Ik heb een interview gedaan met een meisje dat 19 jaar oud is. Ze is afkomstig van Vietnam en geadopteerd door een kleuterleidster van in België.
Interview adoptie
1.
Weet u nog iets van de adoptie? Neen, ik was 2 maanden toen ik in België
aankwam. Het is goed dat een kind zo vroeg wordt geadopteerd want anders zou
het nog moeilijker zijn voor het kind zich aan te passen. Het is ook beter voor
het verwerkingsproces dat het op zo een vroege leeftijd gebeurd.
2.
Hebt u contact gezocht met uw biologische
ouders? Ja, nu ongeveer twee jaar geleden heb ik
mijn mama ontmoet. Ik weet niet wie mijn vader is. Mijn mama was niet getrouwd
toen ze zwanger werd en in Vietnam die tijd was dit niet aanvaardbaar. Mijn
nonkel zorgde ervoor dat mijn mama kon bevallen in een andere stad, zodat ze
haar oude leven kon oppikken in haar eigen dorp. Zo werd ze mijn verzorgster in
het weeshuis, niemand wist dat ik haar dochter was. Ik ben blij dat ik haar heb
kunnen ontmoeten nu weet ik ten minste wie mijn mama is.
3.
Hoe voelt u zich bij het feit dat u geadopteerd
bent? Ik heb er nooit problemen mee gehad. Mijn
ouders hebben van kleins af aan verteld wat mijn mama met de adoptie wilde
bereiken en ze absoluut niet wilde dat ik haar zou zien als iemand die haar
kind niet wilde. Ze heeft het gedaan omdat ze geen geld had om mij op te voeden
en wilde een goede toekomst voor mij.
Hebt u hier nadelen van ondervonden op school of
in de maatschappij? Neen, niet dat ik weet.
5.
Heeft dit een bepaalde invloed gehad op u als
kind? Ja, vroeger in de lagere school werd ik wel
eens gepest. Dan riepen ze dat mijn mama mij had weggegeven omdat ze mij niet
wilde. Ik trok er mij niet veel van aan, maar toch begin je te twijfelen. Mijn
ouders hier hebben mij gelukkig altijd verteld dat dit niet het geval was.
6.
Heeft dit een bepaalde invloed gehad op uw
schoolprestaties? In het lager heb ik nooit problemen gehad.
Ik was niet de beste, maar zeker niet de slechtste.
7.
Hebben de leerkrachten van de lagere school en
of kleuterschool hier aandacht aan besteed ? Ze vonden het belangrijk dat ik
mijn verhaal kon doen naarmate ik ouder werd, maar ik was zoals elk ander kind
en dat is ook het beste. Ze vroegen er mij wel dingen over, maar nooit voor de
hele klas.
Deze vraag is heel breed gesteld, daarom ga ik deze vraag opsplitsen in twee andere vragen zodat ik u hier een duidelijker en beter antwoord op kan geven.
Om te beginnen ga ik het hebben over de adoptieouders.
Wanneer komt u in aanmerking als adoptieouder?
Wanneer u in aanmerking wilt komen adoptieouder moet u aan verschillende voorwaarden voldoen. Ik heb al deze voorwaarden eerder al eens besproken bij stap 4 maar ik zet ze voor u hier onder nog eventjes op een rijtje.
Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat de voorwaarden verschillend zijn voor een binnenlandse en een buitenlandse adoptie.
De algemene voorwaarden die zowel voor een binnenlandse als een buitenlandse adoptie gelden zijn :
- U moet minstens 25 jaar oud zijn,
- U moet minstens 15 jaar ouder zijn dan het adoptiekind.
- U volgt het verplichte voorbereidingsprogramma. Dit programma bestaat afhankelijk van een binnenlandse of een buitenlandse adoptie uit verschillende stappen. Wanneer u een buitenlandse adoptie wil doen moet u 6 stappen doorlopen en voor een binnenlandse adoptie moet u 5 stappen doorlopen. Enkele van deze stappen stemmen met elkaar overeen maar u zal al wel gemerkt hebben wanneer u deze stappen allemaal doorleest dat er ook verschillen in zijn.
- U word geschikt verklaard door de jeugdrechter als adoptieouder. -> Dit hangt natuurlijk af van alle stappen die u doorlopen hebt. Wanneer u aan bepaalde voorwaarden niet voldoet of er zijn enkele dingen tijdens de procedure aan het licht gekomen die niet goed zijn. Bijvoorbeeld dat u geen stabiele omgeving kan aanbieden aan het adoptiekind dan zal u ook niet geschikt verklaard worden als adoptieouder door de jeugdrechter.
Maar dan zijn er ook nog bijkomende voorwaarden waar u nog steeds rekening mee moet houden.
-> deze voorwaarden gelden vooral bij buitenlandse adopties!!
- U moet verplicht gehuwd zijn.
- U mag geen holibikoppel zijn.
- De voorwaarden zijn afhankelijk van de verschillende landen. Deze voorwaarden kan u voor alle specifieke landen terug vinden op de website van Kind en gezin. (www.kindengezin.be/adoptie)
LET OP!!
Ik zeg het er nog een keer bij, dit geldt vooral voor buitenlandse adopties. Wanneer u een adoptie wil doen in het binnenland is het geen enkel probleem dat u dit alleen wil doen of met een echtgenoot van hetzelfde geslacht.
Het is wel zo wanneer u er voor kiest om als koppel te adopteren moet u :
- Gehuwd zijn.
