Telkens de laatste dag van de maand...
Elke maand speurt kunstkenner Marc Van Hoye naar een treffende illustratie bij het mythologisch "Druivelaarverhaal" van de voorbije maand. Ditmaal komt hij uit bij beschilderd vaatwerk uit de 6e eeuw vóór Christus.
Zoals reeds te vermoeden was leende de manier waarop Athena werd geboren zich niet tot een anatomisch-realistische voorstelling zoals we die kennen in de klassieke schilderkunst.
Daarentegen vinden we deze scène meermaals terug op Griekse amphoren of ander vaatwerk daterend uit de zesde eeuw vóór Christus.
De techniek staat bekend als die met de zwarte figuren en vraagt enige uitleg:
De Attische klei was door de aanwezigheid van ijzer oranje-rood bakkend.
Op deze ondergrond werden figuren aangebracht die door het bakken zwart werden. Eens gebakken werden met een harde stift details voor ogen, neus, kledij etc., in de zwarte figuur gekrast, waardoor aldaar de oranje-rode ondergrond weer tevoorschijn kwam.
Het gekozen vaatwerk is een doos bedoeld om cosmetica zoals geparfumeerde zalf in te bewaren. De voorstelling is duidelijk van een archaīsch type. Centraal zit Zeus op zijn troon terwijl een volwassen Athena uit zijn hoofd ontspringt. Het kleine figuurtje onder hem is Metis die alhoewel door Zeus verslonden, toch aanwezig wil zijn bij de geboorte van haar dochter. Aan weerszijden van de Oppergod staan helpende vroedvrouwen met één hand op zijn hoofd en het andere omhoog. Links staat Hephaistos met de bijl die Zeus hoofd heeft gekliefd. Rechts Zeus' broer Poseidon die er ook bij wou zijn. Beide mannen hebben hun plicht gedaan en staan op het punt te vertrekken: hun voeten staan reeds naar buiten gekeerd!
|