Inhoud blog
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Map Competentie

    pop jaar 3

    Archief per maand
  • 03-2009
    Mijn Portfolio
    De positieve veranderingen
    Er zijn geen (recente) berichten meer...

    Klik op de pijl naar links voor het archief...


    Archief per week
  • 23/03-29/03 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.ehva.nl
  • www.hotmail.com
  • www.nvn.nl

  • Categorieën
  • Map competenties (1)

  • Presentatie 1 Communicatie & Cultuur

     

    Lesformulier 1: hoeken

     

    Naam: Anna Narain

     

    School: vmbo

    Naam SPD: nvt

     

    Klas: 3e jaar

    Datum les: nvt

     

     

    Onderwerp: Jongeren mogen vanaf 12 jaar werken.

     

     

    Beginsituatie:

    In de derdejaars klassen zitten kinderen in de leeftijd van 14 t/m 16 jaar. Sommige kinderen hebben een bijbaan of verrichten wel eens klusjes tegen een kleine vergoeding.

    Deze kinderen weten vaak wel dat er een leeftijdsgrens is vanaf wanneer men mag werken. Vaak weten ze niet waarom er een grens is ingesteld.

    De derdejaars hebben al vaak in kleine groepjes van maximaal zes personen gediscussieerd over verschillende stellingen door argumenten te gebruiken. Ze weten wat argumenten zijn en hoe die moeten worden geformuleerd.

    Tijdens die discussies zijn er altijd mensen in een groep die voor- en tegenargumenten moeten notuleren en dat ze vervolgens moeten worden gerapporteerd aan de docent.

    Ze hebben nooit met de hele klas over een stelling gediscussieerd.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Doelstellingen

    Begrippen

    De leerlingen weten wat de begrippen kinderarbeid en uitbuiting inhouden.

     

    Ze weten ook wat ergonomie betekent.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Vaardigheden

    De leerlingen kunnen aan het einde van de les aangeven wat de voor- en tegenargumenten zijn om de leeftijdsgrens voor het werken te verlagen.

     

    De leerlingen kunnen aan het einde van de les een duidelijk standpunt innemen naar aanleiding van de stelling.

     

    De leerlingen kunnen de argumenten per groep notuleren op een flip-over om herhaling van argumenten te voorkomen.

    Concrete lesdoelen:

     

    1) De leerlingen kunnen aan het einde van de les klassikaal discussiëren zonder dat het een rotzooi wordt.

     

    2) De leerling kan naar een ander luisteren.

     

    3) De leerling kan met nieuwe argumenten komen.

     

    4) de leerling kan de aangevoerde argumenten van zijn klasgenoten op zich inlaten werken en vervolgens een keuze maken of hij het ermee eens is of niet.

     

    5) De leerling kan reageren op tegenargumenten.

     

    Eigen leerdoel student:

     

    Aan het einde van de les ben ik in staat om andere samenwerkingsstructuren te gebruiken, wanneer ik een stelling moet behandelen.

     

    Aan het einde van de les ben ik in staat om het hoeken te organiseren.

     

     

     

     

     

     

     

     


    Tijd

    Lesdoelnr.

    Lesinhoud

    (werkvormen, strategieën, inhouden

    Leerlingactiviteiten

    Media

    9.15-

    9.22

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    9.22-

    9.27

     

     

     

     

     

     

     

    9.27-9.30

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    9.30-9.50

     

     

     

    9.50-10.00

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1,2,3,4

     

     

    5

    De docent begint met de vraag vanaf welke leeftijd iemand mag werken in een supermarkt of folders mag gaan rondbrengen.

    De docent gaat ervan uit dat er verschillende antwoorden komen en vertelt dan het juiste antwoord.

     

    Hiermee stapt de docent over op de stelling: Jongeren mogen vanaf 12 jaar werken.

    De docent licht toe dat er met deze stelling op alle bijbaantjes wordt gedoeld.

     

    De docent legt uit dat er twee kampen (een voor en een tegen) worden gemaakt in de klas en dat daarvoor alle tafels en stoelen aan de kant geschoven moeten worden. De leerlingen moeten ter plekke een keuze maken in welke kamp ze gaan staan. De leerlingen mogen tijdens de discussie 1x overlopen.

     

    De docent heeft al twee flip-overs staan in de klas en daarvoor wijst ze twee notulisten aan die alle argumenten moeten gaan opschrijven. Alle argumenten die een keer aan bod zijn gekomen, mogen niet nog een keer worden gebruikt.

    De docent kiest tevens een voorzitter aan die de discussie gaat leiden. Die persoon moet mensen de beurt geven, wanneer ze iets willen zeggen.

    De groep met de meeste argumenten wint de discussie.

    De docent herhaalt nog even dat er niet door elkaar gepraat mag worden en dat ze naar elkaar moeten luisteren.

    De docent grijpt in wanneer het mis dreigt te gaan.

    De kinderen hebben 20 minuten om te discussiëren.

    Tijdens de actieve discussie helpt de docent de voorzitter bij zijn rol.

     

    De docent stopt ongeveer tien minuten voor tijd en neemt met de klas de argumenten door. De docent vertelt ook wat er goed ging en wat slecht ging. Leerlingen mogen erop reageren.

    Door alle goede argumenten op te tellen van beide kampen wordt er een winnaar gekozen.

     

    De leerlingen beantwoorden de vraag van de docent.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Het maken van twee kampen en ze moeten bepalen of ze voor of tegen de stelling zijn.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Discussie, notulen en de voorzitter wijst mensen aan.

     

     

     

    Reacties op argumenten.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Flipover

     

     


    Inhoud blog
  • Proficiat!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs