Voor ik het goed en wel besefte was het vrijdagochtend, de
laatste dag. Elke vrijdagvoormiddag komt er een onderaannemer de
douaneformaliteiten in orde brengen. Ik heb daarbij mogen meevolgen hoe hij
deze documenten invult. De heer Herman Georges is 67 jaar oud en hij heeft al
zijn ervaringen in verband met de douane met mij gedeeld. Eerst hebben we de
factuur ingegeven in het programma PLDA, dat is een specifiek programma voor
douanegegevens. Het ingeven van de gegevens duurt maar enkele minuten. Daarna
drukken we dit af in viervoud en het programma zet zelf alle gegevens in het
juiste vakje van de douaneaangifte. (zie bijlage) Het document wordt in viervoud
afgedrukt voor de heer Hermans Georges die een exemplaar bijhoud, een tweede
exemplaar wordt bewaard door de verantwoordelijke van de nationale dienst, een
derde exemplaar wordt afgegeven aan het douanekantoor en het laatste exemplaar
wordt bij de factuur toegevoegd en bewaart. Vervolgens zijn we samen naar het
douanekantoor gegaan om dit exemplaar af te geven. Ze hebben ook een stempel
gezet op het exemplaar die de heer Hermans Georges bewaart. Hij heeft mij ook
de websites www.PLDA.be en www.TARWEB.be getoond. Dat was een zeer
boeiende voormiddag. In de namiddag heb ik nog enkele betalingen gedaan via
Isabel 6. Ik heb als laatste ook nog de betalingen afgepunt.
De week is bijna voorbij maar toch leer ik elke dag nog
nieuwe dingen. Deze ochtend heb ik weer eerst alle bankverrichtingen afgedrukt.
Daarna heb ik terug alle klantennummers opgezocht. Vervolgens heb ik alle
bankverrichtingen afgeboekt in het boekhoudsysteem. Dat gaat elke dag vlotter.
Ondertussen kan ik al goed werken met het boekhoudsysteem. Dan heb ik heel wat
uitleg gekregen van de heer Jean-Claude De Jaegere over de voorraad. Hij is dus
ook verantwoordelijk voor de voorraad dus behoort dat tot zijn takenpakket. Hij
heeft mij alle documenten in verband met de voorraad getoond en uitgelegd. We
zijn ook samen gaan kijken naar de authentieke benzinepomp die nog steeds gebruikt
wordt door de vrachtwagenchauffeurs en het personeel met een bedrijfswagen. Hij
heeft ook 1 van de 2 putten waarin de benzine opgeslagen zit geopend. Na de
middag heb ik deze gegevens en informatie in verband met de voorraad dan
verwerkt. Ik heb ook nog aankoopfacturen betaald via het programma Isabel 6.
Op naar de laatste dag!
Vandaag was maar een half dagje. Het is zeer vlot verlopen.
Ik heb eerst weer alle bankverrichtingen afgedrukt. Daarna heb ik terug alle
klantennummers opgezocht. Vervolgens heb ik alle bankverrichtingen afgeboekt in
het boekhoudsysteem. Na deze dagelijkse taak heb ik samen met mijn mentor
Martine De Paepe de GIP-taken in verband met het personeelsbeleid en de
kenmerken van de vennootschapsvorm (NV) overlopen. Zo had ik genoeg informatie
om aan deze taken te kunnen beginnen. Als laatste voor vandaag heb ik heel wat
betalingen afgepunt. Deze taak hield in dat ik de juiste bedragen van een
bepaalde facturen moest controleren en ook of deze facturen werkelijk allemaal zijn
afgeboekt in het boekhoudsysteem.
Wanneer we s morgens toe kwamen in het bedrijf ging ik
direct aan de slag. Zoals elke ochtend heb ik eerst alle bankverrichtingen
afgedrukt via het systeem Isabel 6. Dat lukte al verrassend goed. Daarna heb
ik alle klantennummers opgezocht en alle bankverrichtingen afgeboekt in het
zelfgemaakte boekhoudsysteem Easy Open. Daarna heb ik mogen meevolgen met
mijn collega Jean-Claude De Jaegere, hij is ook accountancy manager. We hebben
samen de kas in orde gebracht. Dus hebben we eerst alle vrachtbrieven samen met
hun geld (cash geld of een cheque) gecontroleerd en alles opgeschreven in een
register. Dat geld hebben de klanten meegegeven aan onze vrachtwagenchauffeurs.
De vrachtwagenchauffeurs geven dat dan aan de boekhouding en wij controleren
deze documenten en het geld dan. We hebben onze berekeningen zowel op de
computer als op papier gemaakt. Dus hebben we het geld dat in de kas zit
nageteld. Daarna hebben we dat bedrag gecontroleerd met het geld dat in de kas
zit en het klopte gelukkig. Ik heb de boeking van de kas dan in de namiddag ook
ingegeven in het boekhoudsysteem. Na het natellen van de kas heb ik ook wat uitleg
gekregen over hoe ze de gegevens bewaren in hun klassement en hoe zij hun
gegevens opmaken in Excel en in Open Office. In de namiddag heb ik samen met
Jean-Claude creditbrieven ingeboekt in het boekhoudsysteem. Creditbrieven
worden opgemaakt wanneer klanten een openstaande schuld hebben bij Ziegler maar
deze schuld dan betalen aan Universal Express. Universal Express maakt dan een
creditbrief op en stuurt die naar Ziegler. Als laatste voor vandaag heb samen
met Martine De Paepe de betaling van de aankoopfacturen gedaan in het programma
Isabel 6.
De eerste dag van het werkplekleren zit erop. Het was een
zeer leerrijke dag. Allereerst heb ik een rondleiding gekregen in het bedrijf
en de magazijnen. Ik heb ook al eens kennis gemaakt met de collegas. Daarna
gingen we direct aan het werk. Het eerste werk wat ik de komende dagen elke ochtend
ga moeten doen is de bankverrichtingen afdrukken via het systeem Isabel 6. De
opvolging van de betalingen is een taak die dagelijks moet gebeuren. Er wordt
daarvan ook dagelijks een financieel verslag opgemaakt en verstuurd naar de
hoofdzetel (te Brussel). Daarna heb ik alle klantennummers opgezocht van de
klanten die hun openstaande schuld betaald hebben. Vervolgens heb ik de betaling
van de aankoop- en verkoopfacturen (zowel binnen- als buitenland) afgeboekt in
het boekhoudpakket (Easy Open). Daar ben ik een tijdje aan bezig geweest.
Wanneer ik daar met klaar was heb ik naar allerlei documenten gezocht die ik nodig
ga hebben voor latere GIP-taken. Ik heb deze dan ook allemaal gekopieerd.
Als laatste voor vandaag heb ik het organigram gemaakt van Universal Express te
Aalst.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op https://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!