Dag 6: Bonneval Limeray
Na de rustdag gingen we er weer vandoor. De ganse dag tussen
de velden. Helaas her en der afgebrande graanvelden. Blijkbaar bij het dorsen
bestaat het risico een silex te raken met alle gevolgen vandien. In de late
namiddag naderden we de Loire waarbij we beslisten om bij de eerstvolgende
camping halt te houden. Een camping in Limeray, niet de mooiste, maar goed we
konden onze tent opslaan.
Dag 7: Limeray Tournon-Saint-Martin
s Morgens vroeg ontwaakt, geen barrière op de camping dus
we konden vroeg weg. De Loire over en tiental kilometer verder ook de Cher over. Drukke wegen in de morgen maar net buiten
Bleré konden we rechtsaf de D58 nemen. Opnieuw onze vertrouwde rustige
tweevakswegen om onze tocht zuidwaarts verder te zetten. Het idee was om die dag door te rijden tot
Preully-s-Claisse. Het werd een warme dag, we stopten af en toe, en de
tractoren wisten ook van de warmte. In de namiddag begon Carraro echter wat
rare geluidjes te produceren. Niet veel
verder kwamen we een camping municipal tegen en hielden halt. Even alles
gecheckt, niets abnormaals aan de hand, ware het niet dat alles heel warm had,
maar ja kan niet anders bij deze temperaturen. Niet getreurd, tafel, tent etc
geïnstalleerd en ook de tractoren konden hun verdiende rust nemen.
Dag 8: Tournon-Saint-Martin Charroux
We stonden buiten de poort van de camping geparkeerd omdat
het max gewicht op het terrein 3.5 ton was. We zijn er opnieuw vroeg van door
gegaan. We passeerden al gauw een heel leuk dorpje, Angles-s-lAnglin. Tussen
de velden van dorpje naar dorpje richting Charroux in de Charente. Even voorbij
halfweg het traject van deze dag zag ik Dunia niet meer achter komen op een
helling met wat bochten. Even gewacht want ik passeerde net de eerste
wijnranken op onze route en dacht dat ze er een foto van wou. Blijkbaar niet,
gedraaid op de stoppel en terug gereden. Carraro stond geparkeerd met de
driehoek erachter, ai ai ai
. Blijkbaar hels metaalgeluid en witgrijze rookwolk
links uit de motorkap en Dunia had onmiddellijk de reflex gehad om de motor stil te
leggen. Daar stonden we halfweg de helling, naast de eerste wijnranken. Motor
stond los, riem was intact, hmm even proberen te starten. Bij de eerste tik in
route en zoals te voren draaiend als een klokje. Daarna beslist om Dunia te
laten voorrijden en niet à bloc te
gaan. Met nog een tussenstop in lIsle-Jourdain en Mauprevoir kwamen we aan op
onze bestemming van de dag te Charroux. Blijkbaar kwamen op het einde van de rit
de rare geluidjes van dag 7 weer te voorschijn. Daar we hier de mogelijkheid
hadden om meer dan een nacht te spenderen besliste ik om de demontage van de
motorkap te starten om te zoeken naar het probleem. Ik kwam uit bij de lagers
van de schroef voor de motorkoeling. Der was er eentje drie kogels kwijt.
Vandaar het metaalgeluid en de witgrijze rook van eventueel slippen van de
riem. Morgen op zoek naar nieuwe lagers
.
Dag 9: Ter plaatse Charroux
Gisteren bleek het een standaard lager te zijn 6204RS, dus
dat zou wel makkelijk worden maar neen het was een verbrede versie. Overal
standaards op voorraad maar die verbrede bleken hier in de Charente niet te bestaan. Twee gewone lagers gekocht
en iets gezocht om het verschil op te vangen. Na wat puzzelen erin geslaagd om de
ventilatoras opnieuw te monteren. Ondertusen poetste Dunia nog grondiger de
koelribben van de motor dan ze thuis al gekuist waren. Bij deze temperaturen
geen overbodige luxe om een goeie motorkoeling te hebben en we moeten het
aantal risicos tot een minimum herleiden. Dan was er ook nog de dynamo
.
Terwijl we hier nu toch geparkeerd staan kijken we die ook nog na
. Morgen
dynamo
.
Dag 10: Tweede dag
ter plaatse in Charroux
Na het ontbijt en met
nieuwe energie na een goeie nachtrust begon ik aan de dynamo. Bleken twee
draden waarvan de isolatie verstorven/weg was. Met ducktape en krimpconnecteron
kom je al weer heel ver. Na wat hulp van de buurman met gereedschap die ik niet
bij heb zat de dynamo opnieuw in elkaar. De as draait soepel, monteren maar en
hopen dat er wat spanning uitkomt. Eens gemonteerd, zonder bedrading aan te
sluiten, motor gestart en de dynamo gaf 13.1
volt. Goed dus, bedrading etc verder afgewerkt en klaar is Carraro voor de
volgende etape van onze reis op dag 11. De rest van de dag hebben we het wat
kalm gehouden: een biertje, wat eten, een plons in het zwembad (28°C, perfect)
een bezoek aan een cafeetje in het dorp en nu wat aan het bloggen
.
Slaapwel en tot een van de volgende dagen beste volgers!!!!
Jeroen,

















|