NIEUWSFLASH Miljoenen reizigers nog dagen vast wereldwijd, Zaventem zeker dicht tot 20 uur
Heathrow, de drukste luchthaven ter wereld, ligt nog tot minstens vanavond helemaal lam.
Omdat de IJslandse vulkaan nog altijd grote hoeveelheden rook en as blijft spuwen, lijkt er nog lang geen einde te komen aan de vliegchaos boven Europa die wereldwijd gevolgen heeft. Het vliegverbod boven Zaventem is zonet verlengd tot 20u vanavond, net als in heel wat andere Europese luchthavens. De aswolk reikt nu al van IJsland tot Bulgarije en ook Zuid-Europa deelt zwaar in de klappen. Hoewel Lufthansa en KLM geslaagde testvluchten hebben uitgevoerd en piloten willen vliegen, blijft het Europese luchtruim in 23 landen hermetisch afgesloten. Daardoor geraken miljoenen passagiers op het einde van de paasvakantie niet op hun bestemming, tot in Australië toe. In China zitten sommige reizigers al minstens tot begin mei (of meer dan twee weken) vast.
Ongeruste reizigers vragen informatie aan de vliegtuigmaatschappijen die zelden antwoorden kunnen geven.
De vulkaan wil ondertussen van geen wijken weten.
gezinnen met (jonge) kinderen zien af. / voor dieren in het rampgebied zijn het harde tijden.
Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe sluit niet uit dat er morgen een aantal vluchten in het Belgische luchtruim zouden plaatsvinden. Dat heeft hij vandaag gezegd in het Eén-programma De Zevende Dag. De weersverwachtingen voor de komende dagen zijn niet gunstig.
Tijdelijk Maar Schouppe sluit niet uit dat morgen het licht op groen wordt gezet voor een tijdelijke vliegperiode. Het Met Office in Londen voorspelt immers dat de wind meer in westelijke richting zal blazen. "Mogelijk kunnen we dan gedurende een korte periode vluchten toestaan", verklaarde hij.
Tests Schouppe wacht ook op de resultaten van tests van de Duitse maatschappij Lufthansa en het Nederlandse KLM. Die hebben gisteren en vandaag testvluchten uitgevoerd om na te gaan of de aswolken schade toebrengen aan de vliegtuigen. Ook de mogelijkheid om vluchten op zeer lage hoogte toe te staan, wordt intussen onderzocht. De staatssecretaris beklemtoont evenwel dat de veiligheid van de passagiers prioritair blijft bij elke beslissing over een tijdelijke en/of gedeeltelijke opheffing van het vliegverbod. "Er komt geen groen licht zolang er geen zekerheid is over de veiligheid", zei hij.
Kritiek Ondertussen groeit de kritiek, vooral uit pilotenhoek, op de beslissing om het luchtruim gesloten te houden. Eurocontrol houdt echter voet bij stuk en blijft voorrang geven aan de veiligheid. "Zolang er een risico bestaat daarboven, gaat er geen enkel vliegtuig de lucht in", luidt het daar. In Zaventem is het luchtruim al tot vanavond dicht en er lijkt geen beterschap in zicht. Experts verwachten dat het verbod nog minstens enkele dagen zal duren.
Nieuwe crisis op til? De economische gevolgen zijn niet te overzien. Als deze chaos nog lang aanhoudt, dan lijkt een nieuwe wereldwijde crisis zeker niet uitgesloten. Luchtvaartmaatschappijen moeten nu al personeel op non-actief zetten en betalen fortuinen aan compensaties en hotelkosten voor de gestrande passagiers. Hun aandelen op de beurs zijn ook al gekelderd. Na 9/11 en de kredietcrisis waar ze amper van hersteld zijn, kan deze nieuwe klap dodelijk zijn voor heel wat luchtvaartmaatschappijen, tenzij regeringen hen financieel bijspringen, maar ook zij zitten kort bij kas.
Gouden tijden voor andere vervoermiddelen De ene zijn dood is de andere zijn brood. Ferry's, treinen, bussen en autoverhuurbedrijven spinnen garen bij de vliegchaos en doen gouden zaken. Heel wat reizigers die beseffen dat er niet snel een oplossing komt, improviseren en zoeken zelf oplossingen om thuis te geraken.
Tot in Australië Wereldwijd zijn echter miljoenen passagiers gestrand op luchthavens, tot aan de andere kant van de wereld. In Australië heeft Qantas zijn vluchten naar Londen al tot woensdag afgelast. Reizigers worden aangeraden om niet naar de luchthaven te komen. Passagiers die al een tussenstop in Aziatische luchthavens hadden gemaakt (Singapore, Hongkong, Kuala Lumpur bv.) worden zelfs gratis teruggevlogen naar Down Under. Komend weekend is het ANZAC Day (de Wapenstilstand zeg maar van Australië en Nieuw-Zeeland) en heel wat oudstrijders en andere tegenvoeters geraken wellicht niet tijdig in Turkije om de slag bij Gallipoli, waar duizenden ANZAC-strijders sneuvelden in WO I, te herdenken.
Sportwedstrijden Ook sportmanifestaties beginnen meer en meer hinder te ondervinden door de mega-aswolk. Er zijn al matchen afgelast omdat de deelnemers niet tijdig ter plaatse geraken. Andere wedstrijden zoals de Amstel Gold Race, hebben te lijden onder heel wat forfaits. Ook de halve finales van de Champions League van deze week komen in gevaar, maar de Uefa zet de teams die op verplaatsing spelen aan om andere vervoersmiddelen te kiezen.
Duisternis op middaguur Dan zijn er nog de gevolgen voor het milieu. De schade aan de ozonlaag zal wellicht aanzienlijk zijn en in IJsland en het noorden van de Britse Eilanden is de aswolk al neergedaald. Vooral in de onmiddellijke omgeving van de vulkaan is het leven bijna onmogelijk geworden. Het is er pikdonker op het middaguur, er ligt een aslaag van enkele centimeters op de auto's en huizen en de wegen zijn er bijna onberijdbaar geworden. Ook de dieren in de buurt van de vulkaan zien enorm af.
Tweede vulkaanuitbarsting? En helaas lijkt er nog geen einde te komen aan de ellende die wereldwijde gevolgen heeft. De uitgebarsten vulkaan is nog altijd heel actief en experts vrezen dat een tweede vulkaan vlakbij ook kan uitbarsten. Niemand die kan zeggen hoe lang de vulkaanuitbarstingen de wereld nog in een nooit geziene chaos kunnen storten. (belga/kh/ep)
|