|
77 km - 370 HM - 18,2 km/h gem - 19 gr Bewolkt
Het thema van vandaag was wegenwerken.. Niet minder dan 3 omleidingen op de Saarroute voor een totaal van meer dan 22 km. Alle omleidingen waren goed aangegeven, dat wel, maar liepen regelmatig door drukke stedelijke gebieden. Enfin, het eerste deel van de route was duidelijk wat minder mooi vandaag.

 De omleiding bracht me langs de IJzersmelterij van Völklingen (Völklinger Hütte), wat een UNESCO industrieel erfgoed is. Zeker de moeite van een bezoekje waar.
 Als er geen omleidingen waren, dan bleef de Saar de rode draad voor het eerste (en Duitse) deel van de route.
 Eens de Franse grens over wordt de rivier "La Sarre" en is ze niet langer volledig met sluizen afgesloten. De Fransen laten een deel van de rivier de vrije loop en hebben een kanaal met sluizen gegraven waar een deel van het water door stroomt. Je krijgt hierdoor een heel speciaal effect zoals te zien op de foto hierboven: links loopt het natuurlijke deel van de Saar en wordt het verloop opgevangen door natuurlijke dammetjes die vroeger ook watermolens aandreven. Rechts loopt een aantal meters (van 3 tot meer dan 8 m) hoger dan het kanaal met zijn sluizen. Heel speciaal en veel gebruikt voor plezierboten.
 Voor het laatste deel van de route wordt de Saar verlaten en komen er weer wat meer hoogtemeters aan te pas door het heuvelende landschap. Wel een heerlijk rustige afwisseling na het drukkere eerste deel.
|