Kwart werknemers is bereid bedrijfsgeheimen te verkopen
Brussel 20 oktober, 2011. Uit een wereldwijde poll, uitgevoerd door Monster blijkt dat een kwart van de werknemers bereid zou zijn tegen betaling bedrijfsgeheimen prijs te geven.
Men zegt wel eens dat iedereen zijn prijs heeft. Uit een wereldwijde poll uitgevoerd door Monster blijkt dat dit voor 25% van de werknemers inderdaad zo is. 8% procent van de ondervraagde personen gaf immers aan dat ze al eens bedrijfsgevoelige informatie hebben verkocht, terwijl 17% dit zou doen tegen de juiste prijs. Desondanks bleek dat, ondanks het veranderende economische klimaat, een overgrote meerderheid (75%) van de ondervraagden geen bedrijfsgeheimen zou verkopen.
Bijna een op de tien (8%) werknemers geeft aan al eens geld aangenomen te hebben voor het prijsgeven van bedrijfsgevoelige informatie. Daarnaast zegt een op de zes (17%) dat ze een dergelijk verzoek zouden overwegen. Van hen die aangeven niet in te gaan op zon verzoek zegt 35% dat ze bang is om betrapt te worden terwijl 40% aangeeft dat er geen markt is voor de geheimen van de organisatie waar ze voor werken.
Werkgevers uit de VS hoeven zich wellicht wat minder zorgen te maken aangezien daar een lager percentage van de ondervraagden aangeeft bedrijfsgeheimen te willen verkopen (17%) dan in Europa (26%). Het Verenigd Koninkrijk (28%), Frankrijk (29%) en Nederland (25%) zijn de aanvoerders.
In India leidde de vraag tot een opvallende tweedeling: hoewel het percentage dat aangaf bedrijfsgeheimen voor een bepaalde prijs te willen verkopen lager lag dan gemiddeld (12%), ligt het percentage dat bekende bedrijfsgeheimen al eens verkocht te hebben aanzienlijk hoger dan het gemiddelde (namelijk 11%).
Zelf in economisch onzekere tijden denken de meeste werknemers dat ze niet in de verleiding zouden komen hun werkgever schade te berokkenen tegen betaling, zegt An Van den Begin, Marketing Communications manager Monster België: Onnodig om te zeggen dat je hiermee je carrière onherstelbare schade kan toebrengen en dat de juridische consequenties je leven kapot kunnen maken. Tegelijkertijd hebben organisaties de verantwoordelijkheid om zich zelf ethisch te gedragen en zo het goede voorbeeld te geven. Ze moeten er ook voor zorgen dat de bedrijfswaarden bekend zijn bij de werknemers, en dat het duidelijk is waar de grens ligt tussen acceptabel en onacceptabel gedrag. Bovendien kan men het belang dat de organisatie hecht aan eerlijkheid en integriteit onderstrepen door ethiek een onderdeel te laten zijn van de evaluatie van de werknemer. Aldus Monster België
|