Vooral de combinatie van blockbuster formats die continu worden aangevuld met verrassende nieuwe reeksen, staat garant voor dit succes. Met een lancering in 2008 van 23 nieuwe formats in het noorden en 17 nieuwe formats in het zuiden, brengt Nickelodeon als geen andere kinderzender een dergelijk kwaliteitsvol en gevarieerd aanbod.
In 2008 genoot Nickelodeon niet alleen op televisie de voorkeur. Ook online is Nickelodeon aan een ware opmars bezig. Het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand van de Nickelodeon website steeg in 2008 met maar liefst +13% en het aantal pagina's dat werd bezocht met +173% ! (**)
Nickelodeon is de favoriete zender van Belgische kids. Avatar en SpongeBob hun meest geliefde personages.
Recent onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau InSites Consulting bij meer dan 1.000 kinderen tussen de 6 en 12 jaar, toont aan dat Nickelodeon hun favoriete televisiezender is.(***) Hetzelfde onderzoek geeft aan dat Nickelodeon door kinderen vooral wordt gewaardeerd omwille van zijn coolheidsfactor. Ook de altijd aanwezige humor, de spanning, de fantasie en het avontuurlijke karakter spelen een belangrijke rol.
Zowel in het noorden als in het zuiden is de immense populariteit van reeksen als Avatar, SpongeBob Squarepants en Fairly Odd Parents niet vreemd aan dit succes. Ook kwalitatieve live actions zoals Ned's Survival Gids, Drake & Josh, H2O en Zoey 101 bewezen stuk voor stuk ook op internationaal vlak - de naam van topreeks waardig te zijn. Voeg daar nog de talrijke lokale succesproducties aan toe zoals Superster-The Family Battle, Puppy Patrol en uiteraard de topreeks Het Huis Anubis, en dan is gauw duidelijk dat een ijzersterke programmatie de sleutel tot het succes is.
Bij de vraag wie hun favoriete televisiepersonage is, noemt maar liefst 10% van alle Vlaamse kinderen Avatar (Nickelodeon) als favoriet, gevolgd door Mega Mindy (8%-Ketnet), SpongeBob (7%-Nickelodeon) en Nienke van Het Huis Anubis (6%-Nickelodeon). In het zuiden noemt maar liefst 1 op 5 kinderen de immer vrolijke SpongeBob spontaan als favoriete personage!
"Een grote variatie aan kwalitatieve formats en leuke characters zijn de sterkte van een zender als Nickelodeon. Dat, in combinatie met een constante vernieuwing en instroom van nieuwe reeksen maakt dat je kinderen keer op keer kunt verrassen", aldus Veerle Colin, VP Kids & Family bij MTV Networks Belgium.
Nickelodeon bouwt ook in 2009 verder op een ijzersterke programmatie.
Ook in 2009 trekt Nickelodeon de lijn verder en blijft de kinderzender vasthouden aan zijn succesformule. Evergreens als SpongeBob en Fairly Odd Parents zullen op continue basis worden aangevuld met gloednieuwe animatieseries en nieuwe afleveringen van bestaande succesreeksen zoals Het Huis Anubis, Drakenjagers, iCarly
Vlaanderen maakt in het voorjaar van 2009 alvast kennis met Ni Hao, Kai Lan. In deze educatieve kleuterreeks neemt Kai Lan, een vijfjarig Chinees meisje, de jongste Nickelodeon kijkertjes mee in een Chinees avontuur en vertelt ze hen over het leven in China, haar familie, haar vriendjes én leert ze hen een aantal woordjes Mandarijns. De nieuwe cartoon 'Frankensteins Cat' en de nooit eerder vertoonde live action 'True Jackson' zorgen samen met nieuwe afleveringen van de topper 'Het Huis Anubis' en 'Drakenjagers' voor een goed gevuld televisieaanbod.
Ook in het zuiden kunnen de Nickelodeon kijkers weer een pak nieuwe reeksen verwachten in het voorjaar van 2009. Naast 'Tak en de kracht van Juju' en 'Barnyard' twee reeksen die eerder al hun pluimen in Vlaanderen verdienden wacht de Franstalige kids een aantal nieuwe succesvolle internationale live actions zoals 'iCarly' en 'Just Jordan'. In 'Danse comme une Star' leren de kids dan weer de dance moves van hun favoriete videoclip. Nieuwe afleveringen van SpongeBob, Fairly Odd Parents, Allie Singer, Zoé en H2O zorgen ook in het zuiden voor de nodige humor en spanning.
Bronnen:
(*) CIM Audimetrie, 4-14, timeslot 6am-6pm, periode: januari-december 2008.
(**) CIM Metriweb, gemiddeld aantal unieke bezoekers/maand, periode: juni-december 2007-2008.
(***) Nickelodeon Brand Tracking door InSites Consulting november 2008