LIVE NIEUWS
BINNENLANDS EN BUITENLANDS NIEUWS-SPORT-ECONOMIE-POLITIEK
> Welkom op het Live Nieuws ARCHIEF --- >> Bekijk onze nieuwe site : www.livenieuws.be --- >> Nieuwsgierig naar nieuws ? Surf snel naar livenieuws.be --- >>
30-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tunnel vervangt Lange Wapper

Tunnel vervangt Lange Wapper

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) tijdens de persvoorstelling van het nieuwe masterplan.

HLN update  Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft bevestigd dat de Vlaamse regering voor een tunnel kiest in plaats van het Lange Wapper-viaduct om de Antwerpse ring te sluiten. Er worden wel drie voorwaarden aan de beslissing verbonden: de lange tunnel moet haalbaar, betaalbaar en snel realiseerbaar zijn.

De Vlaamse regering is het eens over een nieuw grootschalig mobiliteitsplan voor de Antwerpse regio. Het plan kreeg de naam "Masterplan 2020. Bouwstenen voor de uitbreiding van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen" en bouwt dus voort op het oorspronkelijke Masterplan uit 1998. Het oorspronkelijke plan voorzag in een hele reeks projecten, gaande van de aanleg van nieuwe wegen tot tramprojecten en de verbetering van sluizen.

Maar intussen zijn er - dixit Vlaams minister-president Kris Peeters - "nieuwe knelpunten" opgedoken. Een van de voorbeelden daarvan is de E313/E34 en de aansluiting ervan op de Antwerpse ring. Het nieuwe Masterplan 2020 herneemt het bestaande Masterplan en wil die nieuwe knelpunten aanpakken. Het nieuwe plan voorziet onder meer in bijkomende weginfrastructuur, extra tram- en lightrailprojecten, extra fietspaden en werken aan het Albertkanaal.

Verbinding tussen E313 en E19
Op het vlak van weginfrastructuur is het de bedoeling om ten oosten van Antwerpen een verbinding te voorzien tussen de E313 en de E19 (A102), een voorstel dat ook geformuleerd werd door het Antwerpse Forum 2020. Die verbindingsweg zou enkel samen aangelegd worden met een geplande spoorverbinding op hetzelfde tracé. Bedoeling van het tracé is om een deel van het doorgaand verkeer al af te takken voor het op de overbelaste Antwerpse ring komt en om het onderliggend wegennet in Deurne en Merksem te ontlasten.

N70 op E17
Ten westen van Antwerpen komt er in het Waasland een nieuwe verbindingsweg tussen de N70 en de E34 en een nieuwe aansluiting van de N70 op de E17 ten oosten van Sint-Niklaas. Die verbindingswegen hebben als doel het sluipverkeer in het Waasland te beperken. Samen met parallelwegen langs de E17 en E34 moeten die verbindingswegen zorgen voor een betere doorstroming vanuit het Waasland.

Bijkomende rijstrook tussen Ranst en ring?
Er zijn ook opvallende suggesties voor de E313. Richting Antwerpen zou de middenberm tussen Antwerpen het knooppunt met de A102 (Wommelgem) kunnen gebruikt worden als vierde rijstrook. Het is ook niet uitgesloten dat er ook tussen Ranst en de aansluiting op de ring een bijkomende rijstrook komt. Richting Hasselt-Luik zijn er al plannen om de pechstrook om te vormen tot een spitsstrook.

Op het vlak van openbaar vervoer bevat het plan nieuwe tramlijnen naar Wilrijk, Ranst en Beveren en een sneltram of lightrail naar Oostmalle. Wat fietsinfrastructuur betreft komt er in totaal 55 kilometer extra fietspaden. Voorts wordt het Albertkanaal verder gemoderniseerd en worden 16 bruggen over het kanaal (met name in het stuk tussen Meerhout en Antwerpen) verhoogd.

Sluiting ring prioritair
Maar iedereen zat natuurlijk ook te wachten op wat er zou gebeuren met de plannen voor de sluiting van de Antwerpse ring. Al maanden werd er druk gespeculeerd of de omstreden Lange Wapperbrug er zou komen of niet. In het nieuwe Masterplan staat dat de realisatie van de derde Scheldekruising en dus de sluiting van de ring "prioritair" is.

De regering heeft alvast beslist om vast te houden aan het BAM-tracé. Over de toltunnel onder de Schelde met aansluiting aan het Oosterweelknooppunt bestaat nog weinig discussie. Die tunnel met 2x3 rijstroken zou "op korte term ijn" kunnen gerealiseerd worden. Daarover wordt nog overlegd met bouwheerd Noriant.