- U moet wettelijk samenwonend zijn.
- U moet minstens 3 jaar samenwonen.
Nu wil ik het nog even hebben over welke kinderen in aanmerking komen voor adoptie.
-> Iedereen denkt dat alle kinderen in aanmerking komen voor adoptie, maar dat is niet altijd waar. Adoptie is altijd de laatste stap in de procedure.
Dit wordt zowel gedaan in het binnenland als in het buitenland maar u moet wel weten dat ze in het buitenland steeds strenger en strenger beginnen te worden en het eerst en vooral in hun eigen land willen proberen oplossen voordat ze mensen vanuit België of andere landen hun kinderen komen laten adopteren.
Zoals ik eerder al zei is adoptie dus de laatste stap die doorlopen wordt. Daarvoor zijn er nog twee stappen die doorlopen word voordat man over adoptie spreekt. En dit in de hoop dat adoptie niet nodig zal zijn.
Deze twee stappen zijn :
- Opvang zoeken binnen de eigen familie
- Tijdelijke opvang bieden binnen een tehuis.
Daarnaast worden kinderen ook niet zomaar ter adoptie gesteld. Ook al is het wel de laatste stap dat doorlopen word toch moeten we ons afvragen hoe het komt dat het kind ter adoptie word gesteld.
En dit kan omwille van verschillende redenen :
- Het kind word verwaarloosd
- Het kind heeft geen stabiele leefomgeving, leeft op de straat.
- De ouders zijn overleden.
- De ouders kunnen er niet voor zorgen.
- ...
Bij al deze mensen kan adoptie één van de mogelijke oplossingen zijn maar eerst en vooral worden altijd de andere twee stappen eerst doorlopen.
Welke invloed heeft adoptie op een kind?
Zelf had ik er nooit bij stil gestaan dat adoptie een grote invloed had op de kinderen. Ik wist wel dat het voor hen heel moeilijk was maar ik wist niet dat ook al word je geadopteerd als baby datditgevolgen kan hebben op uw later gedrag.
Tijdens het verzamelen van informatie is het dan toch heel duidelijk geworden dat dit een vele grotere inpakt heeft op de kinderen dan voordien gedacht. Ik zet het hier nog eens allemaal op een rijtje.
Over het algemeen is het zo dat kinderen zich heel snel aanpassen aan de maatschappij. Wanneer de adoptieouders ervoor zorgen dat ze een warme en veilige omgeving vormen voor de kinderen gaan ze beseffen dat ze hier thui horen. Ze gaan meer zelfvertrouwen krojgen net doordat ze zich veilig voelen.
Je merkt heel vaak bij adoptiekinderen dat ze geen zelfvertrouwen hebben of dat ze heel schuw zijn maar dat komt net omdat kinderen al regelmatig weg gehaald zijn bij hun meest vertrouwde mensen of plaatsen. Het kan ook zijjn dat kinderen heel druk gaan zijn, dat is een andere manier voor het uiten van hun gevoelens.
Maar daarnaast merken we in het onderwijs ook vooral dat adoptiekinderen vaak te maken krijgen met gedragsproblemen of ontwikkelingsachterstand. De ontwikkelingsachterstand kan gedeeltelijk komen doordat ze in het begin nooit een persoonlijke/ veilige opvoeding hebben gekend.
Gedragsproblemen wilt niet altijd zeggen dat dit heel erg is en niet meer op te lossen. Het is vooral gedrag gevormd door in hun vorige leefomgeving.
We bedoelen vooral dat de kinderen het heel moeilijk hebben met sociale contacten te leggen, moeilijk met mensen te vertrouwen, schuw, terug getrokken, druk, moeien met andere,...
Maar al deze 'gedragsproblemen' hebben te maken met de kinderen hun achtergrond. Natuurlijk zal je ook merken hoe jonger het kind was tijdens de adoptie hoe minder van deze problemen het kind ook gevormd kan hebben.
Met andere woorden het hangt allemaal a van de kinderen hun achtergrond.
Wanneer kinderen altijd op straat hebben geleefd en moesten vechten voor eten en te kunnen overleven zal het voor deze kinderen moeilijker zijn om mensen te gaan vertrouwen of om sociale contacten te gaan leggen.
Hoe moet je hier mee omgaan in het onderwijs? ( Wordt dit besproken in kleuterklas)
Het is niet zo dat je dit echt moet gaan bespreken in de kleuterklas met de andere kinderen. Het is ook vaak zo dat kinderen het op die leeftijd nog niet weten dat ze geadopteerd zijn of nog niet begrijpen wat dat, dat juist wil zeggen.
Wat je wel kan doen als kleuterjuf is dat je er rekening mee moet houden wanneer de kinderen een andere naam gebruiken voor hun adoptieouders en voor het geval dat ze het wel weten en wel begrijpen (indien ze ook nog contact hebben met hun biologische ouders) dan kan je ook wanneer je thema familie, gezinnen uitwerkt hier samen met hun een sukje in gaan verdiepen.
Maar at vind ik vooral belangrijk wanneer er ook nog contact is met de biologische ouders omdat kinderen alles tegen elkaar vertellen. Ze vertellen heel veel over hun mama en papa. Wanneer jij dan binnen een thema dit een beetje kan gaan verdiepen dan voelt dit kind zich ook beter begrepen.
- Weet het kind van de adoptie
Ik heb één interview gedaan met iemand dat geadopteerd is maar daarnaast ken ik ook enkele mensen die geadopteerd zijn.
