We leren da wel over wilde dieren, maar als we een slak vinden willen we die toch even van dichterbij bekijken!
We namen de slak even mee naar binnen (om ze nadien weer vrij te laten natuurlijk ) .
Iedereen die wou nam de slak even op de hand om het slijm van de slak te voelen.
We zetten de slak ook even op zwart papier zodat je goed haar slijmspoor kan zien dat ze achterlaat.
De kleuters wouden de slak natuurlijk ook een naam geven, de juf stelde 'Sloompje' voor omdat een slak toch wel sloom is, enkele kleuters vonden 'Slijmpje' beter met al dat slijm, nog andere kleuters hielden van wat humor en wouden de naam 'Turbo'.
We konden niet kiezen dus werd het 'Slijmpje-Sloompje-Turbo de slak'
Zo leerden we deze week dus ook iets bij over minder wilde diertjes.
Afgelopen week leerden we verder over wilde dieren.
We deden schrijfdans van krokodillentanden en -schubben.
Schrijfdans is een methode waarbij de kleuters speels patronen uitvoeren die bij schrift een rol spelen.
Eerst deden we de bewegingen grofmotorisch in de kring. We sprongen op en neer, op en neer, ... . Zwierden met onze armen van boven naar onder en tenslotte tekenden we met onze vingers in de lucht krodillentanden.
Daarna was het tijd voor het 'echte werk'. De juf mengde scheerschuim en groene verf en de kleuters mochten dit mengen op de tafel. Eerst kregen ze even de tijd om te wennen aan het gevoel van het 'schrijven' en 'tekenen' in scheerschuim. Ze experimenteerden volop.
Daarna gingen we over tot het tekenen van krokodillentanden met onze BEIDE handen (schrijfdans wordt steeds uitgevoerd met beweging van beide lichaamshelften).