Vakantiefietsen
Inhoud blog
  • 2025 Barcelona St-Julien de Cassagnas - Brissac
  • 2025 Barcelona Vogüé - St-Julien de Cassagnas
  • 2025 Barcelona Vals-Les-Bains - Vogüé
  • 2025 Barcelona Le Cheylard - Vals-Les-Bains
  • 2025 Barcelona Lamastre - Le Cheylard
  • 2025 Barcelona Andencette - Lamastre
  • Vakantiefietsen
  • 2025 Barcelona Lyon Andencette
  • 2025 Barcelona TGV
  • 2025 Barcelona Macon - Lyon
  • 2025 Barcelona Chagny - Macon
  • 2025 Barcelona Lamarche sur Soane - Chagny
  • 2025 Barcelona Langres - Lamarche sur Soane
  • 2025 Barcelona Andelot - Langres
  • 2025 Barcelona Foug - Andelot
  • 2025 Barcelona Verdun-Foug
  • 2025 Barcelona Marville - Verdun
  • 2025 Barcelona Florenville-Marville
  • 2025 Barcelona Lavaux-Florenville
  • 2025 Barcelona Namen - Lavaux
  • 2025 Barcelona Branst-Namen
  • 2024 Zwarte Wouden route - SAMENVATTING
  • 2024 Zwarte Wouden route - Freudenstadt - Pforzheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - Uberlingen - Freudenstadt
  • 2024 Zwarte Wouden route - Lindau - Uberlingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Konstanz - Lindau
  • 2024 Zwarte Wouden route - Radolfzell - Konstanz
  • 2024 Zwarte Wouden route - Donaueschingen - Radolfzell
  • 2024 Zwarte Wouden route - Wolfach - Donaueschingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Strasbourg - Wolfach
  • 2024 Zwarte Wouden route - Diemeringen - Strasbourg
  • 2024 Zwarte Wouden route - Saarlouis - Diemeringen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Trier - Saarlouis
  • 2024 Zwarte Wouden route - Hillesheim - Trier
  • 2024 Zwarte Wouden route - Eynatten - Hillesheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - St-Truiden - Eynatten
  • 2024 Zwarte Wouden route - Branst-St-Truiden
  • 2023 Balkan kustroute - SAMENVATTING
  • 2023 Balkan kustroute - Lezhe - Tirana
  • 2023 Balkan kustroute - Shkoder - Lezhe
  • 2023 Balkan kustroute - Virpazar - Shkoder
  • 2023 Balkan kustroute - Cetinje - Virpazar
  • 2023 Balkan kustroute - Kotor - Cetinje
  • 2023 Balkan kustroute - Herceg Novi - Kotor
  • 2023 Balkan kustroute - Dubrovnik - Herceg Novi
  • 2023 Balkan kustroute - Ravno - Dubrovnik
  • 2023 Balkan kustroute - Ploce - Ravno
  • 2023 Balkan kustroute - Korcula - Ploce
  • 2023 Balkan kustroute - Vela-Luka - Korcula
  • 2023 Balkan kustroute - Split - Vela-Luka
  • 2023 Balkan kustroute - Sibenik - Split
  • 2023 Balkan kustroute - Skradin - Sibenik
  • 2023 Balkan kustroute - Zadar - Skradin
  • 2023 Balkan kustroute - Rondrit Zadar
  • 2023 Nederland Dag 21 Bergen Op Zoom - Vlissingen
  • 2023 Nederland Dag 20 Eindhoven - Bergen Op Zoom
  • 2023 Nederland Dag 19 Thorn - Eindhoven
  • 2023 Nederland Dag 18 Valkenburg - Thorn
  • 2023 Nederland Dag 17 Venlo - Valkenburg
  • 2023 Nederland Dag 16 Nijmegen - Venlo
  • 2023 Nederland Dag 15 Veluwe - Nijmegen
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2023 Nederland Dag 13 Branst - Enschede
  • Rondje Zwitserland - samenvatting
  • 2022 Zwitserland Dag 15 St-Ursanne - Grenzach-Wyhlen
  • 2022 Zwitserland Dag 14 La Chaux-De_Fonds - St-Ursanne
  • 2022 Zwitserland Dag 13 Motiers - La Chaux-De-Fonds
  • 2022 Zwitserland Dag 12 Vallorbe - Motiers
  • 2022 Zwitserland Dag 11 Nyon - Vallorbe
  • 2022 Zwitserland Dag 10 Lausanne - Nyon
  • 2022 Zwitserland Dag 09 Saxon-Martigny - Lausanne
  • 2022 Zwitserland Dag 08 Brigerbad - Saxon-Martigny
  • 2022 Zwitserland Dag 07 Oberwald - Brigerbad
  • 2022 Zwitserland Dag 06 Sedrun - Oberwald
  • 2022 Zwitserland Dag 05 Chur - Sedrun
  • 2022 Zwitserland Dag 04 Altstatten - Chur
  • 2022 Zwitserland Dag 03 Konstanz - Altstatten
  • 2022 Zwitserland Dag 02 Eglisau - Konstanz
  • 2022 Zwitserland Dag 01 Grenzach Wyhlen - Eglisau
  • 2022 Nederland Dag 11+12 Enschede - Bornem + overzicht
  • 2022 Nederland Dag 10 Ommen - Enschede
  • 2022 Nederland Dag 09 Emmen - Ommen
  • 2022 Nederland Dag 08 Groningen - Emmen
  • 2022 Nederland Dag 07 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 06 Harlingen - Dokkum
  • 2022 Nederland Dag 05 Den Helder - Harlingen
  • 2022 Nederland Dag 04 Noordwijkerhout - Den Helder
  • 2022 Nederland Dag 03 Ouddorp - Noordwijkerhout
  • 2022 Nederland Dag 02 Vlissingen - Ouddorp
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)
  • 2021 Oostenrijk Dag 13 Zell am See (Frohwies) - Salzburg
  • 2021 Oostenrijk Dag 12 Bad Gastein - Zell am See (Frohwies)
  • 2021 Oostenrijk Dag 11 Bad Gastein (RUSTDAG)
  • 2021 Oostenrijk Dag 10 Seeboden - Bad Gastein
  • 2021 Oostenrijk Dag 09 Velden am Worther See - Seeboden
  • 2021 Oostenrijk Dag 08 Volkermarkt - Velden am Worther See
  • 2021 Oostenrijk Dag 07 Dravograd - Volkermarkt
  • 2021 Oostenrijk Dag 06 Oberhaag - Dravograd
  • 2021 Oostenrijk Dag 05 Graz - Oberhaag
  • 2021 Oostenrijk Dag 04 Leoben - Graz
  • 2021 Oostenrijk Dag 03 Liezen - Leoben
  • 2021 Oostenrijk Dag 02 Bad Ischgl - Liezen
  • 2021 Oostenrijk Dag 01 Salzburg - Bad Ischl
  • 2021 Dag 10 Couvin - Ronquieres
  • 2021 Dag 9 Rochehaut - Couvin
  • 2021 Dag 8 Izel - Rochehaut
  • 2021 Dag 7 Izel
  • 2021 Dag 6 Libranont - Izel
  • 2021 Dag 5 Burg Reuland - Libranont
  • 2021 Dag 4 Eynatten - Burg Reuland
  • 2021 Dag 3 Huy - Eynatten
  • 2021 Dag 2 Hoeilaart Huy
  • 2021 Dag 1 Branst Hoeilaart
  • 2020 Vlaanderen samenvatting
  • 2020 Dag 16VL Brasschaat - Branst
  • 2020 Dag 15VL Mol - Brasschaat
  • 2020 Dag 14VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 13VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 12VL Maasmechelen - Mol
  • 2020 Dag 11VL Maasmechelen rondrit
  • 2020 Dag 10VL Kelmis - Maasmechelen
  • 2020 Dag 09VL Tongeren - Kelmis
  • 2020 Dag 08VL Hoegaarden - Tongeren
  • 2020 Dag 07VL Enghien - Hoegaarden
  • 2020 Dag 06VL Rollegem - Enghien
  • 2020 Dag 05VL Ieper - Rollegem
  • 2020 Dag 04VL Diksmuide - Roeselare - Ieper
  • 2020 Dag 03VL Damme - Diksmuide
  • 2020 Dag 02VL Stekene - Damme
  • 2020 Dag 01VL Branst - Stekene
  • 2020 - Ardennen samenvatting
  • 2020 Dag 09 - Dinant - Tienen
  • 2020 Dag 08 - Givet - Dinant
  • 2020 Dag 07 - Sedan - Givet
  • 2020 Dag 06 - Libramont - Sedan
  • 2020 Dag 05 - Durbuy - Libramont
  • 2020 Dag 04 - Rondrit Durbuy
  • 2020 Dag 03 - Luik - Durbuy
  • 2020 Dag 02 - Waver - Luik
  • 2020 Dag 01 - Bornem - Waver
  • Overzicht Westkust USA
  • 2019 Dag 15-20 Terug naar LAX
  • 2019 Dag 14: San Diego - grens Mexico
  • 2019 Dag 13: Oceanside - San Diego South
  • 2019 Dag 12: Newport - Oceanside
  • 2019 Dag 11: Venice Beach - Newport
  • 2019 Dag 10: Ventura - Venice Beach
  • 2019 Dag 9 Santa-Barbara - Ventura
  • 2019 Dag 8 Lompoc - Santa Barbara
  • 2019 Dag 7: Pismo Beach - Lompoc
  • 2019 Dag 6: Morro Bay - Pismo Beach
  • 2019 Dag 5: Ragged Point - Morro Bay
  • 2019 Dag 4: Big Sur - Ragged Point
  • 2019 Dag 3: Marina - Big Sur
  • 2019 Dag 2: Pescadero - Marina (Monterey)
  • 2019 Dag 1: San Fransisco - Pescadero
  • 2018 - Dag 18: Olema - San Fransisco
  • 2018 - Dag 17: Bodega Bay - Olema
  • 2018 - Dag 16: Guatala - Bodega Bay
  • 2018 - Dag 15: Little River - Guatala
  • 2018 - Dag 14: Westport - Little River
  • 2018 - Dag 13: Redway - Westport
  • 2018 - Dag 12: RUSTDAG
  • 2018 - Dag 11: Ferndale - Redway
  • 2018 - Dag 10: Arcata - Ferndale
  • 2018 - Dag 9: Klamath - Arcata
  • 2018 - Dag 8: Brookings - Klamath
  • 2018 - Dag 7: Gold Beach - Brookings
  • 2018 - Dag 6: Bandon - Gold Beach
  • 2018 - Dag 5: Reedsport - Bandon
  • 2018 - Dag 4: Waldorf - Reedsport
  • 2018 - Dag 3: Lincoln City - Waldorf
  • 2018 - Dag 2: McMinville - Lincoln City
  • 2018 - Dag 1: Portland - McMinville
  • 2017 - Seattle
  • Rondrit Andalusië – Spanje 2015
  • 2014 Fietsen naar Praag + Midden-Europaroute: Praag- Porec
  • 2013 De groene weg naar de Middellandse Zee + Fietsen in de Provence
  • 2012 Fietsverslag Engeland
  • 2011 Via de la Platta - Santiago de Compostella
  • 2010 SCHOTLAND
  • 2009 België - Rome
  • 2008 Ierland met de GPS
  • 2007 Portugal
  • 2006 Peloponesos - Griekenland
  • 2004 Noorwegen (Zuid)
  • 2003 Ionische eilanden - Griekenland
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2022 Nederland Dag 06 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)

    Zoeken in blog



    Fietsreizen van Gert Vergauwen
    Dit is mijn blog met mijn fietsreizen met bagage. Bedoeling is om fietsers wat extra info te geven bij hun reizen en om te gebruiken als leidraad op de fietsbeurs.
    01-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantiefietsen
    ACTUEEL!! 
    Ik fiets momenteel deel 2 van Lyon naar Barcelona.
     

    01-09-2025, 18:52 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    07-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona St-Julien de Cassagnas - Brissac

    84 km - 680 HM  - 16,7 km/h gem - 26 gr Zon

    Weer een heerlijk dagje vandaag. Vandaag eens een glamping genomen aan de rivier de Hérault ter afwisseling.
    Best leuke camping alleen was er niets open: normaal is er in september nog een bar, elke avond mogelijkheid tot pizza, restaurant  en ontbijtbuffet. Niets van dat alles dus. Ik heb de madam eens goed laten voelen dat ik dit geen doen vond, maar ze was niet onder de indruk denk ik

    Enfin, dus weer de fiets op om iets te zoeken om te eten. Weer 8 km gratis er bij vandaag..

    De dag start terug midden in de velden met wegen die best pittig op en neer gaan.
    'S morgens was het slechts 13 gr C bij het vertrek om 8:45, maar kou heb ik niet gehad. Na 10 min fietsen was ik al aan het zweten..