Eerst en vooral moet men rekening houden met de manier waarop de kinderen geadopteerd zijn. Zoals ik eerder al uitgelegd heb kan je een gewone of een volle adoptie doen. Bij een gewone adoptie kan het kind nog contact hebben met zijn biologische ouders en familie. Dus dan weet het kind het altijd.
Maar wanneer ze voor een volle adoptie hebben gekozen kan het ook zijn dat het kind het niet weet. De keuze licht natuurlijk voledig bij de ouders.
Wanneer het kind een andere huidskleur heeft zullen de ouders op een bepaald moment verplicht worden om het te vertellen aan hun kind.
De personen die ik heel goed ken weten het allemaal maar zelf willen ze hier niet over spreken. Zij zijn allemaal heel klein geadopteerd en hebben weinig last gehad van gedragsproblemen of iets anders van de adoptie. Ze willen hier niet over spreken omdat ij alleen hun mama en papa kennen van hier in België en dat willen zij ook zo houden.
- Heeft het kind een goede hechting bij zijn adoptieouders?
Of het kind echt een goede hechting heeft met zijn adoptieouders hangt natuurlijk allemaal af van de ouders zelf maar het is wel zo dat de hechting met de adoptieouders ontzettend belangrijk is.
Dat is de aller eerste stap waaraan ze moeten werken met hun adoptiekind. Ze moeten ervoor zorgen dat ze het kind een warme/veilige thuis geven en de leefwereld van het kind in het begin klein houden. Zodat het kind de tijd heeft om alles te leren kennen en zijn thuis als een veilige plek te kunnen ervaren.
De hechting is ook heel belangrijk omdat de kinderen op deze manier leren beseffen dat ze vanaf dat moment bij u horen dat ze alltijd bij u als ouder terecht kunnen en daarnaast zorgt dat er ook voor dat de kinderen weer zelfvertrouwen krijgen waardoor ze hun eventuele achterstand weer kunnen inhalen en kunnen groeien naar de persoon die ze willen worden.
Ik ben opzoek gegaan naar een aantal verschillende bronnen. Door op zoek te gaan naar al deze informatie heb ik heel veel bijgeleerd over wat adoptie juist allemaal inhoud maar daarnaast ook hoe je hier als leerkracht mee moet omgaan.
Om te starten is het heel belangrijk dat u weet wat adoptie eigenlijk is. Iedereen weet dat u een kind kan adopteren waarop dat dit opgegroeid word in een gezin met zijn/haar niet biologische ouders. Maar het is niet zo dat u van vandaag op morgen een kind kan adopteren.
- Adoptie is een juridische maatregel die kinderen in nood de mogelijkheid biedt om op te groeien in een gezin.
MAAR adoptie is altijd pas de laatste stap, daarvoor proberen ze eerst en vooral verschillende oplossingen uit zoals opvang bij een familielid,.. . Alleen wanneer er geen andere uitweg meer is stappen ze over naar adoptie.
Hier in België zijn er twee soorten adopties.
Volle adoptie
Gewone adoptie
Het verschil tussen deze beide mogelijkheden is dat bij een volle adoptie het adoptiekind geen contact meer heeft met zijn oorspronkelijke familie. Het kind krijgt zijn nieuwe familie en draagt vanaf dat moment ook de naam van zijn nieuw gezin. Bij de gewone adoptie worden de juridische banden met zijn/haar oorspronkelijke familie wel behouden. Het adoptiekind zal ook net zoals bij de volle adoptie de naam van de nieuwe familie dragen maar het kind kan wanneer hij/zij wilt ook de naam blijven dragen van haar biologische ouders.
Daarnaast is er ook nog een verschil in leeftijd van adoptie, bij een volle adoptie moet het kind minderjarig zijn bij het indienen van het verzoekschrift en bij een gewone adoptie staat er geen grens op de leeftijd.
Maar dit is nog niet alles, bij adoptie word er ook rekening gehouden bij de erfenis bij het verlies van hun adoptieouders. Bij een volle adoptie worden de adoptiekinderen gelijkgesteld met eigen kinderen en zij hebben allemaal gelijke rechten. Bij een gewone adoptie kan het adoptiekind zowel erven van zijn/haar adoptieouders als van zijn/haar biologische ouders.
Naast het verschil tussen een gewone adoptie en een volle adoptie zijn er ook nog verschillen tussen binnenlandse adopties en buitenlandse adopties.
Maar voordat ik het ga hebben over deze verschillende mogelijke adopties wil ik ook even in grote lijnen vertellen welke voorwaarden er gelden.
Eerst en vooral moet u weten zoals ik hier eerder al verteld heb dat een adoptie niet van vandaag op morgen in orde is. Er zijn heel wat stappen die doorlopen moeten worden voordat uw adoptieproces afgerond kan worden. De duur hiervan is afhankelijk van heel wat factoren.
Bijvoorbeeld :
Binnenlandse of buitenlandse adoptie?
Welk land ?
Wachtlijsten
...
Daarnaast zijn er nog enkele andere factoren :
- hoe meer kinderen er geplaatst worden hoe meer adopties er kunnen gebeuren en hoe minder lang de wachtijd zal zijn.
- de adoptie in het buitenland is sterk aan het verminderen omdat de andere landen de adopties in hun eigen land willen oplossen.
- Ook de stabiliteit speelt een grote rol voor de kinderen.
Zoals ik eerder al verteld heb is adoptie ook de laatste oplossing voor deze kinderen. Dus niet alle kinderen komen in aanmerking voor adoptie. Ze zoeken eerst en vooral de beste oplossing voor de kinderen.
