Kan iedereen tegen morgen zijn of haar uitgelezen, gelezen jeugdboek meebrengen? We bekijken dan even in klas welk soort boeken, jeugdauteurs, ... aan bod zijn gekomen. Misschien lees jij wel een boek, dat je ook de anderen kan aanraden?
Vandaag beginnen we de namiddag met het afwerken van een aantal zaken rond energie. Daarna werken we aan een figuur uit de Griekse mythologie. Namelijk de vrouw Medusa! Wat dat zal worden, zien jullie straks wel. Diegene die vroeger klaar zijn, kunnen al wat verder werken aan hun maan en zon. Na de speeltijd werken we rond week 2 van Broederlijk Delen.
Op vrijdag steken we van wal met herhalingsoefeningen. Daarna werken we nog en stukje rond energie. Na de speeltijd bekijken we de verkeersborden in de les verkeersopvoeding. Miischien vinden we in de voormiddag wel nog wat tijd over om iets te koken. wat dacht je van een vanillepudding van speculaas? Om de namiddag af te ronden werken we nog verder aan week 2 van Broederlijk Delen.
In de namiddag werken we BD af, zowel alles van week 1 en 2. We leren een lied aan rond de boekenbeesten. En natuurlijk bekijken we de stand van zaken rond de uitdaging. Indien er dan nog tijd over is, kunnen we de knustels van gisteren afwerken.
Op maandag starten we de namiddag met de herhaling van metend rekenen. Maar niet zomaar herhalingsoefeningen. We herhalen in de vorm van toepassingen. We werken terug in kleine groepjes om die toepassingen op te lossen, te vergelijken en te bespreken. Daarna werken we nog verder met het thema energie.
Op dinsdag maken we eerst onze toets van metend rekenen. Daarna bekijken we het nieuwe contract. Na de speeltijd werken we rond Broederlijk Delen. we gaan van start met week 2.
Vanaf maandag 1 maart starten niet alleen met onze uitdaging, maar staan we regelmatig stil rond de actualiteit. Jullie krijgen elke week een quiz mee naar huis rond de actualiteit. Jullie kunnen die dan alleen of samen met je ouders, broer of zus invullen. Elke vrijdag maken we dan even tijd om die Quiz te bespreken.
Ik daag jullie uit om dit jaar samen in 10 weken tijd 5000 bladzijden te lezen in jeugdboeken!
Deze uitdaging start op maandag 1 maart 2010 en eindigt op vrijdag 7 mei 2010.
Dit zijn 68 dagen en jullie zijn met 17 lezers! Als we even rekenen zullen jullie per dag gemiddeld 4,3 bladzijden hiervoor moeten lezen. 5000 bladzijden : 68 dagen = 73,5 blz. per dag 73,5 blz. per dag : 17 lezers = 4,3 blz. per lezer per dag
Elke vrijdag gaan we op het einde van de dag de grote leesmeter in de klas aanvullen met de bladzijden die jullie hebben gelezen.
Op vrijdagnamiddag stonden we nog even stil rond Broederlijk Delen. In onze vaste groepjes werkten we rond de vier natuurelementen. We kregen per groep een doos met een nummer op, waarin er veel foto's zaten rond een bepaald element. In ons groepje gingen we samen op zoek naar het element. Een maal gevonden losten we drie vragen op: hoe kan dit element voor mij zorgen, hoe kan ik genieten van dit element en als laatst hoe kan dit element mij schrik aanjagen.
Op vrijdagmorgen werkten we in meetkunde rond de cirkel. Wat is een middelpunt, een straal en een diameter? Wel, iedereen uit het vierde leerjaar kan daarop antwoorden (hopelijk wel, anders heb ik het verkeerd voor, grapje!). We leerden cirkels tekenen met een bepaalde straal. Maar dat was geen eenvoudige opdracht. Maar oefening baart kunst!
Op dinsdagnamiddag kreeg iedereen nog even de kans om hun contractwerk van voor de vakantie af te werken. Velen waren al een heel eind ver zodat er terug in hoekenwerk kon gewerkt worden. De ene zat in de bouwhoek, de anderen maakten een verhaal in de computerhoek, ...
De koffiestop hebben we al gehad. Dit wil zeggen dat de eerste week rond Broederlijk Delen er al opzit. Nog vier weken om te werken rond dit thema. We staan in dit project stil bij Samuel en zijn familie. we kennen nu al Victor en Marta een stuk beter. We bekeken de film, maakten een manta in het groepswerk. Het resultaat is verbluffend. We kregen allemaal een Boliviaanse naam en maakten daarvoor een naamkaartje. We knutselden eenvoudige vingerpopjes met de figuren uit het verhaal. Wat staat ons volgende week te wachten? Dat zul wel zien!!
Na de krokusvakantie gaan we van start met een nieuw project! Namelijk Energie. In alle klassen wordt er rond dit thema gewerkt. Zowel in de kleuterklassen als in de lagere afdelingen. In het vierde leerjaar verdiepen we ons wat meer rond licht en elektriciteit.
Heb je thuis wat informatie liggen rond licht, energie, elektriciteit, batterijen, lichtschakelaars, zaklampen, allerlei lampen (tl-lamp, gloeilamp, spaarlamp, ledverlichting, ...), olielamp, gaslampje (die je misschien gebruikt om te kamperen), ... breng dit zeker gerust mee naar de klas. Met dit materiaal maken we een heuse thematafel.
Op vrijdag 12 februari werkte iedereen zijn knutsels af rond carnaval. Er waren confetti tekeningen, clown dobbelsteen spel, .... De resultaten mogen er zijn!
Donderdagnamiddag knutselen we nog voor een laatste keer aan onze leuke, gekke mutsen en hoeden. Daarna kiezen we er eentje uit die onze klas zal vertegenwoordigen. Na de speeltijd ruimen we de klas op en staan we even stil bij de betekenis van carnaval en wat dat nu te maken heeft met de veertigdagentijd.
Vrijdag starten we dag met een leuke opwarming om daarna in de driehoeken te vliegen! We leren hoe we zelf die driehoeken kunnen tekenen. Weet je nog hoe we de driehoeken indelen? Volgens de hoeken en de zijden. En weet je nog hoe we ze dan benoemen? Ja? Maar dat is prima! We werken ook nog voor de middag ons schilderij af met de vlinders, ons clowndobbelsteenspel en niet te vergeten: het contractwerk. Vlak voor de middag staan we nog even stil bij aswoensdag.
Na de middag kan het carnavalsfeest dan uitbarsten!
Nog een paar dagen vooraleer we de verwarming een graadje lager zetten. Vergeet niet om een dikkere trui aan te trekken op vrijdagmorgen. Het mag ook iets leuker zijn dan een dikke trui. Misschien een dikke, plezante muts, een paar berenhandschoenen, een leuke sjaal, misschien een ander paar warme schoenen.
We beginnen de dag met een leuke ochtendopwarming. Kwestie van het goed warm te hebben voor we de klassen binnengaan. Na de speeltijd van 10.15 uur verzamelen we allemaal in de speelzaal met onze leuke, gekke muts op. De kinderen die hun klas vertegenwoordigen worden op het verhoog verwacht en misschien valt er wel één of meerdere klassen in de prijzen. Na de prijsuitreiking gaat iedereen terug naar de klas om dan na de middag van start te gaan met het carnavalfeest.