Rijbaankussens zijn blijkbaar een 'hot item' in de media. De voorbije weken kon u al geregeld artikels lezen over gemeenten waar rijbaankussens werden geplaatst of opnieuw werden verwijderd. Zo'n rijbaankussen is een eenvoudige snelheidsremmende oplossing. De drempelelementen zijn vervaardigd uit gerecycleerd buigbaar rubber met stalen bevestigingsmiddelen. In een heleboel gemeenten zijn deze rijbaankussens jaren geleden al aangelegd. Maar in veel gemeenten zijn ze ondertussen ook al weer weggehaald. Je hebt voorstanders van deze goedkope oplossing en je hebt tegenstanders, zoals bijvoorbeeld in de Limburgse gemeente Gellik. Daar haalde deze week nog een buurtcomité de media met hun petitie tégen de rijbaankussens die de gemeente er installeerde. In hun argumentatie zegt het buurtcomité dat ze de rijbaankussens waardeloos en zelfs ónveilig vindt. Vrachtwagens, bussen, jeeps maar ook veel gewone personenwagens rijden er volgens hen nog steeds in volle vaart overheen. Voor sommigen zijn de rijbaankussens blijkbaar een leuk spelelement tijdens hun tocht.
Ook ons gemeentebestuur besliste recent om de komende drie jaar in totaal .... 60 rijbaankussens te plaatsen in Houthalen-Helchteren. Die beslissing leverde alvast een leuk mediabericht op met als titel 'Houthalen gaat automobilisten in slaap wiegen'. Maar of de plaatsing van al deze rijbaankussens ook doeltreffend gaat zijn in het kader van de verkeersveiligheid, dat valt, gelet op de toch wel vrij uiteenlopende kritieken op deze rijbaankussens, dus nog af te wachten.
Nog voor het einde van dit jaar worden er al 20 van deze rijbaankussens aangelegd, namelijk in de Binnenvaartstraat, de Hoogstraat, de Overwegstraat, de Kerkhofstraat en de O.L.V.-straat. Sinds 1 september ligt al een eerste kussen in de Guldensporenlaan aan de ingang van het Sint-Pauluscollege. Jaarlijks voorziet de gemeente 30.000 euro voor de aankoop.
Rijbaankussens vertragen het autoverkeer en maken bijgevolg de buurt verkeersveiliger. De kussens zijn bevestigd in het midden van het baanvak. Personenwagens moeten telkens met minstens één set wielen over het kussen, maar de kussens zijn smal genoeg om tussen de wielbasis van een bus of vrachtwagen te passen. Op die manier wordt het autoverkeer afgeremd zonder dat de bus hoeft te vertragen. Voor de buspassagiers betekenen de kussens een stukje meer comfort dan drempels of verkeersplateaus. Fietsers hoeven de hindernis niet te nemen. Rijbaankussens zijn goedkoper dan vaste infrastructuren. Er zijn weinig werken voor nodig zodat de kussens snel geïnstalleerd kunnen worden.
Eén ding staat wel vast: met deze rijbaankussens gaan onze Houthalense straten er op esthetisch vlak opnieuw niet op vooruit. Nadat we enkele jaren terug overladen werden met lelijke groene paaltjes, werden deze vorig jaar aangevuld met honderden flapperende reflectoren in het midden van de rijbaan. Onder meer de Bosstraat en de Koolmijnlaan zijn netjes "versierd" met deze attributen. Daar komen nu dus nog 60 van die leuke rode kussens bij... Spuuglelijk, maar als't de verkeersveiligheid helpt, tja, waarom dan niet he...
|