Kinderen die geadopteerd worden kunnen weeskinderen zijn, kinderen die geen stabiele ouderomgeving hebben,...
Maar voor deze echt geadopteerd kunnen worden gaan ze eerst proberen om :
Opvang te zoeken binnen de eigen familie
Tijdelijke opvang aan te bieden binnen een tehuis.
En pas stap 3 is adoptie - de laatste stap
Daarnaast zijn er ook nog heel wat voorwaarden gesteld voor dat u in aanmerking kan komen als adoptieouder(s).
Er zijn algemene en bijkomende voorwaarden :
Algemene voorwaarden
U moet minstens 25 jaar oud zijn.
U moet minstens 15 jaar ouder dan het adoptiekind zijn.
U volgt het verplichte voorbereidingsprogramma
U word geschikt verklaard door de jeugdrechter als adoptieouder.
Bijkomende voorwaarden
-> dit geldt vooral bij buitenlandse adoptie.
U moet verplicht gehuwd zijn.
U mag geen holibikoppel zijn.
De voorwaarden zijn afhankelijk van de verschillende landen. Deze voorwaarden kan u voor alle specifieke landen terug vinden op de volgende website : www.kindengezin.be/adoptie.
-> Maar u kan ook perfect alleen een kind adopteren. Wanneer u daar voor kiest moet u er alleen rekening mee houden dat u geen buitenlandse adoptie kan beginnen. Voor een buitenlandse adoptie moet u echt gehuwd zijn.
-> Wanneer u ervoor kiest om als koppel te adopteren moet u ook nog rekening houden met de volgende voorwaarden :
U moet getrouwd zijn
U moet wettelijk samenwonend zijn
U moet minstens 3 jaar samenwonen.
Nu kan ik het hebben over welke stappen er allemaal doorlopen moeten worden.
LET OP! De vooropgestelde stappen die doorlopen moeten worden tijdens het adoptieproces verschillen bij een buitenlandse en een binnenlandse adoptie.
Buitenlandse adoptieprocedure
Alle stappen worden onderaan op groene foto even samen gezet.
Stap 1 : Aanmelding VCA
Deze stap is verplicht om de adoptie te kunnen starten. U kan hiervoor terecht op de website van kind en gezin. U moet hiervoor een formulier invullen en opsturen. Wanneer u deze stap gedaan hebt word u doorverwezen naar het steunpunt adoptie.
-> Ook deze stap behoort bij de geschiktheidsprocedure.
VCA = Vlaams centrum voor adoptie.
Wat doet VCA allemaal?
Het VCA bepaald hoeveel kandidaten kunnen starten met stap 3.
Hier houdt het VCA rekening met :
Aantal adoptiekinderen die afgelopen twee jaar aangekomen zijn.
Gemiddelde geschikte kandidaat-adoptieouders.
Evoluties in herkomstlanden.
Wanneer er nog specifieke vragen zijn in uw specifiek geval kan u deze mensen steeds contacteren via telefoon of e-mail :
02 533 14 76 - hierbij moet u wel rekening houden met de volgende uren.
U kan telefoneren van maandag - donderdag.
Maandag, dinsdag, donderdag tussen 9.30-12.00 uur
En op woensdag kan u ze contacteren tussen 14.00-16.00 uur.
Daarnaast kan u ze ook contacteren op het volgende e-mailadres : adoptie@kindengezin.be
Stap 2 : infosessie
Tijdens deze infosessie krijgt u informatie over de hele procedure. Maar daarnaast krijgt u ook nog informatie over de verschillende landen en herkomsten.
Voordat u kunt deelnemen aan deze infosessie moet u wel een bepaald bedrag betalen, wanneer u dit betaald hebt word u doorverwezen naar steunpunt voor adoptie. Hier kan u terecht binnen de drie maanden voor meer informatie.
Wanneer u na deze infosessie beslist om verder te gaan met de adoptie moet u binnen de 60 kalenderdagen uw inschrijving bevestigen.
-> Wanneer u dit gedaan hebt moet u wachten tot er weer contact met u opgenomen word om verder te gaan met stap 3.
Stap 3 : Voorbereidingssessie -> Ook deze stap behoort tot de geschiktheidsprocedure. Je moet de verplichte voorbereidingen volgen en na een maatschappelijk onderzoek beslis de jeugdrechter of u geschikt bent voor adoptie.
In deze stap komen er verschillende thema's aanbod. Het gaat over thema's zoals :
Hechting
Rouw
Voorgeschiedenis
Ontwikkeling van adoptiekinderen
Diversiteit
Discriminatie
Bijzondere medische en psychische noden
Na deze voorbereiding krijgt u hier een attest van. Dit attest blijft een jaar geldig.
Stap 4 : Maatschappelijk onderzoek
Wanneer u stap 3 hebt doorlopen moet u binnen het jaar na de afronding hiervan het verzoekschrift afgeven bij de griffie van de jeugdrechtbank van het arrondissement van de jeugdrechtbank.
De jeugdrechter kan u uitnodigen voor maatschappelijk onderzoek. Hiervoor word u ook doorverwezen naar het VCA en word door de dienst maatschappelijk onderzoek gecontacteerd.
Uit wat bestaat het maatschappelijk onderzoek? 4
Minstens 4 gesprekken.
Medisch attest aan de hand van medische vragenlijst. -> VCA stuurt uw verslag naar de rechtbank.
Je word uitgenodigd op de rechtbank.
