Hallo allemaal

Ik ben Annelies Delmotte, 3de jaarstudent kleuteronderwijs. Voor de keuzemodule 'alles is muzische' moeten wij een blog bij houden. Deze blog zal dus een "muzisch tintje" krijgen.
Foto
Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
interessanste websites
  • hetpaleis
  • Canon Cultuurcel
  • cultuur in de spiegel
  • cultuur netwerk
  • Inhoud blog
  • De eenzaamheid van de egel
  • Muzische week : de tuin
  • Bewegingsles: de Axenroos
  • Bezoek aan het muziekinstrumentenmuseum
  • Het bijzondere leven van Jessy en Tristan
    Zoeken in blog

    Annelies Delmotte
    'Alles is muzisch'
    04-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bewegingsles: de Axenroos
    Op woensdag 6 maart hebben weer een interessante bewegingsles gekregen. Deze les was opgebouwd rond de Axenroos. Ik had eigenlijk nog nooit van de Axenroos gehoord, daarom vond ik het ook een zeer interessante les waarmee je verschillende richtigen in uit kan gaan.

    Wat is de Axenroos?
    De Axenroos is een manier om gedragingen van mensen te ordenen. In die roos is niet alleen de plaats belangrijk (pauw, uil,..) maar vooral de onderlinge relaties (Wisselwerking paul/wasbeer - leeuw/kameel).

    Iedereen heeft eigenschappen van alle dieren in zich of zou die althans moeten hebben, want mensen zijn pas sociaalvaardig als ze alle axen kunnen bewandelen, met andere woorden als ze zich kunnen aanpassen aan 'de andere'.

    We kunnen bij mensen ontelbare gedragswijzen zien, waarmee ze wel of niet in contact komen met een ander. De bedoeling van de "axen" is al deze gedragswijzen in enkele grote categorieƫn onder te brengen. Alle relatiewijzen worden samengevat in een 10-tal hoofdrelatiewijzen en dit wordt dan gesymboliseerd door 10 dieren, die we op een roos situeren. Dit noemen we dan de Axenroos.

    Met het voorbeeld van de tottmdieren bij de Axenroos, krijgen kinderen beelden en woorden om hun gedragingen te benoemen: ze leren zichzelf beter kennen. Leren conflicten helder bespreken. Ze leren dat al deze types van gedragingen goed zijn. Ze leren ook zien wanneer ze de relatiewijze gepast of ongepast gebruiken.


    Wij hebben in deze les gewerkt rond de dieren : de Pauw, de Schildpad, De Leeuw en de Kameel. Bij elk dier hoorde enkele opdrachten.

    PAUW

     Zich tonen, eigenheid, persoonlijk laten zien, aanwezigheid aanbieden.

    De pauw laat zijn veren zien. Hij durft ook de minder fraaie achterkant van zijn veren laten zien. Een kind kan zich gedragen als een pauw, toont zich, stapt naar andere toe, neemt contact op, biedt zich aan om te spelen. Het kan uitspreken waar het goed en minder goed in is, wat zijn kwaliteiten en tekortkomingen zijn. Het kan eigen veranderingen, gevoelens, meningen meedelen aan de andere.

    Bij de pauw was het de bedoeling dat we gingen pronken. Dit moesten we doen door onze lichaamsdelen krachtig uit te steken zodat we onze fierheid aan iedereen konden laten zien. Na deze oefening gingen we per 2 staan en deden het zelfde, iemand was de leider en iemand de volger. De volger deed de leider na. Vervolgens gingen we terug alleen door de zaal lopen en op een zelfgekozen moment mochten we weer een lichaamsdeel krachtig uitsteken. We lieten aan de andere met trots onze houdingen zien. Wanner we bij iemand anders een houding mooi van mochten we deze ook nadoen.

    SCHILDPAD

    Lossen, ondergaan

    Wanneer ze bang is, verdrietig of moe, trekt de schildpad zich kwetsbaar terug in haar schild. Ze zegt niet ja of niet nee als je haar benadert. Kiezen valt haar moeilijk. Een kind dat zich gedraagt als een schildpad, is onzeker, twijfelt, weet niet wat te doen. Het durft hier ook voor uitkomen. Het durft toe te geven dat het bang en moe is, en dat het iets niet kan of iets fout gedaan heeft.


    Dit was de fijnste opdracht van de les. Bij deze opdracht mochten we gebruik maken van lakens (onze schilden). Aan het beging van de opdracht moesten we tussen de lakens wandelen, het was de bedoeling dat we elkaar gingen 'negeren. We mochten elkaars gezichten niet zien. Hierop volgde dan dat we onze gezichten moesten verstoppen achter lichaamsdelen.

    Het leukste gedeelte van de opdracht was toen we onze lichaamsdelen moesten proberen te verstoppen onder een laken, zonder dat de juf dit ziet. Nadat we enkele lichaamsdelen hadden proberen te verstoppen moesten we ons heel lichaam verstoppen onder het laken nog altijd zonder dat de juf dit ziet. De juf stapte rond en mocht het 'verstoppen' niet opmerken. Als we helemaal onder het laken verstopt zaten was het de truck om ons terug te laten verschijnen weer zonder dat de juf dit ziet.

    Om deze oefening af te sluiten mochten we een beginpositie aannemen en op het muziekje rondwandelen. De opdracht was om alles wat we gedaan hadden tijdens deze oefening te herhalen.

    KAMEEL

    Volgen, aannemen van richtlijnen en informatie, raad of uitleg vragen

    De kameel is een volgzaam woestijndier. Hij gehoorzaamt en draagt alle lasten zonder zeuren. Een kind dat zich gedraagt als een kameel, voert een gegeven opdracht uit, vraagt om uitleg, zoekt informatie op en vraagt raad.

    LEEUW

    Leiden, geven van informatie en richtlijnen, voorstellen doen, raad geven

    De leeuw is de koning van de dieren. Hij weet altijd raad eb wijst de weg. Hij neemt stevig de leiding in handen. Een kind dat zich gedraagt als een leeuw, kan uitleggen hoe een spel in elkaar zit, geeft duidelijke richtlijnen, geeft informatie aan derden, doet voorstellen, geeft advies.


    Bij de laatste opdracht hebben we deze 2 dieren samen gezien. We mochten elkaar leiden en elkaar volgen zoals een leeuw en een kameel. Hierbij werden we in 2 groepen verdeeld en gingen we in een trein staan. Om de beurt mochten we de groep leiden. We kregen telkens een situatie waar de 'gids' ons door moest leiden. Zo kwamen we terecht in de jungle, op een carnavalsstoet, in een drukke stad en in een suikerfabriek. Het was de bedoeling dat de gids door de ruimte stapte en zijn volger door dit proces leiden door specifieke bewegingen te doen die bij deze plaats hoorde.


    TOT SLOT

    Op het einde van deze les mochten we per groepje eindstuk creƫren. Hierin mochten we alle elementen die we in deze les gezien hadden gebruiken. Dit gaf een mooi resultaat, elk groepje had een mooie verhaallijn in hun stukje gestoken.





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek




    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs