(Hoofdstuk 8 "Over Boekencollecties en uitgevers")
§ 8.1 MIR en Schaum Outlines
In de vorige eeuw -en voornamelijk vanaf de jaren zestig (de Golden Sixties )- bestonden er een drietal uitgeverijen, die tegen een zeer billijke prijs wetenschappelijke boeken op de markt brachten en die dan ook door de studentengemeenschap intensief werden gekocht.
Zeer bekend in de wetenschappelijke middens waren aldus de collecties MIR, Schaum en Dover. Een aparte en speciale plaats werd (en wordt nog altijd) ingenomen door de op examens gerichte collectie Schaum, waarover ik het verder uitvoerig zal hebben. Hoeveel studenten er geraakt zijn dank zij Schaum is moeilijk te schatten...
Het zijn nu deze boekencollecties, die een zeer belangrijke rol gespeeld hebben tijdens mijn "doctorale" periode aan de V.U.B. Dank zij deze boeken, die handelen over wis-, natuur- en scheikunde, heb ik mijn kennis in betreffende disciplines wat kunnen bijschaven. 1° de collectie MIR:
De uitgeverij MIR werd in 1946 opgericht (1) onder Joseph Stalin en in 1964 hervormd door Alekseï Kosygin. In 2008 werd de maatschappij door een failliet bedreigd, maar de uitgeverij slaagde er toch in te overleven. Deze uitgeverij had tot doel goedkope, wetenschappelijke literatuur van hoog tot zeer hoog niveau op de markt te brengen en deed hiervoor beroep op bekende Russische namen. Om een zo breed mogelijk publiek te bereiken werden ook om propagandistische redenen- de monografieën vertaald in het Frans, Spaans, Portugees,.. en later zelfs in het Engels (boeken bestemd voor Indië). Het loont de moeite even rond te neuzen op de huidige website (2) om zich een idee te vormen van het belang van deze uitgeversmaatschappij.
De oorspronkelijke staatsuitgeverij was gevestigd in een imposant gebouw (zie ikoon) in de Rigastraat in Moskou. Door de staatstussenkomst waren deze boeken uiteraard erg goedkoop en ze vonden dan ook snel ingang in de Westerse studentenwereld, maar natuurlijk niet in de USA.
De monografieën hadden betrekking op wis-, natuur- en scheikunde en velen waren beschikbaar in het Russisch, Frans (3) , Portugees, Spaans... Later werden er zelfs enkele in het Engels vertaald en o.m. door Pergamon Press en MIT Press op de markt gebracht, wat de wetenschappelijke waarde van deze collectie duidelijk aantoont.
Het was mijn groeiende interesse in de biofysica, die mij op het spoor van deze collectie bracht. De meest belangrijke monografieën waren beschikbaar in de boekenwinkel van de ULB, die gelegen was op de hoek van de Adolphe Buyllaan en Paul Hégerlaan. Zo hebben de meeste (aangeduid met een *) dan ook een plaatsje in mijn bibliotheek verworven.
- monografieën handelend over Wiskunde:
De meest belangrijke werken waren hier Cours des Mathématiquean des supérieures van Vladimir Smirnov (4) en Géométrie contemporaine: méthodes et applications van B. Doubrovine, S. Novikov (5) en A. Fomenko. Van dit laatste werk werd in 1992 een Engelse versie met als titel « Modern Geometry - Methods and Applications » door Springer op de markt gebracht. Het boek wordt beschouwd als DE bijbel van de moderne meetkunde.
Het Leerboek van Smirnov handelt hoofdzakelijk over Analyse en richt zich specifiek tot bachelors van de Faculteiten Fysica en Toegepaste Wetenschappen (Ingenieurs). Ook de 2 monografieën van Georgi Chilov Analyse mathématique waren waardevol want een Engelse versie verscheen bij MIT Press respectievelijk onder de titel Elementary Real and Complex Analysis (1973) en Elementary Functional Analysis (1974). Later werden beide boeken door Dover respectievelijk in 1990 en 1992 gepubliceerd en verdeeld.