    Ik pauseer regelmatig en het wanneer hangt nogal sterk van de omgeving af. Ofwel na een uurtje fietsen of na 20 km of na 250 HM, wat het eerste komt.
    Vandaag had ik na 13 km al 250 HM en stond ik boven op een heuvel wat uit te hijgen toen onze vriend hiet me gezelschap kwam houden. Samenvatting van een gesprek van 20 minuten: gepensioneerd, hevige loper geweest (180 km/week), knieprothese gehad en nu mocht hij enkel nog korte stukjes wandelen met wandelstokken. Hij moest van zijn dokter fietsen, maar had hier duidelijk niet veel zin in. Hij had al een fiets gekocht, maar hij vond dat niet echt uitdagend. Maar aan vakantiefietsen had hij nog niet gedacht.. Nu wel dus..


    Na een 30-tal km kwam er weer een eerste stukje Voies Vertes aan te pas waardoor de wijngaarden zich vlotjes aan elkaar regen. 


    Als middagpause had ik me al op een terras genesteld toen ik zag dat het eigenlijk best een fancy restaurant was..
    Maar, we zijn flexibel en passen ons aan en dan heb ik maar genoten van een lekker visje in plaats van een slaatje.


    Na nog een stuk op de gewone weg, komt er nog een heel mooi stuk Voies Vertes aan. De uitzichten zijn hier ronduit prachtig!

    En dan tenslotte de camping met een mooi plaatsje aan de rivier. Het was zondig vandaag, dus heel wat spelende kinderen van de partij. Zalig om effe te zien, maar geef mij toch maar het zwembad van de camping  

    07-09-2025, 19:13 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    06-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Vogüé - St-Julien de Cassagnas

    64 km - 520 HM  - 16,0 km/h gem - 26 gr Zon

    Na het avontuur van lekke banden gisteren was ik er toch niet helemaal gerust in en heb ik minstens 20 keer al rijdend naar mijn achterband gekeken. Is alles nog normaal? Ja ik denk het wel, hij stond al niet zo hard van bij de start..
    Enfin, ik heb geen problemen meer gehad en me kunnen concentreren op weer een mooie en afwisselende rit.


    De rit gaat vandaag verder op de Via Ardêche en de verlichting van de tunnels is duidelijk door dezelfde contractor gemoderniseerd  

    Na een 20-tal km kruis ik de laatste keer de Ardêche om verder te gaan in de vallei van de Chassezac. We blijven echter nog de ganse dag in het departement Ardêche, dus alles blijft wel Ardêche noemen om het makkelijk te maken.

    Even later verlaten we de trail om over te gaan naar gewone wegen en daarbij heb ik weer een nieuw woord geleerd ze.. "pente" helling dus van wel 7% voor ongeveer 20m denk ik.. 

    We wisselen nu het, stilaan saaie, fietspad in voor een weg door de wijngaarden. Vandaag kloppen zijn hoogtemeters wel perfect. De weg gaat hier in de wijngaarden inderdaad continue op en neer met hellingen van 5 tot 10% en de hoogtemeters dikken flink aan. Door de combinatie met de Via D'Ardêche waar het dan weer heel makkelijk fietsen is, blijft het gemiddelde mooi.
    Enfin, leuke afwisseling na de Via Ardêche en gelukkig zijn het nooit lange hellingen. Top dus!


    Na een 50-tal km verdwijnen de wijngaarden en gaat de weg weer verder langs de Via Ardêche met heel wat korte, maar ook een paar lange tunnels waarvan de langste toch 900m was. 
    Dit stuk blijkt ook heel populair te zijn bij andere fietsers. Ik kom hier makkelijk 25 fietsers tegen. UIteraard allemaal op een E-bike op een 3-tal wielrenners na. Ik hoorde er zelfs eentje zeggen: "Tu l'a vu, il roulait sans moteur". Ik ben nu al de uitzondering geworden blijkbaar..


    Tegen de middag kwam ik in St-Paul aan en zag ik op de kaart "Planche Charcuterie et Fromage" staan. Lekker een vleesje en een stukje kaas, dacht ik. Alleen was het nogal een stevige plank. Heel lekker, maar beetje veel..


    Dit is een foto van de laatste kilometer. Achter de bocht naar rechts ligt een heel klein dorpje met een herberg met 2 kamers en daar "bij Pascal" blijf ik logeren. Gezellige herberg waar ik 's avonds met de andere (Duitse) pension gast die op de moto op verkenning was voor een vakantiehuisje voor volgend jaar. Daarna zijn er nog 2 andere Duitsers aangesloten die hier in een gite zaten en hebben we nog wat pintjes "Pelforth" gedronken. Gezellige avond, typisch voor de kleinere gelegenheden. Goede keuze dus! 

