na de ballast volgden de bovenleidingsmasten. die werden verweerd door middel van de DRY-BRUSH methode. de rijdraden werden gespoten in een zachtgroene kleur van HUMBROLL en lichtjes weer afgeschuurd. de tunnel ingang kreeg ook zijn behandeling en alles werd klaargemaakt voor de eerstte rotsformaties. hier volgde ik de methode van JACQUES LE PLAT iets dat me zeer goed beviel en het resultaat mag gezien worden vindt ik. na nog wat testrijden ga ik nu de keerlus afdekken oml daar later een kasteel op te bouwen.
mijn opzet was een U-baan te maken en een vaste plaat van 125 op 250mm om een ovaal op te leggen zodat ik ook eens een trein kon doen rijden terwijl ik aan de segmenten bezig was. ik besloot om een keerlus te maken met nog zo een 2,50m spoorlijn en dat eerst af te werken. ik werkte op 1,22m hoogte zodat je prefect zicht hebt op de spoorlijn. na het uitzagen van de drie eerstte platen en de poten van het geheel werd alles samen gevoegd en kon ik de railsleggen. na wat testrijden lijmde ik de rails met decorail van ER-DECOR vast op een kartonbedding van 3 mm. na één dag drogen liet ik een loc weer testrijden om te zien of alles goed lag. als ballast gebruikte ik een samenstelling van 4 soorten gravel uit het aanbod van WOODLAND SCENIC. nm:-1 zakje medium B 78 -1 zakje medium B 79 -3 soeplepels medium B 80 -3 soeplepels medium B 82 ik strooide eerst de ballast en benevelde het dan met een mengeling van water en AGEPON. dat is een produckt die uit de fotografiewereld komt.dan gebruikte ik de decobal lijm van ER-DECOR om de zaak vast te lijmen. het voordeel van die produckten is als je ooit de baan weer afbreekt je gewoon alles met water vochtig maakt en je kan zonder schade je rails recuperen, wat een toch niet te onderschatten voordeel is. ook heb je geen last meer van het storende geluid die gewone houtlijm wel geeft omdat die zo hard komt.
ik wil hierbij eerst mijn vrouw ANNIE en de kinderen bedanken voor hun steun en begrip die ze opbrengen voor mijn hobby. november is voor mij een leuke maand,veel verlof en mijn verjaardag. van mijn familie kreeg ik een cadeaubon van een treinzaak en daarmee kon ik mij digitale startset kopen van de duitse brandweer. het was mij eigenlijk alleen om de MOBILE STATION te doen,de wagons zou ik later verweren en van de loc zou ik de bovenkast verwisselen met een oude V 100 die op de kop kon tikken voor 25 euro. de kast van de brandweerversie zou ik later overspuiten en verweren om in dubbeltractie in te zetten.
met een nieuwe relatie en de aankoop van een nieuw huis werden al die bestofte dozen weer uitgepakt en nu wist ik het zeker, de zolder was mijn nieuwe stek. eerst zou ik er goed over nadenken wat het zou worden en zo ontstond er een soort lastenboek. ik bezocht veel expo's en praatte met veel mensen. ik schuimde ook de ruilbeurzen af en verslond massa's boeken en tijdschriften. stilaan wist ik een beetje waar ik naar toe wilde en begon plannen te teken en weer weg te gooien, enfin iedereen kent dat wel. doordat al mijn rijdend matriaal van duitse origine was koos ik voor de duitse spoorwegen. de M-rails werden verkocht en vervangen door K-rails die veel mooier waren. ik zorgde ervoor dat ik plaats had voor een baantje dat ik zou gebruiken om testen te doen en om eens wat treinen te zien rijden want mijn grootte baan zou niet echt berijdbaar zijn in de eerstte maanden van het project. ik wilde dus niet de zelfde fout maken als vroeger van veel tijd in een baan te stoppen en nooit een trein te zien rijden.