Andere veel gebruikte monografieën waren van de hand van Nikolaï Efimov en Nikolaï Piskounov en Alekseï Kostrikin (6) en Alexandr Kurosh (7) .
De monografie van Kurosh legt een brug tussen de klassieke algebra en de abstracte algebra en was evenals het boek van Kostrikin bestemd voor bachelors uit de Faculteit Wiskunde. Laatstgenoemd boek behoort ongetwijfeld tot het beste van wat ooit over abstracte of moderne algebra is geschreven.
- « Eléments de calculs numériques » B. Demidovitch et L. Maron (1973)*
- « Eléments de géométrie analytique » N. Efimov (1969)*
- « Cours de Géométrie supérieure » N. Efimov (1981)*
- « Introduction à lAlgèbre » A. Kostrikin (1981)*
- « Cours dAlgèbre supérieur » A. Kurosh (1971)*
- « Calcul Différentiel et Intégral » N. Piskounov (1966)* 867 pages
- « Calcul Différentiel et Intégral -tome II- » N. Pisnoukov (1987)*
- « Equations différentielles ordinaires » L. Pontriaguine (1969)*
- « Analyse mathématique fonctions de plusieurs variables réelles- » G. Chilov (1975)* -english-
- « Théorie mathématique des processus optimaux » L. Pontriaguine et al. (1974)*
- « Théorèmes et Problèmes de lAnalyse fonctionnelle » A. Kirillov (1982)*
- « Cours de Mathématiques supérieures » V. Smirnov
- volume I dérivées et intégrales(1969)*
- volume II équations différentielles(1970)*
- volume IIIA équations algébriques(1970)*
- volume IIIB fonctions(1970)*
- volume IVA(1975)*
- volume IVB(1984)*
- « Equations de la Physique mathématique »S. Godounov (1973)*
- « Méthodes mathématiques de la Mécanique classique » V. Arnold (1976)* -english-
- « Géométrie contemporaine: méthodes et applications » B. Doubrovine, S. Novikov et A. Fomenko(1982)
- Tome 1: « Géométrie de surfaces, des groupes de transformations et des champs »
- Tome 2: « Géométrie et Topologie des Variétés »
- Tome 3: « Méthodes de la Théorie de l'Homologie »
- monografieën handelend over Natuurkunde:
Zeer bekend was hier « Cours de Physique Théorique » van Lev Landau (8) en Evgueni Lifchitz (9) , een oeuvre, dat nog altijd als DE bijbel van de Theoretische Natuurkunde wordt beschouwd. Een Engelse versie (10) van dit monumentale werk verscheen ook bij Pergamon Press (Butterworth- Heinemann).
Van Grigori Landsberg (11) verscheen in 1948-1952 een driedelig zeer populair « Cours élémentaire de Physique », bestemd voor het hoger secundair onderwijs en dat diverse edities kende. De uitgever MIR schrijft over dit werk het volgende:
Le "Cours élémentaire de Physique'', publié pour la première fois en 1948-1952 sous la direction de l'académicien G. Landsberg, fut aussitôt hautement apprécié par les élèves des écoles secondaires, préparant leur baccalauréat. Le succès de cet ouvrage tient surtout au fait qu'il a été conçu par des physiciens éminents qui se sont partagé la tâche d'écrire, chacun dans sa spécialité, une partie de l'ouvrage.
Le premier tome a été conçu par S. Haïkine.M. Issacovitch, M. Léontovitch et D. Sakharov, le tome II, par S. Kalachnikov, et le tome III, par S. Rytov, M. Souchtchinski (avec la collaboration de I. Yakovicv ), F. Landsberg-Barychanskaïa et F. Chapiro. La direction et la rédaction finale de l'ouvrage furent assurées par G. Landsberg (1890-1957), éminent savant et pédagogue.
