OCMW- en gemeenteraadslid Halle, Provincieraadslid Vlaams-Brabant
04-01-2012
Neen aan meerkost De Lijn
De Lijn wil besparingen op de kap van gezinnen, jongeren en gepensioneerden nu er steeds meer en meer berichten opduiken over tarief verhogingen. Hoewel De Lijn zich moet blijven inzetten op een betere dienstverlening mag dit nieten kosten van de passagiers..
Vlaanderen voerde jarenlang een beleid om het openbaar vervoer te promoten. Met resultaat. Vlaanderen zag de jongste vijf jaar een fenomenale stijging van de prestaties van het openbaar vervoer. Het aantal voertuigkilometers gereden door de Lijn is enorm gestegen. Ook het reizigersaantal steeg de voorbije jaren spectaculair.
Dit succes komt er niet zomaar, maar dankzij forse inspanningen zowel in verbindingen en comfort, als in de prijspolitiek.Ik kan niet accepteren dat dit succesverhaal wordt aangepakt. Openbaar vervoer zorgt niet alleen voor een betere, duurzame mobiliteit, het heeft ook een belangrijke sociale rol. Op de hoorzitting over het nieuw verkeersplan in t Vondel vertelde de afgevaardigde van de Lijn dat ze in Halle absoluut de klanten maximaal te diensten wil zijn. Maar extra diensten mogen niet ten koste van diezelfde klanten gaan, vind ik.
Het Vlaams Regeerakkoord is zeer uitgesproken: We bereiken een hogere kostendekkingsgraad zonder in te boeten op comfort en dienstverlening, alsook buiten de jaarlijkse indexering zullen de tarieven van De Lijn niet stijgen. Het klopt dat De Lijn in de nieuwe beheersovereenkomst 2011-2015, die begin 2011 in voege ging, de opdracht kreeg om scenarios aan de Vlaams Regering voor te leggen om de kostendekkingsgraad te doen stijgen. De kostendekkingsgraad is het aandeel van de totale werkingskost dat door de reizigers zelf wordt betaald. Maar, een gezonde bedrijfsvoering en efficiënt financieel beheer mogen dus niet leiden tot hogere tarieven alsook niet tot een afbouw van het openbaar vervoer in kwaliteit en kwantiteit.
Ik begrijp dat vandaag iedereen de tering naar de nering moet zetten. Besparingen zijn noodzakelijk, maar lineaire besparingen op kap van gezinnen, jongeren en gepensioneerden kunnen echt niet.
Anderhalf jaar duurt de politieke impasse ondertussen.Anderhalf jaar dat de onderhandelaars een regering proberen te vormen.De term onderhandelaar is niet zo goed gekozen. Onderhandelen impliceert immers dat men tot een akkoord wil komen. Eerst probeerde Bart De Wever de onderhandelingen te kelderen door harde taal te gebruiken en niet af te wijken van het eigen programma.Het leverde hem misschien wel wat aanhang op, maar hij is er niets mee, want hij wilniet meewerken aan een regering.Een politicus onwaardig.
Momenteel spelen de liberalen het hard.Ze denken waarschijnlijk dat de strategie van NV-A ook hen stemmenwinst zou kunnen opleveren, maar ze komen waarschijnlijk bedrogen uit.Het is niet het moment om de stekker eruit te trekken.Hoewel ze absoluut niet willen gezegd hebben dat zij de onderhandelingen willen laten kelderen.
Het is te gek voor woorden dat een kleine partij-er zijn geen grote meer momenteel- zijn hele programma in het regeerakkoord wil zien.Zo werkt het niet!Het is onmogelijk om water en vuur te verzoenen, tenzij de wil aanwezig is om aande eigen (partij)ideologie toegevingen te doen.Het wordt dus dringend tijd dat de kemphanen van de Open VLD en de andere haantjes werk maken waarvoor ze verkozen zijn.
