Vandaag begonnen we écht te leren over Pasen! Enkele vrienden begonnen vandaag onze paastak te versieren en hingen er mooi gekleurde eitjes in!
We maakten ook nog een gerecht met eitjes in! Namelijk wentelteefjes Deze vielen héél erg in de smaak bij de kleuters, vandaar dus de brooddoosjes die voor een keertje niet zo leeg waren!
Vorige week leerden we naar aanleiding van Pasen wat meer over kippen, eitjes en kuikens.
Indien iemand van jullie thuis kuikens heeft en je ziet het zitten om deze eens te tonen in de klas mag dit zeker!
We speelden een telspel met eitjes voor de kip, we knutselden al hard aan ons paasmandje, luisterden naar het verhaal 'Vincent het ongeduldige kuikentje van Guido van Genechten, de juf speelde een poppenkast verhaaltje over een kip die voor het eerst eitjes heeft gelegd, ....
Bekijk hier wat we onlangs allemaal deden tijdens thema 'Dino's'
Op maandag lag er een groot ei in de klas! Wat of wie zou er in zitten, dat was de grote vraag! De juf had het ei gevonden in de zandbak van de school....
Er bleek een dino in te zitten! We noemden hem 'Gino de dino'
We leren da wel over wilde dieren, maar als we een slak vinden willen we die toch even van dichterbij bekijken!
We namen de slak even mee naar binnen (om ze nadien weer vrij te laten natuurlijk ) .
Iedereen die wou nam de slak even op de hand om het slijm van de slak te voelen.
We zetten de slak ook even op zwart papier zodat je goed haar slijmspoor kan zien dat ze achterlaat.
De kleuters wouden de slak natuurlijk ook een naam geven, de juf stelde 'Sloompje' voor omdat een slak toch wel sloom is, enkele kleuters vonden 'Slijmpje' beter met al dat slijm, nog andere kleuters hielden van wat humor en wouden de naam 'Turbo'.
We konden niet kiezen dus werd het 'Slijmpje-Sloompje-Turbo de slak'
Zo leerden we deze week dus ook iets bij over minder wilde diertjes.
Afgelopen week leerden we verder over wilde dieren.
We deden schrijfdans van krokodillentanden en -schubben.
Schrijfdans is een methode waarbij de kleuters speels patronen uitvoeren die bij schrift een rol spelen.
Eerst deden we de bewegingen grofmotorisch in de kring. We sprongen op en neer, op en neer, ... . Zwierden met onze armen van boven naar onder en tenslotte tekenden we met onze vingers in de lucht krodillentanden.
Daarna was het tijd voor het 'echte werk'. De juf mengde scheerschuim en groene verf en de kleuters mochten dit mengen op de tafel. Eerst kregen ze even de tijd om te wennen aan het gevoel van het 'schrijven' en 'tekenen' in scheerschuim. Ze experimenteerden volop.
Daarna gingen we over tot het tekenen van krokodillentanden met onze BEIDE handen (schrijfdans wordt steeds uitgevoerd met beweging van beide lichaamshelften).
Deze week (en waarschijnlijk ook de week erna, want het thema slaat enorm aan bij de kleuters ) leren we over de jungle.
Onze poppenhoek werd op maandag geleidelijk aan omgetoverd tot een échte jungle!
We deden een waarneming van de spullen die jullie kleuters mochten meebrengen. Iedereen bedankt voor het vele materiaal dat we mogen gebruiken. Onze jungle hoek werd er rijk mee aangevuld.
We knutselden slangen van kartonnen bordjes, schilderden een jungle tafereel, zongen het lied 'Met de jeep door het oerwoud' van Samson en Gert, speelden met de wilde jungle dieren.