    06-09-2025, 17:50 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    05-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Vals-Les-Bains - Vogüé

    27 km - 205 HM  - 14,1 km/h gem - 23 gr Zon

    Bewogen dagje vandaag..

    Het plan was om er een rustige dag van te maken en daar hoorde een wat latere start bij. Het zonnetje was in elk geval al van de partij, dus daar gaan we..

    Eerste stop was het symathieke stadje Aubenas. Je moet er even voor klimmen (1,5 km met een 100-tal hoogtemeters), maar met zijn mooi gerenoveerde kasteel is het de moeite waard.

    Jammer genoeg werd ik gestoken door een wesp, die in mijn T-shirt gevangen zat, op het weggetje ernaartoe.
    Een paar weken geleden heb ik ook al een wespensteek opgelopen tijdens het fietsen. Alleen was het toen in mijn gezicht en daar had ik nogal allergisch op gereageerd (ferm gezwollen en paar dagen medicatie moeten nemen).
    Dus ik was er niet echt gerust in en heb even de tijd (en een tasje koffie) genomen in Aubenas. Hier was tenminste een apotheek moest het nodig zijn en dat was op het fietspad het komende uur zeker niet het geval. 

    Na een klein half uurtje was ik er gerust in dat het bij een ferme bult zou blijven en ben ik verder gereden.

    En dan was het eindelijk zover: de Ardêche was een feit. Alleen..

    Alleen bleek ik net daar een lekke band te hebben.. Het is ondertussen, dankzij Schwalbe anti-lek banden (een echte aanrader!), al meer dan 10.000 km geleden dat ik nog eens lek gereden ben, dus effe balen.   
    Gelukkig was er vlakbij een huis (niet zo evident op een fietspad aan de Ardêche) en wou de man me direct verder helpen met een nogal groot uitgevallen "baddeke" om het lek te kunnen vinden.
    Het was een klein onooglijk gaatje en moeilijk te zien. Na de herstelling was de band al na 5 min terug plat. Gelukkig was ik nog aan het napraten met de leverancier van het "baddeke" en kon ik het nog eens gebruiken.. 

    Er bleek geen tweede lek te zijn, maar de plakker zat maar net op het gaatje en lekte aan de rand een beetje. Dus tweede plakker er op, maar die pakt natuurlijk niet zo goed op een eerdere plakker, dus inderdaad.. Ik had het wel half verwacht, nog niet in orde..

    Gelukkig heb ik ook een paar XXL plakkers bij (6 X  4 cm) en heb ik er 2 over geplakt. De band heeft het in elk geval uitgehouden tot aan mijn hotel. 

    Uit voorzorg wou ik de band toch laten vervangen door een fietsenmaker zodat ik mijn reserveband kon behouden. Die had echter nog nooit een band met een rohloff naaf en een riem vervangen en had bovendien geen correcte reserveband, wel een "halve banaan" band waar je het wiel eigenlijk niet voor moet losmaken. 
    Maar hij vond het "intéressant" en heeft toch even het wiel eruit gehaald, just for the fun .
    Op die manier zit het ook bij mij vers in het geheugen als ik het in de komende dagen nodig heb.. 

    En dat was uiteindelijk sneller dan verwacht. Tegen 's avonds was hij al niet meer perfect hard en heb ik hem vervangen. Dankzij de fietsenmaker was het op 15 min gefixed.



    En dan terug op weg.. Net voor het dorp nog even door een fancy tunnel. Show zenne!



    En daar duikt dan Vogüé op. Volgens het boekje een van de mooiste dorpjes van Frankrijk..
    En inderdaad, het had wel iets. Het was ondertussen 15u en de goesting om verder te rijden was over.. Dus het was terug een korte dag vandaag. Morgen beter!

    Gezellige smalle straatjes en opvallend: allemaal huizen die tip top in orde zijn in dit dorpje. Blijkbaar echt een must om hier te (mogen) wonen.

    Een hotelletje gevonden met een zwembad, welverdiend vond ik zelf..

