15:13 De typische Twitter-gebruiker is een man van achteraan de twintig/voor in de dertig. Google, Apple en Amazon zijn de meest besproken merken op Twitter. Dat blijkt uit de de 'Ultimate Twitter Study' die uitgevoerd werd door InSites Consulting.
Gebruikers definiëren Twitter als een sociaal netwerk van vrienden en/of zakelijke contacten waar ze interessante, boeiende, inspirerende of grappige weetjes of hyperlinks op een supersnelle manier kunnen delen en ontdekken.
De typische Twitter-gebruiker blijkt een man te zijn van achteraan de twintig/voor in de dertig, die technisch goed onderlegd is en actief is in de IT-, media-/reclame- of consultingsector. Dit profiel is heel vergelijkbaar met dat van de eerste internetgebruikers. Twitteraars blijken op de een of andere manier redelijk invloedrijk te zijn in de offline wereld. Het gaat meestal om industriële experts, journalisten en bloggers.
Merken
Twitter-gebruikers stellen vragen aan merken in de hoop dat ze luisteren en zullen antwoorden. Google, Apple en Amazon zijn de meest besproken merken op Twitter, gevolgd door een aantal technologische bedrijven en andere sterke internationale merken zoals Starbucks, Disney en HP.
Twitter is voor merken erg waardevol als middel om te weten te komen wat consumenten over hen vertellen", meldt Tom De Ruyck, Senior Research Consultant bij InSites Consulting. "Mensen sturen vaak tweets in het vuur van de strijd: wanneer ze iets positiefs of negatiefs ervaren in verband met een product."
"Die directheid is nooit eerder gezien. Hoewel dit misschien als een bedreiging klinkt voor marketeers omdat negatieve commentaar over hun merken 'openbaar' gemaakt wordt, betekent het tegelijkertijd een kans voor klantendiensten om onmiddellijk actie te ondernemen en klanten weer tevreden te stellen. Deze responsiviteit van het bedrijf zal zeker ook doorverteld worden op Twitter.
Waarom gebruiken mensen Twitter?
De meeste mensen beginnen Twitter te gebruiken uit nieuwsgierigheid en de drang om in contact te blijven met mensen en trends binnen hun sector. Ze volgen mensen die hen nieuwsgierig maken, aan het lachen brengen of verbazen. Twitter is ook het nieuwe deelplatform: 20 procent van de tweets bevat een link naar een blog, website of film.
Een paar jaar geleden had iedereen opeens een blog om persoonlijke gedachten te delen met vrienden, familie en de rest van de wereld, aldus De Ruyck. Tegenwoordig merken we dat dit soort blogs één voor één verdwijnt. Het neemt meerdere uren per dag in beslag om ze te updaten en dat voor slechts een klein aantal lezers. De grote blogs met duizenden lezers blijven bestaan en worden bijgewerkt door een professioneel team van online journalisten."