Het is soms tergend hoe sommigen met cobra werken omgaan! Onlangs stuitte ik op zoek naar informatie op het cobra kunstwerk van karel appel: DE VRIJHEIDSSCHREEUW!!!!Ongelukkig heeft Karel Appel dit werk zo betitteld: Vrijheid was ontegensprekelijkefficienter geweest.Maar het was zeker geen HOOGTEPUNT in het opbouwen van een eigen vorm of kleurtaal zoals ik las. Dat was al eerder het geval en niet alleen met cobra. ER IS GEEN ENKELE INTERPRETATIE VAN HET KUBISME !!! De uitleg die er sommigen aan toevoegen kan u vergelijken met de Mona Lisa! Overroepen tot en met! En dan de verschillende varianten. Een amateur bootste het schilderij na en gaf het de naam vrijheidsengel. Ik citeer even Fijen ( als ik me niet vergis concervator van cobra musea # kunst heeft een leidende rol voor het uitdagen van vernieuwingen en signalen# en dat is de nagel op de kop! Na een aantal afbeeldingen te hebben gezien heb ik uit ergernis op èèn uur tijd de # vrijheidsschreeuw# van karel appel een eigen dimensie gegeven en niet de schreeuw. Het is een # verwijzing# naar vrijheid: Eèn is in kleur. Het andere zwart wit, allenei met een afmeting van 100 x 70 cm. Ik voeg er èèn foto bij uit mijn holocaust werken van jaren terug en DAT is een werk die veel meer verwijst naar vrijheid! Ten slotte wil ik er nog aan toevoegen dat ik afbeeldingen zag van olifanten die in cobra kleuren moesten worden geschilderd op aanvraag van de conservator van èèn can de cobra musea. De schilder wist bepaald niet WAAROM olifanten! Ik weet niet of de conservator het weet: maar toeval bestaat. Lees daarom de gedichten van Hugo Claus uit zijn cobra periode! Oeps, en daar is het antwoord! Ieder zijn vrijdheid sshreeuw! william remory