Ik word vandaag 100 jaar maar, ik zie eruit als een 18 jarige. t'Leven is hier heel raar. Treinen, tramen, auto's, fietsen..... bestaan hier niet meer.Je moet nu maar zeggen naar waar je wil en dan op je neus duwen en je bent er. Ik woon in een mooi, groot huis op een wolk, mijn buurvrouw is de zon die altijd vriendelijk is. Recht voor mij woont de wind die samen woont met de regen en ze zijn altijd woedend! heb je geen eten meer? Ook geen probleem want, hier moet je niet naar de winkel want, die bestaan hier niet meer. Maar zeg wat je wil hebben, kruis dan je armen en je hebt het voor je neus. Wil je meer weten? Kom dan naar: zonnestad, 100 in wolkeneiland. geschreven door: Vanessa Vermeersch 5a
We hebben over Tibet geleerd. Het was een hele leuke ervaring. Meester vertelde over Tibet van toen hij in India geweest was, een toffe ervaring .En hij bracht ook dingen mee. hij wandelde tot boven de 4000 meter .
Ik vond het heel leuk die verhalen uit Tibet. We deden allemaal leuke dingen over de tradities. .En het boekje over de verhalen van Dolma Tsering, het Tibetaans meisje was heel ontroerend en aangenaam om te horen.
We hebben geleerd over Tibet. Het leukste was:samen per twee werken en dan naar voor dragen. We hebben over alerlei dingen geleerd. En ook een spreuk die heet : om ma ni padme hum.
Meester is in Tibet geweest, we hebben veel dingen geleerd. Het schaaltje uit Tibet gaf een spookachtig geluid. We zijn ook naar een filmpje geweest, het was grappig maar ook ontroerend over de mensen die daar leven. Boeddha is een persoon net als Jezus.
Onze meester is naar Tibet geweest. Hij heeft dingen meegebracht zoals een spreuk OM MA NI PADME HUM dat wil zeggen 'juweel in de lotusbloem'.Ik heb samen met Mathieu een verhaal moeten vertellen over de boeddha , het gaat over een prins Siddharta.Anderen hebben de vlag van Tibet moeten tekenen op het bord. Jade heeft met Emma een verslagje moeten schrijven over Tibet . Bijvoorbeeld : hoe hoog is de Mount Everist?). Onze meester heeft ook een klankeschaal meegebracht uit Tibet.
Wij zijn Anthony en Mathias, hier is ons dialoogje van Frans:
Voici Constantin! Ah Constantin! Il est chouette? Bien sûr! Il est chouette et super! Est-ce qu'il a une soeur? Oui, il est le frère de Fanny. Elle est jolie. Il a quel âge? Il la douze. Il est genial, super et chouette!
Voici mademoiselle Fanny C'est la soeur de Constantin. Elle est vieille Non, elle n'est pas vieille. Elle est jeune. C'est la fille de Marcel et Charlotte Coucou Oui est elle a quel âge Seize an Qui est la grand-mére De Fanny mémé
Toen we op school kwamen zagen we een caravan staan op de speelplaats. We vroegen ons af van wie de caravan was? Uitijndelijk wisten we de donderdag van wie het was. Het bleek van Sinterklaas en Zwarte piet te zijn. Sinterklaas en Zwarte piet kwamen in hun pyjama naar buiten. Ze zeiden dat ze hun hadden overslapen. Ze gingen eerst hun kleren aandoen en dan gingen ze naar de klassen. Toen ze in onze klas waren zeiden ze dat wij een flinke klas waren, we kregen lekkere snoepjes.
Dit was ons verslagje over Sinterklaas en Zwarte piet.:
Ik vond de voelmuur heel leuk met de wapens ik heb een heel groot schild gezien en nog veel meer en ik vond de goedendag heel cool want het doorboorde paarden en voetvolk en de Vlamingen waren gowonnen!!!!! en zo eindigde het verhaal van de gulden sporenslag tjorven en jesse
We konden voelen aan de voelmuur en het verhaal horen uit de audiofoon Filips De Schone zijn dochter noemt Filipina De Brugse metten vonden plaats op 18 mei in 1302 we hebben ook zeer veel bijgeleerd over 1302
We zijn dinsdag naar het museum in Kortrijk. We zaten met 4 in één groep. We kregen ook een bakje waar we een nummer moesten intikken en we kregen een verhaal te horen van vroeger. We zagen ook muntstukken van vroeger en een voelmuur enz. .We zagen een film en daarna was het gedaan en kwamen we weer met de fiets naar school
Guldensporenslag -------------------------- Het was leuk met de fiets naar het museum gaan. Toen we in het museum waren gaf de museumgids ons uitleg over de Guldensporenslag in 1302. We waren in groepjes verdeeld en we moesten bepaalde opdrachten doen. Voor sommige vragen moesten we naar de audiofoon luisteren. Er was een voelmuur met allemaal nagemaakte dingen. We zijn ook naar de film gaan kijken van de Guldensporenslag.
Wij vonden het leuk dat we in groepjes mochten werken. Die halberg was raar om te voelen. Dat was leuk dat we helmen mochten aandoen. En vragen oplossen was leuk met de audiofoon. We hebben ook nog een halsberg,kruisboog en vele andere wapens gezien.
In het meseum van 1302, Werden we in groepjes verdeeld met elk één kleur. we hebben eerst opdrachtjes moeten doen en dan zijn we naar de film gaan kijken van de Guldensporenslag. er waren veel doden maar ook veel levenden .