Tijdens de voorleesweken kwamen er bij ons in de klas super veel mama's, papa's, opa's, ... voorlezen. Zelf de zus en de papa van de juf kwamen voorlezen. Er werd niet alleen in het Nederlands voorgelezen, maar ook in het Engels en het Frans. Het was elke keer weer uitkijken naar dat leukste kwartiertje van de dag.
En toen waren we er helemaal klaar voor! In onze eigen klas hielden we een échte dierententoonstelling. We toverden de klas om in een prachtig dierenmuseum. Mama's, papa's, oma's, opa's en alle klassen van de hele school kwamen een kijkje nemen. Wij gidsten onze bezoekers rond en vertelden wat we allemaal gemaakt en geknutseld hadden. Op onze tentoonstelling kon je zelfs een écht dier bezoeken!
Bekijk het fotoverslag maar eens:
De eerste bezoekers stromen al binnen
Onze gidsen leggen alles zorgvuldig uit.
Op onze tentoonstelling is echt van alles te zien: boeken, fotos, werkjes,
Het konijn van Alix was alvast het drukst bezochte hoekje van onze tentoonstelling. J
Ook de andere klassen van de lagere school kwamen een kijkje nemen.
Onze gidsen praten nog even na, over hun geslaagde tentoonstelling!
Voor onze tentoonstelling maakten we ook een échte dierenliefdeposter. We zochten weetjes en ook foto's, op het internet en in weetboeken, over ons lievelingsdier. Daarna gingen we aan de slag!
We hebben niet zo maar allemaal hetzelfde lievelingsdier, hoor!
Let maar op:
Dalil maakt een poster over de schorpioen. Jeanne houdt eerder van een dolfijn.
Leeuwen, gorilla's, hondjes, katten,... alles kwam aan bod!
Mélusine haar lievelingsdier is een paard. Maar Seppe ziet liever een koalabeertje!
Voor onze dierententoonstelling gingen we hard aan het werk. We haalden onze inspiratie uit een erg leuk gedichtje van Joke van Leeuwen. Lees maar even:
Lijmen
Ik had drie beestjes, drie beestjes van steen. Een vogeltje, Een veulentje, Een varkentje.
Ze zijn gevallen. Ze braken stuk. Ik heb ze gelijmd. 't is bijna gelukt.
Ik heb drie beestjes, drie beestjes van steen. Een volentje, Een veukentje, Een vargeltje.
Joke van Leeuwen
En dan zelf aan de slag! Herken jij de verschillende diertjes die we gebruikten om één diertje te maken? Kijk maar goed! Eerst héél goed kneden en vormen...
Even later toverden we onze vanillepudding om in échte heksenpudding. Let maar op!
Eerst moet je natuurlijk een echte heksenpuddingtoverspreuk bedenken. En dat deden we! Als je een spreuk bedacht hebt moet je die luid en duidelijk uitspreken terwijl je een paar druppels slangenbloed bij de vanillepudding doet.
De heksenjuf had als voorbeeld al blauwe heksenpudding gemaakt.
Daarna moet je héél goed roeren!
Zie je die rode kleur al een beetje komen?
Mmmm, ziet er lekker uit, hé!
En nu alleen nog maar smullen! Mmmm, heerlijk zeg!
De laatste dag voor de vakantie maakten we heksenpudding! Om heksenpudding te maken, maak je best eerst gewone vanillepudding. (De omtovering gebeurt daarna pas... )
Hier zie je hoe gewone vanillepudding gemaakt wordt door echte heksen, vampieren, tovenaars,...
Stap 1: Voor een pakje vanillepudding poeder om 6 heksen, tovenaars of andere halloweenfiguren eten te geven, meet je 750 ml melk af.
Stap 2: Vervolgens neem je uit deze hoeveelheid melk 10 eetlepels. Daar zijn speciale technieken voor, vraag maar aan de heksen en tovenaars van het 2de leerjaar!
Stap 3: Voeg bij deze 10 eetlepels melk het pakje vanillepudding-poeder, terwijl je goed roert!
Stap 4: Blijven roeren! Roeren tot er geen klonters meer overblijven.
Stap 5: De rest van de melk mag in een grote kom op het vuur samen met 5 afgestreken eetlepels suiker. Als de melk en de suiker koken, dan moet de kom even van het vuur.
Stap 6: Giet de oplossing van melk en poeder in de grote kom. Je moet wel de hele tijd roeren! Daarna moet alles nog 1 minuutje koken.
De verstrooide heksenjuf was helemaal vergeten foto's te trekken bij groep 1. Gelukkig had ze toch nog deze mooie groepsfoto gevonden.
Stap 7: Nu moet je het enkel nog in schaaltjes gieten en dan is het klaar!
We zijn net begonnen met het leren van de deeltafel én de maaltafel van 2. Niet alleen thuis oefenen we veel. Maar in de klas doen we ook erg ons best. Laatst speelden we nog het ganzenbord-tafel-spel. 't Was écht leuk!
