Vandaag en morgen is het weer tijd voor rapporten, oudercontacten en evaluaties.
Voor sommigen een groot succes, voor anderen een kwelling!
Als leerkracht en school is het één van de moeilijkste zaken om een kind juist en terecht te evalueren en dit te delen met de ouders.... de inzet en de houding van het kind is soms verschillend thuis of/en in de klas. Vandaar dat een goede communicatie van het allergrootste belang is.
Enkele tips:
- elk kind heeft veel potenties en competenties. Als ouder wil men het beste bovenhalen uit het kind. Doe dit op een serene en discrete manier. Evaluaties zijn er vooral om uw pupil beter te leren kennen en te weten te komen welke competenties er hem/haar het best liggen. Zo kan men toekomstgericht denken.
- voor de leerkracht: in de huidige tijden kleeft men vlug etiketten. De mode van ADHD is bijna voorbij, dan kwam het autisme, nu is dyscalculie en dysfasie erg in trek.
Een etiket plakken is voor de opvoeder vaak zeer comfortabel. De leerling heeft deze of gene hersenkronkel, dus we kunnen wel een beetje oplappen, maar in feite is het een hopeloze zaak. Als ultiem redmiddel wordt er meestal een specialist opgetrommeld, die nogmaals bevestigt wat we al wisten. Is uw kind daarmee geholpen?
- mijn mening: luister en kijk goed, vooraleer te evalueren. Er kunnen in het allerdaagse leven heel wat factoren meespelen. Sommige kinderen hebben het vandaag niet gemakkelijk. Ze kloppen lange dagen in de klas, ze moeten na school heel wat 'hobbys' afwerken, soms is er weinig stabiliteit in hun leven... als opvoeder moet je daar rekening mee houden en uw eventuele evaluatie aan aanpassen.
Conclusie: een open, eerlijke communicatie tussen school, opvoeders en het kind zelf is van het allergrootste belang. Ze zijn evenwaardige partners in het opvoedingsproces. Evaluatie is meer dan punten, scores of schalen, het is een totaalpakket, in functie van het verleden, het heden en de toekomst van ons kind!
vrijdag begint de kerstvakantie, tijd van feesten, ontspannen, familiebezoekjes, lang uitslapen, op reis gaan ..
We denken: twee weken de school even vergeten... toch moet men oppassen om dit niet te letterlijk te nemen. In het eerste semester is er reeds heel wat leerstof verworven en ingekerfd in de hoofden. Inoefenen was en is nog altijd de boodschap.
Daarom enkele tips voor tijdens het verlof:
1. Neem inderdaad voldoende ontspanning, er volgt nog een zwaar semester.
2. Indien er in het schoolse gebeuren iets minder goed vlotte of indien je als leerling en ouder u er niet goed bij voelde, praat er over, eerst met elkaar, en in tweede instantie richt je nog voor vrijdag even tot de school, de leerkracht of de zorgleerkracht... of neem gerust contact op met mij!
3. Als het 'probleem' gedetecteerd is, tracht er in alle rust iets aan te doen. Zoek bepaalde zaken op. Vraag raad aan de leerkracht...
4. Inoefenen: u moet niet overdrijven, zeker niet in de eerste fase van het verlof, maar neem na enkele dagen, en na enkele feestelijke dagen toch even een boek ter hand. Tracht enkele oefeningen te maken, heel vrijblijvend, daarna ernstiger, vastberaden. Zie dit niet als een straf of een last, maar hou het prettig! Digitale oefeningen kunnen daarbij helpen!
Het is de tijd van de 'bouwsels', dit zijn blokken die gestapeld worden, waarvan een voor-, zij- aanzicht moet getekend worden. Moeilijk voor de kinderen, maar het schept heel wat ruimtelijk inzicht.
Een interessante site voor oefeningen: computermeester.be
Van maandag 24 december 2018 tot en met vrijdag 4 januari 2019: Kerstvakantie
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Over mijzelf
Ik ben Martin De Wilde
Ik ben een man en woon in (Assenede) en mijn beroep is schooldirecteur op rust.
Ik ben geboren op 07/07/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: zwemmen, lezen, vooral geschiedenis, zorgen voor mijn kleinkinderen.
Vraag gerust om bijkomende ondersteuning!