Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
Zoeken in blog
Het leven zoals het is, in het 3° & 4° leerjaar
25-11-2008
Natuurhistorisch museum (deel 1)
Tyrannosaurus rex, Allosaurus, Stegosaurus, Jurapteryx, .... het zijn namen die de juffen en de meesters eerst eens 2x moeten bekijken vooraleer ze het kunnen uitspreken, en dan nog ... Maar de kinderen kennen deze namen zonder er over na te denken, alsof ze die namen elke dag moeten gebruiken. Voor wie nog niet goed weet waarover er hier gesproken wordt:
In de maand november werden de kinderen van het 1° tot het 6° leerjaar ondergedompeld in de wereld van de dinosaurussen. Een heel populair thema bij de kinderen, zo beseffen de juffen en meesters dat ze ook nog wat van kinderen kunnen leren ;-). Als afsluiter van het thema trokken alle leerlingen van de lagere school richting Brussel, naar het Natuurhistorisch museum.
Bij onze aankomst stonden er al 3 enthousiaste gidsen op ons te wachten. Terwijl de kinderen van 5° & 6° leerjaar in de voormiddag een vrij bezoek deden aan het museum, kregen de kinderen van het 1° tot 4° leerjaar een begeleide rondleiding in het dinomuseum. Heel aandachtig luisterden ze naar wat de gids ons nog meer kon vertellen over de dino's. De interesse bij de kinderen was groot.
De leerlingen luisterden aandachtig naar wat te gids vertelde.
Door gebruik te maken van koptelefoons, hoefde de gids niet te roepen. Zij sprak in een klein microotje, de kinderen konden door de koptelefoon horen wat ze zei. Dit was voor de kinderen zeer interessant (zo hadden ze alles zeker gehoord ;-) ).
Nadat de gids was uitverteld, gingen we richting paleolab, daar konden we zelf experimenteren en dingen ontdekken. Je
kon er echt vanalles doen: een dino in elkaar steken, dino-afdrukken
maken, skeletten (beenderen) van een dino opgraven, ons verkleden in
een dino, op onderzoek gaan,...
De kinderen konden zich helemaal uitleven in dit laboratorium. Enkele sfeerbeelden:
Marie & Gaëlle maakten pootafdrukken van de dino's
Glenn & Arno doen er alles aan om een dino in elkaar te steken. Wat een werk!!!
Deze groep hield zich bezig met het opgraven van de skeletten van de dino's. Zouden ze veel gevonden hebben?
Onze 2 knutselaars slaagden erin om met een patroon deze mooie dino op te bouwen. Ze zijn dan ook heel fier op hun resultaat, en terecht, goed gedaan jongens!
Edward vond het dan weer leuker zich te verkleden in een dino. Gelukkig was hij niet gevaarlijk :)
Wat steken zij nu uit? Gilian en Sam probeerden om van de figuur aan de muur een geheel te maken.
Rara, wie is deze gevaarlijke dino? Ik denk wel dat ik het weet ....
Nadat we ons hadden uitgeleefd in het paleolab, was het tijd om een hapje te eten. Iedereen had honger als een dino. Met een drankje erbij ging het er allemaal goed in :)
Na ons middagmaal was er geen tijd om een siesta te doen, want er stond ons nog een vrij bezoek aan de rest van het museum te wachten. Samen met de juffen trokken we op verkenning naar de andere ruimtes van het museum. Ook daar viel nog heel wat te beleven.
Deze 5 vonden het niet zo moeilijk om eens een aap na te doen. Ze doen dit in de klas ook veel ;-)
Silke, Hanne en Gelila, samen met hun huisdier .
Opgepast Arno & Dieter!!!! Kijk achter jou!!!!!
Echte vriendinnen !
Zouden die gevaarlijk zijn?
Gelukkig voor de ijsbeer stond hij achter glas, want als Bram en Akram langskwamen ;) ....
Sofie en de ijsbeer zijn precies ook 2 dikke vriendjes.