Op maandag maken we tijdens het contractwerk al wat voorbereidingen op de knutselles van donderdag. Daarna werken we in meetkunde rond de vierhoeken. In de godsdienstles kijken we even wat er in de sterren staat geschreven.
Op dinsdag werken we in metend rekenen rond de seconde. We werken het boekje rond speelgoed af en in godsdienst blikken we al vooruit op Kerstmis en de drie koningen.
Donderdagnamiddag staat alles in het teken van beeldende vorming. We vouwen een kerstster, naaien een kerstsok (die zal wel niet afgeraken, maar mama of meme (oma) zal je graag helpen om die helemaal af te werken) en maken we een kunstwerkje van kerstbomen. En we werken zeker het sfeerlichtje af.
Op vrijdag kijken we naar de film, spelen we gezelschapspelletjes, gezellig samenzijn en wie weet wel een kerstcadeau???
Bij de rubriek speeltijd, kan je de volgende link aanklikken zoekmachine dat bedoel ik en spelletjes spelen. Het is ook een leuke zoekmachine. Zeker een aanrader en het proberen waard!
Tijdens het komende oudercontact zal juf Rita en mezelf samen met je mama of papa je rapport eens van naderbij bekijken. We benadrukken wat goed is en ook de zaken waar jij het eventueel nog moeilijk mee hebt. We zoeken samen naar een oplossing.
Maar waar ik nu eens benieuwd naar ben, is wat jullie van mij denken? Ik heb daarvoor een testje gevonden. Als je op de volgende link klikt kom je op een pagina waar je verschillende soorten juffen en 'meesters' ziet staan. Wanneer je die allemaal eens hebt gelezen, kies je er dan eentje uit waarvan je denkt dat die het best bij me past.
Met een paar slimme Googletrucs vinden jij en je kind sneller wat je zoekt. Let er ook op of de website betrouwbaar is. Zo staat martinlutherking.org op het eerste gezicht vol interessante info. Maar die site is door neonazi's gemaakt. Zij beschrijven Martin Luther King net iets anders dan de geschiedenisboeken. Vind je Google nog niet geschikt voor je kind?
De zoekrobot 'datbedoelik' geeft kindveilige informatie.
http://www.datbedoelik.nl/indexl.php is een kindveilige zoekmachine. Klik op deze link en probeer maar eens uit! Je kan die ook vinden bij de rubriek 'speeltijd'.
Nu de toetsenperiode op zijn einde loopt, komen de rapporten en het oudercontact er wel heel snel aan. Om U op deze contactavond voor te bereiden, kan U gebruik maken van een checklijst. Deze lijst kan je terugvinden als link bij 'informatie voor ouders'. Wanneer U die tips en aandachtspunten doorneemt, merkt U dat U als voorbereiding op die avond een aantal vragen, opmerkingen, suggesties kan noteren.
Wanneer U dit gesprek wil voorbereiden, is het misschien wel interessant om die vragen, opmerkingen, suggesties op voorhand aan ons door te spelen. Zo kunnen wij, juf Rita en mezelf, ons ook nog beter en gerichter voorbereiden.
Wij reiken U dit hulpmiddel aan, het is zeker geen verplichting. Maar ik ben er wel van vertuigd dat we door dit op deze manier te organiseren we het oudercontact op een positieve manier kunnen laten verlopen.
Wat staat er nog op het programma voor de volgende twee dagen?
Op donderdagnamiddag hebben we een toets van metend rekenen. Na de toets beginnen we aan een klein toetsje rond creatief schrijven. We schrijven namelijk een brief aan de Kerstman. Daarna worden we verwacht in de adventsviering. Ook de mama's en de papa's zijn van harte welkom. Na de speeltijd werken we aan onze nieuwjaarsbrieven.
Op vrijdagmorgen staan er terug een tweetal toetsen op het programma. De eerste is meetkunde. Daarna werken we terug aan onze brief naar de Kerstman. Na het zwemmen maken we de laatste toets van verkeer. Hopelijk is iedereen voor de middag klaar met alle toetsen. Na de middag maken we een kerststukje, werken we indien nodig de nieuwjaarsbrieven af. Indien er nog wat tijd over is mag je in het kerstboekje spelletjes spelen kleuren, ....
Iedereen is er de laatste weken mee bezig. Ik merkte dat jullie er ook nogal wat vragen rond hebben. Op de site van Karrewiet kan je er alvast het een ander over lezen.
Doe jij ook mee aan de enquêtte van Karrewiet. Misschien komt je eigen stem wel in de loop van de kerstvakantie aan bod. Ik deed alvast mee en jij nu ook?
Vorige nacht bracht de Sint een bezoekje aan onze school. Iedere klas werd getrakteerd op een mooi cadeau. In 4 LOA bracht onze kindervriend een drietal gezelschapsspelen voor in de klas. Op maandagnamiddag proberen we die zeker uit. Vergeet je dan ook je eigen sinterklaascadeau niet?
Op onze blog kan je bij kinderrechten een aantal leuke spelletjes vinden. Zeker het uittesten waard!
Maar volgende week Kerst in de klas. De sinterklaasliederen worden kerstliederen, de zak wordt een kerstboom en de zwarte pieten worden engeltjes.
° Meetkunde: het tekenen van loodrechte rechten en lijnstukken + veel herhalen en oefenigen maken. ° speelgoed: we bekijken een schilderij van onze vriend Pieter Bruegel. ° Verkeer: wat als er een politieman op de weg staat? ° Godsdienst: afwerken van het thema conflicten door het herhalen en inoefenen. ° Muzische vorming: een zwarte pieten mobile en een sint van draadjes.
Amai, zoveel? Ja. En als afsluitertje lezen we een interview met de Sint.
Beter laat dan nooit! Een gelukkige verjaardag Joren. Was het een leuke dag? Veel cadeautjes in ontvangst genomen? en heb je alle kaarsjes kunnen uitblazen?
We werken in wero nog steeds aan het thema rond speelgoed. Op vrijdag werken we aan het deeltje rond kinderspelen van heel lang geleden. Op donderdagnamiddag komt de opa van Rhune (1LOA) en Jarne (3KAA) volksspelen spelen op school. Wij gaan ook een kijkje nemen, maar zullen jammergenoeg niet zelf kunnen spelen. Maar volksspelen sluiten heel goed aan bij dit onderwerp.
Het was eventjes stilletjes op de blog. Maar nu vliegen we er terug met volle moed in.
Wat staat er op de agenda voor donderdag 3 december?
We maken eerst een toets over het wero thema voeding. Na de toets maken we nog een aantal herhalingsoefeningen rond meten en metend rekenen. Dit natuurlijk als voorbereiding op de toets van volgende week. Daarna werken we in muzische vorming rond 6 december. We gaan de klas opdelen in twee groepen. Eén groepje gaat een krijttekening van Sinterklaas op zijn paard maken. Het andere groepje gaat werken rond de adventperiode. Daarvoor maken we een adventskrans. Maar dan een eenvoudiger versie ervan. De adventskransen zullen op donderdag nog niet klaar zijn. Als we geluk hebben, kunnen we die vrijdagnamiddag volledig afwerken. Aan de hand van de foto's kan je al zien wat het gaat worden.
In ons thema rond voeding, die we de laatste tijd wat in de koelkast hebben gestopt, werken we rond de laatste stap. Namelijk in melk zit calcium. Maandagnamiddag versturen we onze mailtjes. De receptjes zijn nog niet helemaal klaar, maar iedereen zal de receptenbundel zeker voor de kerstvakantie kunnen meenemen naar huis.
Donderdagnamiddag gaat 4 LOA er een namiddag tussenuit. Neen, het is geen halve dag vakantie. Wij, 4 LOA, gaan op bezoek naar het museum van Peter Benoit. We hebben er namelijk een belangrijke missie bij. Op zoek naar de verdwenen muziek. Een dief is er met de muziek vandoor en wij gaan helpen om die terug te vinden. Er was zo iets met een sleutel en een geheime kast. We kregen allerlei tips, maar veel wijzer zijn we er niet van geraakt. Het zal een leerrijke namiddag worden. Maar ook wel een beetje spannend!
Ga eens op zoek naar wat informatie over Peter Benoit. Tik bij Google eens die naam in en komt een schat van informatie tegen. Veel plezier.
Ooh, ja, vergeet je niet eens te vragen of je mama, papa, oma of opa mee kan. Je weet wel om de veiligheid op straat te garanderen.
Op 21 november startte de voorleesweek. Ook vanaf maandag staan wij bij deze week eens stil. Letterlijk en figuurlijk. Iedereen brengt op maandag zijn eigen favoriete boek mee. Tuurlijk, breng ik dat van mezelf ook mee. Het is helemaal niet erg als je boek nog niet uitgelezen is, dat van mij is ook nog niet uit!
Maandag krijg je een aantal tips mee om een goed boek uit te kiezen, maar ook wat voorleestips voor de mama's en papa's. Iedereen krijgt ook nog een leuke bladwijzer.
Op vrijdagnamiddag speelden we een soort spel, waarin we de reeds geleerde leerstof rond onze zes koningen der Belgen op een speelse konden inoefenen. We werden verdeeld in groepjes. Per groepje probeerden we de informatie die op de kaartjes stond bij de juiste Koning der Belgen te hangen. We mochten daarbij alles opzoeken in ons Zonnestraaltje.
Vandaag heeft iedereen van het vierde leerjaar zich eens in de wereld van Jonas kunnen plaatsen. Juf Mieke kwam vandaag in de klas. Ze leerde ons alles over Jonas zijn beperkingen. Jonas legde al zijn hulpmiddeltjes haarfijn uit. We kregen allemaal een bril op onze neus. Iedereen merkte al heel vlug op dat het niet zo evident is voor Jonas in de klas. We deelden de ervaringen met elkaar.