hoofdstuk, een vers voor vers verhandeling met daarna bespreking door de aanwezigen.
    Iedereen is welkom indien er repect getoond wordt voor de concordante vertaling van Gods woord en voor de andere deelnemers.
    U kan ons bereiken door via e-mail hiernaast contact op te nemen.
    24-08-2015
    Evangelie van besnijdenis?

    Ik wil er nog aan toe voegen dat er niet zoiets bestaat als een "Evangelie van besnijdenis" in het Woord van God. Het "evangelie van besnijdenis" is een verwijzing naar de wettische gedachte dat men pas behouden is als men besneden is van vlees, wat niet strookt met wat in Gods Woord wordt onderwezen. De besnijdenis van het vlees is een teken van het landsverbond in gehoorzaamheid aan God, geen middel tot behoudenis.

    In Deuteronomium al drukt God zijn wens uit dat Hij wil dat zijn volk besneden zou zijn van hart. Het was een door de mens bedachte doctrine dat men slechts behouden kon zijn door te voldoen aan Gods Wet, en om Israëliet en behouden te worden men zich als man in eerste plaats diende te laten besnijden van vlees. Dit was NOOIT de bedoeling van de Wet. Gods Wet zijn richtlijnen waarvan het doel in teken staat van de liefde. Daarom dat de liefde de vervulling is van de Wet. Wie handelt en wandelt conform de liefde, zal Gods Wet niet overtreden. De Wet der Liefde is weerspiegeld in de richtlijnen van de Torah.

    Toch kan een niet geestelijke benadering van Gods Wet, ook als men deze gehoorzaamt, liefdeloos zijn. We zien dit duidelijk naar voor komen in de confrontatie tussen Jezus en de rijke jongeling. De rijke jongeling zegt dat hij Gods richtlijnen houdt, maar Jezus doorprikt dit liefdeloos voldoen aan de Wet, door hem op de geest van Gods Wet te wijzen, namelijk de echte liefde voor God en medemens. Bijgevolg kan men het oud verbond niet linken aan zoiets als het "evangelie van besnijdenis", liefde voor God en medemens was al altijd het doel van de Wet, en Jezus bevestigt dit meermaals.

    Paulus, die voorheen een Farizeeër was, kende maar al te goed de valse doctrines waar hij voor zijn bekering zo aan vast hield, en hem zo gedreven maakte om de volgelingen van Christus te vervolgen. Pas na zijn bekering, vervuld van de Heilige Geest, zag hij het verschil tussen Gods Wet en de eeuwenlang opgebouwde valse doctrines van het toenmalig religieus leiderschap van de Farizeeën en schriftgeleerden. Dit is tevens het hekel punt bij alle confrontaties tussen de Farizeeën en Jezus. Jezus ondermijnt constant het onwettelijk gezag dat de Farizeeën zich hadden toegeëigend door hun interpretaties van Gods Wet, en de daaruit ontsproten eigen wetten, aan het volk op te leggen. Het veranderen van Gods Wet of opleggen van eigen wetten als toevoeging aan Gods Wet was nu net door God uitdrukkelijk verboden. In feite hadden de Farizeeën de Torah, Gods Wet, begraven onder hun wetjes, en Jezus ging daar telkens weer, opzettelijk tegen in. Meer zelfs, Jezus gaf opdracht aan anderen om die valse wetten te overtreden, en zodoende de religieuze leiders te provoceren.

    Na zijn bekering, zien we Paulus vol geestdrift ingaan tegen de valse doctrines van de religie waar hij eens zelf toe behoorde. En de besnijdenis als middel tot behoudenis niet in het minste, want dit was telkens de eerste opgelegde vereiste. En er waren inderdaad bekeerden uit de Farizeeën, zoals in Handelingen 15 en de Galatenbrief, die toch nog bleven vasthouden aan die doctrine van behoudenis door besnijdenis, en dit de bekeerden uit de heidenen wilden opleggen. Predikte Paulus dan tegen de besnijdenis van het vlees? NEEN, hij predikte tegen besnijdenis als voorwaarde tot behoudenis. Voor God is hat al altijd de besnijdenis van het hart dat telt, en dat is wat Paulus predikt. De besnijdenis van het vlees is een kwestie van gehoorzaamheid aan God, NA de bekering, de genade en de besnijdenis van het hart door de Heilige Geest...

    24-08-2015 om 14:22 geschreven door Marc P.


    Wij zijn Christenen die door middel van de concordante vertaling de Bijbel herontdekken. zie Deze link
    Zo zijn we onlangs gestart met De Bijbelstudie uit de Romeinenbrief aan de hand van de Concordante vertaling.
    De studie omvat per hoofdstuk, een vers voor vers verhandeling met daarna bespreking door de aanwezigen.
    Iedereen is welkom indien er repect getoond wordt voor de concordante vertaling van Gods woord en voor de andere deelnemers.
    U kan ons bereiken door via e-mail hiernaast contact op te nemen.
    Context?

    Verzen vergelijken zonder de context er bij te betrekken lijkt mij geen goed idee. In elk geval bracht Paulus geen ander Evangelie dan het Evangelie dat Jezus en zijn volgelingen maanden voor zijn dood verkondigden doorheen Galilea, en reeds verkondigd was bij monde van de Profeten. Hoe zouden anders de inwoners van Berea de boodschap van Paulus hebben kunnen aanvaarden als die niet in overeenstemming was met de Torah en de Profeten, de Tenach? Waarom anderen het dan weer wel oneens waren met Paulus, was omdat zij vast hielden aan de geïndoctrineerde valse leer van de Farizeeërs en schriftgeleerden, die we nog steeds terug vinden in het hedendaags Judaisme.

    24-08-2015 om 13:33 geschreven door Marc P.




    Archief per week
  • 09/09-15/09 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs