Vandaag ging de jaarlijkse scholenveldloop weer door. Alle leerlingen liepen hun longen uit hun lijf. Proficiat aan alle deelnemers! Jullie hebben echt goed gelopen. Haris werd zelfs derde!
De leerlingen van 3N/4N trokken met z'n allen naar Oostende om daar deel te nemen aan een zee van sporten. Daarna wandelden we naar het openluchtmuseum Atlantikwall in Raversijde om daar iets meer te weten te komen over WO|| aan de hand van een fotozoektocht en een vragenlijst.
Op 23 april trokken we met z'n allen naar De Panne om er deel te nemen aan de Bos- en parkspelen. Een verslag van de dag geschreven door Michelle.
We hebben allerlei mensen moeten zoeken in het bos.We moesten opdrachten uitvoeren en we kregen prikjes op een kaartje (voor een goed uitgevoerde opdracht) , als beloning mochten we toverdrank in flessen doen.Iederen werd verdeeld in groepjes van 6.Het was heel leuk bij Asterix en Obelix.We ontmoetten ook Bellefleur,Kakofonix,Panoramix,Nestorix,Hoefnix,Walhalla en nog vele anderen. Het was een leuke voormiddag!!
De kinderen van 3N/4N en juf Martine willen juf Vicky feliciteren met haar schattige baby Kato. De leerlingen maakten enkele wenskaarten tijdens de les muzische vorming.
Eindelijk... Op 11 mei werd ik voor de derde keer mama. Samen met jullie heb naar dit ongelooflijke moment uitgekeken. Het is een dochtertje geworden: Kato. Een zusje voor Cis en Lot. Wat waren ze blij, net als wij (de trotse mama en papa) overigens. Bij de geboorte was Kato 50 cm groot en woog ze 3 kg 490 g. Ondertussen is ze al wat bijgekomen, want het is een flinke eter. Kato en ik stellen het dus zeer goed. Binnenkort komen we eens op bezoek in de klas. Dan kunnen jullie haar eens van dichtbij zien. Veel groetjes en nog hard jullie best doen in de klas! juf Vicky
Vandaag deden we op school mee met een fietsvaardigheidstraining. Zo leerden we onder andere tijdig te stoppen, onze hand uit te steken bij het inslaan van een straat of het oprijden van een rotonde en het nemen van een aantal hindernissen. Dit alles was niet zo evident voor iedereen. Rob ging een tweetal keer onderuit en ook Berre zat af en toe in de knoop met zijn fiets. Romy kwam er met de schrik vanaf toen ze van een heuvel af kwam en in de armen van de juf terecht kwam. Gelukkig liep het goed af en hebben we allemaal het diploma van "Meester op de fiets" behaald.
We willen vanalles te weten komen over het menselijk lichaam. Daarom hebben we de klas in groepjes verdeeld. Zo zoeken we naar informatie over de spijsvertering, de tanden, het ontstaan van de mens, de zintuigen, ons bloed, de ademhaling, ons geraamte en de spieren. Onze klas is een heuse bibliotheek. Bijna iedereen had documentatie mee. Yentl, Bo, Elise en Jessy hadden zelfs röntgenfoto's mee van hun armen, benen, hoofd en tanden. Wel een beetje eng.
Zoals jullie al hebben vernomen zijn we deze week gestart met een project. Dit houdt in dat de leerlingen zelf hebben beslist waarover ze in de lessen wereldoriëntatie en muzische vorming zullen leren. Uit een stemmenronde is het onderwerp Het menselijk lichaam uit de bus gekomen.
Het is de bedoeling dat de leerlingen aan de hand van de meegebrachte documentatie en informatie op zoek gaan naar antwoorden op de vragen die zij zichzelf hebben gesteld, Wat willen we weten?.
We zullen ook een initiatieles krijgen van het Jeugd-Rode Kruis van Veurne. Dit gaat door op dinsdag 3 februari. In een 3-tal uren zullen deze mensen de kinderen leren hoe ze huid- en brandwonden herkennen en verzorgen, een bloedneus moeten verzorgen, reanimatietechnieken moeten toepassen en hoe ze hulpdiensten moeten verwittigen.
Op vrijdag 13 februari gaan we de creatieve weg op. We bezoeken dan het Ensorhuis in Oostende. James Ensor was een kunstenaar die zich graag liet inspireren door de mens en zijn skelet. We bezoeken zijn huis en maken daarna een kunstwerk in het atelier. Hiervoor vraag ik 4 euromee te geven (rondleiding + verwerking in atelier + vervoer) met uw kind. s Middag zullen wij ook niet tijdig op school zijn voor het middagmaal. Dus, wil iedereen zijn lunchpakket meebrengen!
Als apotheose van dit alles wilden de leerlingen ook een tentoonstelling in elkaar steken over alles wat ze gezien, geleerd en gedaan hebben. Hierbij willen de kinderen alle ouders uitnodigen om deze te komen bekijken. Dit zou op vrijdag 20 februari doorgaan, vanaf 14u45. Schrijf dit alvast in jullie agenda!
Op maandag hebben we een kerstboom gemaakt van hout en hebben we elk om beurt moeten zagen met de zaagmachine.
Op dinsdag hebben we de kerstboom van hout geschilderd.
Op donderdag hebben we kaarsenpotjes moeten uit de bak halen, op de houten kerstboom plakken en een tijd later, na de middag, hebben we versiering in de kaarsenpotjes gedaan.
Het vijfde en het zesde leerjaar hebben koeken gebakken.
Het eerste en het tweede hebben pudding gemaakt en ze hebben het opgegeten.
Vandaag is hetkerstmenu en het is er nog een nog galabal.
Wat een verrassing zeg. De juf kreeg vandaag hulp van twee andere juffen. Juf Claire en juf Monda. Bij hen konden we onze fantasie volledig laten gaan. We leerden de marmertechniek met olieverf op papier. Wat kan je nogal toveren met kleuren zeg. Echt leuk. Ieder werkje is uniek. Het was een aangename namiddag!
Dinsdag, 4 november, hebben we pizza gemaakt. We werden in vier groepen verdeeld.
Terwijl een groep bezig was maakten de anderen een tekening.
Daarvoor kweekten we champignons. Deze moesten we in stukjes snijden. Iemand moest het deeg kneden en uitrollen met een deegrol, iemand anders een bakplaat invetten, nog iemand anders de tomatensaus erop doen. Als laatste mochten we elk een handje kaas over de pizza strooien.
Op vrijdag 24 oktober gingen we op uitstap. De juf deed er eerst wat geheimzinnig over. We waren allen echt benieuwd. Toen juf ons donderdag vertelde dat we twee doe-tentoonstellingen gingen bezoeken, waren we allen dolenthousiast. De eerste tenstoonstelling was "Onder dak". Deze ging over hoe dieren wonen: alleen of in groep, op een vaste plaats of trekkend, of ze zelf hun huis bouwen of er eentje kraken, ... Aan de hand van opdrachtjes moesten we in groepjes op zoek gaan naar allerlei antwoorden.Wanneer we alles gevonden hadden was het tijd om eventjes uit te waaien. We gingen naar buiten. Daar speelden we een spelletje waarbij er twee ploegen waren. Je moest de staart proberen af te pakken van iemand uit de andere ploeg. Daarvoor kreeg je een puzzelstuk in de plaats. De ploeg die als eerste de volledige puzzel kon maken was de winnaar. Het blauwe team was supersterk, maar heeft toch nipt de duimen moeten leggen voor het rode team. Van al dat ravotten hadden we honger en onze picknick smaakte dan ook wel. Tijd voor de tweede tentoonstelling: "Vlerk de Vleermuis". Hier moesten we op zoek gaan naar antwoorden in de grot waar Vlerk woont. Het was leuk. Wist je dat een vleermuis voor zijn winterslaap meer dan het dubbel weegt dan na zijn winterslaap?
We gaan op uitstap volgende week vrijdag.We denken dat het naar het bos is in Ieper. We moeten onze regenjas, onze laarzen en onze picknick mee hebben. We vinden het spannend.
Met onze champignons gaat het goed. De schimmel is al aan de oppervlakte gekomen. Hopelijk kunnen we er volgende week al plukken.
Op vrijdag 19 september was het weer zo ver. Naar jaarlijkse gewoonte werden een aantal vertegenwoordigers verkozen die zich geroepen voelen om zich in te zetten voor de school. Na het voeren van een hele week campagne en het uiteenzetten van de ideeën op vrijdag werd de stemronde geopend. De leerlingen die zich kandidaat stelden werden ook allemaal verkozen, tot grote vreugde van de kandidaten!
Het is de eerste twee weken goed gegaan. We hadden direct huiswerk. De eerste dag was het heel leuk.We hebben veel dingen gedaan. Ook pannenkoeken gebakken. Zo leerden we elkaar beter kennen en konden we wat vertellen over de vakantie. We zijn het al wat gewoon, zo na twee weken. Robbe en Michelle