Op vrijdag 12 maart werden alle kleuterklassen om de beurt verwacht in de bibliotheek van Etterbeek ter gelegenheid van de jeugdboekenweek. Het thema is dit jaar "RECHT OP BOEKEN", net zoals de kleuters ook recht hebben op eten, een veilige thuis, vriendschap, liefhebbende ouders, leren... en ga maar door !
De kinderen van de derde kleuterklas kregen eerst het prentenboek "Kleine Ezel en jarig Jakkie" te horen van R. Kromhout. De stagaires hadden voor mooie prenten in de Kamishibai gezorgd. Kleine Ezel is uitgenodigd op het verjaardagsfeestje van jarige Jakkie en gaat met zijn mama een cadeautje kopen. Het wordt een mooie vlieger maar Kleine Ezel vindt de vlieger zelf zo mooi dat hij hem wilt houden en op zoek gaat naar een ander cadeau voor Jakkie. Dat vindt zijn mama echter niet goed en zo geeft Kleine Ezel de vlieger toch als geschenk aan Jakkie. Ze spelen samen met de vlieger en het verhaal loopt fijn af.
Nadien werden de kleuters in 3 groepjes verdeeld en deden ze in elk groepje een ander spel dat te maken had met het boek. Het was een fijne belevenis !
Tijdens onze theaterweek hebben we zelf een theaterstuk geschreven ! De kleuters hadden zichzelf eerst verkleed en hun outfit gaf hen inspiratie tot het schrijven van het volgende script :
De prinses en het gevangenisdrama
De prinses wilt trouwen met de prins maar ze is in de gevangenis. De prinses zegt dat ze niet in de gevangenis wilt, maar niemand heeft haar gehoord. Gelukkig kan de prinses ontsnappen uit de tuin want ze heeft de sleutel gevonden MAAR de politie komt er net aan en die ziet de prinses ! De politie neemt haar terug gevangen. Hij gooit de sleutel weg. Nu heeft de prinses geen sleutel meer. De stouterik had tegen de politie gezegd dat de prinses stout was maar dat was niet waar. De stouterik had gelogen. De prins die met de prinses wilt trouwen zegt tegen de politie dat het een lieve prinses is en daarom zegt de politie dat de prinses uit de gevangenis mag. De prins en de prinses geven een kusje op de mond en ze gaan trouwen !!!
Nadien hebben we de rollen natuurlijk verdeeld en het toneelstuk in de klas gespeeld ! De kleuters vonden het heel leuk.
Woensdag 10 maart was een zeer bijzondere dag voor de 3de kleuterklas. We moesten heel vroeg op school zijn want we vertrokken naar het kindermuseum te Elsene MET DE TRAM ! Een hele onderneming met 22 kleuters ! Gelukkig kon ik op extra begeleiding rekenen van onze stagaire juf Jennifer maar ook van de mama van Younes, Hiba, Liv en Rayane. Ik wil deze mama's dan ook heel graag nogmaals bedanken want zonder hen was dit avontuur niet doorgegaan !
De tentoonstelling in het museum stond in het teken van de kleur ROOD. Rood in de liefde, in verschillende culturen (onder andere China), maar ook rood van gevaar, woede, allerlei rode voorwerpen, rood in ons lichaam, en noem maar op. Een hele reeks foto's geeft ons bezoek weer ! De foto's komen van juf Jennifer, de mama van Liv en mezelf.
Ook dans mocht natuurlijk niet ontbreken tijdens deze kunstweken ! Vrijdag 5 maart kwam de mama van Djana om de kleuters Afrikaans dansen aan te leren en hoewel het niet altijd even gemakkelijk was hebben de kinderen heel erg goed meegedanst en vonden ze het zeer leuk ! Dank je wel voor de leuke ochtend !
Maandag 8 maart was het dan de beurt aan de oma van Seppe en Kamiel die met de kleuters "Biodanza" kwam doen. Biodanza staat voor de "dans van het leven" en dat hebben we geweten ! De kinderen waren superenthousiast en bootsten allerlei dieren na. Het ging van hevig naar rustig, weer wat heviger om dan op een heel lieflijke manier af te sluiten waarbij de kleuters elkaar "wakker streelden". Het was een zeer aangename activiteit op het lijf van de kleuters geschreven ! Dank je wel voor de biodanza-initiatie !
