Inhoud blog
  • transport
  • transport
  • transport
  • transport
  • transport
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    gta keneo

    30-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.transport
    wat is vervoer ijgenlijk ?

    Vervoer of transport is het verplaatsen van personen of goederen (juridisch "zaken"). Dit kan met bijvoorbeeld de autofietstrein, per vliegtuig, enzovoort.


    Bij vervoer kan het gaan om tastbare zaken van dingen (bijvoorbeeld goederenvervoer), vloeistoffen (bijvoorbeeld olietransport), gassen (bijvoorbeeld aardgas), dieren (bijvoorbeeld veetransport) of mensen (personenvervoer), maar ook om niet direct tastbare zaken zoals energie (bijvoorbeeld elektriciteitstransport of warmtetransport) of informatie (bijvoorbeeld datatransport).



    Voor het vervoer wordt gebruikgemaakt van vervoermiddelen. Elk type vervoer kent hiervoor zijn eigen specifieke vervoermiddel(en). Het proces van verplaatsingen wordt verkeer genoemd. Bij deze vormen van vervoer verandert het vervoermiddel van plaats en daarmee de zaken. Maar er is ook vervoer door middel van vervoermiddelen die op hun plaats blijven, zoals pijpleidingen, kabels, e.d.


    Het woord "transport" is samengesteld uit het Latijnse trans dat over betekent, en portare, wat dragen betekent. Ook kan gewezen worden op de link tussen "trans" (doorheen) en "porta" (poort), waardoor het begrip zeehaven ("seaport") een duidelijke betekenis krijgt als "zeepoort". Transport bijgevolg kan dus evengoed begrepen worden in de zin dat goederen, personen en data met behulp van dragers EN door interfaces (knooppunten, poorten) hun uiteindelijke bestemming bereiken.


    In Nederland is er "Boek 8, Verkeersmiddelen en vervoer" van het Burgerlijk Wetboek.



    Résultat de recherche d'images pour "vervoer"



    30-03-2019 om 17:49 geschreven door Kenzo Pottier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.transport
    hallo iedereen vandaag zal ik het hebben over de auto 

    meer informatie over benzine en diesel:


    Benzine en diesel zijn beide koolwaterstofmengels die in verbrandingsmotoren gebruikt worden. Het verschil in interne verbrandingsmotoren zoals die in auto's zit in het ontstekingsmechanisme. De benzine- of Ottomotor wordt door middel van een bougie ontstoken, de dieselmotor door zelfontbranding.


    Dit mechanisme en de verschillende samenstelling van de brandstoffen leiden tot verschillen tussen de twee motortypes. In barpraat wordt het hoge koppel van een diesel geroemd en het hoge vermogen van de benzine. De controverse tussen benzine en diesel is opgelaaid sinds de turbo zijn introductie heeft gedaan. Deze zorgt voor een beter gevulde verbrandingskamer, en dus meer koppel en vermogen. 


    Een dieselmotor is gemakkelijker te voorzien van een turbo omdat het blok al zwaar is uitgevoerd vanwege de hoge compressieverhouding.

    Een goede vergelijking tussen een atmosferische benzinemotor en een geblazen diesel is dan ook lastig te maken


    nu meer informatie over energie inhoud : 


    Kenmerk Atmosferische benzine Atmosferische diesel Turbobenzine Turbodiesel
    Energie-inhoud (MJ/liter) 32 36 32 36
    gram CO2/liter 2391 2672 2391 2672
    Nm/liter (2000) 90 65 125 115
    Nm/liter (2007) 95 70 135 150
    kW/liter (2000) 47 26 64 38
    kW/liter (2007) 52 28 70 50



    Résultat de recherche d'images pour "autoµ"

    30-03-2019 om 17:43 geschreven door Kenzo Pottier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.transport
    de elektrische auto :

    Een elektrische auto is een auto met een elektromotor voor de aandrijving. De energie wordt geleverd door een tractiebatterij of een brandstofcel.
    In België wordt elektrisch rijden sinds het afschaffen van de federale steun in 2013, voornamelijk door premies en subsidies van de gewesten gestimuleerd.  


    Een elektrisch voertuig (EV) rijdt deels of volledig op elektriciteit. De term omvat alle soorten voertuigen, waaronder elektrische treinenen trams, elektrische auto's en elektrische fietsen. De toevoer van elektriciteit kan op drie verschillende manieren: via externe aanvoer, met een ingebouwde generator of met een ingebouwde opslag.

    Elektrische voertuigen zijn geen recente uitvinding. In de 19e eeuw werden al elektrische voertuigen gebouwd, vooral voor railvervoer.

    Begin 20e eeuw reden er al elektrische taxi's maar elektrische auto's werden toen minder gebruikt dan auto's met verbrandingsmotoren, omdat de olieprijzen laag waren. Sinds de olieprijzen in de jaren zeventig van de 20e eeuw begonnen te stijgen, wordt er weer aandacht besteedt aan elektrische auto's.[1]


    Geschiedenis[bewerken]

    De eerste elektrische tram, ontworpen door Siemens & Halske, te Berlin-Lichterfelde; 1881.
    Elektrische wagen, ontworpen in Luik in 1900

    De Hongaar Ányos Jedlik bouwde in 1828 een kleinschalige modelwagen die werd aangedreven door een elektromotor. Vervolgens kwam de ontwikkeling van elektrische voertuigen in een stroomversnelling. In het begin van de 19e eeuw werden elektrische voertuigen vooral ontworpen in Schotland en de Verenigde Staten. Tussen 1832 en 1839, het precieze jaartal is onbekend, maakte de Schot Robert Anderson het eerste prototype van de elektrische koets. In 1835 ontwikkelde de Amerikaan Thomas Davenport de eerste elektromotor voor commerciële doeleinden.[2]

    In het jaar 1851 financierde de Amerikaanse senaat een experimentele elektrische spoorweg tussen Washington D.C. en Baltimore. Het experiment mislukte omdat de batterijen barstten en de spoelen oververhit raakten.[1]

    De eerste experimentele elektrische tram reed in 1881 in Berlijn. De eerste elektrische tram in Nederland reed in 1882 in Zandvoort.[3] In Engeland ontwikkelde Magnus Volk in het jaar 1883 de eerste succesvolle commerciële elektrische tram.

    In 1897 werd in New York voor het eerst geëxperimenteerd met elektrische wagens, die als taxi dienden. Nog hetzelfde jaar werd wagenproducent Pope Manufacturing Company de eerste grootschalige fabrikant van elektrische voertuigen.[4]

    In het begin van de 20e eeuw werden de eerste elektrische voertuigen geproduceerd die sneller dan 100 km/h konden rijden. De Belg Camille Jenatzy had kort tevoren in 1899 met La Jamais Contente de barrière van 100 km/h doorbroken met 105,882 km/h. Daarnaast veroverden de elektrische wagens 28% van het marktaandeel in de VS. Het succes was deels te verklaren doordat de motor niet zorgde voor vibratie, geluid of geuren. Verder was het schakelen tussen de versnellingen niet nodig.

    Ondanks het succes zorgde de Paniek van 1907 ervoor dat er in 1912 in Amerika geen elektrische taxi's meer reden en de interesse bij de consument verminderde. Daardoor moesten grote producenten van elektrische voertuigen hun deuren sluiten.

    In de jaren twintig begonnen de elektrische voertuigen te verdwijnen en kregen auto's met verbrandingsmotor de overhand.

    In 1973 zorgde een embargo van de OPEC ervoor, dat de brandstofprijzen drastisch stegen. Dit leidde tot de oliecrisis van 1973. Daardoor ontstond hernieuwde interesse in elektrische voertuigen.

    In de jaren negentig kwamen de grote producenten, waaronder Toyota en General Motors met elektrische auto's. Sindsdien bleef de productie stijgen.


    Résultat de recherche d'images pour "elektrische auto"

    30-03-2019 om 17:39 geschreven door Kenzo Pottier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.transport
    wie is de uitvinder van de stoomtrein ?

    George Stephenson 

    is de uitvinder van de stommtrein

    meer informatie over de stoomtrein : 

    Meer dan 400 jaar geleden reden er voor het eerst wagens over rails om kolen uit mijnen te halen. De wagens en rails waren toen van hout gemaakt. Later werden ze van ijzer en van staal gemaakt. In die tijd waren er nog geen locomotieven. De wagens moesten dus door mensen of paarden geduwd of getrokken worden.


    In 1765 werd de eerste stoommachine uitgevonden in Engeland. In 1804 zette een Engelse uitvinder, Richard Trevithick voor het eerst wielen onder de stoommachine. Dat was de eerste stoomlocomotief. De eerste stoomlocomotieven reden zo langzaam dat een man gemakkelijk ernaast mee kon rennen.


    In 1830 reed zo een locomotief, de Rocket, met een snelheid van 50 km/uur over de eerste spoorlijn van de wereld, nog steeds in Engeland.

    Vanaf 1839 reed ook in Nederland een stoomtrein op de eerste Nederlandse spoorwegverbinding tussen Amsterdam en Haarlem.


    Later werd de stoomlocomotief door diesel en elektrische locomotieven vervangen omdat die sterker zijn en sneller op gang kunnen komen, want het opstoken van een stoomlocomotief duurt wel 10 tot 24 uur.

    De hoogste snelheid van een stoomtrein werd bereikt in 1938: 202 km/uur.



    Résultat de recherche d'images pour "wie is de uitvinder van de stoomtrein"Résultat de recherche d'images pour "wie is de uitvinder van de stoomtrein"

    30-03-2019 om 17:23 geschreven door Kenzo Pottier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 24/09-30/09 2018

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs