Correctie opdrachten schrift: wo, rekenen en spelling
Hoi hoi,
Er zijn al een hele boel kinderen klaar met hun taken. Daarom plaatsen we nu al een correctiesleutel op de blog. (Dus in bijlagen onderaan, in zwart lettertype) Zo weten jullie of jullie goed bezig zijn.
Veel correctieplezier!
PS: Vergeet niet met groen, bovenaan je blad, Z.V. (zelfverbetering) erbij te noteren.
Even nood aan ontspanning? Hier een bestandje (in de bijlage, onderaan, bij de kleine letters) met leuke bewegingstussendoortjes. Je klikt gewoon op de afbeelding en het filmpje komt tevoorschijn.
Zo de hele dag thuis in een stil huis, of even op school met maar een paar kinderen.
We zijn dat niet gewoon.
Hoe is het met jullie?
Graag horen we van jullie hoe het ermee is.
Op dit bericht schrijven jullie als reactie hoe het met jullie gaat en wat jullie allemaal doen.
Schrijf ook op wat je al voor school deed.
Morgen zetten we nog een paar dingen online om te doen.
Ondertussen kan je ook al naar de sites surfen die in de berichten hieronder zijn meegegeven.
We hebben het gevoel dat we niet iedereen bereiken
Kunnen jullie eens via jullie sociale media, telefoon enz. elkaar verwittigen, dat er op de site wat opdrachten zijn en dat we die graag uitgevoerd zien.
Dat is belangrijk, want we weten niet hoe het schooljaar verder gaat verlopen en we moeten van jullie wat werk zien, als we een goede beoordeling willen maken van jullie op het einde van het schooljaar.
Zin om zelf te lezen? In de bijlage
onderaan dit tekstje vind je een digitaal leesboek en het tijdschrift zonneland.
Heb je geen zin om eens een boek te
lezen? Je kunt ook een luisterboek beluisteren. Onderaan dit tekstje bij
bijlage kan je een pdf document vinden met QR-codes die je kunt inscannen.
Jullie hebben gemerkt dat er voor taal of spelling
nog geen opdrachten waren gegeven. Hier zijn ze:
Opdracht 1: Veel lezen. Probeer elke dag minstens een
kwartiertje te lezen.
Opdracht 2: Schrijf minimum 1 reactie op deze
blog. Let op je spellingsregels. Enkele ideetjes: Vertel over hoe het leren
gaat, wat je leuk/ minder leuk vindt aan het thuisblijven, Stel een vraag of
vertel gewoon wat je van deze blog vindt, …
Opdracht 3: Luister naar het nieuws. Noteer op een
(klad)blaadje waarover het ging. Leg 3 (mogelijke) moeilijke woorden uit.
Opdracht 4: Spelling B-boek: Goudlokje en de drie
beren. Blz. 22-26 Verkleinwoorden is herhaling van het 4de leerjaar.
Als je iets niet begrijpt, zoek je het op op Blz. 25. (Wanneer je je B-boek
niet bij hebt, kijk je naar de bijlage en noteer je de antwoorden op een apart
blad. )
Om
een goede invulling te geven aan je vrije dagen, zorg je best voor structuur
in je dag. We sommen hieronder enkele tips op:
Tip
1: Maak voor jezelf een duidelijke, haalbare planning. Hierop staat wanneer je
wat zal doen. Zorg voor een evenwicht tussen werken en spelen. Wissel af tussen
VRIJE tijd en SCHOOL tijd. Hang deze op een zichtbare plaats, waar een volwassene
die ook kan zien.
Tip
2: Kies een rustige werkplek met een tafel en goede verlichting. Niet iedereen
heeft een bureau waarin hij/zij rustig kan werken. Wat iedereen wel kan, is een
werkplek afbakenen. Dat kan bv. aan de keukentafel zijn, geef vooral goed aan
dat wanneer je daar zit, je aan het werken bent.
Tip
3: Beweeg voldoende. Las regelmatig een pauze in en zorg voor beweging! Liefst buiten,
(zolang dat nog kan!).
Tip
4: Hou contact met vrienden. Je sociale contacten vallen nu weg. Neem
regelmatig een kijkje op de blog. (Liefst 1 keer per dag tijdens de week).
Tip
5: Zorg voor jezelf. Een goede gezondheid is belangrijk. Dus was steeds je
handen en beweeg veel.
Tip 6: Probeer elke dag minstens 15 min. te lezen.
(Vergeet je leesportfolio niet, leerlingen van 5L!)
Tip 7: Teken, knutsel, zing, dans, Dit doen we
niet meer in de klas en mag je dus voldoende blijven doen.
Jullie hebben
QR-codes van blok 3 en 4 gekregen. Het is de bedoeling dat jullie deze
(her)bekijken. (Niet allemaal tegelijk, natuurlijk!) Er zit dus ook nieuwe
leerstof tussen. Je bekijkt de filmpjes en maakt notities tijdens/ na het
kijken. Je schrijft dit op een (klad)blaadje. Ook vragen of bedenkingen schrijf
je hier best op. Wanneer de lessen terug starten kunnen we dit (sneller)
opnemen en kan je jouw vragen stellen.
We zitten in een hele speciale periode. De lessen worden
opgeschort. Dat wil zeggen dat de lessen niet op een normale manier
worden gegeven. Eigenlijk lijkt het een beetje op
vakantie. Maar het is niet echt vakantie.
Om ervoor te zorgen dat we niet te veel achterstand oplopen
en zodoende niet voldoende geleerd hebben om over te kunnen gaan naar de
volgende jaren, verwachten ze van ons wel dat we nog wat werken.
Onderstaande opdrachten, en de opdrachten die jullie in een bundel
meekregen, moeten jullie dus uitvoeren. Het moet klaar zijn op
maandag na de paasvakantie, want dan gaan we alles samen in de klas verbeteren
en bespreken.
Wetenschap en Techniek
Maak volgende lessen in je schrift BavWO 5a
*Ik zie, ik zie Blz. 37
*Ik leef gezond Blz. 53-54
*Proper en veilig! Blz. 57-58
* Contactgegevens in noodgevallen Blz. 59
*EHBO: neusbloedingen en brandwonden Blz. 61-62
*Pictogrammen Blz. 117-118
*Om in te kaderen Blz. 127-128
*Pesten? We hebben er de pest aan! Blz. 129-132
Mens en maatschappij
Maak volgende lessen in je schrift BavWO 5b
*Vlaanderen de leeuw Blz. 29-30
*Alles verandert Blz. 37-38
*Uitvindingen door de eeuwen heen Blz. 39-40
*De tijd staat niet stil Blz. 43-44
*Brongebruik Blz. 87- 95 lezen
Wiskunde
Je maakt de bundel. (Enkel van de lessen die we al in
de klas maakten. )
Volgende lessen maak je in je schrift. De QR-codes die op de
bladen staan, helpen je om de lessen te begrijpen. Hiervan mag je
de lessen in je bundel proberen te maken.
We hebben deze blog opgestart om met elkaar in contact te blijven
tijdens de weken die we niet op school kunnen zijn, door de maatregelen tegen
het coronavirus.
Je kan ons contacteren via deze blog. Je doet dat simpel door
hieronder reacties toe te voegen. Juf Emelie en meester Bertrand zullen dat dagelijks checken (niet
in het weekend ;) )
We zullen ook proberen om regelmatig tips online te zetten. Dit moet je helpen om de werkbundel die je hebt meegekregen
vlotter te verwerken.
We wensen jullie veel succes met het werk (dat verbeteren we in de
klas, vanaf maandag na de paasvakantie), maar ook wat plezier.