Zonder sp.a
Ondertussen probeert men naast de onderhandelingen nog steeds de sp.abuitende regering te houden.Om twee redenen.Ten eerste weten de rechtse politici die zo graag zonder de socialisten willen werken dat de kopstukken van de sp.a gedegen en bekwame politici zijn, die vaak hun standpunten kunnen doordrukken.Een tweede reden is dat de rechtse politici, zoals in Amerika, schatplichtig zijn aan het grootkapitaal.De sp.a zou best eens de belangen van de werknemer kunnen verdedigen,endatkunnenderechtseheren en damesniet
Ik was een fervent tegenstander van het nieuwe mobiliteitsplan dat werd ingevoerd op het einde van de zomervakantie.En ik ben nog steeds van mening dat er een aantal dingen schorren, maar ik moet ook toegeven dat er heel wat verbeteringen werden ingevoerd.Daarvoor wens ik u en uw team dan ook te feliciteren.
Sta me echter toe nog een paar bedenkingen te uiten.
Ik ben zeer tevreden dat er meer aandacht wordt besteed aan de fietser.Voor de fietser is het ontegensprekelijk een hele verbetering.Toch vind ik het ook ergens een gemiste kans om niet nog meer op de fietser in te zetten.We kunnen van Halle een echt fietsvriendelijke gemeente maken.
Zo durven de autos in de Arkenvest nogal eens optrekken. Als fietser is dit op zijn minst een heel onaangenaam gevoel.
Ik stel u dan ook voor om in het begin en op het einde, ter hoogte van de Molenborre, of in het midden van dat stuk een verkeersremmer te plaatsen.Dit kan zonder de fietser te hinderen.De verkeersremmer hoeft enkel de breedte van de straat te hebben, minus de twee fietspaden, zodat de fietser ongehinderd kan verderrijden.
Ook over de Michelstraat heb ik gemengde gevoelens.Ook hier is het een verbetering, maar 1 fietspad langs de linkerkant van de straat is om problemen vragen met de fietsers die van de Brusselstraat richting sas rijden. Zou het ook hier niet opportuun zijn om een tweede fietspad te voorzien?Het wordt dan wat smal voor da autos, maar zei u zelf niet dat de fietser voorrang moet hebben op de auto?
Verder betreur ik het wel zeer sterk dat de autos komende van St.-Rochus tot aan de Basiliekstraat worden geleid.Uw plan heeft tot doel, en terecht, de autos uit het centrum te weren.De autos leiden tot aan de Arkenvest is net de autos het centrum injagen.De bestuurders die langs deze weg richting Ninoofsepoort moeten, rijden dwars door de stad.Via het Oudstrijdersplein en de Zuster Bernardastraat. Het ware beter geweest dat de autos in een ring rond Halle werden geleid. De vaartkant leidt zich daar mijn inziens perfect toe. De mogelijkheid om zich van de kant van St.-Rochus naar de Demaeghtlaan te begeven zijn wel zeer beperkt en bovendien heel omslachtig.Ofwel wordt men langs het containerpark geleid, ofwel rijdt men door de stad richting Molenborre, om daar samen te komen met de autos die via de Arkenvest kwamen.
Het knooppunt van de Bergensesteenweg met de Lariellestraat moet u ook aanpakken. De files aan deze verkeerslichten zijn op sommige momenten nu al legendarisch.
Als dit tot doel heeft de mensen te ontmoedigen om de auto te gebruiken dan is dit zeker gelukt, maar kan men ook van de mensen verwachten dat ze hun inkopen komen doen bij onze kleine zelfstandigen als ze de mogelijkheid niet hebben om vlot met hun auto op de stadsrandparkings te komen?
Wat me tot het laatste punt brengt.Ik denk dat het plan pas echt kans op slagen heeft indien men een goede stadsrandparkings heeft.Eventueel verrijkt met mooie wandelboulevards naar het centrum toe of, nog beter, met een vlotte pendeldienst.Een stadsrandparking moet zich uiteraard buiten de ring vaart-Demaegthlaan bevinden, anders spreken we uiteraard van een centrumparking.
Mijn slotconclusie, mijnheer de burgemeester, is dat u best wel goed werk heeft verricht, of laten verrichten, maar dat er toch nog heel wat schoonheidsfoutjes inzitten die ervoor zorgen dat dit project nog heel wat aanpassingen nodig heeft.
Gezien de bouwwoede van de stad zich alleen maar vertaalt in appartementen, vrees ik dat we binnen afzienbare tijd met niet te verhelpen problemen zullen geconfronteerd worden.
Steeds meer appartementen houdt in dat de lokale bevolking moet wegtrekken uit de stad omdat er geen eengezinswoningen meer te vinden zijn. De appartementen worden wel goed verkocht, maar dan voornamelijk aan goedbedeelde Brusselaars die de grootstad willen ontvluchten. Mensen die totaal geen feeling hebben met de Hallenaar, de gewoontes of zelfs de taal. Bovendien is onze stad niet voorzien op een grote toename van haar bevolking. Er zijn nu al bijna geen voldoende openbare structuren. De scholen, het ziekenhuis, het OCMW en noem maar op, kunnen de toevloed niet (meer) aan.
Persoonlijk word ik nu ook geconfronteerd met een toonvoorbeeld van hoe de bouwimplementatie in Halle nu net niet moet. Dit specifieke dossier, het RUP Pacha, bevat een aantal fundamentele bezwaren .
De Pachawijk (gelegen tussen de Jacmin-, G. Gezelle- en Devlemincklaan) is een rustige wijk die als buffer dient tussen de drukke stad en het rustige platteland. Dit volbouwen met zoveel mogelijk appartementen zou dit volledig teniet doen. Ook qua architecturale eenheid zou dit een bont, slordig allegaartje worden. De mastodontische Pacha-blok, met daarnaast de kleine huisjes van de cichorei-erf, de nieuwe appartementen en tot slot de belle-étages kan je moeilijk samen laten rijmen. De nieuwbouwappartementen, in handen van uiteraard een bouwpromotor die niets met Halle te doen heeft, mogen bovendien afwijken van een aantal huidige bouwregels. Zo mag de kroonlijst op 10 meter hoogte staan in plaats van de huidige 8 meter. Ook hier wordt het streven naar een harmonieuze omgeving teniet gedaan. De diepte van de gebouwen mag over de hele hoogte tot 15 meter gaan. Zodoende is er nog minder plaats voor groen.
Het huidige stadsbestuur kiest duidelijk voor het snelle geld, maar houdt geen rekening met het welbevinden van de huidige Halse inwoners en met de problemen die het roekeloos bouwen in de toekomst zal teweegbrengen. Uiteindelijk verschuilt de stad zich achter het feit dat ze een bepaalde woondichtheid moet bereiken, geformuleerd in een of andere hogere doelstelling. Een andere soortgelijke doelstelling betreffende de wensbaarheid van het aantal industrie of KMOs wordt wel genegeerd, waarom zou het hier dan plots heilig zijn
Dat er op de Pacha gebouwd zal worden is duidelijk en zelfs wenselijk, zodat het braakliggend stuk grond, dat toch wel een kanker is voor de omgeving, wordt weggewerkt. Maar lintbebouwing, al dan niet belle-étages, zou de leefbaarheid van de wijk in het bijzonder en van de stad in het algemeen sterk bevorderen.
Dit plan is voor niemand goed, behalve voor de bouwpromotor.
Dit moet tegengewerkt worden.
HetOpenbaar Onderzoek loopt nog tot 12 september. Reageren met je opmerkingen kan bij de GECORO,Oudstrijdersplein 18 in Halle.
bertrand.demiddeleer@vooruit.org *12 juni 1971 *Halle *Papa van Sheldon *Gemeente- en OCMW-raadslid Halle *Provincieraadslid Vlaams-Brabant *Lid provinciaal bestuur Vooruit *Lid commissie Ruimte Vlaams-Brabant * Lid Vlabinvest *Lid Party of European Socialists (PES) *Lid dagelijks bestuur HVV-Halle *Lid algemene raad van de socialistische mutualiteiten Vlaams-Brabant *Afdelingscoach Vooruit *Houdt van het leven in het algemeen; van zijn gezin, carnaval Halle, DJ'en, Halle, tennis, mooie dingen en het leven.
agenda
Activiteiten van Vooruit en aanverwante organisaties
Je wil de nieuwsbrief ontvangen in je mailbox?
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Word lid!
Omdat socialisten nodig zijn voor uw gezondheidszorg, uw pensioen, uw koopkracht, voor onze jongeren en nog zoveel meer. Steun ons en word lid. Surf naar: https://www.vooruit.org/registreer