Dinsdag 2 maart stond muziek op ons programma. Solomon kwam de kleuters de beginselen van Djembé spelen bijbrengen en na heel wat ritmes klappen in de handen, stampen met de voeten en nazingen (ta-ta-taaa !) mochten ze deze ritmes ook uitproberen op de djembé's. Aanvankelijk werd er op ter snelst geslaan op de djembé's maar uiteindelijk waren er toch enkele ritmes te horen ! We hebben er met zijn allen van genoten !
De mama van Eleonore en Mélusine leerde ons blijheid, droefheid en woede herkennen in operamuziek. Met haar geweldige stem liet zij ons dat persoonlijk horen en ze had ook enkele opnames bij van andere stukken. Na een eerste onwennig lachje kwamen de kinderen toch in de ban van haar zang !
Ik wil graag deze muzische talenten bedanken dat zij in onze klas kwamen !
De eerste maandag van de kunstweken stond het museum in het teken van
de fotografie. Ook in de klas konden de kleuters zelf foto's trekken
van eigen kunstwerken of konden ze poseren voor een foto die een
klasgenoot dan van hen trok. Hieronder enkele resultaten !
In de derde kleuterklas begonnen de kunstweken al vlak na de krokusvakantie want die week mochten we 2 x naar het theater en dat was natuurlijk de ideale gelegenheid om in de klas ook te werken aan onze theaterkunsten en poppenspelvaardigheden ! Deze keer veranderde ons poppenhuis in de kleedkamer van de toneelartiest, de kring werd gebruikt als "podium", er kwam een poppentheaterhoekje in de klas met poppenkast en bankjes voor het publiek en ik kan je verzekeren dat de kinderen genoten hebben !
De inleiding tot onze theaterweek was dat een televisiestudio de juf gevraagd had om de artiesten te leren hoe ze zich deftig moesten gedragen tijdens de uitzending. Ik had toegestemd maar besefte dan dat ik een GROOT PROBLEEM had ! Ik was zelf namelijk geen deftige dame en had dus gelogen ! Gelukkig konden de kleuters me helpen om te doen alsof ik wel een echte deftige dame was : met kleren uit de verkleedkoffer kleedden ze me om, ze vertelden me hoe ik moest praten en stappen en hadden er alle vertrouwen in dat de televisiemakers zouden geloven dat ik hun artiesten echt wat kon bijleren. Hier bestaat jammer genoeg geen foto van, maar je kleuter zal het je wel in geuren en kleuren kunnen vertellen !
Met de hele kleuterschool gingen we kijken naar de prachtige voorstelling "Onderwatercircus : aquarium". De mooiste toneelvoorstelling die ik de laatste jaren zag ! Hieronder enkele foto's :
Toevallig mochten we tijdens dit thema ook gaan kijken naar een toneelvoorstelling en tentoonstelling van de Praatpiraten. Zij sloten hun themaweken rond sprookjes af met een slotactiviteit op woensdagvoormiddag waar de derde kleuterklassen van 't Regenboogje en de Lutgardisschool op waren uitgenodigd, samen met de ouders van de praatpiraten. Samen met Johanna hadden de praatpiraten zelf 2 toneeltjes gemaakt die ze ons trots lieten zien. Als kers op de taart had Johanna het peperkoekenhuisje van Hans en Grietje nagemaakt waar de kinderen heerlijk van konden smullen ! Een dikke proficiat aan Hiba, Rayane, Younes, Precious en Samir !
Tijdens het thema carnaval deden we workshops met alle kleuterklassen. Bij
juf Veerle konden de kleuters een clown versieren, bij meester Sven
maakten ze een papieren poppenkastpopje, bij juf Patricia een heerlijk
koekje om op te smullen, bij mij deden we allerlei bewegingsspellen en
sloten we af met een verhaal met gebruik van de kamishibai (japans
verteltheater) en bij juf Tinne maakten ze gekke ballonnen. De
kleuters konden kiezen welke activiteit ze deden. Enkele foto's ter
illustratie :
Gedurende het thema hadden we van het poppenhuis een carnavalwinkel gemaakt met de meegebrachte verkleedkledij van de kleuters. De kinderen hebben zich een hele week naar hartelust verkleed. De laatste dag vóór de vakantie kwam iedereen verkleed naar school.
Van 30 november tot 4 december liep juf Fatima stage in onze klas.
Samen met juf An bereidde ze de kleuters voor op de komst van Sinterklaas en zijn Pieten. Een verhaal over Rikki, een laars knutselen om aan de schoorsteen te zetten, memory spelen, bewegingsactiviteiten, een lied voor de Sint en een doolhof voor de Pieten kwamen bij haar allemaal aan bod.
We wensen juf Fatima nog leuke stages toe en later een eigen fijn klasje !
Vol spanning keken de kleuters uit naar de komst van Sinterklaas. Ze hadden hem al gezien op de televisie, bij Chambéry, op de kade ... en ze droomden van leuke pakjes en van Sint die zei dat ze flink waren !
In de klas knutselden ze een Zwarte Pieten muts, leerden ze een versje over de deugenietenpiet en een lied over de Sint die op de hoge daken rijdt, maakten ze een schoorsteen en een laarsje waar Piet koekjes in kwam gooien en deden nog veel meer.
En toen... spanning op de speelplaats, daar kwam de Sint aan met 2 Pieten ! In de klas haalde hij zijn grote boek boven om te vertellen wat hij zoal wist over de klas en toen kregen ze speelgoed en wat lekkers ! Spelen maar...
Net zoals elk jaar verwelkomen we met plezier de grootouders van onze kleuters op school! Zowel de grootouders als de kinderen keken uit naar deze dag en alle kleuters maakten met plezier een mooie bloemenkaart en grappige koekjesgezichtjes voor hun lieve oma's en opa's.
Dit jaar ging het toneelstuk over een kleinkind dat graag een cadeautje wou geven aan haar in de tuin werkende opa en facebook minnende oma. En welk geschenk kan er mooier zijn dan het kind zelf ?!
Nadien toonden de kleuters hun klas, gaven hun geschenkjes af met een liedje er bij en konden dan samen met oma en opa nog spelen in de klas.
Heerlijk fruit brachten mijn kleuters mee ! Dankjewel aan de kleuters en ook de mama's en papa's die hiervoor zorgden !
We hadden druiven, sinaasappels, peren, appels, citroenen, noten, rozijnen, mango, ananas, kiwi's, bananen en pruimen.
De eerste dagen deden we waarnemingen van de buitenkant van het fruit, tastspelletjes, naschilderen van het fruit en dergelijke meer. Nadien mochten de kleuters het snijden, zoeken welk fruit al dan niet pitten had, of de kleur binnenin anders was en als hoogtepunt er een leuk gezichtje mee maken. De resultaten daarvan zie je hier onder. Ik kan je verzekeren dat ze met veel plezier al het fruit hebben opgesmuld !
In het thema herfst maakten we met de hele kleuterschool een herfstwandeling naar het Leopoldpark. Met onze fluo-vestjes vielen we erg op op de straat.
De kleuters deden er zeer veel indrukken op met hun verschillende zintuigen. Ze keken naar de bomen en dieren in het park, roken en voelden de herfstmaterialen en luisterden naar het ruisen van de blaadjes en het fluiten van de vogels.
Het rollebollen van de heuvel naar beneden vonden ze - zoals je kan zien op de foto's - ook zeer fijn !
Het was geen vrijblijvend bezoek aan het park want in groepjes werkten ze elk aan een opdrachtenboekje met als titel "Mijn boom". Ze kozen eerst met hun groep een boom uit. En dan gingen ze op ontdekking :
- welk soort bladeren heeft mijn boom ?
- zie ik rond de boom gras, kiezel, water, houten planken, grond, ...
- welke vorm heeft mijn boom : rond, ovaal, smal, grillig, ...
- zie ik dieren in of bij de boom ?
- ben ik groot genoeg om de blaadjes te raken ?
- zijn mijn armen lang genoeg om rond de boom te raken ?
- ...
Natuurlijk kwamen we terug op school met een hele hoop blaadjes waar we in de klas mee verder speelden, knutselden en over leerden.
We namen de proef op de som : we gingen naar het donkerste plekje van de school gewapend met reflectoren, fluo-jasjes, een zaklantaarn en ... het fototoestel. Kijk zelf maar op de foto's wat het meest opvalt in het donker !
In de klas gingen we dan aan de slag met pandakrijtjes (een soort hele vette wasco's) om reflectoren en lampen te kleuren op de prent van de fietsende kleuter en vervolgens maakten we het donker met zwarte ecolineverf. De verf werd over het hele blad geschilderd, ook over de reflectoren MAAR... gelukkig zijn reflectoren erg goed zichtbaar en overwinnen ze de duisternis !
Tenslotte zie je nog enkele foto's waar we kijken naar Zeppe en Zikki op de computer. We hebben al veel van hen geleerd de laatste weken.
Maandelijks gaan we op vrijdag met de klas naar de bibliotheek van Etterbeek.
De heen- en terugweg wordt natuurlijk volop gebruikt om de kinderen veilig gedrag aan te leren in het verkeer. Ze leren rustig in de rij te stappen want de stoep is immers geen speelplaats. Ze leren te stoppen aan de stoeprand om dan op signaal van de juf het zebrapad over te steken. Natuurlijk moeten ze de juf wel mee helpen door te kijken naar links en rechts en door te luisteren of er geen verkeer aan komt ! Kinderen die in de buurt van de school wonen vertellen vaak waar hun huis is. De kinderen die eerst in de rij lopen hebben een extra taak want zij mogen soms al een stukje door stappen terwijl de juf het zebrapad beveiligt en zij moeten er dan voor zorgen dat de rij stopt aan bijvoorbeeld de derde auto. Op deze manier worden - zonder dat ze het echt beseffen - rangtelwoorden geoefend of kleuren (stop bij de gele auto) of hebben ze aandacht voor details (stop bij de brievenbus, bij het verkeersbord,...)
In de bib gaan de kleuters op zoek naar een leuk boek dat ze dan mogen meenemen naar de klas waar het in de boekenhoek gezet wordt. Regelmatig krijgen ze er een zoekopdracht bij. Vb. "We leren binnenkort over de herfst en over fruit, zoek hier een boek over". Omdat het nu de eerste keer was, mochten ze vrij kiezen.
Vorige vrijdag sloten we het bezoek aan de bib af met een verhaal dat juf Tinne vertelde over een race-auto.
Tijdens de terugweg liepen we door het park waar we het vrij stil maakten om te genieten van fluitende vogels, ruisende bladeren en de eerste tekenen van de herfst.
Soms maken we op weg naar school nog een tussenstop op het speelpleintje vlak bij het Felix Happark, daar mag immers wél gespeeld worden. We doen dit op 3 voorwaarden : - het moet redelijk mooi weer zijn (niet te koud of niet te nat) - we moeten voldoende tijd over hebben - de kleuters hebben zich flink gedragen op weg naar en in de bib
Vandaag werd er hard gewerkt en veel geleerd in en buiten
onze klas. Deze ochtend keken we op de computer eerst naar Zeppe en
Zikki die leerden dat ze eerst voorzichtig om het hoekje moeten kijken
zodat ze niet botsen met tegenliggers en ze leerden ook het belang van
de veiligheidsgordel in de wagen.
Vervolgens gingen we aan de
slag in de klas. Voertuigen bouwen met Kid k'nex, het verhaal
beluisteren van "Een bezem voor Kadetje" in de luisterhoek, spelen met
Picco Piccolo met allerlei opdrachten i.v.m. verkeer, zoeken welke
weggebruikers en voertuigen thuis horen op de snelweg / in het water /
in de lucht / op het voetpad of het fietspad, spelen met de blokkenstad
en spelen in het poppenhuis. Sommige kleuters kozen ervoor om te
spelen met het ridderkasteel, waarschijnlijk waren de verkeersregels
toen nog niet zo ingewikkeld als nu !
Na de middag kwam de zon
tevoorschijn en trokken we eerst de straat op. We gingen op zoek naar
verkeersborden, rotondes en zebrapaden en staken het zebrapad ook
veilig over door goed naar links en rechts te kijken. Daarna nog even werken en spelen in de klas en vervolgens onze fietsvaardigheden oefenen op het fietsparcours.
De start is genomen, de eerste thema's zijn al aan bod gekomen, de kleuters leren de klas, de klasgewoonten en hun juf reeds kennen ! Het eerste thema was "Naar school met Spatje". Dit ruimtewezentje kwam op de speelplaats van een school terecht en bleef er per ongeluk achter. Net zoals de kleuters moest hij de school en de klas leren kennen en nieuwe vriendjes maken. Vervolgens kwam het thema "Verjaardag" aan bod. Liv, Nuria en Precious verwenden ons met wat lekkers en in alle hoekjes van de klas werd er gewerkt en gespeeld in het thema : Zandtaarten maken, verjaardag spelen in de poppenhoek, verhaal beluisteren in de luisterhoek en er over tekenen, taart versieren met rechte en gebogen lijnen, cadeautjes inpakken en raden wat er in zit en nog veel meer ! Morgen starten ook wij met de verkeersweken, net zoals de rest van de school. Meer nieuws daarover volgt nog.
Welkom op de blog van de 3de kleuterklas ! Hopelijk gaan we samen een fijn schooljaar tegemoet. Ik heb er alvast veel zin in om leuke boeiende leerrijke thema's en activiteiten uit te werken.