Intussen zijn we begonnen met een nieuw thema: het thema dieren. Om het nieuwe thema leuk te starten vouwden we een vouwbekje van dieren. In het vouwbekje staan vraagjes over dieren die we aan elkaar kunnen stellen. Wil je ook zo'n vouwbekje maken? Vraag dat dan maar eens aan de kinderen van het 2de leerjaar. Die zullen je zeker kunnen helpen.
Enkele weken geleden gingen we met de klas, voor de eerste keer dit schooljaar, naar de bib. We zullen vanaf nu elke maand een keertje gaan, samen met het 3de leerjaar.
In de bibliotheek moeten we telkens een leesboek kiezen en daarbij mogen we nog een weetboek of een strip meenemen. Het was een fijn bezoekje, de foto's getuigen daarvan...
Welke strip zou ik kiezen?
Samen gezellig in de leeshoek... Juf Marijke helpt boeken zoeken! Deze jongens hebben al gekozen! Welk leesboek? Nog moeilijker...!
De weetboeken zijn ook in trek!
En nu alleen nog aanschuiven...
Heb je die leuke plastic zakken al gezien. Die kregen we van de mevrouw van de bib om onze boeken veilig naar school te vervoeren. Leuk, hé?
En nog meer aanschuiven... We zijn zo nieuwsgierig wat er in ons boek zal gebeuren...
Ook dit schooljaar zijn we weer gestart met hoekenwerk. Hieronder kan je de foto's bekijken van ons hoekenwerk in het thema van,... jawel, je raadt het al... BOEKEN natuurlijk!
De WO-hoek: Hier lazen we weetjes over boeken. Daarna moesten we omkringen of de stellingen bij de weetjes juist of fout waren.
Hard aan het werk!!
En af en toe iemand helpen...
De computerhoek: In de computer-hoek oefenden we alles wat we de voorbije weken bij rekenen hadden geleerd.
't Is super plezant in de computer-hoek! Om de beurt mogen we het antwoord geven.
De leeshoek: We losten een leesquiz op en zo weten we nu allemaal wat voor soort lezer we zijn!
En welk soort lezer zouden deze vier meisjes zijn?
De schrijfhoek: We schreven een geheime boodschap om in een boek te stoppen dat niemand meer leest. Er werd diep nagedacht over geheimen en andere weetjes die niemand ooit zal ontdekken... Kijk maar!
Morgane denkt heel diep na!
Dalil verstopt zijn geheime boodschap.
De boekenhoek: In de boekenhoek mochten we deze keer vrij boekjes lezen.
Waar is Wally?
Alleen een boekje lezen of... Lekker gezellig samen!
De creahoek: We werkten verder aan onze kussentjes! Ja hoor, wij kunnen naaien!!!
In de knutselles zijn we begonnen met het naaien van een eigen kussen voor in de boekenhoek. Leuk, hé! We knipten figuurtjes uit vilt en naaiden die op ons zelfgekozen stukje stof. Het is een groot werk, we zijn dus ook nog even bezig. In hoekenwerk werken we verder...
Hier al een aantal leuke foto's van onze eerste naailes!
We werken deze periode in de klas rond boeken. Raadselboeken kunnen natuurlijk niet ontbreken in onze collectie. En een eigen raadselboek maken zagen de kinderen helemaal zitten! Hieronder kun je de raadsels, waar we erg hard aan werkten, lezen... Maar weet je ook het juiste antwoord?
Ik leef in de zee. Je kan veel op mij zetten: Ik ben rood en heb scherpe tanden. mappen, stiften, een computer. Ik ben gevaarlijk en ik ben klein. Ik heb poten. Ik sta in de klas en ben van de juf. (Isis en Pia) (Morgane en Manal)
Ik heb een staart en klim goed in bomen. Ik zit in een pennenzak Ik ben een huisdier en ik kan zwart, wit en ik maak goede punten of bruin zijn. aan je potlood. (Mélusine en Djana) (Dalil en Rakim)
Het is een grote kamer. Je leert er lezen, Het is klein en grijs. schrijven en rekenen. Het heeft een staart en snorharen. (Ben en Titus) Het heeft kleine oren en het zegt 'piep'! (Jorre en Seppe)
Ik heb vier poten. Je kan me eten Je kan op mij zitten. en ik ben gezond. Soms maken ze met mij een parcour. Ik heb pitten in mijn buik en ik ben rond. (Marius en Adrian) Je kan me ook naar school meenemen. (Maxim en Frank)
Ik hang in de klas Ik ben rond, met mij kan je en ik ben groen! beter zien. Ik kan veel kleuren hebben. (Eline en Elaine) (Elisa en Jeanne)
Ik heb veel letters op mij. Je kan op mij spelletjes spelen, films kijken en je kunt naar muziek luisteren.
(Gabriel en Alix)
De oplossingen worden later gepost! Laat eerst jullie hersens maar even werken!
Hier zal je alles te weten komen over wat we dit schooljaar allemaal zullen leren, ontdekken en doen.Neem dus maar gerust een kijkje en geniet mee van onze belevenissen in de klas.