L'une des caractéristiques marquantes de l'ouvrage est qu'il ne contient que peu de formules et de développements mathématiques, le principal objectif de ses auteurs étant de mettre en évidence la nature des phénomènes physiques. Le niveau de l'exposé, quoique toujours élevé, est cependant parfaitement accessible aux écoliers. Une autre caractéristique de l'ouvrage réside dans le fait que les lois physiques y sont illustrées par un grand nombre d'applications techniques. C'est ce qui distingue ce cours de tous les autres ouvrages du même genre.
Er is bij MIR ook een Engelse versie onder de titel « Elementary Textbook on Physics » (Volumes 1-3, 7th Edition, 1971) beschikbaar.
Het « Cours de Physique Générale » van Dimitri Sivoukhine is van latere datum en bestemd voor bachelors. De oudere versie is praktisch onvindbaar en erg prijzig. MIR voorziet herdrukken maar tegen zeer hoge prijzen.
Thermodynamica bleek in Rusland traditioneel een geliefd werkdomein te zijn. Mikhael Leontovitch en Ivan Bazarov (12) zijn hier de auteurs bij uitstek.
Te vermelden is ook nog het vierdelig vulgarisatiewerk van Lev Landau en Alexandre Kitaïgorodski "La Physique à la portée de tous".
- « Cours élémentaire de Physique » de Grigori Landsberg en 3 tomes:
Tome 1: Mécanique , Chaleur et Physique moléculaire (1985) 591 pages
Tome 2: Electricité et Magnétisme (1987) 440 pages
Tome 3 Vibrations et Ondes, Optique, Physique Atomique et Nucleaire - (1988) 632 pages
- « Cours de Physique Générale » de Dimitri Sivoukhine en 5 volumes
tome 1 Mécanique 552 pages (1982)
tome 2 Thermodynamique et Physique moléculaire 575 pages (1982)
tome 3 Electricité 713 pages (1983)
tome 4 Optique (en deux parties: volume I : 415 pages -1982-volume II 360 pages -1984-)
tome 5 Physique atomique et nucléaire (en deux parties: volume I 447 pages -1986- volume II -410 pages -1986-)
- « Cours de Physique Théorique »:
tome 1: Mécanique L. Landau et E. Lifchitz éditions MIR (1969)*
tome 2: Théorie des Champs L. Landau et E. Lifchitz éditions MIR (1970)*
tome 3: Mécanique quantique (non relativiste) L. Landau et E. Lifchitz éditions MIR (1967)*
tome 4A: Théorie quantique relativiste première partie- L. Landau et E. Lifchitz éditions MIR (1972)*
tome 4B:Théorie quantique relativiste deuxième partie- E. Lifchitz et L. Pitayeski éditions MIR (1973)*
tome 5 Physique statistique -première partie- L. Landau et E. Lifchitz éditions MIR (1967)*
tome 6: Mécanique des Fluïdes L. Landau et E. Lifchitz éditions MIR (1971)*
tome 7: Théorie de l Elasticité L. Landau et E. Lifchitz éditions MIR (1967)*
tome 8: Electrodynamique des milieux continus L. Landau et E. Lifchitz éditions MIR (1969)*
tome 9: Physique Statistique deuxième partie- E. Lifchitz et L. Pitayevski éditions MIR (1990) -english-
tome 10: Cinétique physique E. Lifchitz et L. Pitayevski éditions MIR (1990) -english-
- « Cours de Thermodynamique »:
Introduction à la Thermodynamique- Physique statistique M. Leontovitch (1986)* 432 pages
Thermodynamique I. Bazarov (1989)* 410 pages
Thermodynamique Chimique M. Karapetiantz (1978)* 642 pages
- « Cours de Technologie Physique »:
Physique des semiconducteurs P. Kireev (1975)* 728 pages
- « La Physique à la portée de tous »
- livre 1 "Corps physiques" Lev Landau et Alexandre Kitaïgorodski
- livre 2 "Molécules" Lev Landau et Alexandre Kitaïgorodski (1982)* 130 pages
De monografieën van Nikolai Glinka (1882-1965) over Algemene Scheikunde zijn hoog aangeschreven en bestaan ook in Engelse versie (University Press of the Pacific). Deze editor schrijft het volgende over de auteur:
This textbook (Problems in General Chemistry -2006-) is intended for students who study chemistry independently or by correspondence. It contains over 850 problems and exercises related to various sections of general chemistry. Each chapter begins with sufficient theoretical detail and sample solutions of typical problems which will assist the student in problem solving and in future practical applications. After graduating from Moscow University in 1908 Nikolai Glinka did research for several years under N. D. Zelinsky. But he preferred teaching to research and took his doctorate in that field.