Stap 5 : Geschiktheidsvonnis
Ook deze stap bestaat uit 3 delen :
De jeugdrechter beslist over de geschiktheid.
Binnen de twee maanden na het vonnis maakt openbaar ministerie het verslag en dat is bedoeld voor het land van herkomst.
De federale Centrale Autoriteit stuurt het vonnis en het verslag naar VCA.
Stap 6 : Bemiddeling -> dit behoort tot de bemiddelingsprocedure
Dit kan u doen op twee verschillende manieren.
Via een erkende adoptiedienst.
Zelfstandige adoptie in samenwerking met het VCA
Wanneer u een keuze heeft kunnen maken moet u het VCA hier op de hoogte van brengen omdat ook dit helemaal anders verloopt.
Uitleg bemiddeling :
Bemiddeling via een erkende adoptiedienst :
VCA stuurt het vonnis met het verslag door naar een erkende adoptiedienst.
De adoptiedienst staat in voor het land van herkomst.
Je krijgt een kind voorgesteld na het akkoord van het VCA.
In het land van herkomst word een plaatsing uitgesproken.
De Federale Centrale Autoriteit maakt de adoptie definitief.
VCA bewaart een kopie van het adoptiedossier.
Zelfstandige adoptie :
U draagt zelf de verantwoordelijkheid voor de procedure in het land van herkomst.
U dient een dossier in over de manier waarop u wil adopteren.
VCA keurt kanaal goed of af.
VCA zendt dossier naar het land van herkomst.
VCA keurt kindertoewijzing al dan niet goed.
In het land van herkomst word een adoptie of plaatsing uitgesproken.
De adoptie word bevestigd door de Belgische rechtbank of federale centrale autoriteit.
De adoptiedienst waarmee de overeenkomst gemaakt is doet nazorg.
Binnen de vier maanden na aankomst bezorgd u een kopie van het adoptiedossier aan het VCA.
!!! Wanneer u een tweede keer wil adopteren moet u stap 1-2 niet meer doorlopen, dan start u meteen bij stap 3.
Naast al deze stappen is het ook belangrijk om te weten wat deze adoptie allemaal gaat kosten.
De prijs van een adoptie hangt af van de keuze die je maakt, kies je voor een zelfstandige adoptie of een adoptie bij een erkend adoptiebureau? Ook deze keuze zorgt natuurlijk voor een prijsverschil. Naast deze keuze zijn er ook nog heel wat factoren die een invloed kunnen uitoefenen op het kostenplaatje van de adoptie.
Wanneer je werkt met een adoptiedienst moet je minimum rekenen op een 10 000 euro.
Kleine weergave van de onkosten : Met behulp van adoptiediensten
Inschrijving infosessie
25 euro
Inschrijving voorbereidingssessie
250 euro
Verzoekschrift jeugdrechtbank
60 euro
Prestatievergoeding voor adoptiedienst
maximum 3000 euro
Procedure in het land van herkomst
5000-10 000 euro ( afhankelijk van het land)
Eerste nazorg door adoptiedienst
500 euro
Extra nazorg
250 euro per huisbezoek 65 euro per follow-uprapport
Vertaal-legalisatie- en verzendkosten
afhankelijk van het land
reis en verblijfskosten
afhankelijk van het land
Kleine weergave van de onkosten : zelfstandige adoptie
-> Bij een zelfstandige adoptie is het iets moeilijker om er een bedrag op te kleven maar op de volgende kosten kan u alvast rekenen.
Inschrijving infosessie
25 euro
inschrijving voorbereidingssessie
250 euro
Verzoekschrift jeugdrechtbank
60 euro
Kosten kanaalonderzoek : vertaal- en verzendkosten van brieven
voorschot 500 euro en daarna word alles afgerekend
Kosten in land van herkomst zoals advocaten, contactpersonen, overheid,..
afhankelijk van het land
Wanneer hetkomst nazorg of follow-up vraagt, nazorg via adoptiedienst
250 euro per huisbezoek 65 euro per follow-uprapport
Vertaal-legalisatie- en verzendkosten
afhankelijk van het land en grootte van het dossier
reis en verblijfskosten
afhankelijk van het land.
Binnenlandse adoptieprocedure
Alle stappen worden onderaan op oranje foto even samen gezet.
Je zal meteen merken dat de binnenlandse adoptieprocedure verschilt van de buitenlandse adoptieprocedure. Er zijn wel enkele stappen die overeenstemmen met elkaar maar je zal ook merken dat bij de binnenlandse adoptie een stap minder in het schema is. Daarnaast zijn er ook nog enkele andere kenmerken aan deze procedure verbonden.
Stap 1 : Aanmelding en registratie
Deze stap is opgedeeld in 3 delen :
Vul aanmeldingsformulier in vind je op website van kind en gezin en je stuurt dit op naar VCA.
Het VCA registreert je aanmelding en maakt hier een dossier over.
Je word doorverwezen naar 'EVA-vorming'
Stap 2 : Infosessie
Bij deze infosessie word u eerst en vooral uitgenodigd voor informatie. Daarna word er een voorbereiding georganiseerd voor 30 adoptieouders die op de lijst staan.
Stap 3 : Voorbereidingssessie
Voorbereidingscentrum EVA nodigt u uit voor de volgorde van aanmelding
U volgt voorbereidingsprogramma
EVA geeft je een attest van deze voorbereiding
Stap 4 : Bemiddeling en maatschappelijk onderzoek
Je kiest erkende adoptiedienst, je betaald hun voor hun bemiddeling.
adoptiedienst doet een maatschappelijk onderzoek en evalueert of je geschikt bent.
