OntwerpStudio
Categorieën
  • Opdracht (4)
  • Planning (2)
  • Inhoud blog
  • mail transics
  • mail politie
  • mail garmin
  • keuze
  • interessante info zender/ontvanger R/C
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    James Dyson Award
    13-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.info dode hoek
    De dode hoek Volgens een onderzoek van VTB-VAB is één derde van de dodelijke verkeersongevallen met vrachtwagenchauffeurs en fietsers te wijten aan de dode hoek. Hoe goed de vrachtwagenchauffeur ook oplet, de kans dat hij een fietser letterlijk over het hoofd ziet, blijft altijd bestaan. Gelukkig zijn er enkele zaken waarop je als fietser zelf bewust kunt letten om een ongeval te vermijden. Wat is de dode hoek? De dode hoek is een ruimte van ongeveer 70 m2 rond de vrachtwagen of bus waarbinnen andere weggebruikers gedeeltelijk of volledig onzichtbaar zijn voor de chauffeur van het voertuig. Vooral de dode hoek aan de rechterkant van de vrachtwagen maakt het afslaan naar rechts bijzonder gevaarlijk voor zachte weggebruikers. Deze 70m2 is opgebouwd uit volgende zones rond de vrachtwagen: • vlak voor de cabine: 7 m2 • rechterhoek vooraan: 9 m2 • rechterzijkant: 52 m2 • achteraan: tot 50 m achter het midden van het voertuig Veiligheidsmaatregelen Dankzij een aantal veiligheidsmaatregelen kan het aantal dodehoekongevallen dalen. Zo kan een vrachtwagen worden uitgerust met technische systemen zoals dodehoekcamera’s of dodehoekspiegels. In België en Nederland bijvoorbeeld is dit bij wet verplicht, maar niet in alle Europese landen. En er rijden natuurlijk wel heel wat niet-Belgische vrachtwagens op onze Belgische wegen… Dode hoek? Mij wel gezien! Er zijn gelukkig een aantal zaken waarop je als fietser zelf kunt letten om het gevaar van de dode hoek te ontwijken. We zetten enkele tips op een rijtje: 1. Zien en gezien worden Als jij de bestuurder van de vrachtwagen kunt zien, kan hij jou ook zien. Ga effectief na of je in zijn gezichtsveld zit door hem aan te kijken. 2. Blijf uit de dodehoekzones Fiets dus nooit vlak voor, vlak achter of vlak naast een vrachtwagen. 3. Sta nooit rechts van een vrachtwagen stil Blijf altijd ver achter en ver rechts van de vrachtwagen. Een vrachtwagen die naar rechts wil afslaan, zal altijd eerst uitwijken naar links. Dit geeft je misschien de valse indruk dat hij naar links zal afslaan. 4. Stop altijd vóór de stopstreep Zo geef je vrachtwagens op het kruispunt voldoende ruimte om hun manoeuvre uit te voeren. Als bijvoorbeeld een vrachtwagen de straat vanuit de tegenovergestelde richting inslaat, heeft hij veel plaats nodig om te draaien en wijkt hij dus naar links uit. De stopstreep is zo aangebracht dat er voor die uitwijking plaats genoeg is voorzien. Blijf dus goed voor de stopstreep staan. 5. Wees extra op je hoede ter hoogte van zijstraten aan je rechterkant De situatie waarbij de fietser rechtdoor rijdt en de vrachtwagen rechts afslaat zonder de fietser te hebben gezien, is de grootste oorzaak van dodehoekongevallen.

    13-05-2009, 18:45 Geschreven door Thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.keuze
    Ik heb gekozen voor het probleem : detectie van fietsers in het verkeer. Bij het overlopen van mijn gevonden concepten kwam ik tot het besluit dat detectie van fietsers het meest noodzakelijk is. Zelf heb ik veel ervaring als fietser in het verkeer. En na het bekijken van jaarlijkse cijfers met slachtoffers stond mijn besluit vast.

    13-05-2009, 18:45 Geschreven door Thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.concepten
    1.
     
    Probleem : Zichtbaarheid van fietsers door automobilisten
     
    Dagelijks gebeuren ongevallen waarbij fietsers omvergereden worden door onoplettendheid van chauffeurs of onzichtbaarheid van fietser. Er zijn al vele oplossingen (veiligheidsvestjes, reflecterende stroken, fietslichten,...) maar bij al deze oplossingen is het nog altijd de chauffeur van de auto, vrachtwagen,... die de fietser moet opmerken.
     
    Hierbij had ik al iets verdergedacht. Ik zou graag een systeem uitwerken waarbij het voertuig zelf de fietser opmerkt en een signaal geeft aan de bestuurder. Dit moet zeker te combineren zijn met gps-systeem of dergelijke. De meeste nieuwe wagens worden nu al uitgerust met een ingebouwde gps dus dat is wel de toekomst.
     
    Ik had hier wel even men twijfels bij, omdat ik niet zeker weet of dit systeem wel te ontwerpen valt. Ik bedoel, het is nogal redelijk technisch/electronisch en uitzicht of het ontwerpen zelf naar onze richting toe valt ter discussie.
     
    2.
     
    probleem : Ruimte in wc-hokjes meestal te klein
     
    Vooral in bussen, vliegtuigen, treinen,... is er plaatsgebrek in toiletten. Na het doen van de behoefte is er nauwelijks plaats om gemakkelijk je broek terug aan te doen. Ook het handen wassen aan een lavabotje die boven het toilet hangt is onhandig.
     
    Daarom had ik gedacht aan een toilet die toeklapbaar is. Dus na het doen van de behoefte kan het toilet ingeklapt worden. Ik bemerk zelf wel dat het hygienisch moet gebeuren. Dus er moet een handvat of dergelijke ingewerkt worden dat de mensen niet afschrikt om het vast te nemen.
     
    3.
     
    probleem : Mannen plassen soms op de bril tot afgunst van de vrouwen.
     
    Het is een eeuwenoud probleem. Vrouwen klagen er herhaaldelijk over. Mannen doen de bril niet omhoog en de vrouwen zitten met een probleem. Dit kan opgelost worden door een toilet die omvormbaar is tot mannentoilet. Ik had gedacht aan een gewoon toilet dat kan omhoog geklapt worden en je verkrijgt een herenpisbak. Ook bij dit probleem moet rekening gehouden worden met hygiëne en de handeling zelf. Maar dit aanzie ik als een uitdaging.
     
    Dit idee kwam voorts uit het probleem van hierboven. Hangt er deels mee samen.
     
    4.
     
    probleem : Bestaande winkelkarren zijn onhandig voor zware voorwerpen
     
    Iedereen heeft hier last mee. Maar vooral personen met rugklachten, oude mensen, kinderen,... Wanneer een zwaar voorwerp (6 flessen water, bierbak, zak hondebrokken,...) moet uit de winkelkar getild worden om het in de auto te laden dan is dit een last. De winkelkar is te hoog of de voorwerpen zijn te zwaar.
     
    Dit probleem is een uitdaging. De winkelkarren moeten kunnen in elkaar geschoven worden om te stockeren aan ingang winkel maar moeten ook een oplossing bieden aan het probleem.
     
    Hieronder drie problemen waarbij ik mijn twijfels heb en niet direct aan een oplossing kan komen. Maar mss met wat meer zoek/denk werk toch kunnen slagen.
     
    1.
     
    probleem : Bij het kroontjeswippen van een fles houden we altijd een kroontje over dat we naar de vuilnisbak moeten brengen
     
    Het probleem is dus wanneer we een flesje openen (bier, cola,...) dan blijven we achter met een kroontje dat we dan in de vuilnisbak moeten gaan werpen of op tafel laten liggen tot we het opruimen. Ik had graag gezien dat er een kroontjeswipper bestaat dat een aantal kronen kan opslaan. Dus wanneer we de kroontjeswipper gebruiken, de kroon in/aan/op de kroontjeswipper blijft zitten. Enkel na een paar keer moet de kroontjeswipper geleegd worden in vuilnisbak.
     
    2.
     
    probleem : Het openen van een brikverpakking is moeilijk
     
    Wanneer we bv een doos melk openen scheurt ofwel het lipje af, hebben we een schaar nodig, sluit de doos niet goed af,... Een nieuw systeem van openen is noodzakelijk denk ik. Want iedereen heeft er al eens moeite mee gehad. Ik weet dat sommige dozen al voorzien zijn met een draaiknop waardoor de doos aan de binnekant geopend wordt. Dit is een goed systeem maar vraag me af waarom dan niet alle dozen daarmee uitgerust zijn. Mss is daar meer onderzoek naar nodig of dient er een nieuw systeem te bestaan.
     
    3.
     
    probleem : Vinden van sleutelgat in het donker
     
    De meesten denken dan meteen, zorg dat er een lichtje hangt aan je sleutelbos. Dan denk ik ok, maar al eens geprobeerd het lichtje te doen schijnen op je sleutelgat en tegelijkertijd de sleutel die zich aan dezelfde bos bevindt als het lichtje gemakkelijk in het sleutelgat te steken. Ik denk dat dit wel een probleem is. Eerst had ik gedacht aan een nieuw soort slot waarbij het sleutelgat oplicht (dus het materiaal is bv doorzichtig, vervanger van het nu aanwezige metaal). Dat oplichten kan bv wanneer je op een halve meter afstand komt met je sleutel van je sleutelgat.

    25-04-2009, 15:58 Geschreven door Thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Planning
    19-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.problemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    19-03-2009, 11:41 Geschreven door Thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Opdracht
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.brainstorm



    19-03-2009, 11:39 Geschreven door Thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Opdracht
    05-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdrachtstelling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Affiche James Dyson Award wedstrijd :

    05-03-2009, 11:39 Geschreven door Thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Opdracht
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winnaars James Dyson Award

    Winnaars James Dyson Award vorige jaren

    2004

    De winnaar van de Henry Van de Velde/
    Dyson Design Award 2004 - Joris Smeuninx



    De Tartaruga is een rugzak voor wintersporters die de volledige inhoud, maar ook de rug beschermt. De extra lichte platen beschermen de inhoud.

    Doordat ze apart kunnen bewegen, zal de wintersporter niet worden gehinderd in zijn bewegingen. Een geïntegreerde rugbescherming werkt de beweging van de rug tegen als die buigt in de richting van lumbale extensie, zodat gevaarlijke verwondingen door hyperstrekking kunnen worden voorkomen. Verder werd de vochtafvoer significant geoptimaliseerd in vergelijking met de traditionele rugbeschermingen. Dat werd gerealiseerd door de rugbescherming te integreren in het comfortschuim en een luchtinvoerkanaal te maken in het comfortschuim.

    2005

    Alexander Crolla en Pieter Lesage zijn beiden 27 jaar oud en studeerden in 2001 af aan de Hogeschool Antwerpen, meerbepaald aan het Departement Integrale Productontwikkeling. Samen runnen ze nu het ontwerpbureau “Concrete, all round-creative” in Antwerpen. (www.concrete.be)




    Het winnend ontwerp de ‘Intera” biedt een oplossing voor een probleem waarvan velen onder ons misschien niet eens vermoeden dat ze ermee geconfronteerd kunnen worden. Het ontwerp staat zijn gebruiker toe om op een eenvoudige manier te switchen tussen een gewone pendelfiets en een snelle recreatieve fiets, zonder hierbij de prestaties nadelig te beïnvloeden. Dit gebeurt door een deel van de fiets met de pedalen te laten zwenken zonder de fietsketting te bewegen.

    De ‘Intera” combineert de veiligheid van een gewone stadsfiets in een stedelijke omgeving met de snelheid van een ligfiets op het platteland. Hij werd met bestaande technieken, systemen en onderdelen gerealiseerd, waardoor de productiekosten tot een minimum herleid worden. De ‘Intera’ heeft bovendien een pure, functionele en elegante uitstraling. Het kader van de ligfiets volgt de houding van de fietser. Bij de gewone fiets zijn de pedaalbuis en de enkelvoudig achtervork perfect op elkaar afgesteld waardoor een regelmatige vorm ontstaat.

    2006

    Winnaar Henry van de Velde / Dyson Young Design Award 2006
    Ventra Shower - Pieter de Smul



    Ventra, het ontwerp van Pieter Desmul, is een douche die water bespaart én energie. Na een analyse van de groot water verbruikers in een normaal huishouden, en een gedetailleerdere analyse van de grootste verbruiker, ‘de douche’, komt Pieter tot de conclusie dat men 75% van de tijd in de douche gebruikt om te relaxen, en niet om zich te wassen! Zijn radicaal idee : waarom gebruiken we dat water niet opnieuw?

    Ecodesign
    De uitwerking van zijn idee is elegant in zijn eenvoud. Het bestaat uit een klep in de water afvoer die geopend kan worden bij de thermostatische douchekraan. Normaal is de klep gesloten en vloeit het water door de afvoer. Wanneer het water schoon is, kan men deze klep openen door aan de knop bij de douchekraan te draaien. Het douche water vloeit dan via de afvoer, een filter, en de geopende klep tot een venturibuis. Hier wordt het douche water in de heet water leiding gezogen en gemengd. Een milieuvriendelijke oplossing die water bespaart. Het ontwerp is makkelijk in bestaande systemen in te bouwen en ook praktisch, er is zelfs gedacht aan het reinigen van de filter.

    2007

    communicatie tussen doven en horenden, het vertaald de gebarentaal in een stem



    2008

    The winner of the James Dyson Award 2008 was Michael Chen, from Middlesex University in the UK, who designed Reactiv, a cycling jacket that communicates a cyclist’s intentions to other road users.



    “Winning the James Dyson Award came as a surprise to me. I’m immensely proud to have been selected from a list of such outstanding product designers from around the world. And to be personally selected by James Dyson himself made it more special. The James Dyson Award has given me many new opportunities and much publicity for my designs.”

    05-03-2009, 11:34 Geschreven door Thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Opdracht
    Archief per week
  • 11/05-17/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs