Actiecomité Het gaat om U uit Lillo maakte maandagavond op haar infoavond bekend dat ze haar strijd tegen de omleidingsweg onverminderd voortzet. Hierbij 'beloofde' Marcel Lijnen dat er zelfs een procedure voor de Raad van State staat aan te komen. Indien de overheid de realisatie van de omleidingsautostrade verderzet, wordt een procedure voor de Raad van State ingezet tégen de bouw van deze weg. Hiermee voegen we een derde luik toe aan onze strijd verduidelijkt Marcel Lijnen van het actiecomité. Onze milieustakingsvordering is nog lopende en ook de bezwaren die we bij Europa hebben ingediend, worden nog behandeld.
Geluidsoverlast: cijfers kloppen niet. Het is duidelijk dat het actiecomité in haar strijd vooral milieuargumenten aanhaalt tégen de geplande weg. Toch hebben we nog tientallen andere bezwaren aldus Marcel. Eén van de opvallendheden bij het pleidooi was de toelichting over de geluidsnormen. Het actiecomité toonde aan dat de geluidsnormen die men hanteert in de studies niet stroken met de werkelijkheid. Het Project-MER spreekt van een bestaand geluidsgemiddelde van zo'n 40 decibel. In haar projectomschrijving maakt men zich sterk dat dit gemiddelde met de komst van de omleidingsweg maar mag stijgen met maximum 3 decibel tot gemiddelde waarden van 43 decibel. Echter, volgens metingen van het actiecomité vertrekt men van verkeerde basiswaarden. De metingen die het actiecomité zelf uitvoerden, toonden aan dat het gemiddelde momenteel niet ligt op 40 decibel maar wel op 35-36 decibel. De aannemer die de omleidingsweg maakt, moet zelf materialen en oplossingen voorstellen om het geluid te beperken tot 43 decibel. Wanneer we dat met de werkelijkheid gaan vergelijken is dat dus geen stijging van 3 decibel maar wel van 7-8 decibel. "En dat is natuurlijk een totaal ander verhaal. Bovendien heeft het actiecomité grote vragen bij het doorschuiven van de verantwoordelijkheid rond het halen van de geluidsnormering tot bij de aannemer van de werken. Hij moet er dus voor zorgen dat die normen niet overschreden worden. En wat als die man die normen niet haalt? Dan heeft de overheid het recht hem niet te vergoeden voor zijn geleverde werk. Maar... dan zit onze gemeente wel opgezadeld met een omleidingsweg die meer geluid produceert dan voorzien. En wie lost dat dan op voor de inwoners? " aldus een verontwaardigde Marcel Lijnen.
Onteigeningen: het wordt haast crimineel. Met de laatste versie van de plannen wordt het ook duidelijk dat de overheid het spel niet correct wil spelen. In de eerste fase was er sprake van 14 onteigeningen binnen Lillo, nu nog maar van 7. Bij de overige woningen spreekt men nu van vrijwillige onteigening. Simpelweg gezegd moéten deze woningen niet verdwijnen om de weg aan te leggen, vandaar dat men niet meer over gedwongen onteigeningen spreekt. Maar eens de weg er ligt, zijn deze woningen wel onleefbaar en totaal waardeloos. Als de eigenaars zich dan toch vrijwillig willen laten onteigenen, ontvangen ze maar een peulschil voor hun goed. Totaal onaanvaardbaar voor ons besluit Marcel Lijnen.
Een studie voor een tunnel in Lillo is er nooit geweest. Stelselmatig spreekt men in het projectdossier over een studie die zou aantonen dat er in Lillo geen tunnel voor de omleidingsweg mogelijk is. Gelet op de natheid van het gebied zou dit niet kunnen. Maar... die studie is nooit uitgevoerd, geeft nu ook de Administratie voor Wegen en Verkeer (AWV) toe. "We baseren ons op bestaande literatuur en hebben gekeken naar de waterhuishouding van Lillo. Op basis van deze gegevens besluiten we dat een tunnel niet echt haalbaar is. Maar het klopt dat dat niet in een 'echte studie' werd aangetoond" aldus Maarten Blomme van AWV. Nochtans beweert het actiecomité dat men dat best wel even onderzoekt. Immers, de tunnels die men nu in Antwerpen voorziet voor de Lange Wapper gaan door gebied dat nog veel natter is dan Lillo. En daar kan het wel. Het actiecomité betwist deze besluitname van AWV dan ook ten stelligste.
Het actiecomité gaat nu opnieuw een resem bezwaren en opmerkingen indienen tegen het Project-MER. Dat kan nog tot en met 23 oktober. Meer info hieromtrent vind je ook op www.denoordzuid.be.
|