RE: info
BESupport [support@garmin.be]
Verzonden: dinsdag 5 mei 2009 11:27
Aan:
Degraeve Thomas
Hallo Thomas,
Dank om ons op de hoogte te stellen van je project.
Tot op vandaag zijn onze GPS toestellen enkel ontvangers van satellietsignalen. Zelf zenden ze niets uit!
Er bestaan daarentegen wel 'bijkomende' systemen zoals GPS-buddy (kijk eens op hun website) die gegevens doorsturen van posities naar een website ...
Zij zijn meer in die richting bezig dan wijzelf denk ik!
Succes met je project,
_____________________________________________________
Met vriendelijke groeten - Meilleures salutations - Best Regards.
Tom De Schrijver
After Sales & Web Manager Garmin BeLux
Garmin Belux | Rue Pierre Dupontstraat 165 | 1140 Brussel/Bruxelles | BE
T: + 32 2 672 52 54 | F: + 32 2 672 28 03 | www.garmin.be
T: 0903 99 641 Helpdesk end-users
-----Original Message-----
From: Degraeve Thomas [mailto:Thomas.Degraeve@howest.be]
Sent: zondag 3 mei 2009 18:27
To: BESupport
Subject: info
Geachte,
Ik (Thomas Degraeve) ben een 3de jaars student aan het PIH van Kortrijk. Ik volg de richting Industrieel Ingenieur Industrieel Ontwerp en in ons vak Ontwerpstudio doen we mee aan de James Dyson wedstrijd. We dienen een dagdagelijks probleem te zoeken en er een oplossing voor te ontwerpen.
Al enkele weken ben ik bezig aan een ontwerp voor fietsen en auto's. Mijn probleem is dat er te veel ongevallen gebeuren waarbij auto's en fietsers betrokken zijn. De bestaande oplossingen zijn allemaal voor fietsers, de bedoeling is overal dat de fietser zichtbaarder is voor de bestuurders van auto/bus/vrachtwagen/.... Mijn idee was om de taak niet meer op de bestuurder te leggen maar op een systeem. Dat de bestuurder gewaarschuwd wordt als een fietser nadert of ze een fietser naderen.
Na veel opzoekwerk had ik enkele vragen. Ik had gedacht om het systeem uit te werken op gps-toestellen. De meeste mensen zijn in het bezit van een gps-systeem en de meeste verkochte auto's hebben een geïntegreerd gps-apparaat. Denkt u dat het mogelijk is om fietsers te detecteren met behulp van een gps-apparaat? Is daar al onderzoek naar gedaan? Misschien is het mogelijk dat de fiets een zend-systeem (gelijkaardig aan gps) bevat zodat satellieten dit kunnen opmerken en doorsturen naar de gps-apparaten die zich dicht bij de fiets bevinden.
Alle info hieromtrent zou een enorme hulp voor me zijn. Graag zo snel mogelijk. De presentatie is voorzien binnen twee weken.
Hopelijk vind je even de tijd.
Alvast bedankt op voorhand
mvg
Thomas Degraeve
Na het op onderzoek gaan naar mogelijk technologische en/of elektronische oplossingen kan ik het volgende besluiten :
http://www.transics.com/
Het bedrijf transics in ieper verkoopt systemen waarbij vrachtwagens/bestelwagens op de voet kunnen gevolgd worden door het bedrijf. Informatie als snelheid, rusttijden, afgelegde weg, waar het zich bevindt,... kunnen opgevraagd worden om de zoveel minuten.
Na contact met dit bedrijf kwam ik te weten dat dit niet van toepassing kon zijn op mijn probleem. Dus alles met sateliet kan ik achterwege laten.
Na het vinden van de informatie over R/C zenders/ontvangers kon ik besluiten dat deze oplossing wel mogelijk is. Dus onderzoek nodig!!!
Peuter ziet mama verongelukken
KENZO (5) ZAT ACHTEROP FIETS DIE DOOR VRACHTWAGEN AANGEREDEN WERD
Reeds 2 reacties | reageer zelf
OOSTENDE - 'Ik besef nog niet dat mijn vrouw nooit meer thuiskomt.' Christophe Beernaert uit Oostende is aangeslagen nadat hij zijn vrouw verloor bij een dodehoekongeval. Zijn zoontje overleefde het drama.
Het ongeval gebeurde rond negen uur gistermorgen op de hoek van de Koningsstraat en de Leopold-II laan, vlak bij het Kursaal van Oostende. Caroline Compernolle (37) uit Oostende kwam met haar fiets uit de Koningsstraat en draaide de Leopold II-laan rechts in. Haar zoontje Kenzo (5) zat achteraan op de fiets. Op dat moment sloeg ook een vrachtwagen van Delhaize de Leopold II-laan in. De bestuurder zag de vrouw niet, met fatale gevolgen. Ze werd aangereden en belandde met haar fiets onder de truck. De hulpdiensten snelden ter plaatse en probeerde de vrouw te reanimeren. Tevergeefs, Caroline overleed op straat.
'Het is verschrikkelijk. Ik ben bij mijn vrouw geweest in het ziekenhuis. Ik herkende haar niet. Het dringt nog niet goed tot me door. Ik kijk constant naar de deur. Het is alsof Caroline straks thuiskomt. Maar dat zal nooit meer het geval zijn. Het is ongelooflijk hard dat te aanvaarden', zegt Christophe Beernaert.
Zijn zoontje Kenzo overleefde de klap. Het jongetje is er fysiek niet zo erg aan toe. 'Kenzo heeft een lichte hersenschudding en wat schaafwonden', vertelt Christophe. Emotioneel is het een ander verhaal. Kenzo zag alles gebeuren. 'Hij begint stilaan te beseffen dat zijn mama er niet meer is. Gelukkig vraagt hij nog niet naar haar, maar die dag komt wellicht wel. Het wordt een zware periode.'
Christophe was woensdagmorgen aan het werken als hulpkok in restaurant Petrus op het Sint-Petrus- en Paulusplein. De man was via de groenteleverancier van het restaurant al op de hoogte gebracht van 'een dodelijk ongeval met een fietser in Oostende'. Pas toen zijn schoonmoeder wat later het restaurant al roepend binnenliep, besefte Christophe dat het ongeval zijn gezin had getroffen. In enkele luttele seconden werd zijn leven dooreengehaald. Christophe is zijn vrouw voorgoed kwijt. Zijn zoontje kan hij gelukkig wel nog vastpakken. 'Kenzo is bij mij. Ik moet er zijn voor hem. Wat moet zo'n jongetje alleen in het ziekenhuis doen? Het is een wonder dat Kenzo het ongeval overleefd heeft. Ik mag er niet aan denken wat ik zou doen mocht ook mijn zoontje er niet meer zijn.'
Tussen de emoties door stelt Christophe zich vragen over de omstandigheden van het ongeval. 'Wat deed die vrachtwagen in het stadscentrum? Er is geen Delhaize in de binnenstad', zucht Christophe. In Oostende is er een Delhaizevestiging aan de Leopold III-laan naast het Mercatordok en in de Northlaan aan de Sleuyter Arena. Mogelijk was de vrachtwagen van de Sleuyter Arena op weg naar het Mercatordok.
Het ongeval van gisteren doet sterk denken aan een gelijkaardig ongeval op de hoek van de Torhoutsesteenweg en de Elisabethlaan in juni vorig jaar. Peter Viaene zag toen zijn vrouw Murielle Deconynck en zijn tweejarige zoontje Maarten gegrepen worden door een werfwagen. Beiden overleefden de aanrijding niet.
Fietser in levensgevaar na dodehoekongeval in Gent
GENT - Een 52-jarige fietsster is vrijdagnamiddag omstreeks 15.45 uur levensgevaarlijk gewond geraakt toen ze op het kruispunt van de Antwerpse steenweg en de Beelbroekstraat in Oostakker (Gent) onder de achterwielen terechtkwam van een vrachtwagen die wou afdraaien.
Volgens de eerste gegevens had de trucker bij het afslaan gewacht om een fietser door te laten maar had hij niet gezien dat er nog een tweede fiets achteraan kwam. Het slachtoffer, Nicole Bracke, werd met levensgevaarlijke verwondingen overgebracht naar het UZ.
Het parket heeft een verkeersdeskundige aangesteld om de omstandigheden van het ongeval te onderzoeken.
Meisje (12) zwaargewond na aanrijding door vrachtwagen
LOKEREN - Een meisje van twaalf raakte vrijdag in Lokeren zwaargewond toen ze op haar fiets werd aangereden door een vrachtwagen. Het parket van Dendermonde heeft een verkeersdeskundige aangesteld om de omstandigheden van het ongeval te onderzoeken.
De aanrijding gebeurde rond 8 uur op het kruispunt van de Koning Boudewijnlaan en de Molenstraat. Het meisje uit Lokeren was met de fiets op weg naar school. Ze stak de straat over op de daarvoor voorziene strook, zegt het parket. Een naderende vrachtwagen kon door nog onbekende oorzaak niet op tijd remmen. Het slachtoffer werd zwaargewond overgebracht naar het Universitair Ziekenhuis in Gent.
Lien (17) doodgereden op weg naar school
ZWART KRUISPUNT IN EEKLO EIST OPNIEUW SLACHTOFFER
EEKLO - De 17-jarige Lien Van Tomme uit Maldegem is gisterochtend op weg naar school met haar fiets onder de wielen van een vrachtwagen terechtgekomen. In de late namiddag bezweek ze aan haar verwondingen.
Lien Van Tomme fietste elke dag ongeveer vijf kilometer tussen haar woonplaats in Staalijzer in Maldegem en het College O.L.V. ten Doorn in Eeklo. Daarbij moest ze twee keer per dag het kruispunt van de Ringlaan met de Raverschootstraat oversteken, een punt dat al jaren bekend staat als een zwart kruispunt.
In Eeklo is er geen enkel kruispunt waar jaarlijks meer ongevallen gebeuren. Gisteren bewees het nog maar eens z'n bedenkelijke reputatie. Toen Lien samen met twee vriendinnen de Ringlaan wilde kruisen, werd ze om iets na acht uur gegrepen door een vrachtwagen van de firma Van Ganzewinkel. De eerste twee meisjes kon de chauffeur nog ontwijken, maar Lien werd met haar fiets frontaal aangereden.
Ze werd eerst met zware verwondingen opgenomen in het AZ Alma in Eeklo en nadien met spoed overgebracht naar het AZ Sint-Lucas in Gent, waar ze in de late namiddag overleed.
Het kruispunt werd tot iets voor de middag afgesloten door het parket dat een verkeersdeskundige aanstelde. Uit de eerste vaststellingen blijkt dat de chauffeur niet te hard reed, niet had gedronken en volledig in orde was met alle voorschriften. De politie van Eeklo heeft zowel de chauffeur als de ouders van het meisje slachtofferhulp aangeboden.
'Het valt amper te vatten dat mijn dochter er niet meer is', reageert de vader van Lien aangeslagen. 'Voor ze naar school vertrekt, zit je nog samen aan de ontbijttafel en een kwartier later ben je haar voorgoed kwijt.'
Sander (11) sterft onder wielen vrachtwagen
FIETSERTJE VERMOEDELIJK SLACHTOFFER VAN DODEHOEKONGEVAL
LEUVEN - De 11-jarige Sander Victor werd dinsdag het slachtoffer van een dodelijk ongeval in Leuven. De fietser uit Herent werd op weg naar school gegrepen door een vrachtwagen aan de Wijnpersstraat. 'Elke ochtend was ik bang', aldus de moeder van Sander.
Het kruispunt van de Donkerstraat met de Wijnpersstraat in Leuven werd gisterenmorgen omstreeks 8 uur getroffen door een drama. Sander Victor, een 11-jarige jongen uit Herent, was met zijn fiets op weg naar school en daalde de Donkerstraat af. Een vrachtwagen van Longin Services reed ook in de richting van het centrum van de stad en draaide de Wijnpersstraat in. De chauffeur had de jonge fietser niet gezien, met een drama tot gevolg. Sander Victor werd gegrepen en overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.
'De politie sloot de Donkerstraat en de Wijnpersstraat meteen af voor het verkeer. Het parket stuurde een verkeersdeskundige naar het kruispunt om het dodelijk ongeval in detail te onderzoeken', aldus commissaris Marc Vranckx van de Leuvense politie. Meer dan waarschijnlijk bevond de jonge fietser zich in de dode hoek van de vrachtwagen. De chauffeur van Longin Services, het bedrijf van racepiloot Bert Longin, had niet gedronken en reed ook niet te snel.
Familie, vrienden en klasgenootjes verzamelden gisterenavond om 19 uur voor een herdenking op de plaats van het dramatische ongeval. Veel tranen, maar ook veel herinneringen aan een jongen die te vroeg uit het leven werd gerukt door het noodlot.
'Het zou niet mogen gebeuren', sprak de moeder van Sander emotioneel, al probeerde de vrouw zich sterk te houden voor haar drie andere kinderen. 'Je hoort zo vaak over dodelijke ongevallen met vrachtwagens, maar als het je eigen gezin dan treft... Elke morgen tussen 8 en 8.30 uur leefde ik met een soort angst voor het telefoontje dat ik nu heb gekregen. Kan men die vrachtwagens echt niet uit het verkeer bannen op uren dat kinderen naar school fietsen of terugkeren naar huis?'
Tijdens de plechtigheid werden er op de plaats van het ongeval veel bloemen, beertjes en boodschappen achtergelaten ter nagedachtenis van de 11-jarige Sander. 'We zijn hier omdat we Sander allemaal heel hard missen. De familie kan op onze steun rekenen. Zaterdag gaan we samen naar de begrafenisplechtigheid van Sander in Herent. Omdat we er in deze moeilijke tijden voor elkaar moeten zijn', klonk het. Ook Jan Victor, de oom van de jongen, had nog een boodschap. 'We moeten ervoor zorgen dat het verkeer veiliger wordt voor iedereen. Dat is mijn boodschap voor bestuurders van vrachtwagens en wagens, maar ook voor fietsers. Kijk alsjeblieft uit en wees voorzichtig, want elk verkeersslachtoffer is er één te veel.'
11-jarige fietser komt om in Leuven
LEUVEN - In Leuven is dinsdagochtend een elfjarige jongen om het leven gekomen toen hij op zijn fiets gegrepen werd door een vrachtwagen. Dat meldt het Leuvense parket. De jongen was op weg naar school. De vrachtwagenchauffeur is in shock, aldus het parket.
Het ongeval gebeurde dinsdagochtend omstreeks 08.00 uur in de Donkerstraat. Een vrachtwagen wilde rechtsaf de Wijnpersstraat inslaan terwijl de elfjarige jongen op het fietspad de helling kwam afgereden. De jongen werd gegrepen door de truck en overleed aan zijn verwondingen.
De juiste omstandigheden van het ongeval zijn nog niet duidelijk. Het Leuvense parket heeft een verkeersdeskundige aangesteld.
Ondertussen wordt de vrachtwagenchauffeur, die door het gebeuren in shock was, opgevangen door de Leuvense politie. De ouders van het slachtoffer krijgen steun van de dienst slachtofferonthaal.
Ook moeder overleden na ongeval Oostende
OOSTENDE - In Oostende zijn vanmorgen een 34-jarige vrouw en haar tweejarige zoontje om het leven gekomen. Het kind zat achteraan bij zijn moeder op de fiets toen ze door een vrachtwagen gegrepen werden.
Het ongeluk gebeurde op het kruispunt van de Elisabethlaan en de Torhoutsesteenweg. De vrouw wilde op het kruispunt rechtdoor rijden, terwijl een vrachtwagen die er naast reed, naar rechts ging.
Het kind zat in het kinderzitje achteraan op de fiets van de moeder en overleed ter plaatse. De vrouw werd in kritieke toestand overgebracht naar het ziekenhuis. Maar daar is ze enkele uren later ook overleden. De 44-jarige vader die ook bij het ongeval betrokken was, bleef ongedeerd.
Het parket in Brugge kwam ter plaatse om de omstandigheden van het ongeval te achterhalen. Er is volgens de Oostendse politie nog geen duidelijkheid.
GPS
GPS gebruikt 32 (bij opstart 24) verschillende satellieten die elk in een van de zes banen op 20.200 km hoogte cirkelen. Deze banen zijn zodanig samengesteld dat vanaf elke plaats op aarde altijd minstens vier satellieten waarneembaar zijn.
Het meetprincipe van het Global Positioning System is gebaseerd op de afstandsmeting tussen satelliet en ontvanger en het bekend zijn van de positie van de satelliet. De afstanden tussen de satelliet en de ontvanger worden uit de gemeten looptijden van radiogolven afgeleid.
Verschuiving van de pseudorange met de klokfout tot de ware afstand.
De looptijd wordt bepaald door de pseudo-random code van de satelliet te vergelijken met een door de ontvanger opgewekte code. De looptijd veroorzaakt een faseverschil tussen deze twee codes die door de ontvanger omgerekend wordt tot looptijd en met de voortplantingssnelheid van het signaal tot de afstand tot de satelliet, de pseudo-afstand (pseudo slant range, PSR). Deze berekende afstand bevat nog fouten, zoals de klokfout in de ontvanger en atmosferische storingen.
Aangezien de satelliet zeer nauwkeurige atoomklokken heeft, is de satellietpositie te berekenen uit de baanvoorspelling in de navigatieboodschap en de satelliettijd. De ontvanger kan daarna een bol met de straal PSR berekenen waarop men zich bevindt. Snijding met de bol van een tweede satelliet levert een cirkel op en snijding met een derde levert twee punten op, waarvan één zich ver weg van de aarde bevindt en daarom verworpen kan worden. Als er geen fouten zouden zijn, dan zou een vierde bol ook in dit punt snijden. Als er wel fouten zijn, dan moet de PSR gecorrigeerd worden. Deze correctie is een maat voor de klokfout. Hiermee vervalt de noodzaak om de ontvanger met een dure atoomklok uit te rusten. Voor het hele systeem geldt: hoe meer satellieten hoe nauwkeuriger de positie berekend kan worden.
Afstandsbediening speelgoedauto
http://users.skynet.be/smasher/rcinfo/rcstuff/elek/txrx/rczender.htm
Verkeer maakt nog te veel slachtoffers (09/10/2008)
VERKEER VEROORZAAKTE 1.067 DODEN EN 66.798 GEWONDEN IN 2007
Er gebeurden vorig jaar meer ongevallen dan vijf jaar geleden, maar er zijn minder mensen bij omgekomen. Het aantal zwaar- en lichtgewonden is aanzienlijk gestegen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Nationaal Instituut voor de Statistiek.
Exact 66.798 mensen kwamen vorig jaar met letsels uit een verkeersongeval. Dat zijn er net iets meer dan vijf jaar geleden, toen er 66.342 mensen gewond raakten. Elke dag is een ongeval voor maar liefst 183 mensen de oorzaak van verwondingen. De dienst Statistiek heeft die ontstellende cijfers nu uitgesplitst per gemeente en per weggebruiker om te analyseren voor wie het verkeer het gevaarlijkste is.
Uit de cijfers blijkt dat de kans om gewond te raken in een ongeval stijgt, maar dat er minder mensen overlijden op de weg. Het aantal ongevallen steeg van 47.619 naar 49.794, het aantal verkeersdoden daalde van 1.353 naar 1.067. 'Ten opzichte van 2006 is er zo goed als een stagnatie van het aantal doden', nuanceert Werner De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). 'Dat het aantal ongevallen stijgt, is wel een slecht teken. Het is goed dat de ernst van die ongevallen vermindert, maar het dodental blijft onaanvaardbaar hoog.'
De auto blijft het minst veilige vervoermiddel. In 2002 raakten 39.548 mensen gewond in een auto-ongeval. Dat zijn er 108 per dag. Maar liefst 809 mensen stierven in een auto-ongeval. Vijf jaar later, in 2007, is dat aantal wel gedaald naar 545, al raakten er nog altijd dagelijks 106 gewond. Voor vrachtwagenchauffeurs is de trend minder hoopgevend. Vorig jaar stierven er 25 in een ongeval, waar dat er in 2002 nog maar 16 waren. Er vielen 742 gewonden. Op de bus viel in 2007 maar één dode.
Ook voor zwakke weggebruikers is het verkeer niet veiliger geworden. Vorig jaar raakten er elke dag 13 voetgangers gewond in een ongeval. Vijf jaar geleden waren dat er nog maar 11 per dag. Op de fiets raakten in totaal achthonderd mensen méér gewond bij een ongeval dan in 2002: 8.048 in plaats van 7.205. Er vielen wel nog 'maar' 88 doden, twintig minder dan vijf jaar voordien. 'Gelukkig zien we in de voorlopige Verkeersbarometer dat het aantal ongevallen dit jaar wel daalt', zegt De Dobbeleer. 'Het is nu afwachten of dat zich doorzet in de komende maanden.'
De dienst Statistiek maakt nu ook een onderscheid per gemeente. Daaruit blijkt dat grote steden het gevaarlijkst zijn. In Antwerpen raakten 6 op de 1.000 inwoners gewond in een verkeersongeval, in het Vlaams-Brabantse dorpje Bever waren dat er maar 1,5 op de 1.000. 'Er rijden veel meer auto's in steden omdat pendelaars daar moeten zijn', legt De Dobbeleer uit. 'Maar omdat de snelheid hoger ligt in landelijke gebieden, vallen daar in verhouding meer doden.'
Na heb bekijken van al deze krantenberichten kan ik volgende besluiten trekken :
- de meeste ongevallen zijn dodehoeksongevallen
- ook zijn er ongevallen te wijten aan vermoeidheid, onzichtbaarheid,...
Het systeem dat moet bekomen worden dient een oplossing te bieden voor elk van deze gevallen. De chauffeur moet uitermate geinformeerd worden waar de fietser zich bevindt.
De dode hoek
Volgens een onderzoek van VTB-VAB is één derde van de dodelijke verkeersongevallen met vrachtwagenchauffeurs en fietsers te wijten aan de dode hoek. Hoe goed de vrachtwagenchauffeur ook oplet, de kans dat hij een fietser letterlijk over het hoofd ziet, blijft altijd bestaan. Gelukkig zijn er enkele zaken waarop je als fietser zelf bewust kunt letten om een ongeval te vermijden.
Wat is de dode hoek?
De dode hoek is een ruimte van ongeveer 70 m2 rond de vrachtwagen of bus waarbinnen andere weggebruikers gedeeltelijk of volledig onzichtbaar zijn voor de chauffeur van het voertuig. Vooral de dode hoek aan de rechterkant van de vrachtwagen maakt het afslaan naar rechts bijzonder gevaarlijk voor zachte weggebruikers.
Deze 70m2 is opgebouwd uit volgende zones rond de vrachtwagen:
vlak voor de cabine: 7 m2
rechterhoek vooraan: 9 m2
rechterzijkant: 52 m2
achteraan: tot 50 m achter het midden van het voertuig
Veiligheidsmaatregelen
Dankzij een aantal veiligheidsmaatregelen kan het aantal dodehoekongevallen dalen. Zo kan een vrachtwagen worden uitgerust met technische systemen zoals dodehoekcameras of dodehoekspiegels. In België en Nederland bijvoorbeeld is dit bij wet verplicht, maar niet in alle Europese landen. En er rijden natuurlijk wel heel wat niet-Belgische vrachtwagens op onze Belgische wegen
Dode hoek? Mij wel gezien!
Er zijn gelukkig een aantal zaken waarop je als fietser zelf kunt letten om het gevaar van de dode hoek te ontwijken. We zetten enkele tips op een rijtje:
1. Zien en gezien worden
Als jij de bestuurder van de vrachtwagen kunt zien, kan hij jou ook zien. Ga effectief na of je in zijn gezichtsveld zit door hem aan te kijken.
2. Blijf uit de dodehoekzones
Fiets dus nooit vlak voor, vlak achter of vlak naast een vrachtwagen.
3. Sta nooit rechts van een vrachtwagen stil
Blijf altijd ver achter en ver rechts van de vrachtwagen. Een vrachtwagen die naar rechts wil afslaan, zal altijd eerst uitwijken naar links. Dit geeft je misschien de valse indruk dat hij naar links zal afslaan.
4. Stop altijd vóór de stopstreep
Zo geef je vrachtwagens op het kruispunt voldoende ruimte om hun manoeuvre uit te voeren. Als bijvoorbeeld een vrachtwagen de straat vanuit de tegenovergestelde richting inslaat, heeft hij veel plaats nodig om te draaien en wijkt hij dus naar links uit. De stopstreep is zo aangebracht dat er voor die uitwijking plaats genoeg is voorzien. Blijf dus goed voor de stopstreep staan.
5. Wees extra op je hoede ter hoogte van zijstraten aan je rechterkant
De situatie waarbij de fietser rechtdoor rijdt en de vrachtwagen rechts afslaat zonder de fietser te hebben gezien, is de grootste oorzaak van dodehoekongevallen.
Ik heb gekozen voor het probleem : detectie van fietsers in het verkeer.
Bij het overlopen van mijn gevonden concepten kwam ik tot het besluit dat detectie van fietsers het meest noodzakelijk is. Zelf heb ik veel ervaring als fietser in het verkeer. En na het bekijken van jaarlijkse cijfers met slachtoffers stond mijn besluit vast.
Probleem : Zichtbaarheid van fietsers door automobilisten
Dagelijks gebeuren ongevallen waarbij fietsers omvergereden worden door onoplettendheid van chauffeurs of onzichtbaarheid van fietser. Er zijn al vele oplossingen (veiligheidsvestjes, reflecterende stroken, fietslichten,...) maar bij al deze oplossingen is het nog altijd de chauffeur van de auto, vrachtwagen,... die de fietser moet opmerken.
Hierbij had ik al iets verdergedacht. Ik zou graag een systeem uitwerken waarbij het voertuig zelf de fietser opmerkt en een signaal geeft aan de bestuurder. Dit moet zeker te combineren zijn met gps-systeem of dergelijke. De meeste nieuwe wagens worden nu al uitgerust met een ingebouwde gps dus dat is wel de toekomst.
Ik had hier wel even men twijfels bij, omdat ik niet zeker weet of dit systeem wel te ontwerpen valt. Ik bedoel, het is nogal redelijk technisch/electronisch en uitzicht of het ontwerpen zelf naar onze richting toe valt ter discussie.
2.
probleem : Ruimte in wc-hokjes meestal te klein
Vooral in bussen, vliegtuigen, treinen,... is er plaatsgebrek in toiletten. Na het doen van de behoefte is er nauwelijks plaats om gemakkelijk je broek terug aan te doen. Ook het handen wassen aan een lavabotje die boven het toilet hangt is onhandig.
Daarom had ik gedacht aan een toilet die toeklapbaar is. Dus na het doen van de behoefte kan het toilet ingeklapt worden. Ik bemerk zelf wel dat het hygienisch moet gebeuren. Dus er moet een handvat of dergelijke ingewerkt worden dat de mensen niet afschrikt om het vast te nemen.
3.
probleem : Mannen plassen soms op de bril tot afgunst van de vrouwen.
Het is een eeuwenoud probleem. Vrouwen klagen er herhaaldelijk over. Mannen doen de bril niet omhoog en de vrouwen zitten met een probleem. Dit kan opgelost worden door een toilet die omvormbaar is tot mannentoilet. Ik had gedacht aan een gewoon toilet dat kan omhoog geklapt worden en je verkrijgt een herenpisbak. Ook bij dit probleem moet rekening gehouden worden met hygiëne en de handeling zelf. Maar dit aanzie ik als een uitdaging.
Dit idee kwam voorts uit het probleem van hierboven. Hangt er deels mee samen.
4.
probleem : Bestaande winkelkarren zijn onhandig voor zware voorwerpen
Iedereen heeft hier last mee. Maar vooral personen met rugklachten, oude mensen, kinderen,... Wanneer een zwaar voorwerp (6 flessen water, bierbak, zak hondebrokken,...) moet uit de winkelkar getild worden om het in de auto te laden dan is dit een last. De winkelkar is te hoog of de voorwerpen zijn te zwaar.
Dit probleem is een uitdaging. De winkelkarren moeten kunnen in elkaar geschoven worden om te stockeren aan ingang winkel maar moeten ook een oplossing bieden aan het probleem.
Hieronder drie problemen waarbij ik mijn twijfels heb en niet direct aan een oplossing kan komen. Maar mss met wat meer zoek/denk werk toch kunnen slagen.
1.
probleem : Bij het kroontjeswippen van een fles houden we altijd een kroontje over dat we naar de vuilnisbak moeten brengen
Het probleem is dus wanneer we een flesje openen (bier, cola,...) dan blijven we achter met een kroontje dat we dan in de vuilnisbak moeten gaan werpen of op tafel laten liggen tot we het opruimen. Ik had graag gezien dat er een kroontjeswipper bestaat dat een aantal kronen kan opslaan. Dus wanneer we de kroontjeswipper gebruiken, de kroon in/aan/op de kroontjeswipper blijft zitten. Enkel na een paar keer moet de kroontjeswipper geleegd worden in vuilnisbak.
2.
probleem : Het openen van een brikverpakking is moeilijk
Wanneer we bv een doos melk openen scheurt ofwel het lipje af, hebben we een schaar nodig, sluit de doos niet goed af,... Een nieuw systeem van openen is noodzakelijk denk ik. Want iedereen heeft er al eens moeite mee gehad. Ik weet dat sommige dozen al voorzien zijn met een draaiknop waardoor de doos aan de binnekant geopend wordt. Dit is een goed systeem maar vraag me af waarom dan niet alle dozen daarmee uitgerust zijn. Mss is daar meer onderzoek naar nodig of dient er een nieuw systeem te bestaan.
3.
probleem : Vinden van sleutelgat in het donker
De meesten denken dan meteen, zorg dat er een lichtje hangt aan je sleutelbos. Dan denk ik ok, maar al eens geprobeerd het lichtje te doen schijnen op je sleutelgat en tegelijkertijd de sleutel die zich aan dezelfde bos bevindt als het lichtje gemakkelijk in het sleutelgat te steken. Ik denk dat dit wel een probleem is. Eerst had ik gedacht aan een nieuw soort slot waarbij het sleutelgat oplicht (dus het materiaal is bv doorzichtig, vervanger van het nu aanwezige metaal). Dat oplichten kan bv wanneer je op een halve meter afstand komt met je sleutel van je sleutelgat.
De winnaar van de Henry Van de Velde/ Dyson Design Award 2004 - Joris Smeuninx
De Tartaruga is een rugzak voor wintersporters die de volledige inhoud, maar ook de rug beschermt. De extra lichte platen beschermen de inhoud.
Doordat ze apart kunnen bewegen, zal de wintersporter niet worden gehinderd in zijn bewegingen. Een geïntegreerde rugbescherming werkt de beweging van de rug tegen als die buigt in de richting van lumbale extensie, zodat gevaarlijke verwondingen door hyperstrekking kunnen worden voorkomen. Verder werd de vochtafvoer significant geoptimaliseerd in vergelijking met de traditionele rugbeschermingen. Dat werd gerealiseerd door de rugbescherming te integreren in het comfortschuim en een luchtinvoerkanaal te maken in het comfortschuim.
2005
Alexander Crolla en Pieter Lesage zijn beiden 27 jaar oud en studeerden in 2001 af aan de Hogeschool Antwerpen, meerbepaald aan het Departement Integrale Productontwikkeling. Samen runnen ze nu het ontwerpbureau Concrete, all round-creative in Antwerpen. (www.concrete.be)
Het winnend ontwerp de Intera biedt een oplossing voor een probleem waarvan velen onder ons misschien niet eens vermoeden dat ze ermee geconfronteerd kunnen worden. Het ontwerp staat zijn gebruiker toe om op een eenvoudige manier te switchen tussen een gewone pendelfiets en een snelle recreatieve fiets, zonder hierbij de prestaties nadelig te beïnvloeden. Dit gebeurt door een deel van de fiets met de pedalen te laten zwenken zonder de fietsketting te bewegen.
De Intera combineert de veiligheid van een gewone stadsfiets in een stedelijke omgeving met de snelheid van een ligfiets op het platteland. Hij werd met bestaande technieken, systemen en onderdelen gerealiseerd, waardoor de productiekosten tot een minimum herleid worden. De Intera heeft bovendien een pure, functionele en elegante uitstraling. Het kader van de ligfiets volgt de houding van de fietser. Bij de gewone fiets zijn de pedaalbuis en de enkelvoudig achtervork perfect op elkaar afgesteld waardoor een regelmatige vorm ontstaat.
2006
Winnaar Henry van de Velde / Dyson Young Design Award 2006 Ventra Shower - Pieter de Smul
Ventra, het ontwerp van Pieter Desmul, is een douche die water bespaart én energie. Na een analyse van de groot water verbruikers in een normaal huishouden, en een gedetailleerdere analyse van de grootste verbruiker, de douche, komt Pieter tot de conclusie dat men 75% van de tijd in de douche gebruikt om te relaxen, en niet om zich te wassen! Zijn radicaal idee : waarom gebruiken we dat water niet opnieuw?
Ecodesign De uitwerking van zijn idee is elegant in zijn eenvoud. Het bestaat uit een klep in de water afvoer die geopend kan worden bij de thermostatische douchekraan. Normaal is de klep gesloten en vloeit het water door de afvoer. Wanneer het water schoon is, kan men deze klep openen door aan de knop bij de douchekraan te draaien. Het douche water vloeit dan via de afvoer, een filter, en de geopende klep tot een venturibuis. Hier wordt het douche water in de heet water leiding gezogen en gemengd. Een milieuvriendelijke oplossing die water bespaart. Het ontwerp is makkelijk in bestaande systemen in te bouwen en ook praktisch, er is zelfs gedacht aan het reinigen van de filter.
2007
communicatie tussen doven en horenden, het vertaald de gebarentaal in een stem
2008
The winner of the James Dyson Award 2008 was Michael Chen, from Middlesex University in the UK, who designed Reactiv, a cycling jacket that communicates a cyclists intentions to other road users.
Winning the James Dyson Award came as a surprise to me. Im immensely proud to have been selected from a list of such outstanding product designers from around the world. And to be personally selected by James Dyson himself made it more special. The James Dyson Award has given me many new opportunities and much publicity for my designs.