After twelve years teaching chemistry in Podolsk he was transferred to Moscow in 1924 by the People's Commissariat of Education. In 1940 he was appointed Head of the Chair of Inorganic and General Chemistry at the All-Union Polytechnical Correspondence Institute, a post he held to the end of his life. Prof. Glinka's first textbook Inorganic Chemistry, published in 1930, was reprinted five times. General Chemistry first appeared in 1940 and has had fourteen Russian editions. Another textbook by prof. Glinka, widely used in colleges, is Problems in General Chemistry. It has had nineteen Russian editions and has been translated into several languages.
De boeken van V. Alexeev handelen over de eigenlijke chemische analyse, een discipline die, door de opkomst van de spectroscopische technieken, veel aan belang heeft ingeboet. Een herwerkte, aangevulde editie verscheen echter nog in 1980.
- « Chimie générale » N. Glinka
- Tome 1: 383 pages (1981) - Tome 2: 398 pages (1981)
- « Problèmes et Exercices de Chimie Générale » N. Glinka (1986) 238 pages
- « Cours de Chimie Physique » V. Kireev (1975)*
- « Chimie Moderne » L. Nikolaiev (1974)*
- « Principes de la Chimie Physique des processus biologiques » L. Nikolaiëv (1973)*
- « Chimie Minérale » B. Nekrassov (1969)*
- « Chimie Minérale » M. Petrov, L. Mikhilev et Y. Koukouchine (1984)
- « Chimie Organique » B. Pavlov et A. Terentiev (1975)*
- « Réactions chimiques classées par auteur » K. Vatsouro et G. Mitchchenko (1981)*
- « Analyse qualitative » V. Alexeev (1970)*
- « Analyse quantitative » V. Alexeev (1975)*
2° de collectie Schaum van McGraw-Hill
Deze Amerikaanse boekenreeks werd geïntroduceerd in de jaren vijftig door Daniel Schaum (13) , en wordt tot op de dag van vandaag steeds verder uitgebreid. De titel van elk boek begint met Schaum's Outline of Theory and Problems of.. en elk boek is inderdaad een syllabus (d.i. een samenvatting van een college-) maar waaraan een reeks oefeningen of vraagstukken al of niet met oplossing- zijn toegevoegd.
De collectie kende en kent door deze originele formule een enorm succes, mede door het feit dat ze kwaliteit aan lage prijzen paart. Ook werd er bij de herdrukken rekening gehouden met nieuwe pedagogische inzichten of nieuwe technieken zoals het gebruik van de computer of van een (grafische) rekenmachine. Auteurs, die belangrijke bijdragen hebben geleverd tot de collectie zijn Frank Ayres Jr (14) , Seymour Lipschutz (15) en Murray Spiegel (16) .
Oorspronkelijk bevatte de collectie alleen wis- en natuurkundige onderwerpen op het niveau van het hoger secundair. In de jaren zestig werden hieraan ook onderwerpen van het niveau undergraduate (bachelor) toegevoegd. Nog later kwamen nu ook nieuwe onderwerpen bvb in betrekking tot economie, biowetenschappen (genetica, farmacologie.. ), grammatica en computerwetenschappen aan bod. Een verdere recente ontwikkeling van Schaums Outlines was het op de markt komen van Schaums Easy Outlines, die als condensaten van de overeenstemmende Outlines moeten beschouwd worden. Heden zijn sommige Outlines ook als e-book beschikbaar.
De reeks Outlines wordt voorgesteld wordt als zijnde syllabi, dus als supplement-, en niet als een leer- of studieboek (Textbook). In beginsel kunnen deze Outlines het overeenstemmende leerboek niet vervangen. Nochtans zijn er, althans volgens sommige lezers, toch enkele, die evenzeer als textbook kunnen dienen: ik citeer hier Statistics, Discrete Mathematics en Quantum Mechanics.
Ook in Europa verkreeg deze collectie vanaf de jaren zeventig enige vermaardheid en sommige syllabi werden dan ook in het Frans vertaald. Ze waren dan ook in de meeste wetenschappelijke boekhandels te vinden. De collectie Schaum werd en was van dit ogenblik voor mij een onmisbare partner, zowel bij mijn doctorale studie als bij mijn professionele activiteiten.
Een volledig overzicht van de huidige collectie vindt men op de website:
De blogs "Science & Bioscience" handelen over basiswetenschappen (natuur- en scheikunde inclusief wiskunde), geo- en astrowetenschappenen tenslotte biowetenschappen (plant- en dierkunde inclusief de dynamische aspecten) zoals zij vroeger d.i. meer dan vijftig jaar geleden, in het onderwijs (lager, middelbaar,bachelor en masteronderwijs) voorgeschoteld werden. De URL- adressen van deze blogs zijn de volgende :
Zoals de titel "Science & Bioscience an alternative point of view-" het aangeeft, handelen deze blogs wel degelijk over wetenschap en biowetenschap. Er worden hierbij soms standpunten ingenomen, die enigzins afwijken van de orthodoxe, officiële visie of versie. In tegenstelling met wat de goegemeente meent, zijn vele wetenschappers het veelal niet eens met deze officiële visie. Maar zij moeten zwijgen om den brode.
De bedoeling van deze blogs is nu ook eens deze andere visie aan bod te laten komen. Dit gebeurt dan op basis van eigen bevindingen en levenservaringen. Deze omvatten een halve eeuw intense bedrijvigheid op het vlak van zowel basiswetenschappen als biowetenschappen. Dit alles wordt dan gepresenteerd met een vleugje humor maar ook met een scheutje echte, onvervalste wetenschap.
Leidraad en achtergrond
De wetenschappelijke materie, die in blog III en blog IV aan de orde komt, sluit natuurlijkerwijze aan bij deze behandeld in blog II (secundair onderwijs). Zij omvat dan ook dezelfde grote themas wiskunde, natuurkunde en scheikunde evenals de bio- geo- en astro- wetenschappen maar dan op universitair vlak (bachelor respectievelijk master niveau). Bij mijn uiteenzetting heb ik dezelfde didactische spiraal als in het universitair onderwijs gevolgd, waardoor het geheel wellicht veel begrijpelijker wordt. Waar nodig heb ik verwezen naar de diverse hand- en studieboeken, die in het universitair onderwijs gebruikt of aangeprezen werden (worden). De bestemming d.i. het doelpubliek (bachelor B1, B2, B3-, master M1, M2-), undergraduate (freshman, sophomore, junior, senior-), graduate, of premier, deuxième, troisième cycle volgens het Franse systeem) van deze handboeken mag hierbij nooit uit het oog verloren worden en is natuurlijk van groot belang. Een gedegen kennis van de onderwijsstructuur van het land, waar het boek voor het eerst verscheen, is hierbij onontbeerlijk en erg belangrijk.
Deze onderwijsstructuur evenals de leerprogrammas van het universitair onderwijs hebben in de loop der jaren een grote wijziging ondergaan, wat de lezer in verwarring kan brengen. Voor wat de onderwijsstructuur betreft is in België (maar ook in 46 andere landen) sinds Bologna de zogenaamde BachelorMaster (BAMA) structuur van kracht, terwijl bvb tot op het einde van de vorige eeuw in België bvb de KandidatuurLicentie (KALI) structuur, in Frankrijk bvb de Licence Maitrise (LIMA) structuur van toepassing was.