er kwam dit jaar wat rollend matriaal bij in de vorm van een belgische 260 en 6 ketelwagens. een delta startset werd ook nog aangeschaft met een duitse 128 erin. dat maakte mijn bestand tot 3 loc's en 15 wagon's. ik had een grootte baan maar mijn kennis van electronika was niet voldoende om mijn 3 loc's tegelijk te laten rijden.
met een huwelijk in het vooruitzicht zochten we een huis dat voldeed aan onze(lees mijn eisen). we lieten ons oog vallen op een groot herenhuis met drie ruime slaapkamers,niet dat we dachten aan een groot gezin maar ik wilde ook wat plaats voor mijn wat vergeten hobby. de bovenste verdieping was helemaal voor mij en dat was meteen de grootste kamer(8op5 meter). ik besloot geen ovaal meer te maken en had een U vorming traject in gedachten. zo werden tafels gemaakt en rails bijgekocht. doordat ik nog altijd in mijn eentje bezig was maakte ik alweer heel wat fouten. ik was veel te groot begonnen en er was niet zoveel vordering te bespeuren.
van 1983 tot 1986 was mijn treinbaan weining in bedrijf. dat kan door, mijn legerdients en de interesse in het andere geslacht. mede daardoor was er ook een nakende trouw en alles verdween wat uit mijn aandacht. ik kocht wel eens een wagon of wat toebehoren maar daart bleef het bij.
samen met mijn ouders was ik op reis in duitsland toen ik per toeval een op een modelspoorexpo belandde. wat ik daar allemaal te zien kreeg deed mijn mond openvallen, en ik werd meteen terug gebeten door die microbe. de prachtige machine's van marklin deden me het water uit de mond lopen, en die reden zonder het minste probleem over de wissels. ik wist wat ik wilde en kon niet rap genoeg thuis zijn om plannen te maken voor een nieuwe baan. toen ik samen met mijn vader naar de winkel ging viel mijn mond nog eens ope? NAMELIJK DE PRIJS. het was maar een heel klein ovaaltje met een wissel,een locje, en twee wagons maar ik was dolgelukkig dat ik opnieuw spoorde. ik kon toen nog niet weten dat dat locje na 25jaar nog steeds dienst doet op mijn huidige baan.
na een jaartje met een loc en een bescheiden traject werd het tijd voor opnieuw wat uitbreiding. na nog wat extra sporen en wissels gekocht te hebben werd er ook een nieuwe loc aangeschaft. dit keer werd het een duitse diesel met een bundel goederen wagons. op die manier was de baan te groot en koste het teveel tijd om dat allemaal op te bouwen en weer af te breken, dus werd er een plaats gezocht om een vaste baan te maken. het werd mijn slaapkamer die nogal groot was dus plaats zat om grootte tafel met spaanderplaat te installeren. alles werd uitgestald, en spelen maar. spoedig werden wat huisjes gebouwd en gras gestrooid dat het een lieve lust was. het probleem met de ontsporing op de wissels bleef bestaan en dat was termijn zo storend dat ik er na enkele maanden de brui aan gaf en alles weer de doos in kieperde en er nooit nog naar keek. weer een tijdje later verkocht ik alles en was de hobby modelspoorbaan voorbij DACHT IK!!!
zoals zovelen onder u heb ik ook voor een verjaardag of omdat ik zo een lieve jongen was een startset gekregen.
die eerste doos was van LIMA met een of andere franse loc en een drietal passagierswagons en een ovalen baantje.
na wat rondjes rijden werden algauw de eerste wissels gekocht en een overweg.
dat kwam de speelwaarde wel tengoede maar die wissels waren een groot probleem.
elke keer de trein er voorbijkwam ontspoorde die en algauw was het plezier er vanaf en werd alles in de doos gekieperd.
iemand vertelde mij dat dat kwam doordat de trein veel te licht was en
thuisgekomen werd de doos weer tevoorschijn gehaald en de trein
met stukjes lood verzwaard. dat was al een hele verbetering maar
toch nog niet ideaal.
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.