In dit bericht zal ik het hebben over de verschillende krachtoverbrengingen.
Er zijn 3 verschillende krachtoverbrengingen : hefbomen, katrollen, tandwielen
Hefbomen verlichten voor ons het werk. Daardoor moeten wij minder kracht. Het is een staaf die om een punt draait. Er zijn drie zaken : kracht, last en draaipunt.
Hefbomen :
Brug
Suikertang
Schaar
Flessenopener
Kruiwagen
Passer
Haagschaar
Katrollen verlicht voor ons het werk. Daardoor moeten wij minder kracht uitoefenen. Een is katrol is eigenlijk niet meer dan een geleidingswiel waarover een kabel loopt
Katrollen :
Fitnesstoestel
Kraan
Verhuislift
Tandwielen zorgen voor overbrenging van beweging. In sommige gevallen helpen ze via beweging kracht over te brengen! Tanden wielen werden vooral gebruikt om het zware werk van mensen te verlichten.
Tandwielen :
Tipp-ex roller
Dat was een bericht over de verschillende krachoverbrengingen.
Het openbaar vervoer en de bromfiets door de jaren heen
Hey!
In dit bericht zal ik het hebben over hoe het openbaar vervoer en de bromfiets zijn geëvolueerd.
Openbaar vervoer
De koets en de paardenkarren werden al jarenlang gebruikt, maar het concept "openbaar vervoer" ontstond pas na 1800. Je kon instappen in de koets, en je ergens anders laten afzetten.
Toen in 1814 de locomotief werd uitgevonden, ging de overheid spoor-en trambanen aanleggen, waardoor het openbaar vervoer populairder werd. Vooral voor langere afstanden is het vervoer per rail gemakkelijker. Door deze ontwikkelingen werd de wereld van de mensen groter want eerst bleef men vooral in de buurt van hun woonplaats, maar met de trein konden ze verre reizen maken.
De bromfiets
De broers Werner vonden in 1895 de eerste bromfiets uit. Het duurde tot 1950 voordat de bromfiets echt populair werd. De bromfiets was populair want hij ging sneller dan de fiets en koste geen inspanning. Je kan het makkelijk besturen, zelfs in een drukke stad en kon zelf kiezen waar en wanneer je een ritje maakt. Er moest wel brandstof in. En na een aantal jaren werd de helm ook verplicht, waar niet alle bromfietsers blij mee waren
Dat was het bericht over het openbaar vervoer en de bromfiets.
Ik hoop dat je het leuk vond en dat je iets bij hebt geleerd over het openbaar vervoer en de bromfiets!
In dit bericht zal ik het hebben over de fiets doorheen de tijd.
Het wiel is al uitgevonden in 3000 voor Christus in de tijd van jagers en voedselverzamelaars. Deze uitvinding betekende veel door de jaren heen want ze waren niet meer afhankelijk van het lopen of een paard te berijden. Ze konden zo de goederen voorvoeren op een andere manier, zoals een kar.
De fiets
In 1790 is de loopfiets uitgevonden. De loopfiets had geen remmen of trappers, het had alleen maar twee even grote wielen.
In de jaren erop werd de fiets meer ontwikkeld met rappers, beweegbaar stuur etc.
Er zijn modellen ontworpen voor driewielers waar dames met grote rokken op konden zitten, de hoge bi met een groot en een klein wiel, etc.
In die tijd waren fietsen alleen voor de rijke mensen, want de arme mensen konden deze nieuwe uitvinding niet betalen. Het werd vooral op zondagen gebruikt om een stukje te gaan fietsen.
De fiets was het eerste voertuig waarmee je hoge snelheden gehaald konden worden.
Eerst was het wennen voor de gewone mensen om iemand op zo een fiets te zien. Maar langzaam aan werd de fiets veel gezien in het verkeer.
Dit was het bericht over de fiets.
Ik hoop dat jullie het leuk vonden en misschien iets meer te weten zijn gekomen over de fiets van vroeger en hoe het geëvolueerd is doorheen de tijd!