Wat is elektrische stroom? Elektriciteit kunnen we omschrijven als een stroom van kleine deeltjes die we elektronen noemen. ze bewegen door een geleider.
Wat betekent volgend BEBAT-logo? beheer en recycleren van batterijen. Waarvoor staan de letters? Belgische batterijen Wat betekent recycleren? hergebruiken. Waarom verzamel en recycleer je batterijen en accu's? Omdat ze slecht zijn voor het milieu ze bevatten kankerverwekkende stoffen en allergien enz. Waar kan je terecht met je batterijen en accu's? bij KGA (klein gevaarlijk afval) of bij BEBAT afhaalpunten
De kabels die de elektriciteit vervoeren noemen we: elektriciteitsleidingen voorbeelden van bij wat de lamp brandt en bij wat niet wel niet ijzer plastiek koper glas aluminium hout zilver karton katoen Sommige materialen laten de elektriciteit door dit zijn: geleiders Sommige materialen laten de elektriciteit NIET door dit zijn: isolatoren
het internet is een netwerk van computernetwerken (zie ook intranet en extranet). Een computernetwerk is over het algemeen alleen beschikbaar binnen een organisatie of gebouw, een beperking die opgeheven wordt door een internet. Om een internet goed te laten werken is het nodig om afspraken te maken over protocollen. Een bijna universeel gebruikt protocol is het zogenaamde Internetprotocol (IP). Computers in verschillende computernetwerken kunnen dankzij die afspraken met elkaar communiceren.
Het internet is de benaming voor een zeer groot, de hele aarde omspannend openbaar netwerk van computernetwerken, waarvan de afspraken worden beschreven in de Requests for Comments die worden beheerd door de Internet Engineering Task Force. De oorsprong van het internet is terug te voeren tot ARPANET, een in 1969 in de Verenigde Staten gebouwd militair netwerk, dat later voor algemeen gebruik geschikt is gemaakt vanuit Amerikaanse universiteiten. Inmiddels is het internet een mondiaal fenomeen, dat het karakter van massamedium heeft gekregen. Als een van de succesfactoren wordt wel genoemd dat het volledige internet eigendom van niemand is, terwijl de fysieke onderdelen wel degelijk een eigenaar hebben.
GEBOORTE INTERNET
Een dienst van het Amerikaanse ministerie van Defensie, begonnen computernetwerk gebaseerd op packet switching. Men had ingezien dat met deze techniek en de toepassing van wachtrijtheorie en andere technieken voor gedistribueerde netwerken een erg robuust systeem op te zetten was. De term "Internet" werd in 1974 voor het eerst gebruikt in een document van Vinton Cerf en zijn manager, Bob Kahn, over TCP.
Op 1 januari 1983 stapte ARPANET over van NCP naar TCP/IP als netwerkprotocol (waarbij IP staat voor Internet Protocol), en daarmee was de geboorte van het internet in zijn huidige technische vorm een feit. Het gebruik ervan verspreidde zich verder onder universiteiten en aan de overheid gelieerde instellingen, eerst in de Verenigde Staten, later ook in Canada, Europa en Japan. Het meeste gebruik vond plaats in de vorm van SMTP (e-mail), FTP (bestandsoverdracht) en telnet (tekstuele interactieve sessies).
Intussen ontwikkelde de verwerkingskracht van computers en netwerken zich zo sterk dat grafische gebruikersomgevingen op computers gemeengoed werden en het zelfs haalbaar werd om op deze manier documenten en applicaties op afstand over het internet beschikbaar te stellen. Het basisprincipe hierbij is hypertekst, waarbij documenten aanklikbare verwijzingen naar elkaar bevatten.
NUT INTERNET
Internet heeft vele toepassingen het nut ervan is groot. Onder toepassingen zou men zaken kunnen stellen als: informatie vergaren, contacten leggen met andere culturen en andere volkeren die andere talen spreken en uw geest verruimen door uw strategische kennis te testen tegen andere mensen. Men kan ook nog postkantoren, banken en ziekenfondsen raadplegen.
Het nut van al dit is dus groot, want men kan, zonder ver te moeten gaan, heel veel zaken raadplegen en met heel veel verschillende mensen in contact komen. Men kan onder andere bibliotheken over heel de wereld raadplegen, men kan tentoonstellingen bezoeken, men kan in contact komen met familie en vrienden die in Sydney, Tokio, New York of Rio de Janero wonen, en zelfs met allen tegelijkertijd. En dit alles vanuit uw eigen bureau, uw plaatselijke bibliotheek ofnog de dichtstbijzijnde cybercafé
Bethesda Softworks werd opgericht door Christopher Weaver in 1986 in de plaats Bethesda. Het begon als een divisie van Media Technology Limited, een internationaal onderzoeksbureau opgericht door leden van de "Architecture Machine Group" van het Massachuttes institute of Technology (MIT).
In eerste instantie wilde Weaver het bedrijf "Softworks" noemen, maar deze naam bleek al bezet. Later werd de naam Bethesda toegevoegd, en deze naam is gebleven.[1]
In 2001 werden alle ontwikkelaars van Softworks verplaatst naar het nieuw opgerichte Bethesda games studio. Bethesda Softworks en Bethesda Game Studios werden hierdoor gescheiden in respectievelijk een uitgeverij en een ontwikkelbedrijf.
BETHESDA GAMES STUDIOS
is een Amerikaans ontwikkelingsteam bij Bethesda softworks, opgericht in 2001. Voorheen was Bethesda Game Studios een synoniem van Bethesda softworks, maar de studio's naam en logo werden bekendgemaakt met de uitgave van het spel Elder Scrolls III: Morrowind in 2002. De studio staat momenteel onder leiding van producent Todd Howard. Bethesda Game Studios, Bethesda Softworks en ZeniMax Media werken allemaal in hetzelfde gebouw.
Sony
corporations is een Japans Conglomeraat Het wereldwijd aanwezige
concern is primair actief als fabrikant van consumentenelektronica en is
een grote mediaspeler als wereldwijd mediaconglomeraat. Hiernaast
produceert Sony computerspellen en spelconsoles (Sony Interactive
Entertainment).
Het
verzorgt het financiële dienstverlening aan Japanse consumenten. Het
hoofdkantoor staat in Tokio, Japan en het concern heeft
divisiehoofdkantoren in Berlijn (Europa), New York en Culver City (beide
Noord-Amerika) Van een elektronicabedrijf met twintig werknemers is
Sony uitgegroeid tot een wereldwijd vertegenwoordigd concern met meer dan 146.300 werknemers.
OPRICHTING
Vlak
na de Tweede Wereldoorlog startte Masaru Ibuka een klein bedrijf voor
het repareren van radio's in Nihonbashi, een volkswijk in Tokio. In 1946
sloot zijn vriend Akio Morita zich bij hem aan en op 7 mei 1946
richtten ze samen Tokyo Telecommunications Engineering ook bekend als
Tokyo Tsushin Kogyo, Totsuko of TTK, op. Ibuka en Morita hadden elkaar
leren kennen tijdens de oorlog toen ze allebei onderzoek deden naar
nieuwe wapentypes Al vanaf het begin was het de bedoeling van Ibuka en
Morita om met TTK een pionier te zijn op het vlak van elektronica. Dit
wilden ze realiseren door innovatieve producten te creëren en hiermee
nieuwe markten te openen. Nog geen jaar na de oprichting besloten ze om
het hoofdkantoor en de fabriek van TTK te verplaatsen naar
Shinagawa.
FILMS
Sony
Pictures Entertainment is een van de grootste filmstudio's ter wereld
en uitermate dominant op de wereldwijde filmindustrie. Columbia TriStar
Motion Picture Group (Columbia Pictures, TriStar Pictures en Sony
Pictures Classics), Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), United Artists (door de
overname van MGM) en Triumph Films maken onder andere deel uit van de
Sony Pictures Entertainment Group.
VROEGE UITVINDINGEN
De
allereerste uitvinding van het bedrijf was een elektrische rijstkoker.
Ibuka ondervond echter veel technische problemen tijdens het
productieproces en uiteindelijk werd de productie volledig stopgezet. Na
deze teleurstelling stortten Morita en Ibuka zich op de ontwikkeling
van nieuwe elektronica. Ze creëerden Japans allereerste magnetische
bandrecorder, de Type-G genaamd. Deze bandrecorder kwam in 1950 op de
markt en werd hun eerste kleine succes. Hierna volgde een hele reeks
(transistor)radio's. Op een van zijn reizen naar Amerika had Ibuka
kennisgemaakt met de transistor, uitgevonden door Bell Laboratories. Hij
zag heel wat potentieel in deze nieuwe technologie, vooral als
toepassing in de telecommunicatie, en overtuigde Bell Laboratories in
1953 om een licentie aan zijn bedrijf toe te kennen. Het is dankzij de
transistortechnologie dat TTK in 1955 de Sony TR-55, Japans eerste
commerciële transistorradio, op de markt kon brengen.[4] Ibuka hoopte
eigenlijk met de TR-55 's werelds eerste transistorradio te maken, maar
het Amerikaanse bedrijf Regency was hem voor. In december 1955 werd de
Sony TR-72 geïntroduceerd. Deze radio had een veel betere
geluidskwaliteit dan de TR-55 en veroverde in geen tijd niet alleen de
Japanse, maar ook de buitenlandse markten. De TR-6 en TR-63 werd
respectievelijk in 1956 en 1957 op de markt gebracht. Voor de marketing
van de TR-6 werd het cartoonpersonage Atchan, nu gekend als Sony Boy,
gecreëerd. De TR-63 was de kleinste transistorradio die op dat moment
geproduceerd werd en was zo populair dat er wereldwijd 1,5 miljoen
exemplaren werden verkocht. Hierdoor werd Sony aan het einde van 1957
marktleider op het gebied van (transistor)radio's.
In
1960 bracht Sony 's werelds eerste transistortelevisie, de TV-8-301, op
de markt.[5] Dit was een kleine, draagbare televisie die niet bedoeld
was als gezinstelevisie, maar voor persoonlijk gebruik. Deze
transistortelevisie werd in 1962 opgevolgd door TV5-303, ook wel de
Micro TV genoemd. Dit was de kleinste en lichtste draagbare
zwart-wittelevisie van die tijd en was ontwikkeld om gebruik in de auto
mogelijk te maken. Hierdoor was de TV5-303 zeer populair bij de
consument. Sony's eerste kleurentelevisie, de KV-1310, volgde in 1968.
Dit toestel maakte gebruik van de door Sony zelf ontwikkelde
Trinitrontechnologie, die zorgde voor de productie van helderdere en
scherpere beelden dan andere televisies en betekende een doorbraak in de
televisiesector. Na de KV-1310 volgden nog vele andere televisies die
eenzelfde technologie gebruikten
Naamsverandering
Omdat
hun producten ook succes kenden in het buitenland, gingen de oprichters
van Tokyo Tsushin Kogyo op zoek naar een geromaniseerde naam. Eerst
werd aan de afkorting TTK gedacht, maar deze initialen werden al
gebruikt door het spoorwegenbedrijf Tokyu Corporation of Tokyo Kyuko
Dentetsu Kabushikigaisha. Ook de naam Totsuko werd overwogen, maar na
een tijd bleek dat dit moeilijk uitspreekbaar was voor buitenlanders en
ook deze optie werd van de baan geveegd. In 1958 veranderden Morita en
Ibuka de naam van het bedrijf uiteindelijk naar Sony.[6] De naam Sony
was een idee van Morita. Sony verwees enerzijds naar het Latijnse woord
"sonus", wat de oorsprong van het geluid betekent. Anderzijds verwijst
de naam ook naar de Engelse term sonny (boy), die gebruikt werd om een
jongen aan te spreken.
De naamsverandering kon echter
niet zonder slag of stoot doorgevoerd worden. In de jaren vijftig was
het niet de gewoonte om een geromaniseerde naam te geven aan een Japans
bedrijf en TTK's belangrijkste bank, Mitsui, zag dit niet zitten. Zij
stelden voor de naam te veranderen naar Sony Electronic Industries, Sony
Teletech of iets dergelijks, maar Ibuka en Morita wilden niet dat de
bedrijfsnaam verbonden werd aan één bepaalde industrie. Zij hielden voet
bij stuk en uiteindelijk gaf Mitsui toe.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op https://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!