    05-09-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    04-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Le Cheylard - Vals-Les-Bains

    50 km - 650 HM  - 15,05 km/h gem - 20 gr Bewolkt/mist/regen

    De col de mezilhac stond vandaag op het programma. Aangekondigd als 2500 HM bleek het uiteindelijk 650 HM te zijn, maar het is wel een boeiende dag geworden.

    De rit is eigenlijk heel simpel: klimmen vanaf 400 m hoogte tot op de top op 1119 m hoogte om dan aan de andere kant terug af te dalen tot op een 250 m hoogte en te belanden in de Ardèche.
    De klim was al bij al best goed te doen want op de top had ik een gemiddelde van 11 km/h over de volledige klim. Dat haal ik alleen als het nooit echt steil wordt. Ik heb dan ook nergens meer dan een 6% gezien met een totaal gemiddelde van slechts een dikke 3%. Heel braaf voor een bergbelimming dus.


    Alles startte aan dit riviertje wat we helemaal tot boven op 1119 m hoogte volgen.


    De weg slingert zich omhoog via een aantal haarspeldbochten. Dit dorpje zijn we een 20 minuten ervoor doorgereden en ligt nu al wat lager te blinken.


    De eerste 12 km van de weg gaat het heel geleidelijk naar omhoog met een percentage wat altijd rond de 3% hangt. Eens we de laatste 11 km aanvangen, start het betere werk. Vanaf dan staat er elke km een bodje wat de statistieken bijhoudt. Heel makkelijk


    Hetzelfde dorpje van daarnet is ondertussen al heel wat kleiner geworden want we zitten een 400-tal HM hoger. Het weer wordt er enkel beter op, ook al hadden ze regen voorspeld. So far, so good!


    Het uitzicht boven is mooi en weids én bovendien zonnig. Het leek me dan ook een goed idee om een tas koffie te drinken met een heerlijke muffin erbij in een café/hotel bovenop de berg.


    De foto van hetzelfde bord in de linker onderhoek heb ik getrokken voor mijn tas koffie. 15 min later was de foto heel wat minder.. Sterke mist is komen opzetten en een paar minuten later is het bovendien nog beginnen te regenen.
    Van het eerste deel van de afdaling heb ik geen foto's. Ik was te zeer bezig om mijn ogen op de weg te houden én te remmen.. Halfweg ongeveer is het gestopt met regenen (maar het is nog regelmatig eens opnieuw begonnen). Enfin, een verzopen namiddag..


    Ik had een hotel geboekt in Vals-Les-Bains. Een dorpje wat in de jaren 1850 bekend is geworden door het ontdekken van honderden bronnen. Het Grand Hotel des Bains waar ik overnacht heb, is nog een statig hotel uit die tijd. 
    Toen de bronnen bekend begonnen te worden, was er in 1865 iemand die een boring op 95m diepte uitvoerde met de bedoeling een waterbron aan te boren. 
    Hij heeft inderdaad een waterbron aangeboord, maar tegelijkertijd ook een gasbel. De combinatie van beide zorgt er voor dat er 4 keer per dag een geizer ontstaat die begint als een langzaam opborrelend hoopje water.



    om dan een paar minuten later tot een echte geiser uit te groeien. Het geheel duurt een kleine 5 minuten. De hoogte van de straal hangt uiteraard af van een hoop factoren maar de hoogste geziene zou een 95m hoog zijn. Vandaag om 18u denk ik dat we op een meter op 10 zaten. Maar toch wel een best knap stukje natuur. 


    Naast de mislukte geiser boring zijn er natuurlijk wel een aantal echte bronnen bij waaronder deze bron van Saint Jean die goed is voor 30 miljoen flessen per jaar en in gans Frankrijk gekend is.

    04-09-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    03-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Lamastre - Le Cheylard

    29 km - 490 HM  - 13,3 km/h gem - 25 gr Zon

    Vandaag was het dus de bedoeling om een rustdag in te lassen na de "helse" rit van gisteren.

    Enfin, er stond dus een korte, maar wel heel mooie rit langs een oude spoorwegbedding op het programma. Eén van de mooiste stukjes tot nu toe.


    De route zelf noemt "La Dolce Via" en is eingelijk het vervolg van "Le Train d'Ardêche" alleen is het treintje niet meer bestaand en is de spoorwegbedding vervangen door een overwegend gravel fietspad.

    Het pad is best populair en ik ben dan ook meer dan 20 fietsers tegengekomen, maar niemand met bagage..

