Wat doet een mens wanneer je onder dwang in een vreemd land wordt geschopt en iedereen jou verlaten heeft? Geen contacten. Niemand!!!! Je werkt aan de cobra werken en breidt je nieuwe kunststroming HORRA- COBRA in gereedheid en binnen een paar maanden is het een feit! Na negen jaar heb ik een aantal zelfmoordpogingen ondernomen die om de een of andere reden mislukten!
Met verkleumde vingers lukt het me toch nog de kunstwerken voor de HORRA-COBRA uit te diepen. Binnen één à twee maanden zou het me moeten lukken terug in Belgie te zijn want hier in bulgarije is het absoluut onmogelijk om met kunstenaars deze nieuwe kunstrichting verder uit t diepen en nieuwe experimentele proeven te doen. Het is bijna absurd hoe bulgaarse kunstenaars in hun achterlijk idee"engoed blijven leuteren. De psychologie van de horra-cobra ontbreekt hier in al zijn/haar gedaanten! Het ergste zou zijn moest ik met de werken in herhaling vervallen. Tijdens de rustpauze maak ik nog talrijke cobra werken. Ik zal zonder om te kijken terug naar mijn thuisland reizen. Ik hoop in Belgie en Nederland kunstenaars te vinden die deze nieuwe kunstrichting vaart geeft! william remory
Mensen mailen me soms waarom ik nog geen blok heb gemaakt met mijn werken over de holocaust. Binnenkort doe ik dat wel en op mijn facebookpagina zijn er een 100 tal te bewonderen! ondertussen werk ik nijdig verder aan mijn HORRA= COBRA werken en maak kleine cobra werken die ik op een bekende veilingsite verkoop voor een appel en een ei doordat ik met deze kleine opbrengst eten koop voor hongerige mensen hier in bulgarije waar ik door spijtige omstandigheden nog verblijf en de winter neerdaald en koude betekend tot min 35a 40 graden vriespunt!!!!!! Een APPEL en een ei! Dus Karel APPEL is wat mij betreft nog steeds de cobrakunstenaar bij uitstek gevolgd door ASGER JORN en CONSTANT! Spijtig genoeg zijn er een pak vervalsers die ongegeneerd amateurwerkjes maken en signeren met de naam van de beroemde cobra kunstenaars!! Acht, meer dan 8 jaar in een vreemd ( in al haar contexten) land, in alle eenzaamheid maken me weerzinwekkend en uit ik in mijn werken! Laat ons nu hopen dat ik snel in Belgie ben en de tentoonstellingen in West-EUROPA kunnen opgezet worden! william remory
Na een uiterst moeilijkem stresserende periode van technische problemen, ziekte, angstaanvallen wil ik zoals beloofd enige fotos van cobra werken toevoegen! De angstaanvallen inspireren mijn werk terwijl ik zelf er ten onder aan ga!
Uiteraard ben ik ijverig bezig met werken van de horra cobra.Als alles op z`n beentjes loopt ben ik volgende maand terug in Belgie! Vanzelfsprekend maak ik tussen de psychisch afmattende horra cobra werken ook wel nog gewoon cobra. Niet vergeten dat de holocaust werken het meest van mij vergen. En zo kwam ik even op het idee: in de cobra wereld worden geen of zelden kruisigingen gemaakt! Kruisigingen zijn voor mij geen symbolen van religie: De geschiedenis heeft ons dat geleerd! Ik ben aan de slag gegaan en heb er momenteel èèn gemaakt en moet bekennen dat het voor herhaling vatbaar is! Nochtans komt dit symbool meermaals in mijn holocaustwerken maar die zijn wel van religieuze inslag. Ik hoop volgende maand met mijn werken in belgie te zijn alwaar ik onmiddelijk afreis naar de cobra musea`s in Nederland! william remory
Het is soms tergend hoe sommigen met cobra werken omgaan! Onlangs stuitte ik op zoek naar informatie op het cobra kunstwerk van karel appel: DE VRIJHEIDSSCHREEUW!!!!Ongelukkig heeft Karel Appel dit werk zo betitteld: Vrijheid was ontegensprekelijkefficienter geweest.Maar het was zeker geen HOOGTEPUNT in het opbouwen van een eigen vorm of kleurtaal zoals ik las. Dat was al eerder het geval en niet alleen met cobra. ER IS GEEN ENKELE INTERPRETATIE VAN HET KUBISME !!! De uitleg die er sommigen aan toevoegen kan u vergelijken met de Mona Lisa! Overroepen tot en met! En dan de verschillende varianten. Een amateur bootste het schilderij na en gaf het de naam vrijheidsengel. Ik citeer even Fijen ( als ik me niet vergis concervator van cobra musea # kunst heeft een leidende rol voor het uitdagen van vernieuwingen en signalen# en dat is de nagel op de kop! Na een aantal afbeeldingen te hebben gezien heb ik uit ergernis op èèn uur tijd de # vrijheidsschreeuw# van karel appel een eigen dimensie gegeven en niet de schreeuw. Het is een # verwijzing# naar vrijheid: Eèn is in kleur. Het andere zwart wit, allenei met een afmeting van 100 x 70 cm. Ik voeg er èèn foto bij uit mijn holocaust werken van jaren terug en DAT is een werk die veel meer verwijst naar vrijheid! Ten slotte wil ik er nog aan toevoegen dat ik afbeeldingen zag van olifanten die in cobra kleuren moesten worden geschilderd op aanvraag van de conservator van èèn can de cobra musea. De schilder wist bepaald niet WAAROM olifanten! Ik weet niet of de conservator het weet: maar toeval bestaat. Lees daarom de gedichten van Hugo Claus uit zijn cobra periode! Oeps, en daar is het antwoord! Ieder zijn vrijdheid sshreeuw! william remory
Heb op dit forum even een pauze genomen en vanaf morgen werk ik verder aan de thema`s: waarheid en leugen; Vanwaar komt kunst en wie beslist wat kunst of kitsch is?De leugen is ontstan uit de waarheid door vreselijke martelingen, verminkingen en om deze gruwelijkheden te ontlopen heeft de leugen de bovenhand, zelfs heden! De waarheid wordt nog heden de dag verzwegen en de leugens worden als waarheid aanzien en iedereen ( bijna iedereen) doet daar gretig aan mee! Zels 99 % van de kunstenaars of wie zich zo wil aangesproken worden zijn leugenaars! Hun rommel moet verkocht worden en daar draait het om. GELD!!!! Daarom dat ik in mijn Horra~Cobra werken met geld speel ook al ben ik arm! Ik maak gebruik van dure documenten, litho`s enz--- die ik herwerk tot kunstwerken. En dan kom ik bij de vraag: hoe is kunst ontstaan? Antwoord: Uit verveling! Joseph beuys is een kunstenaar die dit met handen en voeten heeft geprobeerd dit uit te leggen. In mijn volgend verslag ga ik er nog dieper op in dan Joseph Beuys! Ik voeg er voor vandaag een aantal werken en schetsen aan toe waarvan ik de details nog niet prijsgeef! Het zou wel opbrengen mochten er een aantal kunstenaars die er net zo over denken zich aansluiten en 1 groep vormen! william remory
De vroegere Cobrabeweging koos de cobraslang als symbool. Voor de HORRA COBRA beweging heb ik een strijdlustig bijl als symbool gekozen. Klaar om in te hakken in de afschuwelijke, absurditeit die sommigen `menswaardigheid`plachten te noemen! Wat men hedendaags als ´democratie` beschouwd is voor mij een nieuw verzinsel voor ´modern facisme`! Zelfs de vrijheid van denken wordt ons heden ten dage afgenomen. De ´VRIJE MENINGSUITING` wordt zodanig gecensurureerd dat we verplicht zijn in ons eigen drek ten onder te gaan! De HORRA- COBRA werken gaan daar resoluut tegen in! Men kan de horra- cobrawerken uit musea of kunstgalerijen weren maar wie bij de horra cobrabeweging wil horen ontwijkt alle verplichtingen of bevelen wat anderen van de beweging ook moge verlangen! Wie als kunstenaar aan deze vrijheden wil meewerken is steeds welkom! william remory
De vroegere Cobrabeweging koos de cobraslang als symbool. Voor de HORRA COBRA beweging heb ik een strijdlustig bijl als symbool gekozen. Klaar om in te hakken in de afschuwelijke, absurditeit die sommigen `menswaardigheid`plachten te noemen! Wat men hedendaags als ´democratie` beschouwd is voor mij een nieuw verzinsel voor ´modern facisme`! Zelfs de vrijheid van denken wordt ons heden ten dage afgenomen. De ´VRIJE MENINGSUITING` wordt zodanig gecensurureerd dat we verplicht zijn in ons eigen drek ten onder te gaan! De HORRA- COBRA werken gaan daar resoluut tegen in! Men kan de horra- cobrawerken uit musea of kunstgalerijen weren maar wie bij de horra cobrabeweging wil horen ontwijkt alle verplichtingen of bevelen wat anderen van de beweging ook moge verlangen! Wie als kunstenaar aan deze vrijheden wil meewerken is steeds welkom! william remory
Alvorens de idee in mijn hoofd schoot om aan cobra kunstwerken iets toe te voegen had ik al ongeveer een 10.000 tal cobra schilderijen gemaakt: Tegelijkertijd was ik expressief bezig met holocaust werken ( later meer daar over ). Maar vermits ik het enorm druk over schrijf ik later hierover wel! william remory
Cobra was ongetwijfeld een van de laatste belangrijkste kunstgroep de laatste 60 jaar! Het is verbazingwekkend dat velen cobra art als een kinderspel beschouwen. Na zovele jaren, talrijke tentoonstellingen, boeken, reportages wordt er door velen met een argusoog naar gekeken!Binnenkort plaats ik een filmpje op youtube waarin je delen kan zien hoe ik in bulgarije, in de vlakke zon van 47 graden celsius, net binnen de 4 uur 15 cobraschilderijen schilder, allen met afmetingen van 100 X 70 cm! Op een eker ogenblik gooi ik honderden banknotes in de lucht ( het was meer een angstaanval ) en ben zo tot de gedachte gekomen iets aan cobra toe te voegen. Een nieuw dimensie te geven! Als holocaustschilder ben ik de twee gaan vermengen tot èèn geheel en het resultaat is verbluffend! Het zou fantastisch zijn mochten er een aantal kunstenaars zich hierbij aansluiten omdat het bulgaars inzicht in deze kunstvorm ver, heel ver van verwijderd is. Dus is mijn droom om met bulgaarse kunstenaars te werken stukgeslagen. Het is bijna onbestaande: Waarom 7 jaar in alle eenzaanheid in bulgarije is een lang en triestig verhaal die mijn kunst ergens toch ten goede komt, maar word er een beetje moe en gefrustreed van! Zelfs mijn nederlandse taal begint te verwateren. Daarom is de reiskoffer ook èèn van de symbolen van de horra-cobra; Niet uitsluitend mijn reiskoffer maar van vele mensen! william remory