In Frankrijk stemde de Licence dus overeen met de Kandidatuur in België en de Maitrise met wat in België de Licentie heette. Ook nu worden de bachelor-jaren (B1, B2, B3) in Frankrijk nog altijd als Licentie-jaren (L1, L2, L3) betiteld. In de Verenigde staten heeft men dan weer de bekende undergraduate/graduate structuur. Ook voor wat de Doctoraat- studie betreft, waren en zijn er tussen de verschillende landen en i.h.b. tussen Europa en de Verenigde Staten grote verschillen. In Europa is de doctorstitel verbonden aan een oorspronkelijk proefschrift. Het volstaat hier even te verwijzen naar een aantal bronnen:
Voor wie niet met voornoemde onderwijsstructuren vertrouwd is, zijn bovenstaande verwijzingen een "must".
Inhoudsopgave
Blog IV ligt natuurlijk in het verlengde van blog III en omvat in de eerste plaats een bespreking van de masterleergangen specifiek voorzien voor de toekomstige apotheker (pharmacognosie, pharmacologie, toxicologie, bromatologie, medische biochemie, pharmaceutische technologie...). Deze masterleergangen sluiten rechtstreeks aan op de algemene bachelorcursussen wiskunde, natuurkunde, scheikunde, plantkunde, dierkunde en geologie. Blog IV bevat echter ook de fundamentele bachelorcursussen wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie, die noodzakelijk zijn voor een meer grondige studie van deze masterleergangen.
Zoals ieder boek, dat zichzelf respecteert, heeft ook dit blog zijn eigen inhoudstafel, die weergegeven wordt door het archief, dat zich links bovenaan het blog bevindt (linkerkolom). Dit archief omvat de diverse paragrafen of cursiefjes van het blog en wel in dalende chronologische volgorde d.i. het meest recente cursiefje bovenaan. In de tekstkolom van het blog zijn de cursiefjes, zoals bij een leesboek,echter in stijgende chronologische gerangschikt, zodat men dit blog ook kan lezen als een normaal leesboek, door gewoon naar beneden te "scrollen". Onderaan elk cursiefje vindt men een aantal bijlagen, die men kan aanklikken.
Het is ook mogelijk dit blog cursiefje per cursiefje te lezen door het archief te gebruiken. Aanklikken van een paragraaf in het archief plaatst het aangeklikt cursiefje onmiddellijk bovenaan de tekstkolom. Om een anderuitgekozen cursiefje te lezen, zal men dit aanklikken in het archief, waardoor nu dit laatste cursiefje bovenaan de tekstkolom staat. Deze leesmethode komt overeen met het doorbladeren van een leesboek, waarbij men de diverse hoofdstukken of rubrieken in een zelf gekozen orde leest.
Teneinde het de lezer gemakkelijk te maken werd iedere paragraaf door een specifiek volgnummer aangeduid bvb §2.3 wijst op het derde cursiefje van hoofdstuk 2.
Voor dit specifieke blog "Science & Bioscience (IV) "zijn volgende hoofdstukken en cursiefjes gepland:
Hoofdstuk 1 In een stroomversnelling
§1.1 Kennismaking met de campus Solbosch §1.2 Kennismaking met de campus Rhode §1.3 Kennismaking met de campus Sart-Tilman
Hoofdstuk 2 Pharmacognosie
§2.1 Over het ontstaan der Pharmacie §2.2 Pharmacognosie met Trease en Evans (drogenanalyse) §2.2 Materia Medica met Paris en Moyse §2.3 Het college van H. Wachsmuth §2.5 Pharmacognosie met Bruneton
Hoofdstuk 3 Pharmacologie
§3.1 Wat is Pharmacologie? §3.2 Pharmacologie met Heymans en Simonart §3.3 Pharmacologie met Valette §3.4 Het college van Vanden driessche §3.5 Pharmacologie met Schorderet
Hoofdstuk 4 Toxicologie
§4.1 Wat is Toxicologie? §4.2 Gerechtelijke Toxicologie met Kohn-Abrest §4.2 Gerechtelijke Toxicologie met Fabre en Truhaut §4.3 Algemene Toxicologie met Marquardt en Schäfer §4.4 Het college van H. Wachsmuth
Hoofdstuk 5 Bromatologie
§5.1 Wat is Bromatologie §5.2 Bromatologie volgens René Vivario §5.3 Bromatologie volgens Jacotot en Le Parco §5.4 Het college van H. Wachsmuth
Hoofdstuk 6 Medische of Klinische Biochemie
§6.1 Wat is Medische Biochemie? §6.2 Medische Biochemie volgens Polonovski §6.3 Medische Biochemie met Courtois en Perlès §6.4 Het college van H. Wachsmuth (gorter)
Hoofdstuk 7 Galenica ofte Farmaceutische Technologie
§7.1 Wat is Galenica §7.2 Galenica met Lefebure §7.3 Galenica met Denoël en Jaminet §7.4 Het college van R. De Nève
Hoofdstuk 8 Over Boekenreeksen en uitgevers
§8.1 Boekenreeksen van MIR en Schaum §8.2 Boekenreeksen van Dover en Dunod
Hoofdstuk 9 Fundamentele Wiskunde voor bachelors (seniors)
§9.1 Kennismaking met de Fundamentele of Hogere Wiskunde §9.2 Arithmetiek met Fred Schuh §9.3 Hogere Algebra met Fred Schuh (I) §9.4 Het Onmeetbare Getal met Fred Schuh §9.5 Hogere Algebra met Fred Schuh (II) §9.4 Meetkunde met Fred Schuh §9.5 Analyse met Fred Schuh §9.6 Fundamentele of Hogere Wiskunde met Vladimir Smirnov (I) §9.7 Fundamentele of Hogere Wiskunde met Vladimir Smirnov (II) §9.8 Hogere Wiskunde met Murray Spiegel §9.9 Hogere Analyse met Pisnoukov en Pontriaguine §9.10 Hogere Algebra met Alexandre Kurosh §9.11 Een overzicht van de Hogere Wiskunde met Richard Courant
Hoofdstuk 10 Fundamentele Natuurkunde voor bachelors (seniors)
§10.1 Kennismaking met de Fundamentele Natuurkunde (Alonso en Finn) §10.2 Fundamente Natuurkunde met Richard Feynman §10.3 Fundamentele Natuurkunde volgens Berkeley University §10.4 Natuurkunde volgens Sivoukhine §10.5 Op de schouders van Reuzen... §10.6 Celestial Mechanics met Ryabov §10.6 Een globaal overzicht met Bayman en Hamermesh
Hoofdstuk 11 Fundamentele Scheikunde voor bachelors (seniors)
§11.1 Fundamentele Scheikunde met Lev Nikolaëv §11.2 Physische Scheikunde met Mcquarrie §11.3 Anorganische Scheikunde met Wilkinson §11.4 Organische Scheikunde met March §11.6 Physische Scheikunde met Pannetier en Souchay §11.7 Anorganische Scheikunde met Michel en Bénard §11.8 Organische Scheikunde met Normant
Hoofdstuk 12 Fundamentele Biologie voor bachelors (seniors)
§12.1 geschiedenis van de biologie (vignais) §12.2 een physische basis voor de levende materie (ling) §12.3 ontdekking van de DNA-structuur(olby) §12.4 life's other secret met ian stewart §12.5 fundamentele biologie met campbell §12.6 moleculaire biologie met lodish (blog V) §12.7 moleculaire biologie met watson (blog V) §12.8 gènes (blog V) §12.9 Dynamische Biologie??
Blog IV is een verdere en logische voortzetting van blog III en omvat, behalve enkele typisch farmaceutische disciplines, dezelfde grote hoofdstukken Wiskunde, Natuurkunde en Scheikunde. Alleen wordt hier wat meer fundamenteel op deze materie ingegaan. Vandaar de hoofdstukken Fundamentele of Hogere Wiskunde, Fundamentele Natuurkunde en Fundamentele Scheikunde. Voornoemde hoofdstukken zijn wel te onderscheiden van de overeenkomstige hoofdstukken Algemene Wiskunde, Algemene Natuurkunde en Algemene Scheikunde, die in blog III behandeld werden.