Na positieve resultaten kom je op wachtlijst
De adoptiedienst wijst je een kind toe
Stap 5 : adoptieprocedure
Je start de adoptieprocedure voor jeugdrechtbank door een verzoekschrift in te dienen. - Je word hier begeleid door een adoptiedienst
jeugdrechtbank vraagt maatschappelijk onderzoek.
Het verslag daarvan word naar via VCA bezorgd bij jeugdrechtbank.
De jeugdrechter spreekt adoptie uit.
Kleine weergave van de onkosten :
Inschrijving infosessie
25 euro
Verzoekschrift jeugdrechtbank
60 euro
Bemiddeling adoptiedienst
8000 euro
Wanneer je een kind adopteert moet je als adoptieouder wel nog steeds beseffen dat je geen gewoon gezin bent. Zowel u als ouder als het kind hebben kennis gemaakt met verlies. Het kan zijn dat adoptie een bewuste keuze is maar in vele gevallen kunnen de ouders zelf geen kinderen krijgen. Daarnaast moet u ook rekening houden met het feit dat uw adoptiekind gescheiden werd van zijn biologische ouders of verzorgers, pleeggezin, tehuis.
Dit kan een enorme invloed uitoefenen op het kind.
Daarom is het als adoptieouder heel belangrijk dat u :
Het kind dicht bij u houd en in het begin de leefwereld van het adoptiekind klein houd.
Wanneer u het kind warm ontvangt en dicht bij u houd waardoor u een goede band op bouwt begint hij/zij ook te beseffen dat hij/zij bij u hoort en dat u zijn of haar ouders zijn.
Door een warme, hechte band op te bouwen met het kind gaat het kind ook terug meer vertrouwen opbouwen en daardoor gaan ze ook meer zelfvertrouwen krijgen.
Adoptiekinderen in het onderwijs en omgang leerkrachten
Nu dat ik u alle informatie heb gegeven over wat het allemaal inhoud om een kind te adopteren en u weet welke stappen u allemaal zal moeten doorlopen wil ik het graag even hebben over adoptiekinderen in het onderwijs.
Het is vaak zo dat het vergeten word dat het kind een hele andere achtergrond kan hebben dan een niet-adoptiekind.
Adoptiekinderen passen zich in het algemeen heel snel aan maar het komt ook heel vaak voor dat adoptiekinderen gedragsproblemen hebben in de basisschool.
Bij gedragsproblemen bedoelen ze vooral :
- heel druk zijn
- heel teruggetrokken
- overactief
- heel veel moeien met andere
Hoe kan dat komen?
Dit kan komen door verschillende redenen. Deze redenen zijn afhankelijk van de achtergrond van de kinderen.
- Ze kunnen trauma's opgelopen hebben
- Uitgehongerd zijn
- Door verwaarlozing
Als leerkracht is het op dit moment heel belangrijk dat je deze signalen goed opvangt. Natuurlijk moet je ook goed nakijken of het probleem zich later ontwikkeld heeft of omdat dit een gevolg is van de adoptie.
Wanneer de leerkracht de juiste aanpak heeft leren de kinderen wel op de juiste manier functioneren.
Maar men moet er wel rekening mee houden dat adoptiekinderen veel kwetsbaarder zijn dan hun algemene leeftijdsgenootjes.
-> En dat komt vaak door deze kinderen hun voorgeschiedenis. Daarom is het heel belangrijk dat je de voorgeschiedenis van deze kinderen kent, natuurlijk is dit niet altijd mogelijk. Er zijn ook kinderen waarvan de voorgeschiedenis niet gekend is.
Waarom is de voorgeschiedenis zo belangrijk ?
Deze is belangrijk omdat het een invloed kan uitoefenen op de kinderen. Het kan ervoor zorgen dat het latere gedrag hierdoor beïnvloed word.
Het is ook heel belangrijk om te weten dat de voorgeschiedenis niet begint van wanneer het kind geboren is maar ook tijdens de prenatale fase bouwt een kind voorgeschiedenis op.
Enkele voorbeelden :
- De leeftijd waarop het kind geadopteerd word geeft geen negatieve of positieve invloed op het kind maar bijvoorbeeld wel wanneer een baby/kind enkele keren na elkaar gescheiden werd van de personen die het dichts bij hen stonden en dus gedurende deze hele tijd ook geen persoonlijke aandacht kregen. -> dit kan problemen geven op latere leeftijd in tegenstelling tot kinderen die gedurende een lange tijd bij één pleeggezin hebben gewoond.
- Wanneer een moeder tijdens haar zwangerschap drugs of alcohol gebruikt heeft.
Deze voorgeschiedenis heeft ook een enorme invloed op de emoties en de gevoelens van de kinderen, daarom is het als leerkracht heel belangrijk dat deze kinderen voelen dat jij hen begrijpt en dat jij naar hen wilt luisteren.
Deze emoties van de kinderen hangen natuurlijk af van de omstandigheden waarin het kind heeft geleefd.
Bijvoorbeeld :
Wanneer een kind op een bepaalde manier heeft leren overleven op straat kan het zijn dat het kind het heel moeilijk heeft om later een intieme band met volwassenen of met kinderen op te bouwen. Dit komt waarschijnlijk omdat deze kinderen voortdurend voor zich zelf zijn moeten opkomen en nu in onze maatschappij moeten ze ineens alles waar dat ze eerder voor moesten vechten gaan delen.
-> Natuurlijk lijkt het allemaal heel makkelijk, ik zet het hier allemaal even op een rijtje voor u maar het is niet altijd makkelijk om hier op de juiste manier mee om te gaan en daarom krijgen zowel ouders als leerkrachten in sommige gevallen extra ondersteuning. En dit omdat u als leerkracht niet altijd op dezelfde manier kan reageren.
Elk kind is helemaal anders en reageert ook helemaal anders op soms dezelfde situaties. Plus alle situaties zijn meestal ook nog eens verschillend.
Daarnaast komt het ook nog eens vaak voor dat adoptiekinderen achterstand hebben opgelopen. Heel vaak is het zo dat deze kinderen dit weer vanzelf inhalen, net zoals de kinderen die niet geadopteerd zijn ook vaak hun opgelopen achterstand weer vanzelf inhalen.
Maar hierbij is het ook wel belangrijk dat de leerkracht voldoende steun biedt aan de kinderen en dat ze aandacht biedt aan de gevoeligheid van deze kinderen. Wanneer dit gebeurd gaat het kind zich veiliger voelen en zijn achterstand gaat op deze manier ook sneller hersteld worden.
-> Wat hier ook altijd kan gebeuren is dat het kind soms gedragingen gaat aannemen die niet bij zijn leeftijd horen, en dit omdat dit kind al deze fases nog moet doormaken.
Bijvoorbeeld :
Een kind van 7 jaar dat ineens weer gepakt wil worden.
Waarom moet de leerkracht zoveel aandacht besteden aan de gevoelens en hechting van het kind?
Ik heb er eerder al een beetje over verteld maar het is voor kinderen heel moeilijk om zich terug aan mensen te gaan hechten. Vooral omdat ze eerder al eens van hun hechtingspersonen zijn weggehaald. En al de kinderen gaan ook dit weer anders uiten
voorbeeld :
Sommige kinderen zijn :
- teruggetrokken
- hebben faalangst
- Klampend gedrag
- druk gedrag
-...
Wanneer de leerkracht hier voldoende aandacht aan besteed gaan de kinderen de school ook sneller als een veilige plek ervaren. En gaan ze zich goed en veilig voelen net zoals thuis. Wanneer de kinderen zich veilig voelen, durven ze meer hun gevoelens uiten, durven ze meer zichzelf zijn en gaan ze ook hun eventuele achterstand sneller inhalen.
Om hier voldoende aandacht aan te kunnen besteden als leerkracht is het heel belangrijk dat er voldoende observatiemomenten ingelast worden. Op deze manier weet u ook beter hoe u kan inspelen op bepaalde gedragingen van de kinderen en kan u ook beter de adoptieouders inlichten.
Wanneer moet u als leerkracht de ouders inlichten?
Wanneer het kind een van de volgende gedragingen aanneemt :
- zich vastklampen aan leerkracht / leerkracht vermijden
- Snel uit balans zijn, prikkelbaar of faalangst vertonen
- Ongeremd gedrag vertonen
- Ongepast contact maken
- Wantrouwen naar volwassenen / gezag van leerkracht niet accepteren.
- Zelf controle willen houden over alles
- Geen vriendjes heeft.
TIP !
Laat het kind geleidelijk aan naar school gaan, laat het opbouwen. Doe dit door te starten met halve dagen naar school gaan en stilletjes aan meer en meer laten gaan.
Ik heb het nu vooral gehad over wat er allemaal kan gebeuren op school en hoe we hier mee moeten omgaan als leerkrachten maar iets heel belangrijk wat we zeker niet mogen vergeten is de onderwijsbehoeften van de adoptiekinderen.
-> de volgende punten zijn heel belangrijk voor deze kinderen. Ik heb hier al enkele van besproken maar ik zet ze nog eens allemaal op een rijtje zodat u een duidelijk overzicht hebt.
Het ervaren van veiligheid en vertrouwen in de pedagogische relatie
zich gewaardeerd voelen, het gevoel krijgen dat het kind er mag zijn
consequent regels hanteren en duidelijk zijn
het bieden van hulp en ondersteuning bij stress en emotieregulatie
een voorspelbaar dag- en weekritme
een rustig werkplek in de klas
Maar daarnaast zijn er ook al enkele hulpmiddelen of tips die de leerkracht kan toepassen zodat alles vlotter kan verlopen
Zorg voor een heldere structuur en een dagprogramma
Geeft een persoonlijke begroeting bij binnenkomst en vertrek
Check of de instructies begrepen zijn en biedt hulp indien nodig.
Zorg voor een duidelijke aanwezigheid van leerkracht
indien nodig : time-out in de klas
Binnen de structuur (beperkte) keuzemogelijkheden geven aan de kinderen
Visuele ondersteuning geven aan de kinderen, dit kan men doen door gebruik te maken van pictogrammen, klok en een duidelijke dagplanning
Overgangsmomenten van te voren aankondigen.
Wanneer u als ouder of als leerkracht nog specifieke vragen hebt of wanneer u hier een infosessie over wil volgen kan u u steeds inschrijven voor een infosessie op het nummer 030 - 233 03 40 keuze 3
dit traject duurt maximum 4 maanden en u dient een ouderbijdrage te betalen van 85.00 euro.
