Maurits Cornelis Escher werd geboren in Leeuwarden als de vierde en jongste zoon. Na 5 jaar verhuisde de familie naar Arnhem, waar hij het grootste deel van zijn jeugd doorbracht. M.C. Escher volgde de lessen bouwkunde aan de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten in Haarlem. Al snel hield hij het daar voor bekeken en legde hij zicht toe op de studie grafische kunsten. Hij werd gefascineerd door de regelmatige geometrische figuren van de wand -en vloermozaïken in het Alhambra, een veertiende-eeuws kasteel in Granada, Spanje, dat hij in 1922 bezocht. Hij speelde met architectuur, perspectief en onmogelijke ruimtes. In zijn werk herkennen wij naast zijn uitstekende observatie van de wereld de uitdrukking van zijn eigen fantasie.
Escher had een sterke voorkeur voor technieken waarbij men met een zwart vlak begint en zwart weghaalt. Escher wil dan de wonderlijke ideeën in zijn hoofd uitdrukken in prenten, en techniek was hiervoor slechts een middel.
Zijn gravures verbeelden vaak onmogelijke constructies, studies van oneindigheid en in elkaar passende geometrische patronen die geleidelijk in volstrekt verschillende vormen veranderen.
Maurits Cornelis Escher werd geboren in Leeuwarden als de vierde en jongste zoon. Na 5 jaar verhuisde de familie naar Arnhem, waar hij het grootste deel van zijn jeugd doorbracht. M.C. Escher volgde de lessen bouwkunde aan de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten in Haarlem. Al snel hield hij het daar voor bekeken en legde hij zicht toe op de studie grafische kunsten. Hij werd gefascineerd door de regelmatige geometrische figuren van de wand -en vloermozaïken in het Alhambra, een veertiende-eeuws kasteel in Granada, Spanje, dat hij in 1922 bezocht. Hij speelde met architectuur, perspectief en onmogelijke ruimtes. In zijn werk herkennen wij naast zijn uitstekende observatie van de wereld de uitdrukking van zijn eigen fantasie.
Escher had een sterke voorkeur voor technieken waarbij men met een zwart vlak begint en zwart weghaalt. Escher wil dan de wonderlijke ideeën in zijn hoofd uitdrukken in prenten, en techniek was hiervoor slechts een middel.
Zijn gravures verbeelden vaak onmogelijke constructies, studies van oneindigheid en in elkaar passende geometrische patronen die geleidelijk in volstrekt verschillende vormen veranderen.
Maurits Cornelis Escher (1898-1972) een Nederlandse kunstenaar is een van 's werelds meest beroemde grafici. Hij is vooral gekend om zijn houtsneden, houtgravures, lithografieën en zogenaamde onmogelijke tekeningen waarin hij vaak speelde met wiskundige principes.
In de periode dat hij in Italië woonde, maakte hij ook meer realistische werken. Bovendien illustreerde M.C. Escher ook boeken, ontwierp hij tapijten, postzegels en wandschilderingen.
Zijn gravures verbeelden vaak onmogelijke constructies, studies van oneindigheid en in elkaar passende meetkundige patronen (vlakverdelingen) die geleidelijk in volstrekt verschillende vormen veranderen. Enkele zeer bekende voorstellingen die hij tekende zijn ontworpen rond onmogelijke objecten zoals de Penrose-driehoek en de Penrose-trap. Pas in de jaren vijftig van de vorige eeuw kreeg hij in bredere kring erkenning als kunstenaar, vooral in de VS. Kristallografen en wiskundigen ontdekten in zijn werk symmetrieën en thema's uit hun vakgebieden. Vanaf 1960 wordt Eschers grafische werk gebruikt in wetenschappelijke (leer)boeken.
Hij overleed in 1972 op 73-jarige leeftijd en werd begraven op de Nieuwe Algemene Begraafplaats aan de Wijkamplaan te Baarn.