Tunnels
Voor de rest van het tracé kiest de Vlaamse regering nu onder voorbehoud voor vier kleinere geboorde tunnels met twee rijstroken in plaats van het Lange Waper-viaduct met 4x2-rijstroken.

Wat de situatie ter hoogte van Merksem betreft, verdwijnt de huidige situatie sowieso. "Als er een tunnel komt dan verdwijnt het viaduct aan het Sportpaleis. Een technisch probleem daarbij is dat er metrokokers onder het viaduct liggen. Daarvoor moet nog een oplossing gevonden worden. Als er een brug komt, dan wordt het viaduct versmald en komt er een gedeeltelijke ondertunneling", aldus Peeters. In ieder geval zal er volgens Peeters van de gevreesde "asfaltwoestijn" aan het Sportpaleis geen sprake meer zijn.


Tunnel of brug: Masterplan kost 5 miljard euro
De Vlaamse regering heeft becijferd dat het goedgekeurde nieuwe Masterplan 2020 5 miljard euro zal kosten, of er nu een tunnel komt of een brug om de ring te sluiten. Het oorspronkelijke Masterplan was op 3,7 miljard euro berekend. Samen met de nieuwe projecten in het Masterplan 2020, zoals een nieuwe oostelijke verbinding tussen de E313 en E34 en een betere doorstroming vanuit het Waasland, komt de Vlaamse regering uit op een totaal van 5 miljard euro.

De Oosterweelverbinding met Lange Wapper zou 2,2 miljard euro kosten. Daarbij komt 500 miljoen euro om de aansluiting aan het Sportpaleis, een pijnpunt in het BAM-tracé, te verbeteren. Of er nu een brug komt of een tunnel, hoe dan ook komt er een "volledige herschikking". Dat maakt een totaal van 2,7 miljard euro voor de Oosterweelverbinding, zowel voor de brug als voor de tunnel.

Daarnaast gaat er van de vooropgestelde 5 miljard euro 1 miljard naar projecten die al voorzien waren, zoals het aanleggen van tramlijnen, werken aan sluizen, brugverhogingen...

Tot slot is 1,3 miljard voorzien voor nieuwe projecten uit het Masterplan 2020. 700 miljoen à 1 miljard euro gaat naar de aanleg van de A102 (verbinding E313-E34), die samen loopt met de door de NMBS geplande spoorwegontsluiting. Met de rest van de 1,3 miljard moet onder meer de verbeterde doorstroming vanuit het Waasland en het oplossen van de zogenaamde spaghettiknoop betaald worden.

Financiering via tolheffing
Vlaams minister-president Kris Peeters benadrukt dat de 5 miljard euro "niet op de begroting drukt". De Vlaamse regering gaat uit van een financiering via tolheffing op de Oosterweelverbinding, of er nu een brug komt of een tunnel. Het onderbrengen van de nieuwe tunnel of brug in de nv Liefkenshoektunnel is een piste waar ernstig rekening mee gehouden wordt. Het kabinet-Peeters wijst ook op de betere benutting, en dus meer tolinkomsten, van de Liefkenshoektunnel, doordat vrachtwagens verboden worden in de Kennedytunnel.

Zeker tot de zomer blijven de grote en prioritaire projecten van de derde Scheldekruising en de verbinding tussen het Oosterweelknooppunt en het Sportpaleis in handen van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM).

Voor de betaling van de nieuwe projecten (A102, doorstroming vanuit Waasland, fietspaden, binnenvaart...) verwijst het kabinet-Peeters naar de termijn van betaling. "Wij rapporteren over de uitgaven, niet over plannen of bestellingen. Het moment van de betaling ligt nog een aantal jaren voor ons," klinkt het. Er wordt nog volop onderzocht op welke manier de nieuwe projecten (bv. via PPS-constructies) gefinancierd zullen worden.

Voorwaarden
Er zijn wel een aantal voorwaarden voor die tunnelvariant. Zo moet gekeken worden of de plannen conform de Europese tunnelrichtlijn zijn. Dat wordt afgetoetst bij een Europese tunnelautoriteit. Voorts mag de tunnelvariant niet duurder zijn dan de brug en mag de realisatie niet langer duren dan de brug. Op de website van de BAM staat dat het tracé met de brug op 4 jaar kan worden gebouwd. Als aan die voorwaarden niet voldaan is, komt de Lange Wapper er toch.

