Het schooljaar was ik wederom met zeer veel enthousiasme begonnen. Er stonden leuke dingen en leerzame te gebeuren dit jaar. de start van de satellietscholen was er 1 van.
het traject van het beredeneerd aanbod liep nog door dit jaar. ook het beginnen met het werken in een PLG was nieuw voor me.
Het reilen en zeilen in de kleuterklas was het 5e jaar voor mij. ook dit jaar zijn er weer kleine veranderingen in mijn organisatie aangebracht, die minder goed vorig jaar liepen. de oranje tijd bv en het werken met wc kaarten. de kleine kring moest ook verder uitgewerkt worden. ik zat vol energie en passie om er aan te beginnen. helaas heeft mijn gezondheid roet in het eten gestrooid. het bleek noodzakelijk om een pas op de plaats te maken. Gelukkig ben ik na 2 weken weer langzaam terug komen reintegreren.
Dat maakte wel dat de klas verder gedraaid moest worden, dat had prioriteit, ik heb de totale regie gelukkig in handen kunnen houden, maar dingen gaan toch anders met een invaller. ook de lln reageren daar allemaal anders op.
Nadat ik eindelijk weer volledig voor de groep stond, kon ik verder met mijn ambities. er moest wel een inhaalslag gemaakt worden. regels en afspraken en structuur was beetje weg gevallen.
het divergent werken zit in mijn bloed heb ik gemerkt. uitstapjes maken op wat de lln inbrengen vind ik zalig en alle 30 lln zitten dan geboeid mee te denken en te doen. de studie dagen hierover waren zeer zinvol voor mij. een groot klankbord.
De belasting viel goed mee. de opbrengsten daar tegenover zijn groot. Ik hoop dat groep 3 dit ook zo mee oppakt.
met de cursus beredeneerd aanbod zijn we een weg ingeslagen om compacter met de groepsplannen te werken. de groepsoverzichten zijn ook meer een samenhangend geheel. die cursus was meer formeel van aard maar daar kreeg je wel de gelegenheid om veel te vragen en voorbeelden te bekijken. hier gaan we als kleuterbouw de vruchten nog van plukken als we er beter mee kunnen werken. suzanne Krijger gaat ons hier nog de laatste fijne kneepjes over geven vld jaar.
De PLG vergader en overleg structuur was een geheel nieuw project. een soort van intellectuele uitdaging. HBO niveau. werken met een Pheric schema. taakverdelen, duiken in de theorie, overleggen , aanvullen, corrigeren. interviews afnemen met collega's. heel divers en leerzaam geweest. ik kan zo n uitdaging wel gebruiken. het uiteindelijke concept doet er dan ook toe en wordt in het team ingebracht. op zulke momenten voel ik me echt er toe doen.
Het schooljaar is nu bijna klaar en is zeer boeiend voor mij en de kinderen geweest. we hebben veel moeten inspelen op onverwachtse gebeurtenissen en het blijkt dat ik me daar flexibel in kan opstellen. het is ook gebleken dat ik een groot doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel heb. dat geeft mij weer een boost van zelfvertrouwen, ook omdat het vlgd schooljaar waarschijnlijk weer een bijzonder jaar gaat zijn. maar komt tijd, komt raad en uiteindelijk komt alles goed. zo sta ik er in en dat straal ik ook uit..........
|