    Zoals het hoort bij een populair stukje fietspad, zijn er op tal van plaatsen rustbanken voorzien. 

    En uiteraard mogen een paar tunneltjes ook niet ontbreken. Deze is de langste en is goed verlicht, een paar kortere hebben geen verlichting maar zijn zo kort dat het ook zonder verlichting geen probleem is.

    Eens de klim ten einde is wordt het "boerenlandschap" geruild voor bossen.  

    Het (kleine) stuwmeer van Le Cheylard, weinig indrukwekkend.. 
    Le Cheylard zelf heeft wel een gezellig centrum met de nodige terrasjes en is zeker een aanrader. 

    03-09-2025, 15:15 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    02-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Andencette - Lamastre

    58 km - 490 HM  - 16,9 km/h gem - 22 gr Bewolkt/zon

    Op het programma stond vandaag volgens de GPX route van Benjaminse een rit van 58 km met 1850 HM. Volgens deze track gaat de weg continue op en neer tijdens het stijgen van 120 naar 700 m hoogte.
    Dit is meer dan stevig en daarom had ik morgen een rustdag voorzien met maar 20 km op het menu.

    In realiteit was het weliswaar 58 km maar slechts een 500-tal HM met een maximum hoogte van 500 m.  De weg stijgt heel geleidelijk zonder op en neer te gaan maar ik begrijp wel waar het probleem vandaan komt. De rotswand naast de weg is heel steil en heeft er vermoedelijk voor gezorgd dat zijn GPS verstoord werd.
    Enfin, de heel zware dag bleek dus heel goed mee te vallen😊.

    Ondertussen heb ik contact opgenomen met de schrijver van het boekje (Paul Benjaminse) en hem mijn vaststellingen voorgelegd. Ik heb hem al een paar maal op de fietsbeurs gezien en weet dat hij feedback waardeert. Hij was me dan ook dankbaar voor mijn mailtje maar wijt het aan een nieuwe leverancier met andere kaarten.. Lijkt me beetje raar, maar enfin..


    Het weer zag er vanmorgen al heel wat vriendelijker uit dan gisteren. Eens de nevel opgetrokken was, was het heel aangenaam.

    Het fietspad langs de Rhône was meestal heel wat beter gelegen met een goed zicht op de rivier op de meeste plaatsen. 

    Na een kleine 30 km verlaten we de Rhône om een zijdal in te draaien van de rivier de Doux. Vanaf dit punt stijgt de weg geleidelijk met een 2% tot 4% met slechts hier en daar een steiler stukje. Ideaal dus. 

    In het begin van het dal staan er verschillende bordjes naar de "Train de l'Ardèche". Tijdens het zomerseizoen is het mogelijk om de verbinding tussen de Rhône en de Ardêche te maken met een trein waar je fiets op mee kan.
    In september is dit niet meer mogelijk en is het dus volledig aan de beentjes om van het ene dal naar het andere te klimmen. 

    Tijdens de klim zijn er heel wat mooie uitzichten ovet het smalle dal van de Doux.

    Eens boven wordt het uitzicht helemaal anders en veel weidser.

    Conslusie: een heel mooie rit met veel wisselende uitzichten en gelukkig niet te zwaar. 

    02-09-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    01-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Lyon Andencette

    82 km - 282 HM  - 18,9 km/h gem - 22 gr Bewolkt/regen

    Vandaag start deel 2 van Lyon naar Barcelona.

    Het contrast met deel 1 kon niet groter zijn. In juni was het bij aankomst in Lyon 37°C. Vannacht heeft het geregend en bij de start vanmorgen was het 17° en nog zwaar bewolkt. Het is eigenlijk de ganse voormiddag bewolkt gebleven tot het tegen een uur of 14 is beginnen te regenen. Het laatste anderhalf uur was het dus met fietsen met regenkledij aan.. 

    Van Lyon blijft me het wandelen langs het water bij. Zalig vertoeven op een van de vele terrasjes en genieten van de zon. Al was dat laatste iets minder van toepassing.

    Over de rit van Lyon tot in Vienne kunnen we kort zijn: snel vergeten.. De eerste paar kilometer in de buurt van Lyon starten met mooie fietspaden aan de oever van de Rhône, maar al snel komen we terecht op gewone wegen en dat voor de komende 25 km. Ze doen wel moeite hier en daar om wat fietspaden aan te leggen, maar het zijn toch overwegend moordstrookjes. De hoogtemeters van vandaag zitten zo goed als allemaal in dit stuk.

    Vienna is dan weer een verademing. Een stadje met een oud centrum met veel terrasjes en het is er best aangenaam vertoeven. 

    Het eerste middagmaal was al meteen een schot in de roos. Het slaatje van de chef was super lekker!

    Eens voorbij Vienna verandert het landschap en wordt het open landschap plots omsloten door heuvels. Dit is het ideale klimaat voor wijnbouw en dat merk je: het is een kleine wijnstreek maar blijkbaar van goede kwaliteit.

    Een deel van de wijngaarden was al geoogst (wat op 1/9 toch wel heel vroeg is dankzij het mooie voorjaar en warme zomer. Waar er nog trossen hingen, waren ze heel talrijk en heel zoet. Heerlijk!

    Na een 80-tal km had ik een mooie B&B (Villa Rhona - aanrader) gevonden met een zwembad en een paar restaurantjes in de buurt. Alleen...
    Het zwembad was er wel, maar met de regen ben ik er niet in geweest.
    En wat de restaurantjes betreft: beide hadden 2 weekjes vakantie. Gelukkig was de gastvrouw super vriendelijk en heeft ze me verder geholpen. In de gastkeuken heb ik dan een heerlijke maaltijd bereid met een blik Ravioli, een blik Ratatouille en gebakken spekreepjes.

    01-09-2025, 18:51 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    31-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona TGV

    Heen en weer met de trein 

    De terugrit van Lyon naar Parijs met de TGV is super vlot verlopen. De plaatsen van zowel je fiets als jezelf zijn op voorhand gereserveerd. Bovendien rijden er heel wat treinen per dag. 

    Van Parijs naar huis is echter een ander paar mouwen. Om de een of andere reden was het nu niet mogelijk om een fiets mee te nemen op de verbinding Parijs-Brussel. Zelfs een telefoontje naar de internationale boekingsdienst van de NMBS bracht geen soelaas. Uiteindelijk ben ik via Rijsel terug gereisd. Op die verbindingen kan je wel een fiets meenemen (maar niet reserveren). Het zou een tijdelijk probleem zijn, volgend jaar zou het terug moeten mogelijk zijn (zelfs met reservatie)..

    Om vanuit Lyon verder te fietsen, heb ik er gekozen om tot in Parijs met de auto te rijden, de auto daar achter te laten in een bewaakte parking (ongeveer 60 euro voor 3 weken) en dan terug de TGV te nemen.  

     

    31-08-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    25-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Macon - Lyon

    77 km - 150 HM  - 18,9 km/h gem - 37 gr Zon

    Een volledig vlakke rit naar Lyon vandaag waar we continue de Saône volgen tot aan het laatste hotel.

    Het is wel een heel warme rit geworden, maar een continue briesje zorgde ervoor dat het goed doenbaar was.

    Een typisch beeld van de route. De weg bestaat voor meer dan 90% uit het soort harde gravel dat je hier ziet. Slechts heel af en toe afgewisseld met wat asfalt of slechtere kwaliteit. Op dit moment was alles kurkdroog en hing er een  laag stof over alles. Geen idee wat dit geeft als het regent..  


    Plots werd ik opgeschrikt door een aanstormend lawaai. Het bleek een trein (TGV of andere laat ik in het midden) te zijn die je hier rechts tussen de bomen ziet komen aandenderen. Het waren er verschillende op een paar minuten tijd, weg rustig gevoel.. 


    Maar het zalige rustgevende gevoel van de rit werd even later terug bevestigd door een paar zwanen met een jong. 

    Deze weg is een deel van de route die Benjaminse uitstipelt naar het Zuiden. Voor mij is het echter iets te rustig, ik ga voor het tweede deel de andere route nemen die wat meer de heuvels intrekt. Dit laat ik voor binnen een jaar of twintig..






    Het einde van de tocht van vandaag: mijn hotel met een zwembad met de toepasselijke naam: Lyon Plage (helemaal links). Even zalig genieten van een cocktail is nu wel aan de orde.

    25-06-2025, 20:02 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    Categorieën
  • Belgie (140)
  • Griekenland (3)
  • Lange afstandsroute (3)
  • Noorwegen (1)
  • Portugal (1)
  • Spanje (2)
  • United Kingdom (3)
  • USA (31)

  • Archief per jaar
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2004
  • 2003
  • -0001

    Vakantiefietsen

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs