De mens, de werknemer, ons menselijk kapitaal in onze bedrijven.
Een statement dat zo dikwijls gemaakt wordt, gemeend ook, maar tot
welke diepgang ?
Wat is de juiste balans bedrijfsresultaat-werknemer ? Bestaat er een
definitie van het woord 'juist' in die context en zou die dan voor elke
situatie dezelfde moeten zijn ?
De juiste balans : Van bedrijfsresultaat versus werknemer naar werknemer versus bedrijfsresultaat of net omgekeerd ? Of iets tussenin ?
Kort door de bocht :
Een bedrijf dat enkel focus heeft op werknemerstevredenheid, zou wel
eens resultaatgerichtheid of financiële gezondheid moeten opofferen.
Als dat leidt tot een faillissement, dan zijn ook de werknemers niet
geholpen.
Een bedrijf dat enkel resultaten voorop plaatst ten nadele van het
individu, kan verlies lijden en geremd worden in het functioneren, door
het toenemend aantal burn-outs of werknemer-verloop.
Iets tussenin, zeker, een start zou kunnen zijn : focus op bedrijfsresultaat en werknemer.
Heel veel bedrijven geven dit al weer in hun kernwaarden : van respect
voor het individu, naar resultaatgerichtheid en kwaliteitsgedrevenheid
voor hun product of klanten.
Bestaat er een definitie van het woord 'juist' in die context en zou die dan voor elke situatie dezelfde moeten zijn ?
Het antwoord op de laatste vraag is steevast : neen. Zoals elke
mens een eigen authenticiteit heeft, zo heeft elk bedrijf, elke
situatie zijn eigen achtergrond, achterliggende motivatie en waarden,
eigen doelstellingen, ....
Maar één ding is zeker, er is wel duidelijk wat niet door de beugel
kan. Een punt waar de balans zo extreem doorgeslagen is dat mensen
ervoor uit het leven stappen, zoals we laatst mochten lezen en horen
met betrekking tot France Telecom.
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF20090928_083&word=france+telecom.
Zelfmoord als gevolg van een reorganisatie is onacceptabel en
onethisch, net omdat er andere manieren zijn, die binnen handbereik
zijn in deze geciviliseerde kant van de wereld.
Veranderingen zijn al eens hoognodig, zeker in de huidige tijden. Heel
veel bedrijven worden uitgedaagd om anders te gaan denken, zaken anders
aan te pakken, innovatief en/of kost-efficiënter te werk te gaan.
De mens, de werknemer, ons menselijk kapitaal in onze bedrijven : mag dat menselijk kapitaal dan ook menselijk behandeld worden, ajb ?
Hoe ? Door bv. veranderingsbegeleiding, het vergroten van de
veerkracht. Positief ondersteund worden tijdens zware veranderingen is
voor de meeste mensen geen overbodige luxe en voor een aantal dus
levensnoodzakelijk.
Soms kan een luisterend oor, een sparring partner in de directe omgeving al wonderen verrichten,
voor anderen kan een coach (extern of intern) de perfecte & veilige ondersteuning naar groei zijn tijdens zo'n situatie,
voor nog anderen is het vitaal om de verandering mee uit te tekenen,
hun eigen capaciteiten hiervoor in te zetten. BottomUpEvolve® o.a.?
Kwaad & ontgoocheld dus.
Kwaad op datgene wat ertoe geleid heeft dat mensen tijdens een reorganisatie (cfr. France Telecom) tot zelfmoord overgingen.
Ontgoocheld, omdat professionele hulp - coaches, arbeidspsychologen,
change facilitators met zowel oog voor resultaat als het
absorptievermogen van de betrokken mensen - wel degelijk beschikbaar is
in onze maatschappij.
Een oproep tot overwegen dus : professionele
veranderingsbegeleiding voor de onderneming en de werknemers, zodat de
verandering effectief en efficiënt, gedragen kan worden door
mensvriendelijk ondersteunende aanpak.
Blog 13/11/2009 : Integratie van verandering, meer dan enkel loslaten op het werk
Even een korte blog in verband met integratie na acquisitie, of samensmelting van teams.
Is de impact en aanpak voor ieder met een zelfde jobbeschrijving en afdeling dezelfde ?
De aanpak is heel dikwijls gelijklopend, maar de impact hangt voor een groot deel af van je persoonlijkheid.
Beperkt de impact zich tot je professionele leven of gaat het loslaten van wat was veel verder dan enkel je professionele kant ?
Misschien nam ook jij onbewust afscheid van je voormalige work/life
balans of maakte je tijdelijk plaats voor een out-of-balance start ?
Bewustworden van dit gegeven is belangrijk.
Het geeft je de mogelijkheid om op zoek te gaan naar een nieuwe balans
of om te bepalen hoe groot jouw stretch-zone en die van jouw
gezin/vrienden/familie is.
Het geeft je mee dat de integratie voor jou niet af is, vooraleer jij
helder hebt welke work/life balans haalbaar en duurzaam voor jou is.
Mag het streven naar dat laatste een kado zijn voor de organisatie en voor jezelf.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!