Studies tonen aan dat 1 op 10 personen een vorm van dyslexie heeft. Dyslexie wordt in de volksmond ook wel eens woordblindheid genoemd. Correcter is eigenlijk om te stellen dat dyslexie een fonologische automatisatiestoornis is.
Eigenlijk klopt die term ook wel. Iemand met dyslexie heeft het moeilijk om met letters woorden te vormen: lezen en schrijven lukt dan niet vlot aldus logopediste Mieke Donders. Dyslexie is soms genetisch bepaald en komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes. Heel wat personen met dyslexie, zowel kinderen als ouderen, zetten intussen de stap naar een logopedist. Die voert een aantal tests uit waarop dan een ondersteunende therapie wordt ontwikkeld. Het probleem helemaal oplossen, dat kan niet. Dyslexie verdwijnt nooit volledig. Maar er wordt wel stap voor stap gewerkt om een zo goed mogelijk lees- en spellingsrendement te halen. Auditieve vaardigheden en klankletterkoppelingen zijn hierbij heel belangrijk aldus Mieke.
Ook in het onderwijs is er vandaag de dag begrip en aandacht voor dit probleem. Kinderen met dyslexie hebben het immers niet makkelijk op school. Steeds vaker wordt een permanente opvolging van het dyslectisch kind opgezet. Leerkracht, ouders en logopedist staan het dyslectisch kind bij. De zorgcoördinator in de school is hierbij de bindende factor.
Op maandag 24 januari om 19.00 uur is er in basisschool Park van Genk in Houthalen-Oost een infoavond over dyslexie. Meer info: bs.houthalen-helchteren@g-o.be of tel. 089 382304.
|