Werken aan peperdure omleidingsweg starten ten vroegste in 2014
De omleidingsweg van de Noord-Zuid in Houthalen-Helchteren zal maar liefst 570 miljoen euro kosten. De werken zullen ten vroegste pas in januari 2014 starten omdat er heel wat juridische en financiële risicos zijn. Dat staat vandaag te lezen in Het Belang van Limburg.
Het artikel is gebaseerd op informatie die in de rapportering risicomanagement 2010 van de Administratie Wegen en Verkeer (AWV) vermeld staat. Deze rapportering wordt vandaag in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams parlement besproken. Dit voortgangsrapport bevat een stand van zaken over enkele grote infrastructuurwerken in Vlaanderen, die via alternatieve financiering (pps) zullen worden gebouwd. Om dit alles versneld te realiseren, heeft de Vlaamse regering de vennootschap Via-Invest opgericht. Een van die grote projecten in het rapport is de omleidingsweg van de Noord-Zuid in Houthalen-Helchteren. Daarover is het rapport, dat de krant via een gunstige wind kon inkijken, kritisch. Toch krijgt het project de beoordeling van aanvaardbaar algemeen risico.
Spreekverbod AWV kreeg gisteren van de bevoegde minister geen goedkeuring om al iets over het rapport te zeggen. Eerst moet de bevoegde commissie worden ingelicht, klink het daar. Dat gebeurt vandaag. Voorzitter van de Commissie Mobiliteit en Openbare Werken is Jan Peumans (N-VA). Die wil wel iets kwijt. Sinds ik in 2004 in het parlement kwam, ben ik altijd een voorvechter geweest van voortgangsrapportages. Ik ben blij dat dit nu steeds vaker gebeurt, zeker voor grote en dure infrastructuurwerken. Daardoor krijg je openbaarheid van bestuur en dat is goed. En ja, ik geef toe dat ik heel wat vragen heb bij de financiering en de realisatie van deze projecten, en dus ook van de Noord-Zuid.
Jaar uitstel De aanvang van de werken is volgens het rapport met een jaar uitgesteld, van 2013 naar januari 2014 wegens geen duidelijkheid vanuit de minister omtrent krediet en ondersteuning tijdens onteigening. In december 2016 zouden er dan voertuigen over de weg moeten rijden. Dat komt omdat het project enkele grote risicos inhoudt. Zo zullen de werken bijvoorbeeld vertragingen oplopen omdat allerhande actiecomités het Gewestelijke Ruimtelijke Uitvoeringsplan waarschijnlijk gaan aanvechten en dreigt het project niet gefinancierd te raken. (bron: hbvl)
|