Staking van De Lijn aan de kust wordt goed opgevolgd
 De aangekondigde staking van De Lijn aan de kust wordt goed opgevolgd. Doordat er nauwelijks trams uitrijden, zal het vandaag zo goed als onmogelijk zijn de kusttram te nemen. Bovendien rijdt slechts de helft van de bussen aan zee.
De vakbonden van De Lijn zijn het niet eens met het besparingsplan dat wordt ingevoerd bij de openbare Vlaamse vervoersmaatschappij. Ze beweren dat de dienstdruk toeneemt doordat de dienstregeling verandert. De Lijn zegt dat de nieuwe werktijden nodig zijn om besparingen te kunnen uitvoeren.
Volgens Jürgen Braeckevelt van de christelijke vakbond wordt zowel in Oostende, De Panne als Knokke niet uitgereden. "Het zal vandaag moeilijk tot niet lukken om tram of bus te nemen in de kustregio." Volgens Dirk Schockaert van De Lijn rijden zo goed als geen trams en bij de bussen zou zowat de helft niet uitrijden. Enkel busdiensten die uitgevoerd worden door private exploitanten zouden rijden.
Problemen elders in West-Vlaanderen Niet alleen aan de kust zijn er problemen, ook in de rest van de provincie leggen chauffeurs het werk neer uit solidariteit met de stakingsactie. "Aan de kust rijden hoogstens drie buslijnen. In Brugge rijdt maar twaalf procent en in de Westhoek is de dienstverlening ook beperkt. In heel West-Vlaanderen rijdt zowat zestig procent van de bussen", zegt woordvoerder Dirk Schockaert.
"Het is logisch dat er in het binnenland solidariteit ontstaat met de bestuurders van De Lijn aan de kust", zegt Braeckevelt van de ACV. "De problemen zijn overal dezelfde. De reistijden zijn in theorie haalbaar, maar niet in de praktijk. Daardoor zien de chauffeur op het einde van hun rit hun pauze sterk verkort. Er zijn andere manieren van besparen nodig."
Niet raken aan rusttijden De Lijn begrijpt de staking niet. "We zijn onze besparingsronde gestart met eerst zelf de broekriem aan te spannen. Er is gesnoeid op het marketingbudget. Er kwam een wervingsstop en enkele strategische projecten zijn uitgesteld. Nu is het de beurt aan een optimalisatie van de dienstverlening", zegt Schockaert.
"Op lijnen waar de bussen vlotter kunnen rijden omdat we eerder in vrije busbanen hebben geïnvesteerd, wordt de rijtijd bijgesteld. In april hebben we een test uitgevoerd met de kusttram. Die reed om de 20 minuten in plaats van om het kwartier. Toen kwam er geen enkele opmerking van de chauffeurs over capaciteit- of doorstromingsproblemen. Vandaag kan dit niet meer."
De Lijn beklemtoont dat aan de rusttijden niet wordt geraakt.
"Het voorstel van de directie houdt in dat de chauffeurs per dienst meer ritten moeten verzorgen", zegt Braeckevelt. "Dat houdt een verhoging van de werkdruk in en een vermindering van de veiligheid. Uit een computersimulatie kan blijken dat een bus of tram vlotter kan rijden. In de praktijk is dat vaak niet het geval. Wij vrezen extra vertragingen en dus een afbouw van de rusttijd voor de chauffeurs."
De staking raakt volgens De Lijn vooral de reizigers en de toeristische sector. "Veel toeristen trekken op een dag met minder zon naar een evenement of attractie in een andere badplaats en gebruiken daarvoor de kusttram", besluit Schockaert.
Nieuwe onderhandelingen Morgen horen de vakbonden van de directie welke aanpassingen er aan het besparingsplan komen. "Wij vinden dat het aantal reizigers de basis moet zijn voor aanpassingen. We stellen voor om vooral 's avonds een aantal ritten te schrappen. De kusttram moet op zijn huidig rooster blijven rijden. Op 1 oktober al omschakelen naar een frequentie van vier naar drie trams zal leiden tot overvolle tramstellen. In het huidig rooster komt die aanpassing er pas na de herfstvakantie", aldus Braeckevelt.
|