Langste tunnel ter wereld is er: 57 km lang, 2.000 m diep
Het is zover! De langste tunnel ter wereld is een feit. Om 14.17u werd de laatste meter geboord van het 57 km lange traject van de Gotthard-spoorwegtunnel onder de Zwitserse Alpen op weg naar Italië. De tunnel, op zijn laagste punt 2.000m diep, is meer dan drie km langer dan de Seikan-tunnel in Japan. 2.500 arbeiders realiseerden dit megaproject waaraan 15 jaar gewerkt werd. Acht arbeiders verloren het leven bij deze gevaarlijke operatie. Pas in 2017 rijden de eerste treinen door de Gotthard-tunnel. Zo zal er veel minder vrachtverkeer over de Zwitserse autowegen moeten rijden.
De Europese verkeersministers (onder wie Etienne Schouppe, midden) konden het moment suprème live volgen vanuit Brussel.
Dit prestigeproject was van enorme waarde voor de Zwitsers die de tunnel als het feit van de eeuw hebben gedoopt. Kosten noch moeite werden dan ook gespaard voor de viering van de doorbraak van de boormachine 'Sissi'. EU-commissarissen waren van de partij toen Sissi om 14u17 het laatste stukje rotsblok doorboorde. Op dit plechtige moment staken de 'mijnwerkers' een beeld van hun patroonheilige, de Heilige Barbara, als eerste door het gat dat de 57 km rond maakte. Twee priesters hadden de tunnel dan al gezegend.
8 doden Kort voor het 'moment suprème' was er nog een ingetogen plechtigheid voor de acht werknemers die waren overleden bij de realisatie van het megaproject. Enerzijds is het betreurenswaardig dat er nog altijd zoveel mensenlevens moeten sneuvelen voor dit soort ondernemingen, maar zo'n lange tunnel boren blijft natuurlijk een aartsgevaarlijke onderneming en bovendien vielen er bij de bouw van de eerste Gotthard-tunnels (1872-1882) liefst 290 doden.
Enorme belangstelling Dit historische moment zorgde natuurlijk voor een gigantische mediabelangstelling met honderden journalisten ter plaatse. De beelden werden zelfs live doorgestraald naar Brussel, waar de EU-verkeersministers een vergadering hadden. Er waren liefst 200 gasten uitgenodigd voor de plechtigheid ter plaatse nabij het bergdorp Sedrun.
250 km/u Ten vroegste in 2016 maar wellicht pas in 2017 zullen de eerste treinen door de tunnel kunnen rijden. De topsnelheid van de trein in de tunnel zal zo'n 250 km/u bedragen. De reistijd tussen Zürich en Milaan zal daarmee worden teruggebracht tot 2 uur en 40 minuten, een uur minder dan nu het geval is. Met de tunnel willen de Zwitsers ook het vrachtvervoer van de weg halen en op het spoor zetten.
|