Woordje uitleg over de bronnenlijst
De bronnen die ik voor al deze informatie gebruikt heb kan u terug vinden in de bronnenlijst. Maar u vraagt u misschien ook af waarom ik deze bepaalde bronnen gebruikt heb. Eerst en vooral ben ik nagegaan of alle bronnen die ik gebruikt heb wel vertrouwelijk waren dat heb ik gedaan door na te kijken wie het geschreven heeft, hoelang het geleden is,... Daarnaast heb ik ook nog contact opgenomen met mensen die een kind geadopteerd hebben om deze informatie eens dubbel te checken. Ik heb hier geen interview over afgenomen maar dit was enkel en alleen om de informatie dubbel na te kijken.
De bovenstaande informatie komt vooral uit boeken en enkele websites. U zal merken dat deze websites ook vaak afkomstig zijn van kind en gezin. Ik heb deze bronnen gebruikt omdat ze heel betrouwbaar zijn en omdat veel mensen ook niet weten dat je bij kind en gezin terecht kan voor adoptie.
Kind en gezin zijn op de dag van vandaag vele uitgebreider dan vroeger. Ze houden zich met veel meer bezig dan alleen het opvolgen van uw kind. Kind en gezin werken nu samen met het VCA zoals u eerder al gelezen zal hebben is dat het Vlaams centrum voor adoptie. U kan dus ook terecht bij kind en gezin en deze kunnen u verder helpen net zoals het VCA en zullen u naar de nodige organisaties doorsturen.
Ik vind deze bronnen dus ook heel zinvol voor informatie op te zoeken, ze bieden mij veel correcte informatie en daarnaast is alles ook zeer interessant wat er op de verschillende locaties geschreven staat.
Daarnaast heb ik ook nog informatie gehaald uit een blog van ouders die schrijven over de adoptie van hun dochtertje. Ik ervoor gekozen om ook deze informatie te gebruiken omdat ik maar 1 interview gedaan heb en ik het ook nog steeds interessant vind om ook te weten wat er allemaal achter het theoretische verhaal zit. Ik vind zo een blog of een interview een echte meerwaarde aan dit onderzoek omdat het in de werkelijkheid soms toch nog anders uit draait als wat er op papier geschreven staat.
Vaak verloopt het niet zo vlot als gehoopt of zijn er hier en daar strubbelingen. Deze worden natuurlijk allemaal opgelost met de steun van de nodige organisaties maar u moet hier als ouder wel steeds rekening mee houden dat het niet altijd even vlot verloopt en dan het mentaal ook niet altijd even makkelijk is.
Naast al deze websites die ik gebruikt heb heb ik ook een boek gelezen, voor dit onderzoek een heel belangrijk boek. Dit boek heb ik eigenlijk volledig gebruikt. Wanneer u van plan bent om te informeren achter adoptie is dat boek een echte aanrader. Daarin staat wat het allemaal inhoud, welke stappen je moet doorlopen, wat de kostprijs is en vele meer. Het boek heb ik gebruikt omdat het zo nuttig is alle zinvolle en belangrijke informatie was hierin terug te vinden. Je kan hieruit dus perfect afleiden of u al dan niet in aanmerking komt om een adoptie te kunnen doen.
En tenslotte heb ik adoptie ook nog doorgetrokken naar het onderwijs, ik heb die bron daarvoor gebruikt omdat wij vaak denken dat we het kind adopteren en dat het daarna gedaan is. Maar het gaat allemaal veel verder dan dat. Daarom heb ik ook even weergegeven wat dat allemaal inhoud in het onderwijs.
-> Ik heb nu al heel wat informatie gegeven over adoptie, onderwijs, wat het allemaal inhoud,.. maar ik ben ook nog een belangrijk onderwerp vergeten te bespreken. Ik wil dit onderwerp toch nog aanhalen omdat ik dit zelf een héél belangrijk vind. Het onderwerp waarover ik het nog even wil hebben is kinderrechten.
De grote lijnen over kinderrechten zijn dat ook kinderen rechten hebben en dat er niet alleen naar volwassenen geluisterd moet worden maar ook naar kinderen. De kinderen hebben bijvoorbeeld altijd recht op onderwijs en dit geldt niet alleen voor België, alle kinderen van de hele wereld in alle landen hebben recht op onderwijs.
- Voor adoptie wil dat zeggen dat kinderen er recht op hebben om beschermd te worden.
Kinderen kiezen er nu eenmaal niet zelf voor om geadopteerd te worden, het is een beslissing dat ouders nemen of iemand van een bepaalde instelling die deze beslissing maakt in de plaats van de ouders. Maar wanneer deze beslissing gevallen is wil het niet zeggen dat je naar een ander gezin kan gaan waar ze jou na enkele maanden ook weg halen. Ze moeten er dus zeker van zijn dat de nieuwe ouders instaat zijn om het kind goed te verzorgen en een veilige omgeving te geven.
En ook deze kinderen behouden nog steeds hun kinderrechten.
Ik heb deze informatie gehaald van de bron vormen, ik heb deze er nog bij gezet omdat deze informatie echt heel belangrijk is. Het wordt hier op kinderniveau uitgelegd maar toch is de informatie vertrouwelijk en duidelijk. Iedereen moet weten dat ook kinderen die geadopteerd zijn, worden of in een instelling wonen en wachten op een adoptie nog steeds kinderrechten hebben. En het is heel belangrijk dat de mensen die een adoptie doen goed gekeurd worden aan de hand van verschillende onderzoeken. Het is voor de personen die de adoptie willen doen niet altijd even makkelijk en leuk maar dat neemt niet weg dat het allemaal in het belang van het kind is.