De Brusselse regering gaat nu in op die vraag. In een eerste fase zal personeel dat zich normaal beperkt tot het controleren van vervoersbewijzen, ook ingeschakeld worden voor de bewaking van de stations en voertuigen. Daarenboven zal de MIVB beroep doen op privéfirma's. Er zouden 10 à 20 mensen van buitenaf worden ingezet, aldus de Brusselse Mobiliteitsminister Brigitte Grouwels (CD&V). Het gaat hier evenwel om een tijdelijke maatregel, benadrukt ze.

Op langere termijn zal de vervoersmaatschappij meer veiligheidspersoneel aannemen. Minister-president Picqué laat weten dat er een overlegkalender komt tussen de MIVB en het Gewest om structurele oplossingen uit te werken.

De Brusselse regering beloofde ook om bij de federale politie aan te dringen op meer manschappen voor de metropolitie en om met de lokale politie in Brussel af te spreken dat ze meer controles doet bovengronds.

Ook vanavond nog staking

De vakbonden zeggen dat ze hun uiterste best zullen doen om het akkoord te verdedigen bij de achterban, maar kunnen niets beloven.

Luk Smekens van de christelijke vakbond benadrukt dat het personeel onmiddellijk, vanaf de eerste minuut, resultaat wil zien. Maar op sommige maatregelen zal het nog even wachten zijn, zo zei hij.

Volgens Kris Lauwers, adjunct-directeur van MIVB, moet het mogelijk zijn om binnen de twee à drie weken private bewakers in te zetten.

'Wij zijn niet zo'n voorstander van die privébewakers, maar op korte termijn is het een goede oplossing', reageert Alex Vonck van de socialistische vakbond ACOD.

De staking blijft alleszins ook vanavond doorgaan. Later dinsdagavond moet nog blijken of het MIVB-personeel de beloofde maatregelen aanvaardt en woensdagochtend opnieuw aan de slag wil. Ten vroegste om 22 uur zou daar duidelijkheid over komen, klonk het bij de vakbondsafgevaardigden.

De chauffeur sloeg eerst

De aanleiding voor de staking van vandaag was een vechtpartij aan de metrohalte Koning Boudewijn. Volgens het parket zou het evenwel de metrobestuurder zelf zijn die de eerste klap heeft uitgedeeld. Dat blijkt uit de videobeelden van het incident.

Toen de bestuurder zijn post verliet, werd hij achtervolgd door een passagier die, vergezeld van zijn vrouw en kind, aan de conducteur vroeg wanneer hij terug zou vertrekken. Volgens de bestuurder was de toon waarop de jongeman zijn vraag stelde agressief.

De discussie ontaardde in geduw, getrek en gescheld, aldus het parket. Uiteindelijk moesten de ordediensten ingrijpen. Ook een preventieagent moest het ontgelden.

Vervolgens zou de chauffeur de passagier op de grond hebben geduwd, waarna beiden een tijdlang bleven schelden, tot de chauffeur hem opnieuw een vuistslag toebracht. Uit de beelden blijkt wel dat de passagier de chauffeur lastig viel.

De passagier raakte gewond aan het linkerjukbeen. De 29-jarige chauffeur had last van pijn in de onderarm.

Files

Door de spontane staking was het metro- en tramverkeer dinsdagmorgen al volledig opgeschort. De enkele bussen die uitreden, keerden terug naar de stelplaatsen.

Door de actie verliep de ochtendspits in de Brusselse binnenstad veel moeilijker dan normaal. Waar de wegen normaal gezien beginnen vol te lopen rond zeven uur of half acht was dat nu een dik half uur vroeger. Ook de avondspits ondervond de gevolgen van de staking. 'De avondspits is veel vroeger op gang gekomen, zo tussen 15 uur en 15.30 uur', zegt Inge Paemen van het Brusselse verkeerscentrum Mobiris. 'Eigenlijk is de ochtendspits bijna overgegaan in de avondspits. Eén ding is zeker: de autobestuurders moeten veel geduld oefenen.'

De knelpunten in de Brusselse binnenstad zijn de klassieke: de kleine Ring, het Reyerscomplex en de Leopold II-tunnel.