"Alleen maar winnaars"
"Hier zijn alleen maar winnaars", vertelde minister-president Kris Peeters tegenover de VRT-nieuwsdienst. Hij bevestigde dat het de brug er komt indien de tunnel alsnog wordt afgekeurd: "Het zal niet nog iets anders worden." N-VA reageerde gelijklopend: "Dit is een nieuw concept", luidde het daar. "Er zijn winnaars noch verliezers."

Voorontwerp
Tegen de zomer moet er een voorontwerp op tafel liggen, en op basis daarvan wordt de haalbaarheid van de tunnel beoordeeld. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) moet nu de timing, budgetten en studietrajecten opstellen, en deze voorleggen aan de Vlaamse regering. Een princiepsbeslissing is er dus al, maar de definitieve beslissing komt er wellicht pas voor de zomervakantie. 


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



Categorieën
  • AARDBEVINGEN (6)
  • BINNENLANDS NIEUWS (234)
  • BUITENLANDS NIEUWS (255)
  • COLUMN (12)
  • CRISIS GRIEKENLAND (4)
  • ECONOMIE (7)
  • GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN '12 (12)
  • OLIERAMP VS (12)
  • OPENBAAR VERVOER (88)
  • OPSTAND LIBIË (10)
  • POLITIEK (23)
  • SPORT (58)
  • TREINRAMP HALLE (14)
  • VERKIEZINGEN '10 (58)
  • VLIEGTUIGRAMPEN (6)
  • VULKAANUITBARSTING IJSLAND (7)
  • Inhoud blog
  • Colruyt is onklopbaar
  • Probleem van europarlementariërs die niets doen opnieuw aangekaart
  • Silvio Berlusconi veroordeelt tot 7 jaar cel
  • Gereserveerde plaatsen op vliegtuig naar Cuba Edward Snowdon, maar komt niet opdagen
  • Man zweeft naast dubbeldekbus Londen
  • Democratisch links stapt uit Griekse coalitie
  • Lijk van gepensioneerde vrouw spoelt aan op strand.
  • Europese commissie vindt prijzen Eurotunnel te duur
  • Meer miljonairs in België dan voor crisis.
  • Kort nieuws van donderdag 20 juni


    ZIT HET VERKEER
    IN DE PUREE ?
    WEND U DAN TOT
    WWW.NMBS.BE

    Inhoud blog
  • Colruyt is onklopbaar
  • Probleem van europarlementariërs die niets doen opnieuw aangekaart
  • Silvio Berlusconi veroordeelt tot 7 jaar cel
  • Gereserveerde plaatsen op vliegtuig naar Cuba Edward Snowdon, maar komt niet opdagen
  • Man zweeft naast dubbeldekbus Londen
  • Democratisch links stapt uit Griekse coalitie
  • Lijk van gepensioneerde vrouw spoelt aan op strand.
  • Europese commissie vindt prijzen Eurotunnel te duur
  • Meer miljonairs in België dan voor crisis.
  • Kort nieuws van donderdag 20 juni
    Archief per jaar
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
    < / a >
    GASTENBOEK
  • test
  • Groetjes
  • 18000 BEZOEKERS
  • Bezoek mijn blog
  • AL MEER DAN 10000 BEZOEKERS !!!!

    Druk op de onderstaande knop om een berichtje achter te laten in het LIVE TV gastenboek

    ZIT HET VERKEER
    IN DE PUREE ?
    WEND U DAN TOT
    WWW.NMBS.BE 


     
    Laatste commentaren
  • Respect tonen! (antirijk)
        op 500 Fransen willen land uit omdat ze niet solidair willen zijn met armen
  • SORRY (LIVE NIEUWS)
        op 75jarige rijdt in op groepje wielertoeristen
  • ZO ZIE JE MAAR (ROGER)
        op BREAKING NEWS -> Alexander De Croo ernstig gewond na val van paard
  • ... (AMBER)
        op Na tien jaar nood aan meer naaktstrand aan de kust
  • Zoeken in blog

    Live Nieuws
    behoort tot de
    theBelgiumtop100 livetvnieuws
    theBelgiumtop100

    Vlaamsetop100 www.livetvnieuws.tk
    Vlaamsetop100

    Deze site is mede
    gerealiseerd door
    de hulp van
    Welkom bij blogtips
    www.bloggen.be/blogtips
    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs