Inhoud blog
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Map Competentie

    pop jaar 3

    Archief per maand
  • 03-2009
    Mijn Portfolio
    De positieve veranderingen
    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/annadocent

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    23-03-2009 om 01:00 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)


    Archief per week
  • 23/03-29/03 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.ehva.nl
  • www.hotmail.com
  • www.nvn.nl

  • Categorieën
  • Map competenties (1)

  • Presentatie 1 Communicatie & Cultuur

     

    Lesformulier 1: hoeken

     

    Naam: Anna Narain

     

    School: vmbo

    Naam SPD: nvt

     

    Klas: 3e jaar

    Datum les: nvt

     

     

    Onderwerp: Jongeren mogen vanaf 12 jaar werken.

     

     

    Beginsituatie:

    In de derdejaars klassen zitten kinderen in de leeftijd van 14 t/m 16 jaar. Sommige kinderen hebben een bijbaan of verrichten wel eens klusjes tegen een kleine vergoeding.

    Deze kinderen weten vaak wel dat er een leeftijdsgrens is vanaf wanneer men mag werken. Vaak weten ze niet waarom er een grens is ingesteld.

    De derdejaars hebben al vaak in kleine groepjes van maximaal zes personen gediscussieerd over verschillende stellingen door argumenten te gebruiken. Ze weten wat argumenten zijn en hoe die moeten worden geformuleerd.

    Tijdens die discussies zijn er altijd mensen in een groep die voor- en tegenargumenten moeten notuleren en dat ze vervolgens moeten worden gerapporteerd aan de docent.

    Ze hebben nooit met de hele klas over een stelling gediscussieerd.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Doelstellingen

    Begrippen

    De leerlingen weten wat de begrippen kinderarbeid en uitbuiting inhouden.

     

    Ze weten ook wat ergonomie betekent.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Vaardigheden

    De leerlingen kunnen aan het einde van de les aangeven wat de voor- en tegenargumenten zijn om de leeftijdsgrens voor het werken te verlagen.

     

    De leerlingen kunnen aan het einde van de les een duidelijk standpunt innemen naar aanleiding van de stelling.

     

    De leerlingen kunnen de argumenten per groep notuleren op een flip-over om herhaling van argumenten te voorkomen.

    Concrete lesdoelen:

     

    1) De leerlingen kunnen aan het einde van de les klassikaal discussiëren zonder dat het een rotzooi wordt.

     

    2) De leerling kan naar een ander luisteren.

     

    3) De leerling kan met nieuwe argumenten komen.

     

    4) de leerling kan de aangevoerde argumenten van zijn klasgenoten op zich inlaten werken en vervolgens een keuze maken of hij het ermee eens is of niet.

     

    5) De leerling kan reageren op tegenargumenten.

     

    Eigen leerdoel student:

     

    Aan het einde van de les ben ik in staat om andere samenwerkingsstructuren te gebruiken, wanneer ik een stelling moet behandelen.

     

    Aan het einde van de les ben ik in staat om het hoeken te organiseren.

     

     

     

     

     

     

     

     


    Tijd

    Lesdoelnr.

    Lesinhoud

    (werkvormen, strategieën, inhouden

    Leerlingactiviteiten

    Media

    9.15-

    9.22

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    9.22-

    9.27

     

     

     

     

     

     

     

    9.27-9.30

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    9.30-9.50

     

     

     

    9.50-10.00

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1,2,3,4

     

     

    5

    De docent begint met de vraag vanaf welke leeftijd iemand mag werken in een supermarkt of folders mag gaan rondbrengen.

    De docent gaat ervan uit dat er verschillende antwoorden komen en vertelt dan het juiste antwoord.

     

    Hiermee stapt de docent over op de stelling: Jongeren mogen vanaf 12 jaar werken.

    De docent licht toe dat er met deze stelling op alle bijbaantjes wordt gedoeld.

     

    De docent legt uit dat er twee kampen (een voor en een tegen) worden gemaakt in de klas en dat daarvoor alle tafels en stoelen aan de kant geschoven moeten worden. De leerlingen moeten ter plekke een keuze maken in welke kamp ze gaan staan. De leerlingen mogen tijdens de discussie 1x overlopen.

     

    De docent heeft al twee flip-overs staan in de klas en daarvoor wijst ze twee notulisten aan die alle argumenten moeten gaan opschrijven. Alle argumenten die een keer aan bod zijn gekomen, mogen niet nog een keer worden gebruikt.

    De docent kiest tevens een voorzitter aan die de discussie gaat leiden. Die persoon moet mensen de beurt geven, wanneer ze iets willen zeggen.

    De groep met de meeste argumenten wint de discussie.

    De docent herhaalt nog even dat er niet door elkaar gepraat mag worden en dat ze naar elkaar moeten luisteren.

    De docent grijpt in wanneer het mis dreigt te gaan.

    De kinderen hebben 20 minuten om te discussiëren.

    Tijdens de actieve discussie helpt de docent de voorzitter bij zijn rol.

     

    De docent stopt ongeveer tien minuten voor tijd en neemt met de klas de argumenten door. De docent vertelt ook wat er goed ging en wat slecht ging. Leerlingen mogen erop reageren.

    Door alle goede argumenten op te tellen van beide kampen wordt er een winnaar gekozen.

     

    De leerlingen beantwoorden de vraag van de docent.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Het maken van twee kampen en ze moeten bepalen of ze voor of tegen de stelling zijn.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Discussie, notulen en de voorzitter wijst mensen aan.

     

     

     

    Reacties op argumenten.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Flipover

     

     


    Inhoud blog
  • Proficiat!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs