Inhoud blog
  • oude bewaartechnieken
  • Barcode
  • Lader van Lansink
  • Voedseldriehoek
  • Fruitjuice
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    kijkje in de lessen van Techniek

    09-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrachtwagen
    Vandaag ga ik jullie iets meer vertellen over de vrachtwagen 




    Vrachtwagenchauffeur aan het werk

    De trekker met oplegger is in Europa de meest voorkomende configuratie.

    In tegenstelling tot de personenauto's, die voor het remmen gebruikmaken van een hydraulisch remsysteem, maakt een vrachtauto gebruik van het EG-Volluchtremsysteem.

    Door toevoeging van AdBlue wordt het mogelijk dat dieselmotoren voldoen aan de in 2005 ingevoerde Euro IV-norm, Euro V-norm en de Euro VI-norm.

    Begin 2011 brengt DAF Trucks een primeur uit met hun hybride vrachtwagen LF Hybrid. Deze twaalftonsvrachtwagen voor distributieverkeer is naast een dieselmotor van 118 kW voorzien van een elektromotor van 44 kW. Deze drijft de vrachtwagen aan in de groene zones van grote steden. Na twee jaar proefrijden met diverse prototypes is de tijd nu rijp voor een marktintroductie. Praktijktests wijzen op een brandstofbesparing van 10 tot 20 procent.

    Overigens is dit geen primeur meer, Mercedes-Benz en IVECO hebben een soortgelijk voertuig al in 2010 in hun programma opgenomen. Wel een primeur heeft IVECO: het volledige programma van IVECO is op aardgas te verkrijgen. Dit brengt een CO2 reductie t.o.v. Euro5 met zich mee van 80%.

    In het internationale verkeer binnen de EU is 40 ton het maximum. Worden een of meer van deze grenzen overschreden, dan spreekt men van uitzonderlijk vervoer, hiervoor is een vergunning vereist.

    In Zweden en Finland mogen vrachtauto's in het binnenlands vervoer maximaal 25,25 meter lang zijn en 60 ton zwaar zijn (GVW). In oktober 2004 is er in Nederland een tweede proef van start gegaan om zogenaamde LZV's (Langere en Zwaardere Vrachtwagens) op het Nederlandse wegennet toe te staan. Aan deze proef mochten maximaal 300 voertuigen meedoen. De proef duurde tot november 2006. Daarna werd beslist of de LZV, ook wel Eco-combi genoemd, definitief toegelaten zou worden op de Nederlandse wegen.

    Binnen de EU hebben vrachtauto's met een GVW van 6,5 ton en meer een (digitale) tachograaf en een snelheidsbegrenzer.

    Door het hoge gewicht van de vrachtwagen belasten ze het wegennet meer. In de meeste Europese landen moeten vrachtwagens (met GVW van 12 ton of meer) een extra belasting betalen voor het gebruik van de autosnelweg. In Nederland is dat de belasting zware motorrijtuigen (BZM). Wie deze belasting betaalt, ontvangt een eurovignet. In Duitsland betaalt men voor het gebruik van de autosnelwegen door vrachtauto's die zwaarder zijn dan 7,5 ton zogenaamde Maut (Duits voor tol). Zie Toll Collect.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 06/05-12/05 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 12/11-18/11 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 17/09-23/09 2018

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs